" DOCUMENT RESUME
ED 379 669 ) Cs 214 740
TITLE Proceedings of {he aAmerican Journalism Historians'

Association Conference (Roanoke, Virginia, October
6-8, 1994), Part I.

INSTITUTION American Journalism Historians' Association.

PUB DATE Oct 94

NOTE 607p.; For 1993 Proceedings, see ED 367 975-977. For
part II of the 1994 Proceedings, see CS 214 74},

PUB TYPE Collected Works = Conference Proceedings (021) --
Historical Materials (060)

EDRS PRICE MF03/PC25 Plus Postage.

DESCRIPTORS 3lacks; Case Studies; "Colonial History (United

States); Homosexuality:; *Journalism History;
‘*Newspapers; Photojournalism: Presidents of the
United States; Public Relations; Radio;} Slavery;
Social Influences

IDENTIFIERS African Americans; First Amendment; Journalism
Research; *Media Coverage; *Media History;
Muckraking; News Sources

ABSTRACT

The fisst part of the proceedings of this conference
of journalism historians contains the following 21 papers: "'Life'
Magazine and the Mercury 7 Astronauts: A Historic Case of Media
Control” (Ginger Rudeseal Carter); "Newspaper Contempt between the
Wars'" (Richard Scheidenhelm); "Crosses Holding Off a Vampire: How
Four Newspapers Used Editorials to Define Their First Amendment
Functions" (James B. McPherson); "Jurisdiction Over the Body: Themes
in Coverage of the Garfield Assassination" (Peter Ausenhus);
"Standing Idly By: Newspaper Coverage of the 1958-59 Investigation
into Homosexuality at the University of Florida" (Ford Risley);
"Public Relations, the Community, and Newspaper Coverage of a Local
Steel Strike, 1946" (Karen S. Miller); "'The Ladies Companion,'
1834~1844: A Magazine of 'Polite’ Literature”" (Paul Belgrade); "The
Proceedings of the Rebellious Negroes: News of Slave Insurrections
and Crimes in Colonial Newspapers" (David A. Copeland); "Visible
Hand: The Journalistic Drive to Incorporate a Frontier" (David I.
Vergobbi) ; "The Leo Frank Case and the Post-Conviction Press,
1913-1915" (Jill J. Cohen); "Banana-Peel Journalism: P. S. Lovejoy
and the Fight for the Cutover, 1919-1923" (James Kates); "Presidents
Madison and Monroe and the Party Press in Transitionm, 1808-1824"
(David R. Davies); "Who's the Boss?: The Influence of Black Women
Journalists of 'Ringwood's Journal'" (Bernell E. Tripp); "The 'Big
Six' and Muckraking: Re-examining 'Ex -ure Journalism'" (Kathleen L.
Endres); "Historical Perspective ii . jazine Design: The Need to Go
Forward into the Past in a Technological Age" (Carol E. Holstead); "A
Brief History of the Environmental Movement in the United States:
Mass Media and Social Forces" (Mark Neuzil); '"The Rip Rap Shoal
Story: First Precedent for Revealing the Identity of a Journalist's
Source" (Robert L. Speliman); "'Treason's Biggest Victory': How the
National News Magazines Covered the 1957 Supreme Court 'Red Monday'
Cases" (Bradley J. Hamm); "African Americans and the White—Owned
Mississippi Press: An Analysis of Photographic Coverage from 1944 ta
1984" (Susan Weill); "Mississippi Journalists, the Civil Rights
Movement, and the Closed Society, 1960-1964" (David R. Davies); and
"Somebody Out There Is Listening: The WOR Radio Broadcasts of Mary .

Margaret McBride" (Beverly G. Merrick). (RS)




ED 379 669

PROCEEDINGS OF THE 1994 CONFERENCE OF THE

AMERICAN JOURNALISM HISTORIANS ASSOCIATION

Part I

(Roanoke, Virginia, October 6-8, 1994)

BEST COPY AVAILABLE

U 5 DEPARTMENT OF EDUCATION

ACQ 4740

011 @ ol Feduc ateent! Reqsare b and anprovamant “PERMISSION TO REPRODUCE THIS
EDUCATIONAL RESOURCES INFORMATION MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY
CENTER(ERIC)

This document has. been raprodluced as <<
K recewved {rom the persan or arganization E}- Jmn
orniginating t

O Mmnor changes have been made fo
. imnpeove rapraductinn duabity

® pants of v:uwul|nnunnm :.Il'llml u\mn-i TO THE EDUCATIONAL RESOURCES
documont do not noeve wanly 1ep ek "
oﬂu:l:nl OERI pt’)"llll.\l\ or policy ' INFORMATION CENTER (ERIC).

ERIC

Aruitoxt provided by Eric:




Life Magazine and The Mercury 7 Astronauts:
A Historic Case of Media Control

By
Ginger Rudeseal Carter
Northeast Louisiana University
Monroe, Louisiana

' Presented to the American Journalism Historians Association
Roanoke, Virginia
Oct, 6-8, 1994

ERIC




Life Magazine and the Mercury 7 Astronauts:
A Historic Case of Media Control

Introduction

Thirty-five vyears ago this Spring, seven young military
officers were placed in the public spotlight when they were
selected America’s first astronauts. These seven men--M. Scott
Carpentef, L. Gordon Cooper, John H. Glenn, Jr., Virgil I. Grissom,
Walter M. Schirra, Jr., Alan B, Shepard, Jr. and Donald K.
Slayton--became "the nation’s Mercury Astronauts” and were '"the
cream of the crop."” Life magazine wrote, "as they sat there
at a press conference, the country was introduced to the first
Americans--perhaps the first bhuman being--who will orbit in
space."!

Within four months of their presentation to the public,
however, the Mercury 7 astronauts entered into a special contract
that changed the recorded history of the early space program. In
August, 1959, Time, Inc., on behalf of Life magazine, paid $500,000
for the exclusive rights to the "personal stories"” of the
astronauts and their families.® The "Life contract" created a
previously unheard of deal that theoretically kept all other media
from covering the personal lives of the astronauts. The National
Aeronautics and Space Administration (NASA) fully endorsed the
contract deal and participated in its execution.

In the only magazine article that analyzed the contract




3
process, Robert Sherrod called this period of time "one of the more
illuminating morality tales of our times."” His c¢riticism,
published 15 years after the contract was signed, carried a mixed
signal. Although he was one of the former Life correspondents
protected by the contract, he still felt this--and subsequent--
contracts were "wrong from the start."’ Even Tom Wolfe, in his
epic work 2The Right Stuff, exposed the contract and 1its
exclusivity, showing how locked-out reporters climbed trees and
went through garbage to get a personal story.‘ These two
treatments are, to date, the only broad discussions of the
importance of the Life contract in space program history.

This research examines the media control c¢reated by the
execution of the firs£ contract between the Mercury 7 astronauts
and Time, Inc. in 1959 between August, 1559, and May, 1963 and
seeks to answer four questions. First, was NASA trying to invoke
censorship by recommending the deal? This study will answer this
question by examining the media control, defining the parameters
of the contract, and examining the scope -- and limitations -- of
the deal. NASA’s real motives for participating in the .
establishment of this contract will also be discussed.

Second, how did the media in 1959 react to the contract
processf 'The research will show that although the contract was
protested by news organizations across America, it was never
challenged by a lawsuit or any court action. In fact, initial media
coverage of the contract in 1959 was limited to brief mentions in

Associated Press wire stories and news magazines, and the outcry

(9




generally died down in less than one month.

A third question will examine how the contract prohibited
reporters from covering all aspects of Project Mercury. The
research will suggest that, throughout the duration of the contract
and Project Mercury, reporters circumvented the agreement, writing
personal stories and books about the astronauts.

Finally, what is the significance of this contract to
journalism history in general? How did a four-year contract period

change -- and challenge -- news reporters of the 196@s?

NASA's Beginning

Before beginning an examination of the Life contract with the
Mercury astronauts, it is important to place the events in context
for that period of time. The National Aeronautics and Space
Administration was formed by a 26-page congressional act signed on
October 1, 1958; the beginnings of the development of Project
Mercury were announced three .days later. This development was in
direct response to the Oct. 4, 1957 launching of the Russian
satellite Sputnik.’ As a governmental unit, NASA had operational
mandates from its chartering documents, but it otherwise had not
created a protocol for all operations, including media coverage.
For the first months of its existence, NASA operated under Air
Force press protocols. The Cold War was in full swing, and America
had pledged billions of dollars to the race against the Russians

into outer space. All of these developments directly affected the




5
activities that began in April of 1959. T. Keith Glennaa was
NASA’s first administrator. Walter T. Bonney, a former newspaper
reporter who worked for NASA’s predecessor, the National Advisory
Committee for Aeronautics (NACA), was named Public Information
Officer. Both men were working with the encouragement of President
Dwight D. Eisenhower; both men were creating a new endeavor from
the ground up. As with most innovative public endeavors, image was
everything. NASA had a new, speculative product that needed public

support.®

The Space Age Begins

On April 7, 1959, media across America received a press
release froﬁ NASA that stated, "Seven volunteers will report to the
Space Flight Activity at the Langley Research Center, Hampton,
Virginia, in the early future for Project Mercury orbital flight
training.” This information, termed "not for publication” in a
note to editors in the release, explained that the seven selected
"were of such high caliber that selection was difficult." '

The Mercury 7 were introduced to the public and media two days
later in a April 9, 1959, press conference. More than 200 reporters
and photographers attended the conference, which lasted close to
two hours.' The astronauts had reported for duty only four days
before, and until the beginning of the 2 p.m. press conference,
only NASA, the White House, and the astronauts’ families knew their

identity.’ Even Bonney said he received the information April 8.

He saild at the press conference that he first met them at Langley




Field the night before.'’

Slayton and Shepard recalled the conference in their book Moon
Shot:

After what seemed to be an eternity to the astronauts,
the news conference wound down. Six of the seven test pilots
on stage were ready to climb over anvbody and anything to get
out from under the scrutiny of the public eve.

