B e LI T

v

TR B

DOCUMENT RESUME

ED 313 695 CS 211 902

AUTHOR Pfaff, Daniel W.

TITLE The St. Louis Post-Dispatch Debate over Communism,
1940-1955.

PU"B DATE 12 Aug 89

NOTE 19p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism and Mass
Communication (72nd, Washington, DC, August 10-13,

1989).

PUB TYPE Historical Materials (060) ~- Reports -
Evaluative/Feasibility (142) -- Speeches/Conference
Papers (150)

EDRS PRICE MFO1/PCOl1 Plus Postage.

DESCRIPTORS *Communism; Editors; =*Journalism History;

*Liberalism; Marxism; Newspapers; News Writing;
Political Attitudes; *Press Opinion

IDENTIFIERS *Editorial Policy; McCarthyism; #*Pulitzer (Joseph
II); Saint Louis Post Dispatch

ABSTRACT

The liberal bias of the "St. Louis Post-Dispatch" has
been we. ~cumented, but memoranda between editor-publisher Joseph
Pulitzer II and two of his key editors, Julius Klyman and Irving
Dilliard, reveal a tug-of-war over the newspaper's liberal treatment
of communism from 1940 to 1955. Klyman, editor of the "Pictures"
magazine, was A lador activist who disavowed all suspicions that he
was a communist. Pulitzer objected tr Klyman's emphasis on class
struggle and the virtues of non-capitalist economies but believed
Klyman was too good a picture editor to be fired or transferred.
Dilliard, who edited the editorial page, differed with Pulitzer over
interoretation of the First Amendment and application of
Constitutional guarantees to the threat of communist subversion.
During the Joseph McCarthy era, Pulitzer felt that Dilliard gave the
senator an incessant Arubbing in the editorial pages. However,
Pulitzer respected Dilliard too much to fire him. Pulitzer's attempts
to curb both Klyman and Dilliard by assigning people to closely
supervise their work was only partly successful. (Thirty-two notes
are included.) (MHC)

RERXRRRRRRRR AR R R RRR R AR R RR R R R R R R R RN R R AR R R RRRRRRRRRRRRRRRRARRRARRRRXRRRRRR

® Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made
* froan the original document.

RERRR AR RRRRA AR R R AR R R AR R R R R R R R AR AR AR R R R R RRRRRRRRRRRRRRRARRRRRRRRRRRRARR R




e A A
R

UG e

e

ED313695

st ot

J‘:Q'Jau%&

Fistory Division

THE ST. LOUIS POST-DISPATCH DEBATE OVER COMMUNISM, 1940-195%5

By

Daniel W. Pfaff
School of Communications

The Pennsylvania State University

Presented before the History Divisicm,
Association for Education in Journalism and Mass Communication,
Washington, D. C.. Augusv -2, 1989.

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS U'S DEPANTMENT OF EDUCATION
MATERIAL HAS BEEM GRANTFD BY  Omce of Ed Resasrch and imp

BEST COPY AVA“.ABLE M_w_._%* . EDUCATIONAL RESQURCES INFORMATION

' This document has been reproduced as
racer.ad from the person or orgamizahon
onginating it.

© Minor changes hase been mude to \nprove
reproduction quahty

2 TO THE EDUCATIONA! RESOURCES ® Points of v 1, OPIrIONa stated in this ducy-

INFORMATIOM NENTER (ERIC)." mant do - { recessry represent official




History Division, AEJMC D. W. Pfaff,” 1989.
Not for Publication

THE ST. LOUIS POST-DISPATCH DEBATE OVER COMMUNISM,
1940-1955

By Daniel W. Pfaff
School of Communications
Pennsylvania Stete University

In Ingtde U.S.A., published in 1947, John Gunther described the
St. Louls Post-Diepatch, "a Pulitzer property and baronial in
management,  as "probably the most effectvivs liberal newspaper in the
United States.” Gunther complimented the newspaper for helpind to make
St. Louis "a great town for civil libercies" whose "intellectual
climate is almost all that a civilized person can ask. Among other
things, he credited the newspaper with having "reported and interpreted
the Russian Revolution as intelligently as possible” and described St.
Louis as "the town where Communists speak on Twelfth Street with police
protection, and where the liberal press insists that [far right

extremist] Gerald L. K. Smith has a perfect right to hold a mass
meeting. "[1]

The liberal bias of the Post-Dispatch is well-documented, (2] but
some of the intellectual interactions which produced the news and
editorial columns of the newspaper were less unified than the use of
that label suggests, particularly when it comes to the issue of
communism between 1940 and 1955. This is borne out in memoranda between
Joseph Pulitzer II, the “baron” of Gunther’s reference, who had
inherited the editor-publisher position on the death of his famous
father in 1911, and two of his key editorial lieutenants. Pulitzer,
who was described by Richard G. Baumhoff, long-time Posi-Dispatch
reporter who became one of the publisher’s administrative aides, as
*middle-of-the road, maybe slightly on the conservative side, "[3]
frequently found himself at odds durind those years with pictorial
section editor Julius H. Klyman and editorial writer and then editorial
page editor Irving Dilliard, both of whom spent most of their working
lives on the Posgt-=Dispatch.

This could not, however, be characterized as a
liberal-conservative clash; it was a more subtly complicated difference
of opinion about the appropriate presentation of the issue in the
newspaper. Not surprisingly, this dehate seems to have derived from
varied readings of the underlying social und political tensions cut of
which anti-communist sentiment developed. It was influenced as well by
differences about application of the Post-Dispatch platform, a
commitment to social and political Jjustice and fair play which has been
the paper’s editorial touchstone since it was written by the first
Joseph Pulitzer in 1907. This episode qualifies as a study of freedom
and equity in Jjournalism because of what it reveals about the
innerworkings of news and editorial policymaking in one of the
country’s most important daily newspupers.



Bistory Division, AEJMC D. W. Pfaff, 1989
Not for Publication

I. Julius Klyman

The approach of Joseph Pulitzer II to the problem began to surface
in his dealings with Klyman, whose Post-Dispatch PICTURES section was
favorably compared to Life and the New York Times magazines. In
addition to being a superb photo-editor, Klyman was a labor activist
who some, including his publisher, suspected of being a Communist. The
evidence was all circumstantial, having largely to do with Klyman’s
labor union activities and his unstoppable persistence in trying to get
class-conscious topics into the Post-Dispatch. He had Jjoined the
newspaper as a reporter in 1922. By the early forties, he had been vice
president of the American Newspaper Guild and remained one of the most
active members of its St. Louis unit. He also at that time was a
member of the state executive committee of the Missouri Congress of
Industrial Organizations and chairman of the Missouri-Kansas CIO
Politica% ?ction Committee and belonged to the St. Louis Industrial
Council. (4

Marxists and Marxism interested Klyman intensely. In 1937 and
1940, he had gotten two interviews for the Posgsit-Dispatch with Leon
Trotsky, the exiled anti-Stalinist Russian revolutionary who had been a
collaborator of Lenin’s. "Trotsky lived and died a dissenter, “[5] he
wrote. He might have been describing himself.

Before elevating him to the PICTURES editorship in 1944, Puiitzer
had a Zong talk with Klyman to impress upon him his belief that editors
should be "monastic” and not take an active part in any outside

activities that might have even the aypearance of compromising the

paper’s editorial independence. In recognizing the publisher’s
authority “to expect nonparticipation in outside movements,” Klyman
said it was his "“guess that if one could express himself through his
regular professional channels, the urge to express himself in
extra-curricular fashion would no longer exist."” Although that
statement contained the seeds of a series of painful future annoyances
for Pulitzer, .it satisfied him at the time. The publisher did try to

-nail down the Communist allegation more definitely, although before

agsking, "“Are you a Communist?"” he told Klyman to feel free not to
ansvwer if he wished. Klyman responded that Pulitzer had asked that
question two years earlier, that he had replied negatively then and
that that "still was the correct answer.” He said he had often heard

. the charge, but “didn’t know how to stop a few People from making

accusations against me and I didn’t see that it mattered much."(8]

So it went. Pulitzer and many others considered Klyman unusually
gifted in his work, but the suspicion did not disappear. What
continued to rankle the publisher was that PICTURES seemed overly
weighted toward issues of economic inequality, frequently in the form
of commentary on the sconomic arrangements of various non-capitalist