The news media converdged on the astronauts’ families across
the United States. Marge Slayton was photographed at home at’
Edwards Air Force Base in California, holding her toddler son and
talking to her husband on the telephone. She said the "publicity
wave was gathering power like a rolling sonic boom." '}

Louise Shepard was followed from her home to nearby Virginia
Beach, where she, her daughters, and a niece were photographed for
Life. When she returned to her home, Mrs. Shepard found an army of
media waiting to ask her questions. One photographer snapped a
photo in front of the mailbox, and the address, 582 Brandon Road,
appeared in hundreds of newspapers over the next few days. The
photo brought with it a barrage of mail. '’

This mass appeal and media interest in the astronauts appeared
to be Bonney’s primary motive behind the creation of an overall
"policy concerning Mercury Astronauts."'' Concerned that Department
of Defense directives did not cover the astronauts’ duties, Bonney
created a three-page guideline that "makes them subject to the
regulations and directives of NASA in the performance of their
duties."'" In fact, Sherrod wrote that'Bonney "anticipated heavy
pressure for access to the seven" even before the selection.

Sherrod wrote




Bonney’s chief objective was to coordinate the
astronauts’ literary activities, lest "John Glenn write for
Life, Alan Shepard for Look, and Gordon Cooper for the Post,
and their wives for various women's magazines.'!

Lloyd Swenson, James Grimwood, and Charles Alexander wrote in This
New Ocean: A History of Project Mercury that Bonney "foresaw the
public and press attention, asked for an enlarged staff, and laid
the guidelines for a policy in close accord with that of other
government agencies."!

The policy memo, first acknowledged by a memorandum following
a meeting May 6, 1959, included four main points:

1. All official material on the Mercury Astronauts which
is unclassified will be "promptly made available to the public
by NASA."

2: The media would be granted "fregquent accessibility"
to the Mercury Astronauts for news coverage. Bonney, as
director of public information for NASA, would control the
process for the busy astronauts.

3. The astronauts could not, without NASA’s approval,
appear on television or radio, or in motion pictures: publish
or collaborate in the publication of writings of any kind; be
compensated for radio, television, or motion picture
appearances, or writing of any kind; endorse a commercial
product.

It was the fourth point, however, that left the door open for
what would become the Life contract: "The Mercury Astronauts are
free, singly and collectively, to make any agreement they see fit
for the sale of their personal stories, including rights in
literary work, motion pictures, radio and television productions,
provided such agreements do not violate the foregoing
restrictions."'' Sherr-1 called this "a Pandora’s box" that, once

opened, "spewed forth demons for the ensuing decade."!’




8

This passage did two key things. First, this it divided the
public and private stories of the astronauts. This is perhaps
Bonney’s c¢raftiest move. With this, he gave the astronauts a
product to sell. This was a feature news product that would be a.
"hard sell" for a public opinion officer to make to a reporter
covering one of the hottest news stories of the decade. Second,
Bonney added the words "provided such agreements do not violate the
foregoing restrictions,” key words in the policy. Even Sherrod
does not acknowledge this caveat of the policy. For while this
fourth tenet may have allowed the astronauts freedom, these nine
words delineated the freedom. Because of the wording of this
statement, NASA would maintain all control of the astronauts’
personal séories, even though NASA had given the astronauts
"ownership"” of said stories.

In a speech to the UPI Editor’s Conference in 1969, Bonney
justified the process of drawing up this directive:

NASA realizes, again just as I sald about our total
program, that Project Mercury belongs to the public--it is

publicly financed, the story is public, every penny that
supports it comes from the public.

But there is also the matter of personal rights and here
we get into a policy question which has bedeviled both
Official Washington and the press over the vears. How do you
draw the fine line between the official story on the one side
which belongs to the public, and the personal story which
belongs to the individual? *

Bonney also summarized the policy, stating, "What we have attemptad
to do is to follow a middle course, one that would take both the
public rights fully into account and also to give some protection

nwll

to the personal rights of the individual. That middle course is

10




the crux of the‘problem.

On May 8, 1959, Bonney met with John A. Johnson, NASA general
counsel, the Assistant Secretary of Defense, and the general
counsel of the Department of Defense. In a memo to NASA
administrator T. Keith Glennan, Johnson said the Department of
Defense "expressed enthusiastic approval of the statement.” He
added the group agreed that "NASA should, if questioned on this
point by the press, state that our policy in this situation is
consistent with DOD policy."' The policy statement was then cleared
with Dr. James R. Killian, Jr., special assistant to the President
for Science and Technology.!” His office then cleared it through
General Andrew J. Goodpaster, staff secretary of the White House.
In a memorandum to Goodpaster, W.L. Hjornevik, Glennan’'s assistant,
stated

our next step will be to inform the Astronauts of our
policy and to explain to them our reasons for its adoption.

Following this, the public information media will be advised

of the policy.

The media were informed of the policy the day before
Goodpaster. A release dated May 11, 1959, outlined the policy. At
this time, there was no mention that Bonney was actively seeking
an agent for the astronauts, or that he hoped to create a "package
deal" for their personal stories. %

Ala: Shepard recalled that Bonney "recognized that one
problea d to be settled--how to handle our personal stories.”
Shepard added, "Walf,went to C. Leo DeOrsey, a prominent Washington

lawyer, and asked him, as a public service, to help." On May 28,

1959, the Mercury Astronauts signed an agreement with DeOrsey to

11




10
"sell their story."'* The agreement stated the astronauts agreed
that a "joint effort for the sale of such rights appears to be the
most practical approach” and that representation on their behalf
should be obtained. The agreement made DeOrsey their agent, and he
would act in their behalf, dividing all the funds equally hetween
the seven.’’

There were two unique clauses in the contract with DeOrsey:
FPirst, should an astronaut withdraw from the program, he would lose
his share of the money; second, DeOrsey agreed to serve the
astronauts without compensation and will also "personally defray
all expenses incurred to him in this project."?f

It is important to note two things here: Pirst, there was a
tenuous precedent for NASA to draw a line between "personal” and

"official" stories in the first place. Following World War 1II,

returning war heros vrote and were paid for stories about their

military exploits for magazines. Bluntly put, this sort of
"eheckbook journalism" was not uncommon for the government -- or
Life -- in the 1959s. Second, no NASA official signed the

contract, making this transaction solely between DeOrsey and the
astronauts. This means that technically and legally the astronauts,
not NASA, sold their own personal stories to the highest bidder.
The astronauts werOkidata ML 390/3910KML39Q0.PRSSring his days in

office.”

We Have a Contract




11

After a little more than two months of negotiation, DeOrsey
signed the contract with Time, Inc. for "all rights of every kind
throughout the world in and to the personal stories of all
ballistic and orbital flights made by the Astronauts during the

course of and in connection with Project Mercury."” The agreement
also included the personal stories of the astronauts’ wives,
although they did not sign the contract. DeOrsey and Robert T.
Elson of Time, Inc. signed the contract, and it was filed and
recorded in New York August 5, 1959.°°

The contract stated that Time, Inc. had control over the
content of s;ories and pictures used about the astronauts’ personal
lives. The magazine also reserved the right to approve outside
writing assignments agreed to by the wives of the astronauts., Most
importantly, the contract agreed "that Time will not publish any
material which may deemed restrictive or secret by the officilals
of the Naticnal Aeronautics and Space Administration or by the
Department of Defense."' This statement gave NASA the right of
story approval and, ostensibly, censorship. And while reporters
who wrote for Life say NASA "rarely invoked" this censorship, it
was still there. Dora Jane Hamblin, a Life reporter who covered the
Gemini and Apollo missions, wrote

My stories went through the usual Life channelé in

New York. I wrote them, turned them in, they were read

by the copy editor, Joseph Kastner, and the managing

editor, who during Apollo was George Hunt. In cases in

which the articles were signed and approved by the

astronauts, I also had flown to Washington and had them

read and approved by NASA public¢ information officers.
In cases when the by-line was my own, I did not have to

13




12
clear the pieces in Washington.!!
Shepard said prior approval was important, adding
There was high public interest in anything the astronauts
did then, and this started long before any of us had flown in
space. NASA approved everything written for Time and Life
written under the contract.”

A second statement in the contract showed that NASA defined the
parameters of the personal story and "will greatly influence the
type of story or stories that Time wishes to publish."’

There was ane element of the contract ignored in all previous

articles: Time, Inc. had an '"escape clause. According to the
contract
If at any time during the course of Project Mercury, in
the judgement of Time, it is decided that the value of the
personal stories of the Astronauts and their wives is badly
impaired or lost, Time may terminate this agreement by paying
to Mr. DeOrsey on account of the astronauts the sum of
seventy thousand dollars.

In the end, there was no "escape,” only judicious editing. The
stories were written to project a pristine, all-American view of
the astronauts and their families. Life magazine printed these
personal stories, while Time, Inc. stuck to the "hard nuws." Most
of all, the two didn’t share information. Hamblin wrote "Time and
Life, particularly in New York, treated each other as competitors
despite common parenthood.”" She added that astronaut materials
belonged to Life because "it was Life which paid, and Life alone
which received."’®
The contract with Life had another benefit for the astronauts:

money. The Mercury astronauts were still military officers,

detached to NASA; each received his current service pay with

14




13
hazardous-~duty pay while remaining eligible for promotion. Shepard
said he and the other astronauts earned "about $12,000 a year at
that time."’

With the execution and filing of the contract, the seven
divided slos,oea and received $15,000 each. Upon the successful
completion of the first sub-orbital, they split $140,000 for
$20,000 each. After the first orbital flight, the astronauts
divided $175,000, receiving $25,000 each. Upon the announcement of
the completion of the project in 1963, they split §8@,000,
receiving $11,428.71 each. Between August, 1959, and May 15, 1963,
each astronaut received $71,428,71. This amounted to an average of
$17,857.18 per year.’'®

Shepard wrote

We all thought it was a pretty good thing, for several
reasons. It was a way to keep things under control. It
provided an insurance policy in case there was an accident
once we started flying in space. And here we were a bunch of
junior officers suddenly thrown into an environment where
we're supposed to act like four-star generals. We couldn’'t
wear our uniforms anymore, so we had to buy clothes for all
the high-level functions we had to attend. We had to buy
clothes for our wives. We had to buy houses and furniture, and
we had a lot of bills building up with no money to pay for
them. So the Time-Life deal was pretty damn attractive.’’

Hamblin summed up the contract process succinctly. She wrote

Obviously the contract caused some consternation at the
time. Other news media felt they were discriminated against
(even almighty TV wasn’'t allowed inside the homes); there were
some at NASA who opposed it. In the end, however, NASA
approved for several reasons. One, it was a clean and honest
way for the men to pick up extra money two, it protected the
families from a fullscale assault of all the press; three,
Life agreed to clear every article through HASA public
relations before publication. Everybody benefitted, or so
everybody thought.'

Rarely -- if ever -- had an act of "checkbook journalism" been

15




14
called a "clean and honest way" for a government official to make
money. By 1963, the practice would come under even closer scrutiny
and, in the case of the astronauts, would never be so broadly

accepted again.