=countries In edvising Managing Editor Benjamin H. Reese to "keep a

sharp eye on J. K.’s _sociological convictlons and his desire to do

"*lomethinz about them,“'Pulitzer observed* "To be sure the

-2 -



History Division, AEJMC D. W. Pfaff, -1989.
Not for Publication

(Post~Dispatch] platform says: ’never lack sympathy with the poor,’ but
I submit that Pictures was not intended primarily for that purpose but
was originally issued as a substitute for the old Sunday magazine and
rotogravure picture sections, intended primarily to entertain, divert
and interest the reader."(7] He then tried dently to make the same
point to Klyman: "I think that in your enthusiasm to develop the. full
possibilities of pictorial Jjournalism anc¢ in your search for the
significant, serious and the important . . . you are perhaps a little
too prone to overbalance the sacticn with the serious type of feature.
Let me say that in my own case . . . I am always looking forward to
finding something that is distracting or relaxiug or . . . in one way
or another, plcasant to read. "(8]

When that didn’t produce the desired results, Pulitzer asked
Klyman to bring his PICTURES file to him "and let me g0 over it with
you with a view to determining how often you have run what, for lack of
a better term, we might call these ’class struggle’ pages."[9] When
this failed, he assigned Reese in May, 1947

to assume personal responsibility for the obJjectivity of text,
underlines and heads of stories appearing in PICTURES which
concern themselves in any way with labor. If I ever saw
UNOBJECTIVE writing I find it in the underlines of the page of . .
. drawings of Senators, Sunday, May 4, and in the text. The whole
thing impresses me as a most naive revelation of pro-labor bias.

I cannot escape the conclusion that the purpose underlying this
publication was plainly to smear all those who are demanding stiff
labor legislation, to label them as right-wingers, or members of
the "0Old Guard" and to identify all those in opposition as
“progress’ves, " “liberals, " or "moderates."

The whole thing involves nice questions of phrasing,
construction, qualifications and emphasis. Written as they
are, they add up to support the zerious charge I’ve made of
unobjective writing.[10]

Reese’s oversight slowed Klyman only briefly. By autumn of 1947
Pulitzer concluded that it was futile to expect him to change. Between
August and October PICTURES had carried four layouts on various
European and Asian countries which Pulitzer considered slanted. For
example, in the presentation on Yugoslavia, he wrote Reese, "it is
crystal-clear to me that the editor was trying to make the cor.trast
between the old and admittedly backward condition of . . . Yugoslavia
under the old regime with the fact that everything is really grand and
g€lorious under the new communist setup.” As for Portugal, "I was
amused to observe that . . . the story informs us that it is ruled by a
dictator, which, of course, is true, but never, never, never is that
‘word dictator applied to dear old Mother Russia or any of her camp
followers.” Faced with Klyman’s obvious inability to curb his leftist
impulses, the publisher had concluded “that this kind of weas le-worded
editorializing must and will be promptly eliminated. " t

But he would not fire or transfer Klyman, he said, because he "is
too good a picture editor and has been with the paper too long."

- P-



i

-H{story Division, AEJMC D. W. Pfaff, 1989

Not for Publication

Instead, Reese was to instruct Klyman "to omit all subjects which have

anything vhatever to do with social or economic conditions . . . , or
of anything which deals with the conflict of the haves and the
have-nots here or abroad." He realized this wouid “"cut the very heart

out of Pictures as presently constituted, " and that it would "cease to
be a chronicle in picture form of serious world events and again become
"a purely feature magazine in picture form."[111>

Reese was generally successful in following this directive, so
much so that Klyman tried in 1949 to foil the managing editor’s
oversight of PICTURES. He proposed to Pulitzer that the paper run a
symposium on “"The Arithmetic of Capitalism” along the lines of the
paper’s World War II series by invited commentators of varying
economic, political and social affiliations erntitled "What Are We
Fighting For?" "It is my opinion that despite all the ups and downs and
vagaries of our economy, it can continue to work, at least as far as
its arithmetic is concerned, " Klyman began. "If it fails, it will do
80 because some of those who have the most to gain through capitalism
will unwittingly sabatoge it--in other words, milk the economy when
they ghould be feeding it," he explained, adding, "I don’t share the
Government’s optimism concerning the immediate future of our
econcmy. “{12] Pulitzer rejected the idea.

After Reese retired in 1951--at which time the irrepressible
Klynan as.ed to be named managing editor{13)--Reese’s successor, former
city editor Raymond L. Crowley, continued to police Klyman’s work.
“Many times in the past twc years, " he wrote Pulitzer in 1953, "I have
throewn out whole pages or single photos, or required complete revision
of textual matter in PICTURES, in order to avoid even the suspicion of
bias in the direction which might be expected because of Mr. Klyman’s
thinking. "[14] Even so, Klyman was able occasionally to sneak something
by, as when Associate Editor Joseph Pulitzer III called his father’s
attention to a PICTURES page depicting the governmental organization of
the Soviet Union. Among other things, the copy with the photos and
charts reported that political candidates in Russia "are nominated by
the Communist Party, collective farms, trade unions and youth
organizations, All citizens over eighteen years old have the vote. "
What the younger Pulitzer wanted to know was: “"Is not the uninformed
reader entitled to know that this political organization of Russia’s
government is theoretical? . . . That the [(Council of Ministers] in
practice responds to the will of the chairman, recently the absolute
dictator Stalin?"[15]



History Division, AEJMC D. W. Pfaff, 1989 .
Not for Publication

II. Irving Dilliard

During the same years as the tribulations with Klyman, differences
between Pulitzer and Dilliard had developed as well. There were at
least two factors which made this working relationship more complicated
than that with Klyman. The first was Pulitzer’: genuine respect for
Dill.iard’s gift for editorial expression and his deep reading in
history, politics, and the law of freedom of expression as interpreted
by the United States Supreme Court. The second was the publisher’s
concern about the frequent incapacity of editorial page editor Ralph
Coghlan, who was an alcoholic. Increasingly, there were times when
Dilliard, as second in command of the pagde, had to step in for Ccghlan,
whose employment finally was terminated in 1948.

Time described his successor as "almost [(Coghlan’s] exact opposite
as a personality. Sober, earnest Irving Dilliard, 44, an ex-Nieman
fellow, has a schoolteacher’s manner and a historian’s mind. “[(16]
Dilliard had Jjoined the Post-Dispatch as a reporter in 1927 and began
submitting editorials two years later. In 1930 he was invited to Join
the editorial page staff. He had been there under every editorial page
editor the page had had, starting with George S. Johns, who had worked
for the first J. P. "I know the problems of a whole series of editors
who preceded me, " he wrote Pulitzer in a memorandum reviewing his
career which the publisher asked him to write. "It has been my purpose
to apply this experience. As you know, I have stood squarely for what
I thought was right as the editorial opinion of the Post-Dispatch. I
yield to no one in my attachment to the principles in cur founder’s
platform.” That, he made clear, included the editor-publisher himnself:

The conduct of the page should nct be and has not been out of any
desire to please you as such. It has been to apply the platform.

. This is because . . . I have recognized your authority but
never forgotten my own responsibility.[17]

As that indicates, there had been some differences between them
already. Their views parted particularly on questions of the
application of Constitutional guarantees of civil rights and
libertiec--especially those of expression and religion in the First
Amendment.. Dilliard was decidedly an “absolutist" in those matters,
much along the lines of Supreme Court Justices Hugo L. Ilack and
William 0. Douglas, both of whom he knew. They believed the First
Amendment’s languade was an impenet>able barrier against governmental
disturbance of its guarantees. In contrast, Pulitzer believed there
were conditions and circumstances under which the constitutional
terminology should be interpreted less one-sidedly. His approach could
be described as a version of Justice Oliver Wendell Holmes Jr.’s "clear
and present danger” formula for drawing the line between protected and
punishable speech. It is similar as wasll to the method of several more
recent Court members who attempt to weigh free speech and other values
against one another, selecting that which for them tips the balance.
Absolutists think balancers are dangerously flexible in their approach

7

-5 -




Tk b

[ o

C D. W. Pfaff, 198¢

Hi8U vision,
Not for Publication

to fundamental freedoms; balancers think absolutists are
unrealistically rigid in theirs.