The Astronauts Come to Life

Life Magazine took sixteen days to announce its coup, so from
August 8 to August 24, there was no mention of the contract in
other media." Buried on two back pages of the August 24, 1959
. issue of Life, editor Andrew Heiskell announced "The Astronauts’
own storieé will appear only in Life." He added "Life--and Life
alone--will bring you that personal story in the words of the men

and women concerned." ‘'

Time Hagazine offered more detail on the
deal. The August 24, 1959, issue had a three-paragraph article
about the Life deal which cited the contract, identified DeOrsey
as the astronauts’ agent, and even divulged the amount of the
contract. The article acknowledged that NASA gave the astronauts
the right to their personal stories, adding, "The U.S. taxpayer,
who was financing the man-into-~space project, Qas entitled to the
full official story--free." The article also erroneously announced
that the wives we co-signers on the contract.!

Sherrod wrote that "the rest of the press then landed on NASA

with both feet"; however, a rgview of newspaper and magazine

coverage shows that the outcry was concentrated, albeit muffled."

16




= am ———— e, s

15
The Associated Press'’'s first mention of the contract was in the
sixth paragraph of a story on August 26, 1959, In a news
conference (attended by 50 reporters) following a demonstration of
a space flight simulator, Shepard answered questions about the
contract, stating the men c¢ould see no difference in their
relationship with other newsmen--"we still consider it a national
project, and all the technical details that are released will be

discussed with the newsmen."'’

Yet an examination of newspapers
August 26, 1959, showed no headlines on the subject. The New York
Times used the AP story that mentioned the contract, but the
article was cut.'t

Former AP reporter Howard Benedict, who covered the astronauts
for the dura£ion of Project Mercury, remembered calling Walt Bonney
to express his displeasure with the contracts. Benedict said

I argued that the rest of the media would be blocked from

learning much about the rpersonal lives of those men, and I

contended the public would be ravenous for information about

their families, and we were being cut off completely from

them."
He added that Bonney "guaranteed regular press conferences and
occasional private interviews with the astronauts, and they could
answer any question we asked." Benedict added that he was
skeptical of this view. ‘!

Jay Barbree, the NBC news correspondent assigned to Project
Mercury, said NBC also filed a complaint with NASA.!" However, a
historian with the NASA hif ory office said there is no record of

letters of complaint about the subject or responses by the agency.

Bonney's personal records were not available for this study.®!

17




16
In his speech to the UPI editors in 1960, Bonney éaid that,
with the announcement of the contract, "all hell broke loose!
Letters started coming in." The main concern, Bonney said, was
would NASA or the astronauts withhold information for Life? This
outcry, Bonney said, came in a letter from Washington Post managing
editor Alfred Friendly. Bonney said Priendly wrote him August 27,
1959, to decry the contract, writing, "the guestion 1is what
information will be released freely by the NASA and the Astronauts
and what the seven astronauts might reserve for sale to private
nsi

publications.

Bonney said he responded

There is nothing restrictive about the responses to the
news media by the astronauts concerning their official duties.
The astronauts understand this. It is my task to insure full
compliance to this policy. NASA policy means that no one of
the news media can obtain any preferential position concerning
the officials duties of the astronauts. It means also that
the personal story of the astronauts, and that only, belongs
to the astronaut.’’

This point was soon proved. On September 14, 1959, Life ran
its first article about the astronauts, titled "The Astronauts--
Ready To Make History." The eightéen-page section offered a look
at each astronaut. The personality traits,_background, and family

3

history of each is detailed in word and pictures.’’ Bonney said

Friendly wrote him a letter, marking each paragraph of the Life
article, pointing out that certain passages in the magazine

Contain information I had not known before. This merely
may mean that I am not as informed as I should be on what
information has already been publicly released. If it has in
fact been made public, and even if the press in general has
had ample opportunities to uncover the facts, neither I nor
anyone else can complain. If, on the other hand, some of

18




B . 2 TR LI SV, __,..,..,_—?
»

17
these passages, all dealing with the official project and not
with the private life of the Astronauts, represent information
of which the pres was never informed or never had the
opportunity to be informed about, then I believe that NASA’s
official policy has been breached.’!

Bonney said he answered FPriendly’s fire, showing how each item
of information had been released to the media and his reporters had
missed the information. Within a month, Friendly wrote Bonney and

acquiesced, adding, "I am convinced that a substantial part of all

the information I questioned in Life, if not all of it, was indeed

available to anyone who cared to take the trouble to assemble the
story." Bonney said Friendly, along with the AP, UPI, NBC, CBS, and
ABC, and other news outlets, monitored the situation "carefull?"
throughout Project Mercury. 55

Following these comments, it appeared the controversy over the
contracts disappeared from the media coverage of Project MHercury.
Between May, 1959, and September, 1960, Bonney orchestrated six
press conferences, two press tours of the Space Task Group at
Langley Field, and a media interview session following a Nevada
survival training operation. Some 219 pages of transcribed
questions and answers of more than 62,200 words, 24 news releases,
and more than 600 still pictures were released in this first year
alone. Bonnney said

We have maintained an open-door policy at the Space Task

Group and in the nearly 18 months since the Astronauts have

been assigned tot he Project Mercury headquarters there, no

media man (sic) has ever been refused permission to visit, nor

has cooperation been withheld.®!

If the media in ge&neral were granted broad access to the

official stories of Project Mercury, what did the reporting team

19




18
from Life cover? By journalistic definition, the stories were
features. From a public relations standpoint, these stories are the
most difficult to place and control. In the broadest sense, the
articles show the astronauts as clean-cut, all-American boys, a
viewpoint that went unchallenged until the Apollo contracts expired
in the late 196@s. Sherrod said in the astronaut stories, the men
and their families <came out "deodorized, ©plasticized, and

"s? For

homogenized without anybody quite intending it that way.
instance, one Life article on John Glenn showed pictures of his
parents seated on the couch of their home in Ohio.58 Another Life
cover showed Alan Shepard reading his fan mail in his backyard.’
Hamklin wrote
Life treated the men and their families with kid gloves.
So did most of the rest of the press. These guys were heros,
most of them were very smooth, canny operators with all of the
press. They felt that they had to live up to ,a public image
of good clean all-American guys, and NASA knocked itself out
to preserve that image.®
Shepard agreed, adding
I think the agency wanted us to appear as all-
American boys and our families as "mom and apple pie"

families. So in that respect they may have made us seen
bigger and more wholesome than we were.®

It was not until the July, 1994 broadcast of Moon Shot that the
living astronauts admitted as a group that their lives in C(ocoa

Beach had been "less than wholesome.”

The Contract Is Called Into Question

One year and a half into the term of the Life contract, there

20




19
was an official statement on this subject from the White House.
This coincided with the inauguration of John F. Kennedy as the
country’s 35th president on January 20, 1961, Kennedy inherited
the astronauts, the space program, and iie Life contracts. Sherrod
wrote that Pierre Salinger, press secretary to Prgsident John
Kennedy. announced March 6, 1961 that there would be no more
exclusive contracts for Astronauts after Project Mercury ended,
Sherrod added that Theodore Sorenson wrote in Kennedy that the
president "did not approve of the rights granted by his predecessor
to make large profits thought the exploitation of their names and
stories while in military service."’ Yet after the Gemini Nine
were selected January 3, 1962, the question® of new contractual
arrangements was discussed. On September 16, 1962 a revised
"Astronaut Policy" was announced.?’ The new policy, which applied
to the Mercury 7 and the Gemini 9, reflected two ﬁonths of study
and included input from NASA officials, the Mercury and Gemini
astronauts, and the media. The policy stated that the final
recommenﬁations "represented total concurrence of this committee."*
Sherrod wrote the committee recommended approving future contracts
not only because the astronauts benefited from them, but because
"it made things easier for NASA, too." President Kennedy approved,
with some conditions -- and these conditions made up the changes
in the policy.®

The need for changes in the policy came after two incidents
involving the Mercury 7 -- one in April of 1962, another three

months later in July. Leo DeOrsey, still acting as agent to the

21




20
astronauts, had negotiated for the donation of seven fully-
furnished $24,000 homes in Houston; the homes were donated by a
Houston builder’s group at the time of the development of the
Johnson Space Center in Houston. The New York Times wrote that,
after the deal was made public, there was talk of a White House
inquiry on the propriety of the deal. DeOrsey announced the
astronauts "had decided to decline the offer."®® In July, DeOrsey
negotiated with Field Enterprises Educational Corporation of
Chicago for $§3.2 million for the personal stories of the
astronauts. The first draft of this deal reportedly fell through
because of NASA guidelines on the nature of fpersonal stories.""’

With these events ~- and Kennedy’s recommendations -- in mind,
major changés to astronaut policy addressed the astronauts’ rights
to sell their personal story. The policy stated that "provision for
sale of the stories on this basis was endorsed in the belief it
would make available to the public personal aspects of the
Astronauts’ lives that might otherwise not be available." Others
in government service, the policy continued, had this opportunjity.
Why shouldn’t the astronauts?®

The major changes in the policy allowed for a second post-
flight news conference which would allow in-depth interviews with
the astronauts. This would give the press more newsgathering time
with the astronauts. The policy also prohibited any publication
from advertising exclusivity of a story purchased £from the
astronauts, especially when the stories weren’'t wnolly exclusive.

This second statement addressed the fact that, late in Project

22
BEST COPY AVAILABLE




21
Mercury, Life called some stories exclusive when the information
was available to the mainstream press.”

Another major change in the policy appeared on page two: "No
investment will be made which might create the impression that any
participant in this program is placed in a position of benefitting
from the activities or decision of NASA itself." This statement
was in direct reference to the Houston house deal.’

In September of 1963, four months after Gordon Cooper’s
historic final Mercury flight, the Mercury 7, represented by C. Leo
DeOrsey, "re-upped"” with PTime, Inc. for a second contract. This
contract included the Gemini Nine, and the 1language in the

! But the contracts for

agreement was stronger and more restrictive.’
personal stories were permitted to continue for another three

years.

A Question of Accessibility

Accurate or inaccurate, Life’s personal contract with the
astronauts raised the eternal quest}on: was LiIfe "scooping”" the
rest of the press? Bonney himself said that Life was not. To this
day, NASA officials are reluctant to talk about the contract,
Bonney stressed in 1960 that exclusion was never his intention. He
told of a visit from Williams Hines, then with the Washington Star.
He said Hines shook his finger and said, "the day you hold out one
bit of information that I or my paper is entitled to have, I’'m

going to blow the whistle so loud your eardrums will rupture." "My

23




reply, " Bonney said, "was ’'fair enough'."”