Pulitzer’s reaction to the Jehovah’s Witness compulsory flag
salute cases of the early 1940s points up this difference between the
twg men. In 1949 and again in 1943, he had complained to Coghlan about

compeiling their children to salute the American flag in school was an
unconstitutional infr_ngement of religious freecom. The question had
reached the Supreme Court. “"Please . . . take me by the hand, with or
without Mr. Dilliard’s assistance,  he directed Coghlan, "and teach me
why a law requiring a child to salute the flag at the expense of being
expelled from school is undemccratic. I hold very definitely to the
view that that is one simple piece of good manners which the people as
a whole have a right to expect from all comers, be they Masons,
Baptists, Rotarians or Jehovah’s Witnesses. . . . Perhaps I am
hopelessly illiberal on this issue, but I’1l1 be damned if I can see
anything to it." He instructed Coghlan, unless he could persuade him
otherwise, "to move gradually away from our present editorial position
in this matter."[18] He was dissuaded after Coghlan pointed out that
although the Court had originally taken Pulitzer’s stance, it was
likely to reverse itself and agree with the paper’s position in an
upcoming case. It did.[19]

Pulitzer and Dil”..ard had worked on a generally congenial basis
during the time of Coghlan’s worsening alcoholism, but within the first
year of Dilliard’s tenure as editor of the page, their relationship
became more tense. More than anything else, this had to do with their
differences in interpreting the application of Constitutional
guarantess to the threat of Communist subversion. This became plainly

evident in Pulitzer’s reaction to a report Dilliard dave him at the end
of 1949:

I have read your able report on the Bill of Rights ¢nd
the Communists with intense interest. In your last line you
say: "It may not tell us where to draw the line but it warns
us to stop on the safe side. " This does not satisfy me. I
want to see the line drawn. We cannot draw the statute, but
cannot we promote the drawing of a statute that will draw the
line? Especially so in view of the general agreement that a
government has the right to protect itself against a plan or
Plot to overthrow it by force or violence. . . . As to the
point of view that those in this country who worry about
Communist plots are hysterical, I should like to ask them
about France, Italy and all the rest. To laugh off the
danger on the theory that we are a bigger and better country
is not too convincing to me. I prefer ([Suprere Court Justice
Felix] Frankfurter’s attitude when he refused to hire a
Communist law clerk. [20]

The difference taking shape between the two men was that Pulitzer was
much more certain than Dilliard that a line sufficiently protective of
free expression could be drawn.




» ) KNI
Not for Publication

The publisher’s defense of those Dilliard would label “"hysterical"”
indicates as well that Pulitzer was much more the “Cold Warrior" than
his editorial page chief. It must be noted, though, that Pulitzer’s
doubts about the constitutional prutection of militant subversives, as
wvell as his concern about Klyman’s ideological commitments, developed
against a nationwide background of intensifying worry about the threat
of Communist subversion. In 1947 an executive order by President
Truman required security checks of all government employees. That year
the House Un-American Activities Committee began hearings on
subversion, one outgrowth of which was the Alger Hiss perdury
conviction on which opinion remeined divided as to whether Hiss, a
former State Department official, had passed secrets to the Russians.
In February, 1950, U. S. Senator Joseph R. McCarthy, a Wiiconsin
Republican, began his crusade to root out Communists in gcrernment and
the military. Also during this period China fell to the Communists and
the Korean War began.

Against this background, Pulitzer was inclined to go slowly and
was unwilling to discredit what seemed to him a substantial
anti-communist public opinion. Besides that, there was counsel for
editorial moderation in the existence of considerable feeling in St.
Louis going back as far as the "Red Scare"" period of the 1920s that
the Pogt-Dispatch was a haven for bolsheviks and fellow-travelers.
There was an illustrative incident in 1946, when the competing
conservative S¢. Loufs Glodbe-Democrat had printed a photograph of the
Soviet flag flying over the Twelfth Street entrance to the
Post-Dispaich building on May 1, in accordance with the paper’s policy
of flying the flags of allied nations on their national holidays. The
Globe-Democrat thought a more sinister inference could be drawn, and
the Post-Dispaich shortly discontinued the goodwill gesture.[21] (That
did not stop Senator McCarthy from waving a copy of the 1948
Globe-Democrat photograph before a St. Louis audience when he spoke
there in 1982. “"This is the only place in the City of St. Louis where
You find the Communist flag being flown, " he said. The Post-Digspatch
reprinted the 1946 photograph with its account of McCarthy'’s
speech. )[22]

For his part, Dilliard consistently rationalized his positions
upon his interepretation of the language of the Post=-Dispatch platform
and the Constitution. Out of this developed a rupture with Pulitzer
that never completely healed. Secure in his interpretation of the
platform’s "never tolerate inJjustice," Dilliard wrote, wi<hout
consulting the publisher, a ringing denunciation of the conviction of
11 Communists in federal district court in New York in October, 1949,
under provisions of the 1940 Alien Registration Act, usually called the
Smith Act, after one of its congres..ional sponsors. That law made it
illegal to belong to or join any group which taught or advocated the
overthrow of any government in the United States by force or violence.
The editorial contended that the Communists had been convicted under
this "hysterical law" for holding political opinions protected by the
First Amendment. "It is not enough to say that a man teaches and
advdcates overthrow and therefore so incites others that the government
itself is endangered,” Dilliard- wrote.[23] Nothing was closer to his
heart than the principle involved in this case. Furthermore, he told

9

-7 -



=% . W aff, 1989

ot for Publicatioﬁ_'

Pulitzer, “any other editorial was unthinkable in the light of [the]
Platform and our application of it."(24]

Pulitzer could not agree. He thought the Smith Act, if
interpreted to outlaw advocacy of overt acts rather than simply
expressions of ideas and beliefs, was constitutional. In upholding the
convictions in 1951, the Supreme Court made that distinction to his
satisfaction, but not to Dilliard’s. Pulitzer had construed Dilliard’s
1949 editorial to have condemned outlawing any and all kinds of
pro-Communist advocacy. [25] Dilliard thought that in uphrlding the
convictions, the Supreme Court had made the same great error. And he
£aid so--again without consulting Pulitzer, who was vacationing at the
time--in a long lead editorial headed "Six Men Amend the Constitution.”
“Never before has such a restriction been placed on the right to hold
opinions and express them in the United States of America,” he wrote,
“Six men have amended the United States Constitution without submitting
those amendments to the states for ratification. That is the nub of
this decision. "[26]

Pulitzer’s response on his return was to make a count of all the
Judges, from the trial through the Supreme Court, who had supported the
convictions. “The consensus of Judges, all presumably honest and
intelligent men who have studied this question, appears to be ten to
two, " he wrote Dilliard. "Although the majority is not always right,
five to one is a strong majority. This prompts me to zay that if a
similar or comparable case comes up I shall want to discuss it with you
before we make any commitment."[27]

In reality, the two men probably were not as widely divided as the
majority and minority at the Supreme Court. In a memo tc Dilliard in
February, 1950, Pulitzer had said he was impressed by an American Civil
Liberties Union plan to seek amendment of the Smith Act “to permit
teaching and advocacy but to prohibit actual preparations and plans
¢clearly intended to lead to such acts of violence. . . . As I see it,
this is the very crux of the entire matter, that is, how to draw the
line between teaching and advucacy and deliberacte planning for or
committing acts of violence. In other words, when does a clear danger
become a present danger?"(28] (In 1957, two years after Pulitzer’s
death, the Supreme Court explicitly wrote the distinction between
abst:gg?)advocacy and advocacy of overt a3ts into First Amendment
law.

About two weeks before Pulitzer raised that question, on February
9, 1950, Senator McCarthy began his vilification campaign by waving a
piece of paper before an audience in Wheeling, West Virginia, on which
he said were written the names of 205 U. S. State Department employees
vho were known members of the Communist Party. Predictably, the
Dilliard and Pulitzer responses were different. Both deplored
McCarthy’s methods, tut Pulitzer was not at first as fully persuaded as
Pilliard that the senator was an utter demagogue. He thought the
chardes deserved investigation "in good faith without fireworks or
klieg lights on either side. The sooner the charges are proved or
disproved the better off the country will be. “[30] Two days after
vriting that, he advissd Dilliard to “please go slow on Communists,

-310‘



MBS WYRYy WiVLESALWVI, ALV D. W. Pfaff,-' 1989
Rot for Publication .

minorities, subversive groups and other phases of civil rights. .
There is danger--in my opinion serious danger--that the impression will
get around that the editorial page is thinking about civil rights and

of not much else. We don’t want to be reg.orded as a public bore. Too
much is too much. “[31]