Hamblin wrote that she did not think the contract blocked
other publications from getting information about the astronauts.
She wrote

The men were available for interview every Friday and

NASA itself set up frequent press conferences, put out a

stream--nay, an avalanche-~-of materials about each flight and

the men on it. They remained always available to the general
press for interviews.'’

Even former president Lyndon B. Johnson thought the contracts
did not keep the press from going its job. He wrote to Sherrod
that "these contracts did not limit the amount of information that
‘other news agencies were allowed to get." '* Shepard added

There was an implication that Life had an exclusive on

everything we did and that nobody else had access. It did
shield our families from the press. And we were all rather
naive about the press and media relationships in those days,
so the contract provided us some protection. But the
astronauts had regular news conferences, we didn‘'t lie to
anyone, and I don‘t think anybody on Life ever scooped anyone
on anything that was really news.®

In fact, some reporters did "scoop”" Life. Former Los Angeles
Times reporter Joseph Bell wrote in 1989 that he "was the only
writer to break through the Life barrier"™ when he spent a month
with the astronauts at Langley Field.’f Benedict’s tenacious
reporting as AP’sS space correspondent uncovered many personal
stories. He scooped Life before John Glenn’s orbital flight by
following the astronaut to Riverside Presbyterian Church in Cocoa
Beach on January 22, 1962, a few days before his orbital flight.
Benedict said the Life reporters missed the story of Glenn signing

autographs for Sunday School kids. His article showed a side of the

. "
astronaut rarely seen in a nevspaper.

24




23
Benedict added that persistent reporting often helped him land
stories in the days of the contract. For instance, the AP’'s office
was in the same hotel where the astronauts lived. Benedict said he
would often run into the astronauts in the parking lot and strike
up a conversation. Often, he added, they would come to the office
to read the day’s news on the AP wire, leading to discussions about
"everyday things.""
Did Life fail to report the truth about the personal lives of
the astronauts, thus changing the recorded history of the space
program? With the publication of The Right Stuff in 1979, Volfe

questioned the "personal stories,"” and talk of drinking, fast cars,
and marital infidelity was in the air.’’ Hamblin wrote
I knew, of course, about some very shaky marriages, some
womanizing, some drinking and never reported it. The guys
wouldn’t have let me, and neither would NASA. It was common
knowledge that several marriages hung together only because
the men were afraid NASA would disapprove of divorce and take
them off flights. I do not think they were a wild bunch or
any different from any other cross-section of well educated,
well trained, middle class Americans.’f
Does this omission mean LiIfe changed history? The research showed
no withholding of information in the official history of Project
Mercury. As far as personal lives are cohcerned, it is unlikely
that the media in the 1960s would "expose" a public figures for
marital infidelity. One must look only at the coverage of the
exploits of former President John Kennedy to see that example. The
ethical standards and audience expectations were simply different
then.

The fact 1s, the contract served well in one way: it offered

the wives protection from media who converged on their lawns and




24
knocked at their doors. In fact, Shepard, Bonney, and NASA
administrator James Webb agreed that the contract offered a much-
needed protection for the merdia-nzaive families. Story control was
an added benefit. Webh wrote "If a society editor called up and
said, 'T want to see Annie Glenn,’ we couldn’'t have said, ‘No, you
can’t see her,’ but since she signed a Life contract, she could say
'nO'." 3l

Conclusion

One difficulty in writing about a 1959 contract in 1994 is the
difference in media standards. Since Vatergate, the media have
treated gogernment officials differently. Treatment of NASA also
has changed dramatically since the Challenger explosion in 1986.
If Time or Life (or any media outlet) tried to strike a contract
with Shuttle astronauts that restricted press access today, there
would be an outcry far louder than in 1959. In fact, the media
outcry grevw louder with each subsequent contract, leading to their
end after the Apollo missions.’’

Another difficulty in dealing with this issue is that fact
that NASA and Project Mercury were innovations in 1959, No one
could use the argument of precedent, because there was no true
precedent for media coverage of astronauts. Yet although the years
between 1959 and 1963 were the "honeymoon period” in NASA’s
existence, the fact remains that reporters knew what to expect from
the government, as far as news and information was concerned. They

expected the same free press access of NASA that they received




25
elsewhere in government. Bonney, on behalf of NASA, was trving to
do the best job he could. Those who knew him said he was a honest,
approachable man. Later forced to resign from NASA because of the
Francis Gary Powers affair, Bonney may have been idealistic about
the relationship between the media and NASA. But most of all,
Bonney admitted in 1960 that he "was schooled to look at suspicion
upon efforts by alert and diligent public relations people to
'sell’ their story." This disdain may have been the real reason
he divided the personal and official stories of Project
Mercury -- he may have believed that all reporters shared his
suspicion. Bonney said

Opr information office...NASA's...operates on a simple
policy--to tell the truth, simply, and make it available,

promptly. We do not try to ‘push’ or ‘sell.’ We do seek, and
I dare say with reasonable accuracy, to make the information
readily available. We feel, quite strongly, that is the

prerogative and the responsibility, of the press to determine
what is news. ¥

By allowing the astronauts to sell their own personal stories, he
did not have to "push" or "sell" a story that he knew had little
hard news value, but was essential to NASA's image and public
support,

The hierarchy of the contract deal shows that NASA legally
covered all bases: NASA gave the astronauts the right to their own
personal stories; the astronauts signed an agent, who negotiated
a contract; 7Time inc. bought the rights to the personal stories;
Life published them. Did NASA "sell out" the astronauts?
Technically, no, they did not. Did they participate in media

control by setting up this scenario? Yes, but under the carefully

2'(




26
crafted guise of protection of the astronauts and their families.
More importantly, there is no evidence in the research that this
happened to invoke censorship of the official operation of the
early space program. Was any reporter ever denied access to the
official stories of the Mercury 7 between 1959 and May, 1963? This
research did not uncover any incidence during Project Mercury,
although some reportedly occurred during Gemini and Apollo. Could
reporters circumvent the Life contract with tenacious reporting?
Yes, and the better reporters, like Howard Benedict, did just that.
That, perhaps, is the ~ignificance of this study to journalism
history: in spite of contracts and roadblocks, committed
journalists still "got the story" and reported the news to their
audience, Additional research on the careers of journalists like
Howard Benedict show 3just how innovative print and broadcast
reporters were 1in uncovering the embargoed news of the space
program. These reporters created a nevw standard of news coverage
and source credibility that is still in force today.

In the end, even Sherrod was forced to balance the question,
pro-and-con. He concluded that "if there 1is ever another time,
whatever reincarnation, a better way must bhe found." As Walt

Bonney said in 19606, "Fair enough."

Notes

1. Staff, "Space Voyagers Rarin’ to Orbit," Life Magazine,
2@ April 1961: 22-27. .

28




27

2, NASAR History Office, "DeOrsey-Time, Inc. Contract,": 5
August 1959: 1-4.

3. Robert Sherrod, "The selling of the astronauts,” Columbia
Journalism Review, May/June, 1973: 16-25.

4, Tom Wolfe, The Right Stuff. (New York: Farrar, Strauss,
and Giroux, 1979.)

5. Congressional Record of the United State, October 1 1958,
1-26.

6. "A History of Project Mercury," NASA Spacelink Telnet
Information.

7. "Seven to enter Mercury training center," NASA Official

News Release No, 59-111: 1-3,

8. Walter T. Bonney, "Remarks bhefore the United Press
International Editors Conference,"” Washington D.C., 9 Sept. 1960:
1-14.

9. "Seven to enter Mercury training center."”

106. "Press Conference Project Mercury Team,"” NASA official
transcript, 9 April 1959: 1-36,.

11, Alan Shepard and Deke Slayton, with Howard Benedict and '
Jay Barbree, Moon Shot. {(Atlanta: Turner Publications, 1994.)

12, Shepard, et. al., Moon Shot.
13, Shepard, et. al., Moon Shot.

14. See undated draft "Project Mercury General Information
Document. "

15. Memorandum for the Administrator, "Policy concerning the
Mercury Astronauts,” 8 May 1959: 1

16. Sherrod, "The selling of the astronauts,"

17. Lloyd Swenson, James Grimwood, and Charles Alexander, A
History of Project Mercury. (NASA Spacelink, 1994).

18. "NASA Policy Concerning Mercury Astronauts,” NASA News
Release, 11 May 1959: 1-3.
19, Sherrod, "The selling of the astronauts.”

20. Bonney, "Remarks before the United Press International
Editors Conference."

29




28
21. Bonney, "Remarks before the United Press International
Editors Conference."

22. John A. Johnson to T. Keith Glennan, "Memorandum for the
Administrator," 8 May 1959: 1,

23, T. Keith Glennan to James R. Killian, Jr. Personal
memorandum, 11 May 1959:1.

24. W, L. Hjornevik to Andrew J. Goodpaster, "Policy
concerning Mercury astronauts," 12 May 1959:1.

25. Sherrod, "The selling of the astronauts."”

26. Mail interview of Alan B. Shepard, Jr. by the author, 25
March, 1994.

27. NASA History Office, "Astronaut-DeOrsey Contract," 28
May, 1959:1-3.

28. Only six of the astronauts flew during Project Mercury;
hovwever, since Deke Slayton did not resign as an astronaut, he
still received one-seventh of the figure,. Shepard said they
"wouldn’t have had it any other way." '

29. Sherrod, "The selling of the astronauts."

30. NASA History Office, "DeOrsey-Time, Inc. Contract."”

31. NASA History Office, "DeOrsey-Time, Inc. Contract.”

32. Personal correspondence of Dora Jane Hamblin to P.
Michael Whye, undated. Whye wrote a master’'s thesis on the hero
image of the space program from 1959-1970 at Iowa State University.
It was unavailable for review.

33. Mail interview with Alan B. Shepard, Jr.

34. NASA History Office, "DeOrsey-Time, Inc. Contract."”

35, NASA History Office, "DeOrsey-Time, Inc. Contract."

36. Hamblin to Whye, undated.

37. Mail interview with Alan B. Shepard, Jr.

38. NASA History Office, "DeOrsey-Time, Inc. Contract."

39. Mail interview with Alan B. Shepard, Jr.

40, Hamblin to Whye, undated.

30




to
0

41. A review of the Time, Newsweek, The New York Times, The
Memphis Commercial Appeal, and The Atlanta Constitution yielded
this information.