McCarthy, of course, was impossible to ignore, and as his forays
continued over the next four years, he got considerable space in the
Pogt-Dispatch, including some lengthy depth analyses. One of these, by
Washington ¢ .rrespondent George H. Hall, appeared on the editorial
title page in February, 1951, accompanied by a strong cartooa drawn by
tbs paper’s renowned Daniel R. Fitzpatrick, and under the headline,
“The Sinister Allieance Between McCarthy and Taft. "[32] It described how
the presidential ambitions of both McCarthy and Ohio Senator Robert A.
Taft were motivating them to discredit opponents by use of “the big lie
method.” 1In 1953, Pulitzer asked managing editor Crowley for a broader
study of the McCarthy phenomenon:

Last night I was challended as to McCarthy. I was asked
the familiar question--granting that McCarthy has been loose
in his charges and may well have smeared some innocent
people, in short, that his methods have been bad, have not
the results on the whole been good? Is not his objective a
worthy one and if he had not uncovered so many Communists and
SO many who take refuge in the Fifth Amendment and refuse to
answer questions who would have done so?

I should seriously like to see an article which might
well quote the foregoing question and might undertake, with
utmost fairness and generosity to McCarthy, to give the
answers. . . . I repeatedly run into people who are honestly
confused, who unquestionably have been influenced by
pro-McCarthyites but who are hungry for information.

I happen to despise McCarthy and his methods and to
deplore Eisenhower’s failure to come to grips with him, and
probably the writer of the piece will feel the same way. I
hope, however, that he will take the utmost pains t»> suppress
any such feelings, make the piece coldly obJjective, even to
the extent of giving McCarthy every possible break. [(33]

The result was a three-part series by Chief Washington
Correspondent Raymond P. Brandt which presented McCarthy'’s charges one
by one and then, in boldface type, reported the outcome in each
instance. “For the reader’s guidance, " Brandt observed in the first
article, “this writer, who has reported on national politics for almost
30 years, believes the ’bad’ vastly outweighs the 'good’ in the
McCarthy record."[34] In reviewing the series before publication,
Pulitzer sugdested only two minor changes in the copy--more detail in
one passage and clearer expression in another.[35]

' But that done, he did not think thr, senator needed the incessant
editorial drubbing Dilliard was giving him. During the televised
Army-McCarthy hearings in 1954 which led to McCarthy’s censure by the

11

F s



T N

QISLOTY Uivision, AKJMC D. W. Pfrarf, 1989
Not for Publication

Senate, Pulitzer again counseled restraint. "Please, please, please
lay off the McCarthy hearings. To me--and I believe to the great
majority--they are the most terrific bore. Off hand, I should say that
one editorial, one letter and one cartoon a week would be about

right. “(36] In December, after Dilliard ran in the page’s "Mirror of
Public Opinion" a rather tedious excerpt from the §enate’s censure
hearings which Pulitzer considered "a total waste of space, " he
directed the editor “"that the words 'McCarthy’ or ’McCarthyism’ or any
oblique reference to either shall not appear on the editorial page
without mg specific aprroval in the issues of December 7, 8, 9, 10, 11
and 12."(37]

Earlier in the year, though, Pulitzer had himself suggested some
rather intense pressure on McCarthy: “"What would you say, " he asked
Dilliard, 'to our tagging him with the name Phoney Jo2 McCarthy and
repeating, repeating and repeating it in editorials end cartoons? It
might well catch on." Dilliard was cool to the idea, responding: "It
is a question . . . whether he has not done so much damage and may not
do so much more in the future that ridicule as a steady treatment would
not be sufficient handling."”[38] That Pulitzer was firmly anti-McCarthy
also comes through in his response to New York textile executive Minot
K. Milliken, who sent him a book in April, 1954, praising the senator:

I am having the McCarthy book you sent ma read for me
and marked. I fear I will not enjoy it for, as you know, I
detest McCarthy as much as I detest Communism and believe his
motives are unworthy, his methods thoroughly unAmerican and
his early record unspeakable. Nevertheless, thanks for the
thought. [39]