42, Andrew Heiskell, "The astronauts’ own stories will appear
only in Life," Life Magazine, 24 August, 1959: 98-99,

43, "The Big Story," 7Time Magazine, 24 August 1959: 38.
44, Sherrod, "The selling of the astronauts.”

45. Vern Haugland, "Astronaut Undergoes Stress of 9Gs In
Mock Orbiting for 50 Newsmen," The Atlanta Constitution, 26 August
1959: 9.

46. A review of the Time, Newsweek, The New York Times, The
Memphis Commercial Appeal, and The Atlanta Constitution yielded
this information.

47. Mail interview with Howard S. Benedict by the author, 25
March, 1994,

48.

Nall interviev vith <$ivard 3. B2p2i.it,

49, Mail interview with Jay Barbree by the author, 25 March
1994.

5. Personal interview with Lee Saegasser, NASA historian,
15 February 199%4.

51. Bonney, "Remarks before the United Press International
Editors Conference.”

52. . Bonney, "Remarks before the United Press International
Editors Conference.” ‘

53. "Life is with it in a far-pit era," Life Magazine, 14

September 1959: 8, 26-42,

54. Bonney, "Remarks before the United Press International
Editors Conference."

55. Bonney, "Remarks before the Unhited Press International
BEditors Conference."
56. Bonney, "Remarks before the United Press International

Editors Conference."”

57. Sherrod, "The selling of the astronauts."”

31




30
58. Life Magazine 19 May 1961,
59, Life Magazine 2 February 1962.

60®. Personal correspondence of Dora Jane Hamblin to P.
Michael Vhye, 18 January 1971.

61. Mail interview with Alan B. Shepard, Jr.
62. Sherrod, "The selling of the astronauts."
63. "Policy Concerning Sale of Literary, Television and Radio

Rights, and Endorsement of Commercial Products by Astronauts,”
Official NASA News Release No. 62-198, 16 September, 1962: 1-3.

64. "NASA Outlines Astronaut Policy,"” Official NASA News
Release No. 62-199, 16 September, 1962: 1-2,

65. Sherrod, "The selling of the astronauts."’

66. "Leo €. DeOrsey of Redskins, Adviser to Astronauts, is
Dead," The New York Times, 1 May 1965: 35.

67. DeOrsey obituary. Also, Sherrod wrote that a deal was
struck with Field Enterprises in late 1963.

68. "NASA Outlines Astronaut Policy."
69. Sherrod, "The selling of the astronauts."
7@. "NASA Outlines Astronaut Policy."”

71. NASA History Office, "Mercury Seven-Gemini Nine
Contract," September, 1963: 1-23.

72. Bonney, "Remarks before the United Press International
Editors Conference."

73. Personal correspondence of Dora Jane Hamblin to P.
Michael Whye, 18 January 1971.

74. Sherrod, "The selling of the astronauts.”
75. Mail interview with Alan B. Shepard, Jr.

76. Joseph N. Bell, "Mercury 7: Rare Breed of Heros," Los
Angeles Times, 13 July 1989: Nexis Computer Information.

77. Howard Benedict, "Glenn Ducks Out To Hear Sermon," The
Atlanta Constitution, 22 January 1962: 1,7.

78, Mail interview with Howard S. Benedict.

32




31

79, Tom Wolfe, The Right Stuff. (1979.)

80, Personal correspondence of Dora Jane Hamblin to P.
Michael Whye, 18 January 1971.

81. Sherrod, "The selling of the astronauts.”

33




NEWSPAPER CONTEMPT BETWEZN THE WARS

Richard Scheidenheim
Colorado State University -- Adjunct Faculty
3635 Aspen Ct.
Boulder, Colorado 80304

Phone: (303) 443-7542

31




ABSTRACT -- NEWSPAPER CONTEMPT BETWEEN THE WARS

Mark Graber has identified the "bad tendency" test of the 1917
Espionage Act and the 1918 Toledo News-Bee case as "a progressive
standard" promoted by social science experts such és Walter Lippmann,
Herbert Croly, Charles Warren, and Edward Corwin. The "bad tendency"
test, as applied by a majority of the United States Supreme Court,
appeared to permit the routine use of summary newspaper contempt
proceedings to punish language possessing a "direct tendency to prevént
and obstruct the discharge of judicial duty.” A showing that the mind of a
judge had been influenced by an out-of-court publication or that an
article had been circulated in the courtroom was not required. "The
wrong,” wrote Chief Justice Edward D. White of the U.S: Supreme Court,
"depends upon the tendency of the acts to accomplish this resuit without
reference to the consideration of how far they may have been without
influence in a particular case."

A spirited dissent in the Toledo News-Bee case had been filed by
Justice Oliver Wendell Holmes, Jr., who argued for an "actual obstruction”
test -- that before a case of contempt by publication could be mounted in

the federal courts, evidence that "a mind of reasonable fortitude" had

been affected by the publication in question ought to be demonstrated. 1
The purpose of this essay is to trace the evolution of newspaper contempt
from the conclusion of the Toledo News-Bee case to the case of State v.
American-News Cq., decided by the South Dakota Supreme Court in 1936.
By the time of the latter case, Justice Holmes' dissent had become the

"law" of the Toledo News-Beae case, and the stage had been set for the
demise of the crime of contempt by publication.




NEWSPAPER CONTEMPT BETWEEN THE WARS

Mark Graber has identified the "bad tendency” test of the 1917
Espionage Act and the 1918 Toledo News-Bee case as “"a progressive
standard” promoted by social science experts such as Walter Lippmann,
Herbert Croly, Charles Warren, and Edward Corwin. The "bad tendency"
test, as applied by a majority of the United States Supreme Court,
appeared to permit the routine use of summary newspaper contempt
proceedings to punish language possessing a "direct tendency to prevent
and obstruct the discharge of judicial duty." A showing that the mind of a
judge had been influenced by an out-of-court publication or that an
article had been circulated in the couriroom was not required. "The
wrong," wrote Chief Justice Edward D. White of the U.S. Supreme Court,
"depends upon the tendency of the acts to accomplish this result without
reference to the consideration of how far they may have been without

influence in a particular case.”

A spirited dissent in the Toledo News-Bee case had been filed by
Justice Oliver Wendell Holmes, Jr., who argued for an "actual obstruction"
test -- that before a case of contempt by publication could be mounted in
the federal courts, evidence that "a mind of reasonable fortitude" had
been affected by the publication in question ought to be demonstrated. 1
The purpose of this essay is to trace the evoiution of newspaper contempt
from the conclusion of the Toledo News-Bee case to the case of Siate v.
American-News Co., decided by the South Dakota Supreme Court in 1936.

By the time of the latter case, Justice Holmes' dissent had become the
"law" of the Toledo News-Bee case, and the stage had been set for the
demise of the crime of contempt by publication.

36




A. The Omahz Bee

Whatever the source of the "bad tendency" test, it should be conceded
that summary contampt proceedings sanctioned by the Toledo News-Bee
case were put to many illiberal uses. Federal Judge Julius Mayer of New
York City used the remedy in 1919 to discipline a lawyer who made a
speech suggesting that judges be hanged. 2 In Southern Arizoha. where
extreme tension existed between miners and copper companies, the de-
vice was used to restrain criticism of a judge who interfered with a
local election in 18922, 3 Federal Judge G.W. Rose of Memphis, Tennes-
see, employed the remedy twice in 1923 in an attempt to temper the
language of the labor press during a national railway strike.

In Cohen v. United States, Ross summoned .Jacob Cohen, the editor of
the Labor Review, published in Memphis, to explain why his references
to strikebreakers as "dirty scabs,” "scavengers,” "snakes,” and "traitors”
did not violate an injunction issued on behalf of the railroads. The
injunction prohibited persons from “jeering at or insulting” railway
employees. Dissatisfied with Cohen's response, Ross fined him $1,000
and sentenced him to six months in jail. 4 In a companion case, Ross
fined G.V. Sanders, editor of the Memphis Press, $300 after Sanders
published an account of Cohen's trial under the headline "The King For-
bids." 5 Ultimately, the Sixth Circuit reversed Cohen's conviction, but
Ross's point was clear.

A striking illustration of the purposes to which the contempt remedy

was put was provided by Bee Publishing Company v. State, decided by
the Nebraska Supreme Court in 192I. The case arose from the siege of

an Omaha courthouse in the fall of 1919 by a mob whose purpose it was

-2- 37




to lynch an inmate of the jail who was accused of "a heinous offense
against a defenseless woman." The mob overpowered the police, seized
and lynched the inmate, and set fire to the courthouse -- which was
destroyed along with most of its contents.

Two boys arrested after the riot testified before a grand jury that
they saw John H. Moore, a reporter for the Omahg Bee, “leading a gang of
boys to the courthouse, carrying gasoline and oils for the purpose of
aiding in the conflagration.* The Bee responded to Moore's indictment
by publishing affidavits from the boys that their testimony before the
grand jury had been coerced by members of the Omaha Police Depart-
ment. Moore was a target of perjured testimony, according to the Bee,
because his investigations had unearthed "sensational and startling
revelations” against the Department.

The article charged that when the boys told a police captain "they
never had laid their eyes on the Bee reporter, the policeman replied that
he would arrange it so they could see the man." The testimony of ano-
ther witness to implicate Moore was characterized as the words of "a
notorious bootlegger and a former policeman.” A trial court judge fined
the Bee and its editor, Victor Rosewater, $1,000 apiece. Although the
judge found that Rosewater had no knowledge of the article before it
was published, the judge found that "it would have met with his appro-
val if it had been submitted to him." Reviewing the case two years

later, the Nebraska Supreme Court upheld the fine against the Bee, but

reversed the judgment against Rosewater. 6
Walter Nelles and Carol Weiss King, writing in a 1928 edition of the
Columbja Law Review, classified the case as one involving a "political

-3-

38




situation ... of some intensity." The facts of the case, and oy other cases
during this period, however, were sublime. In the words of Nelles and
King, "the truth, stripped of metaphysical buncombe as to inherence, is
simply that summary power as to various contempts is expedient."
Differences in result depended upon "whose ox is gored. ... The clearest
tendency of doctrines of contempt by publication, if not their object ... is

to power -- personal power for men who happen to be judges -- power to

maintain at any social cost the presiige of the class or clan."?
B. The Supreme Court and Contempt
The reasonable tendency test embraced by the U.S. Supreme Court in
the Toledo News-Bee decision appeared to reach beyond all limits. In a
1924 edition of The American Law Review, Richard W. Hale asked his

readers to apply the test to the area of anti-trust.

You cannot sever the Great Northern Railroad from
the Northern Pacific Railway, split up the Tobacco or
the OQil trust, or unscramble the Central Pacific
Railway from the Southern Pacific Company without
casting upon the court ... a duty the performance
of which may be profoundly affected by public
discussion. And [continued Hale] if the law is that no
one may do anything which tends to intimidate the
fearful or which has a tendency to obstruct the
discharge of a duty to disintegrate a combination, or
of a duty to let a trust live, then much of the
discussion of anti-trust cases by political thinkers
and economic writers must include criminal
contempt of the courts which sit in them. Senator

La Follette must be an artist in criminal contempt. 8
Craig v. Hecht, the most well-known federal case of contempt by
publication during this period, concerned a dispute betwen Judge Mayer
and Charles L. Craig, Comptroller of the City of New York. In 1919, Mayer

-4-

39




appointed a receiver for street railway companies in New York City -- an
act that appeared to jeopardize the five-cent fare enjoyed by City
residents.

Craig, hoping that "he would be able to delve into the bad past of the
street railway systems and ... accomplish something substantial for the
benefit of car riders," applied to be appointed as co-receiver. Mayer
turned him down. Months later, Craig was invited to attend a confer-
ence "of all parties at interest in the transit situation." Craig refused
to attend, writing a letter to the Chairman of New York's Public Service
Commission charging Mayer with denying public representatives access
to corporate franchise information. The letter was displayed to Judge

Mayer, a protracted contempt proceeding followed; and, after Craig

refused to retract the letter, Mayer sentenced him to sixty days in jail. 9

Four years later, the U.S. Supreme Court upheld Judge Mayer .by a vote
of 7-2. Justice Holmes dissented, arguing that the federal contempt
statute "plainly limits the jurisdiction of the judge in this class of cases
to those where his personal action is necessary in a strict sense in order
to enable him to go on with his work." In Holmes' opinion, the sixty day
jail sentence against Craig "was more than an abuse of power." It was,
he said, "wholly void. ... Unless a judge while sitting can lay hold of any
one who ventures to publish anything that tends to make him unpopular or
to belittle him | cannot see what power Judge Mayer had to touch Mr.
Craig."10

In the words of Alpheus Mason, "within days a storm of protest arose
against the verdict." Prominent Republican leaders lobbied President
Calvin Coolidge to pardon Craig. Chief Justice William Howard Taft,

-5-

40




who had voted with the majority to uphold Judge Mayer, urged a pardon,

telling Coolidge: "l can't keep my mind off the Craig case.”" 11 Coolidge
bowed to the pressure and remitted Craig's sentence. it could have been
worse. At that time, a separation of powers argument was available to

the effect that contempt judgments by federal courts were not subject to
pardons by the executive branch. 12
Reviewing the case, Hale wrote: "the future looks dark and full of the

probability of further and undesirable conflict.”" 13 Felix Frankfurter, a
young Harvard Law School professor who had been active as a media-

tor in the Arizona copper fields, called the Craig decision a "perversion

of law" and urged legislation to "put an end to an intolerable tyranny." 14
By the 1924-25 session of the Supreme Court, the pressure for change
was translated into two decisions that incrementally improved the law of
contempt.

In Michaelson v. United States, the Court uphelid the Constitutionality
of the I9.l4 Clayton Act, which mandated jury trials in some cases of

criminal contempt. The Court ruied, however, that the Clayton Act did

not address contempt by publication. 15 In Cooke v. United States, the
Court reversed the convictions of a iawyer and client who had been

sen.enced to thirty days in jail after writing a letter requesting the
disqualification of a trial court judge. Taft found the procedure "unfair
and oppressive,” and ordered another judge to hear the charge. "All we
can say upon the whole matter,” wrote Taft, "is that where conditions
do not make It impracticable, or where the delay may not injure public
or privets right, a judge called upon to act in a case of contempt by per-
sonal attack upon him, may, without flinching from his duty, properly

-6-

41




ask that one of his fellow judges take his place." 16
These decisions, as tentative as they were, permitted discussion of

alternatives to contempt by publication. A case might be delayed, for

example, to permit the effects of a newspaper report to subside. 7

Juries might be instructed to abstain from reading newspaper accounts
of the trials in which they were sitting or to disregard articles that
might interfere with their deliberations. 18

More importantly, if the U.S. Supreme Court recognized some legisla-
tive limits on contempt, as was done in Mirkqelson, might not other
legislative limits be attempted? Some siates, for example, experimen-
ted with jury trials in cases of newspaper contempt. 19 Other states

went beyond the permissive language of Cooke v. United States to require
the recusal of judges in cases of indirect contempt. The leading case in

this regard was Brigas v. Superior Court, decided by the California

Supreme Court in 193l. This case, which concerned articles and car-
toons in the Los Angeles Record that allegedly interfered with a grand
jury investigation, upheld a 1927 California law requiring that a motion
to disqualify a judge in a case of indirect contempt be heard by another
judge. 20

Several other cases during this period adopted this approach. In
Seltzer v. State, decided by an Ohio appellate court in 1930, thirty day
jail sentences imposed upon the editor and an editorial writer of the
Cleveland Press were thrown out with the following admonition: "He
[the judge of the lower court] should have referred the case to an asso-
ciate and have given his statement as a witness rather than as a Judge

from the bench." 21 In Snyder's Case, decided by the Pennsylvania

-7~

42




Supreme Court in 1930, the decision of a three-judge panel disbarring
the Schuylkill County District Attorney for criticizing a judge in a
political campaign was reversed because the offended judge sat on the
panel. 22
C. Outrages on Justice

In 1930, Realist Jerome Frank published Law and the Modern Mind.
Law, argued Frank, "may vary with the personality of the judge who
happens to pass upon any given case." 23 So it was with the law of
newspaper contempt. In some cases, the punisnments handed down had,

in the words of Nelles and King, "more tendency than the publications to

bring the administration of justice into disrepute.” 24 An example was
provided by the 1925 case of Haines v. District Court, in which the

editor of the Des Moines Daily News was sentenced to one day in jail
after characterizing the written opinions of a trial court judge as "the

labored eofforts of a village smart-alec." The lowa Supreme Court
reversed the judgment, finding that the unusual literary styie of the judge
provoked unfavorable comment. 25

In other cases, appellate courts refused to get the message. In 1928,
the Michigan Supreme Court upheld a jail sentence for an interview

alleging that a case "smells to heaven." 26 In 1933, A New Jersey Court of
Chancery judge summarily disbarred attorneys who suggested that "an

honest Vice Chancellor, who has nothing to fear, should welcome an

investigation of his office, if only to give it a clean bill of health." 27
The Florida Supreme Court upheld a fine and jail sentence in 1935 in a

case where a newspaper mixed up the names of two judges. 28 A 1939
opinion by the Georgia Court of Appeals upheld a ten day jail sentence in a

5 43




case where the owner of a movie theater posted the following sign: "Due
to selfish contemptible interests we are temporarily restrained from
showing ‘'Ecstasy." We will bring this picture to you pending court
decision." 29

The most persistent use of contempt by publication during the Twen-
ties was offered by the courts of Indiana -- a state that, for a time,
fell under the political control of the Ku Klux Klan. Dale v, State, decided
by the Indiana Supreme Court in 1926, concerned the indictment of
George R. Dale, publisher of the Muncie Post-Democrat, for violating the
liquor laws. Dale, who had been engaged in fighting the Klan since 1922
and who had been physically assaulted by Kian members, responded by
charging that his indictment was part of a general conspiracy by the
Klan to discredit him and his newspaper.

Trial judge Clarence W. Dearth, a prominent spokesman for the Klan
in Indiana, fined Daie $500 and imposed two ninety-day jail sentences --
one for the article in the Post-Democrat and one for filing an answer to
the contempt charge that contained a verbatim copy of the article. The
Indiana Supreme Court, which characterized Dale's offense as a "“direct”

rather than ‘indirect” contempt, upheid the first sentence, but reversed

the judgment based upon the answer as duplicative. 30
When Professor Hugh Evander Willis of the Indiana School of Law criti-
cized the Dale opinion as "an outrage on justice" and "judicial tyranny,”

the editors of the Indiana Law Journal felt obliged to publish a dis-
claimer. "Our readers will, of course, understand that this article and all

other articles in our Journal are written from the professional point of

view and do not in any way purport to present a political view." 31

-9-

44




In 1927, the indiana Supreme Court found Edward S. Shumaker, superin-
tendent of the Anti-Saloon League of Indiana, guilty of contempt.
Shumaker, along with others, had prepared a pamphlet criticizing the
Court for its opinions on Prohibition, and, specifically, for adopting the
exclusionary rule in cases of illegal search and seizure. The pamphlet
charged one of the justices with being "bitterly hostile to prohibition,”
alleged that liquor interests sought to control the courts, and conciuded
by urging readers to "give us a Supreme Court that wili be dry and not
wet" at the next eléction. The pamphlet was distributed throughout the
state by Shumaker's fellow clergymen and members of the Women's
Christian Temperance Union.

The Court appointed a committee of six attorneys, including the Presi-
dent of the Indiana Bar Association, an ex-Attorney General, and two
retired Supreme Court judges, to assist in trying the case. Even though
the pamphlet concerned decisions that "had been disposed of several
years before the criticism was published," the Court fined Shumaker
$250 and sentenced him to the Indiana State Farm for a period of sixty
days. 32

The Shumaker case is best understood in the context of an effort to
break the power of the Ku Klux Klan in Indiana. In 1925, David Cuttis
Stephenson, the leader of the Klan in Indiana, had been convicted of rape
and murder and sentenced to life imprisonment. By 1929, Mayor John
Duvall of Indianapolis had been convicted of violating the Corrupt Prac-
tices Act and sent to prison. Judge Dearth had been impeached by the by
the Indiana House of Representatives and narrowly escaped conviction in
the Senate for his harassment of George R. Dale of the Muncie Post-

-10-

45




Democrat. Governor Ed Jackson had been indicted for bribery, but

escaped conviction by pleading the statute of limitations. 33

The prosecutor in Shumaker's case was Arthur L. Gilliom, Indiana's
Attorney General, who spearheaded the effort to break the Klan between
1925 and 1929. In 1927, Gilliom filed a motion to increase Shumaker's
sentence on the basis of Shumaker's lobbying with prominent politi-
cians for a favorable verdict. Those contacted by Shumaker included
Indiana's two United States Senators -- Arthur R. Robinson, formerly a
legal adviser to the Klan, and James E. Watson, supported by the Klan.
After Gilliom's motion was denied, Governor Jackson intervened on
Shumaker’'s behalf, issuing a pardon on the day Shumaker reported to
prison. Gilliom then persuaded the Indiana Supreme Court to declare the
pardon null and void. Citing separation of powers, the Court ordered
Shumaker to prison again; and, in February, 1929, Shumaker reported to
serve his sentence. Six months after his release, Shumaker was dead. 34

State v. Shumaker presented a frontal challenge to press reporting of
judicial functions, because the language of the majority opinion cut so
broadly. The pamphlet was contemptuous, said the majority, because it
was "well calculated to affect the mind of a timid judge who might be
concerned as to his re-election and to influence his decision improperly

in like cases which were pend'ing or which might be later filed." 3

In addition to adopting the "timid judge" standard, the decision
implied "that criticism of past cases is prohibited because there are
pending cases involving the same general principle of law." To take this
language "o its logical conclusion,” wrote a commentator in the Indiana
Law Journal, would "practically put an end to the freedom of speech

-«11-

46




and liberty of the press as far as the court, judges, and their decisions

were concerned.” 36 It was not until 1935 that the Indiana Supreme Court
receded from the Shumaker decision and held that the misstatement of
nast matters of fact could not be said to obstruct the administration of
justice. 37

The mid-Twenties represented the high water mark for the doctrine
of newspaper contempt. In a case decided by the New Mexico Supreme
Court in 1924, Carl Magee, editor of the New Mexico State Tribune, was
fined $4,050 and ordered to serve a year in jail after criticizing the
conduct of a criminal libel trial in which he had bgen involved. When
the governor pardoned him, the judge cited him again for contempt.
When M2ges coemplained that he was being denied due process of law,
the judge ordered him to jail for ninety days for direct contempt.
Again, the governor intervened to pardon Magee. 38 In State v. Qwens,
decided by the Oklahoma Supreme Court in 1927, a litigant was fined
$5,000 and sent to jail for one year after a protracted dispute involving
the disqualification of state supreme court justices (and publication of

the same in the Tulsa World). 39

These cases provided the best evidence of the need to reform the law
of newspaper contempt. A commentator found guilty on such facts,
observed Harold Laski, was at the "mercy of the very court he may be
seeking by his criticism to protect." 40 Responding to the jail sen-
tence in the Shumaker case, "most of the church congregations {in

Anderson, Indiana] stood as a unit when asked to stand if they were

opposed to the penalty imposed by the court." 41 The result of such

decisions, wrote lawyer 0.0. Brinkman, "is ever-increasing contempt of

-12-

47




the courts as a whole." 42
D. Obstruction in Fact?

The critique of the law of newspaper contempt that developed during
the 1920s was led by legal academics. The initial thrust in this effort
was provided by Sir John Fox, who in 1908 began publishing a series of
articles concerning the law of constructive contempt in England. Fox

demonstrated that the power of courts to summarily punish contempt

by publication was not derived from antiquity. Rather, such contempts
had been tried before juries until well into the eighteenth century.

Cases citing the immemorial usage of a more summary remedy had
simply been "founded on a fallacy.” 43
Fox's argument was echoed by Felix Frankfurter, who published an

article in a 1924 edition of the Harvard Law Review referring to the
“ramazing historical solecism” of Chief Justice White in deciding the
Toledo Newg-Bee case. Frankfurter concluded by saying: “At least lst
us not import into the Constitution of the United States discredited
practices of Stuart England.” 44

Of all the commentary in legal journals, the Columbia Law Review
articles published by Nelles and King in 1928 provided the most telling
criticism of the doctrine of newspaper contempt. The law of contempt
by publication, they argued, painted a picture in which "the element of
arbitrament is absent. If any picture of social summum bonum under-
lies those decisions, it is a pastoral picture, in which docile human
sheep lick the hands of cmnipotent shepherds.” 45

In 1928, Harold Laski of the London School of Economics and Political
Science summed up academic sentiment by calling the doctrine of cons-

-«13-

48




tructive contempt "an anachronism which few persons, not themselves

judges, have found themselves able to defend." 46 Three years later,
Judge Leon R. Yankwich of the Los Angeles County Superior Court reminded
his readers of the story of the King's new clothes. "Enlightened social
policy," wrote Yankwich, "demands that, in dealing with the problem of
contempt, we recognize the right of the man in the street to say that the
king is naked, when he is naked." 47

' Academic criticism of the doctrine of newspaper contempt was, to
some extent, anticipated by judges. Sitting by designation on a three-
judge panel in the Second Circuit that was reviewing a habeas corpus
petition filed by Charles L. Craig in 1922, Learned Hand filed a notable
dissent to the decision of two other judges to uphold Judge Mayer's
decision to send Craig to jail.

Hand asked his readers to suppose that it could be shown in cases of
newspaper criticism "that it is the purpose of the editors to influence the
court in future cases of that general character, by showing that the
decision meets with popular disapproval." He argued that for an editor
"probably that is often the intent. ... | cannot suppose,” Hand continued,
"that immunity depends upon the absence of any such purpose. If so, the
editors stand in more peril than | believe they suppose. ...

It is in small encroachments upon the right of free
criticism of all the acts of public officials that the
real danger lles. If a judge may punish those who
indirectly interfere with possible decisions, remote
in time ..., the line between that and punishment
for unseemly or false comment upon past decisions
becomes so shadowy as in appiication to disappear.

It will, in effect, be practically impossible to show
that the utterer did not have in mind the future

-14- 49




effect of his words upon similar cases in the
future.

Hand's proposed guideline was as follows: "Rather, as it seems to me,
it must be shown either that the words refer to future decisions, and

constitute in substance a threat, or that owing to the immediacy of

some case, they in fact constitute an immediate intimidation." 48

In 1923, the Florida Supreme Court adopted a similar line of reasoning
in Ex parte Earman. The case involved a lefter composed by a West Paim
Beach municipal court judge, Joe L. Earman, to a trial court judge, Edwin
C. Davis, who was a candidate for appointment to the federal bench. A
white businessman had been picked up in a black house of prostitu-
tion, had entered a plea of guilty to a charge of lewd and lascivious
conduct, and had been sentenced by Earman to twenty days at hard labor.

After the businessman posted bond and secured counsel for a new
trial in Davis's court, Earman announced that he was releasing all defen-
dants caught in the raid, as "the law should apply equally to all men."
Davis threw out the charge, prompting the Mayor of West Palm Beach, L.
Garland Biggers, to call Davis "Weak as Water" in a speech before the °
Florida League of Municipalities. Davis responded by finding Earman and
Biggers in contempt, and sentenced each of them to ten days in jail.

Citing the Toledo News-Bee decision as the law of the case, the Florida
Supreme Court threw out the convictions as not warranting imprison-
ment "even if such statements have a real tendency 'to embarrass the
court in the administration of justice.' The majority opinion adopted
the language of Justice Holmes' dissent in the Toledo case -- referring
to the "ordinary firmness of character a circuit judge is supposed to

have. ... The judge [Davis] did in fact dispose of the case in due course

-15-

o0




within his judicial authority,” the opinion concluded. "This shows the
judicial functions were not impeded.” 49

It should be noted that such language was not adopted during the
Twenties and early Thirties by a majority of the U.S. Supreme Court.
The "clear and present danger" language first employed by Holmes in the
1919 case of Schenck v. United States had been used to affirm the
conviction of a Socialist anti-draft organizer for violating the Espionage
Act. 50 During the Twenties, Holmes and Brandeis used the phrase to dis-
~ sent from decisions by the Court affirming the convictions of anarchists
and communists. 51

In 1929, a unanimous Supreme GCourt upheld the contempt conviction of
Harry F. Sinclair, who had hired a detective agency to shadow jurors in
a criminal case. The Court's opinion contained language derived from
the Toledo News-Bee case: "There was probabie interference with an
appendage of the court while in actual operation; the inevitable tenden-
cy was towards evil, the destruction, indeed, of trial by jury." 52 Such
language was repeated by Chief Justice .Charles Evans Hughes in the
landmark 1931 Near v. Minnesota opinion: "There is also the conceded
authority of courts to punish for contempt when publications directly
tend to prevent the proper discharge of judicia! functions.” 53

The central case that applied alternative language to newspaper con-
tqmpt during the Thirties was decided by a state supreme court. State
v. American News Company, decided by the South Dakota Supreme Court
in 1936, involved the conviction of a county auditor for forgery, for
which a suspended sentence of six months in the county jail and a fine

of $300 were imposed. The Aberdeen papers responded by calling the

-16-

o1




sentence "A Pat on the Back,” and asked the judge tq "doff his regal
robes, don sackcloth and sit in the ashes until his penitencé is complete.”
Acting on the complaint of a local bar association, a contempt
proceeding was commenced and a visiting judge was summoned to hear
. the matter. Eventually, the business manager and editor of the newspa-
pers were fined $200 apiece and issued suspended sentences of thirty
days.

Citing Fox, Nelles and King, and other academic writers, the South
Dakota Supreme Court reversed the convictions, saying: "We believe
that any publication, to be punishable as contempt, should be embarrass-
ing or obstructive to the administration of justice in a pending case,
and obstructive in fact rather than in- theory or by possibility." The
Court specifically held that the articies in question had been intended
to bring the court into contempt and warned that lawyers who advised
such publications were doing so at their risk. It was the language of
Justice Holmes dissenting in the Toledo News-Beg case that the state
supreme court adopted, however, and not the "reasonable tendency" lan-
guage of the maijority opinion. 54

What was obstruction in fact? Some cases appeared to illustrate the
concept more clearly than others. There was, for example, the case of
State v. Gehrz, decided by the Wisconsin Supreme Court in 1922, where
circulars arraigning the practices of the Milwaukee Electric Railway &

Light Company were distributed to a jury sitting in a personal injury case

involving the company. 55 There was the case of In re Lee, decided by the
Maryland Supreme Court in 1936, where a three-judge panel decided to

delay the announcement of a verdict in a murder conspiracy case in order

-17-

(97 ]
o




to permit the jury irial of a co-conspirator to proceed. Reporters from
the Washington Herald, resorting to "some eavesdropping method,"
discovered the verdict -- which was published along with an account of
the judges' deliberations. The newspaper was fined $5,000 and one of its
reporters was sentenced to ninety days. 56
Other courts, however, simply dodged the issue. The case of State v.
Coleman, decided by the Missouri Supreme Court in June, 194l, avoided
references to "ciear and present dangers®" or obstruction in fact; and
was decided instead on the theory that there was no pending case for a
pubiication to interrupt. The case concerned an editorial and cartoon in
the St. Louis Post-Dispatch describing an aborted extortion trial of the
officers of a union of motion picture operators in terms of a skit in a
burlesque theater. In reversing the contempt citations issued by a trial
court judge, the Missouri Supreme Court disregarded the possibility that
the extortion charges could be reinstated by a trial court and ruled that "a
publication, however scandalous concerning a case which has been closed,
is not punishable as a contempt.” 57
E. Speed and Entertainment
As courts experimented with new standards to apply to newspaper
contempts, the language employed by some of the judges became empha-
tic. Dissenting in a 1936 case, Chief Justice W.B. Sands of the Montana
Supreme Court asked: “Are we going to cite into court every man or
woman or newspaper who criticizes the court in its decisions? Such a
. course of conduct smacks too much of Hitler and Mussolini to meet
with my sense of falrness and justice. ... If we are so thin skinned that

we cannot 'take it,'" Sands continued, “... then we may properly be desig-

1853




nated as the 'five irascible old men,' and we should resign and permit
courageous men not thus easily influenced to administer justice for
this tribunal." 58

Judge Alvin C. Reis of Madison, Wisconsin, dismissed the argument
that court reporting should be "muzzled” in a 1938 case, saying: "We
fellows who are in the [business of saying] interesting things to the
public have to expect to be scorched at any time. The press is at liberty
to do so. ... I've been in public life for 15 years," Reis continued,” and |
know that a man in public life has to expect he will be commented upon.
... None of us is cloistered." 59

Judge Yarkwich, a former newspaper lawyer, called the doctrine of

newspaper contempt "an absurd and illogical situation, based on outmo-

ded pattern of thought." 60 The new communications technologies
demonstrated just how outmoded this thinking was. In a 1939 edition of
Notre Dame Lawyer, Niel Plummer and Frank Thayer of the University of
Wisconsin argued that "the appearance of the radio as a news agency

and the increasing emphasis upon pictorial journalism ... offer new prob-

lems which as yet have not been explored satisfactorily." 61

Radio threatened to abrogate the traditional legal distinctions bet-
wean the spoken and written word. Radio enlarged the audience for the
spoken word; it made constructive contempt "increasingly intensive."
An illustration was provided by the 1930 case of Ex parte Shuler -- in
which the California Supreme Court upheld a fifteen-day jail sentence
against "Fighting Bob" Shuler, an anti-Semitic and anti-Catholic Los
Angeles minister who delivered barrages of radio criticism over the

prosecution of a former Los Angeles County District Attorney and his

-19-

91




deputy for bribery.

Responding to a decision to set bail at $250,000, Shuler accused
judges of "doing everything on earth they can to shield this bunch of
felons. ... | call your attention to the fact,” said Shuler, "that with
enough ... courts in session to make a flock, a bunch of bankers, brokers
and usurers have been able to steal millions of dollars of the people's
money and, by ruling after ruling of the courts, ... these criminals now
walk out gleefully, scot free.” 6

Ex parte Sturm, decided by the Maryland Court of Appeals in 1927,
presented a circus of photojournalism. Hearing the noise of a camera
flash attachment, a trial judge presiding over a murder trial demanded
that the photographer turn over the plate. The photographer, who had
alrea&y put the plate containing the picture of the murder suspect in his
pocket, handed the judge a blank plate. During the trial, another photo-
grapher seated at a press table proceeded to take surreptitious pictures
in the courtroom with a small camera. Two of the pictures were then
published in Baltimore newspapers.

The photographers, a city editor, and two managing editors were
summ~~ed before the court and sentenced to a day in jail, with an addi-
tional fine of $5,000 levied against the editor in chief. The positions of
the judiciary and the press in thié case could not have been more
diametrically opposed. One of the managing editors testified: "l don't
believe the court has the right to forbid the taking of pictures In the
court." The Court of Appeals opinion, which referred to the "prurient
curiosity" of "portions of the community," upheld the right of a trial

judge to prohibit "photographic meaiis of picturing [the defendant's] ...

99

-20-




plight in the toils of the law." 63

These cases highlighted the distinction between news as an interpre-
tive medium and news as entertainment. Plummer and Thayer explained
the problem by noting that "a newspaper can go no further nor no faster
than its readers will permit." The "two-fold standard for the press,”
they argued, was now speed and entertainment. "Speed precludes satis-
factory research for interpretative material, no matter how commend-
able the ideals of a particular newspaper may be, while in the providing
of ontertainment the press often finds itself accused of two faults --
trivialty in choice of some material and invasion of an individual's
privacy in the disproportionate display of certain stories.”

It was not the fault of the press, explained Plummer and Thayer, that
newspapers were portrayed as ‘instigators of ruthless investigations”

or "an agency of persecution." Newspapers "follow the leads of law

enforcing agencies." 64 This analysis followed the argument of "Trial
by Newspaper,” an article by Stuart H. Perry published in a 1932 edition
of the United States Law Review. "There is very little offense charge-
able against the press," wrote Perry, "in which it is not led or abetted
by lawyers, judges, and other public officers.”

Public officials, explained Perry, were in the business of "trading
official information and official favor for newspaper publicity and
newspaper influence." Peace officars were “creatures of politics."
Prosecutors and judges were generally elected officials, who welcomed
free advertising and feared "the indifference or hostility of a powerful
newspaper.” In a 1936 edition of Scribners, Paul Hutchinson wrote: "The
plain truth is that if the press is making a scandal out of our treatment

-21- 5§




of crime ... it is doing so only to the extent to which our officers of jus-
tice are wiiling, and frequently eager, to have it so." |If the dignity of
courts was at risk, "the antics of some attorneys in the course of ..
trial" might be a cause. 65

The lesson of the doctrine of newspaper contempt was that courts had
attempted through its use to declare what public opinion should be. The
pitfalls of this strategy -- as uneven and haphazard as it was -- were
obvious. In a 193l edition of the United States Law Review, Martin T.
Manton, Senior Judge of the U.S. Count of Appeais for the Second Circuit,
bemoaned the fact that "the public generally depreciates and distrusts
the legal profession." An anonymous speaker was quoted as saying: “The
racketeer is tho only person today who gets real justice, because he |
takes a gun in his hand and says 'i am a law unto myself."

Manton proposed to redress this "attack upon the foundations of our
government and the existing social order" through a "bureau or committee
of competent lawyers" who could transiate legalese to the general
public. "The legal implications of current events of general interest
shall ... be offered the newspapers,” wrote Manton, "in some such way as
the Medical Information Bureau ... now serves the public and the medi-

cal profession." He called his article: ™Popularizing' the Law and 'Legal-

izing' the News." 66
Eight years later, Manton was found guilty of conspiring to obstruct
the administration of justice and conspiring to defraud the United

States. It seems that Manton had accepted substantial bribes to decide

the cases that came before him. 67

-22-

o7




NOTES
1. Mark A. Graber, Tran ing .Free Speech: i
Civil Libertarianism, pp. 48, 82-86 (University of California Press, 1991).

The Toledo News-Bee case refers to .Toledo Newspaper Co. v. United
States, 247 U.S. 402 (1918). The quoted language of Chief Justice White

may be found at 247 U.S. 419-21. Holmes’ dissent is at 247 U.S. 423-26.

2. United States v. Markewich, 261 F. 537 (S.D.N.Y. 1919). This was the
same Judge Mayer who presided over the trials of Emma Goldman and
Alexander Berkman for conspiring to violate the selective service law
and of Scott Nearing for violating the Espionage Act.

3. Van Dyke v. Superior Count, 2ll P. 676 (Ariz. 1922).

4., Cohen v. United States, 295 F. 633 (6th Cir. 1924). For a brief
discussion of the railway strike and the injunction, see Margaret Blan-

chard, Revolutionary Sparks, pp. 132-33.
5. United States v. Sanders, 290 F. 428 (W.D.Tenn. 1923).
6. Bee Publishing Co. v. State, 185 N.W. 339 (Neb. 192I).

7. Nelles and King, "Contempt by Publication in the United States," 28
Columbia Law Review at 544-46, 548, 553.

8. Richard W. Hale, "Public Opinion as Contempt of Court,” 58 American
Law Review 48|, 495-96 (1924).

9. Craig v. Hecht, 263 U.S. 255 (1923); Hale, supra, at 482-89.

10. 263 U.S. at 280-82.

i1. Alpheus Thornas Mason, William Howard Taft: Chief Justice, pp. 144-
45 (Simon and Schuster, 1964).

2. Ex parte Grossman, 267 U.S. 87, which upheld a Presidential pardon
over a judgment of contempt rendered by a federal court judge, was not
decided until 1925.

-23-

o8




I3. Hale, supra, at 482.

4. From "Lese Majeste Mayer,” an unsigned editorial in the New
Republic, December 12, 1923, reprinted by Philip B. Kurland, ed., Felix

Erankfurter on the Supreme Court: Extrajudicial Essays on the Court and
the Constitution, pp. 145, 147 (Harvard University Press, 1970).

15. Mian gelson v. United States, 266 U.S. 42, 65-66 (1924).

6. Cooke v. United States, 267 U.S. 517, 538-39 (1925). Rule 42(b) of the
Federal Rules of Criminal Procedure now requires a judge to disqualify
himself "if the contempt charged involves disrespect to or criticism
of a judge." The rule was authorized by a 194l Act of Congress delegating

to the U.S. Supreme Court the power to make rules concerning criminal
contempt.

I17. This was the alternative employed by Judge Learned Hand of the
federal district court in New York City after he read a newspaper inter-
view with the plaintiff in an alienation of affections lawsuit on the day
the case was scheduled to be tried before a jury. Note on "Trial by
Newspaper,” 28 Harvard Law Review 605 (I9I5).

I18. S.S. Gill, "Contempt of Court by Publication," 24 California Law
Review 114, 119-20 (1935).

I9. State v. Angevine, 177 P. 70l (Wash. i9I9).

20. Briggs v. Superior Court, 297 P. 3 (Cal. 193I).

21. Seltzer v. State, 31 Ohio L.B. 394 (1930). See also 0.0. Brinkman,
"Contempt of Court,” |18 Georgetown Law Journal 287, 290 (1930).

22. Snyder's Case, 152 A. 33 (Pa. 1930). See also Ex parte Pease, 57 S.W.
575 (Tex.Crim.App. 1933).

23. Je