McCarthy was not the only focus of difference between Pulitzer and
Dilliard on the handling of the communism issue in these years. Other
points ol friction are found in the correspondence and memoranda of
Samuel J. Shelton, a long-time Post-Dispatch reporter who became
Pulitzer’s main assistant and confidant in 1945. Shelton functioned
independently of any department in the newspaper' and had direct access
to Pulitzer. In this capacity, Shelt-n recorded, Pulitzer consulted him
"frequently about conduct of the editvorial page and also about the news
department, as well as about other departments. “[40]

Almost from the beginning of Dilliard’s ed.itorship, Shelton
recalled, "J. P. had numerous occasions to be dissatisfied with
Dilliard’s work as editor of the page and as (a] writer of policy
editorials, " but at the same time considered him an asset to the
newspaper. Despite reservations, therefore, Fulitzer evidently
concluded that with his own close oversighc Dilliard should remain
editor of the page. He was the most unhappy with the tone of
Dilliard’s editorials on communism, sending this to him in late 1952:

\ "THE CLIMATE OF THE POST-DISPATCH EDITORIAL PAGE MUST BE
ONE THAT THE COMMUNISTS AND THEIR SYMPATHIZERS WOULD FIND
THOROUGHLY HOSTILE.’ This is a MUST rule and everyone who
writes or edits editorial page matter, including editorials,
cartoons, mirrors, book reviews and letters shall keep it

12

- 10 -



=m0 - masvory Division, AEIMC

D. W. Pfaff, 19&9°
Not for Publication

constantly in mind.

. - . He have been so intent on not “burning down the
house” that we have too often overlooked or appeared to be
overlooking the need for "getting rid of the rats. "

It goes without saying that the foredgoiag does NOT mean
that we should close our eyes to McCarthyism and the making
of reckless charges by anyone. It DOES mean that henceforth
we should interest oursdlves and show a continuing alert and
positive interest in "getting rid of the rats. “[41]

A month la%er he told Dilliard that “in vour zeal to protect civil
1"Yerties you have a positive obsession on the subject and are always
looking for a witchhunter under the bed. In this field I am far from
satisfied with your conduct of the page. "[42]

In 1938, iulitzer became increasingly dissatisfied, particularly
with Dilliard’s handling of a Republican charge that in 1948, then
President Trumen had promoted Harry Dexter White from assistant
secretary of the treasury to become the first American executive.
director ¢f the Inteiaational Monetary Fund even though Truman knew at
that time of serious accusations that White was a Communist spy and
thav a secret investigation of the charges was pending. White was
removed from the IMF post in 1947. He died in 1948, leaving the
allegations against him a ratter of controversy.[43] Dilliard’s 1953
editorial, Shelton recorde., "was widely construed as an effort to
vindicate Harry Truman’s loose handling of Dexter White and even as
being sympathetic toward White himself in the face of disclosures
strongly linking White with Communist espionage.” Just the month
before that editorial appeared, Pulitzer had written ;0 Dilliard:

I propose in this memo to give you a lesson in the
writing of editorials defending the civil rights of

questionable charaoters. . . . The point of the lesson is
that when —ou are dealing with a man of qQuestionable, or
certainly of controversial reputation . . . you should always

indicate to the reader that you realize that the subJject of
the editorial has for years been well to the left and charged
with. or suspected of, being definitely sympathetic to the
Communist philosophy. In other wor1s, show the reader that
you &re well aware or all this and ‘hen $0 ahead with a.l the
more effectiveness to defend his civil rights. Do not by
omission appear ignorantly to be making a hero of him. [(44]

Concluding that this had had little effect, Pulitzer became so
exasperated by the end of 1953 that he asked Shelton to come up with
some alternatives to the current situation. Shelton suggested two:
appoint & new editor or “"place someone in charge with supervisory
authority, while retaining I. D. as editor. " They finally settled,
aftern-several conferences with Dilliard at Pulitzer’s home, on what
they called a “guidance” or “"tutelage" arrangement under which Shelton
"would exercise an advisory function with reference to the editorial
page contents.” This was essentially the same means Pulitzer had

13

- 11 -




R S

- -

-

Hiztory Division, AEJMC D. W. Pfaff, 1989
Not for Publication

adopted to rein in Klyman.

Robert Lasch, who had been a Rhodes Scholar, was chief editoriol
writer for the Chicago Sun—Times in 1950, when he accepted an offer to
Join the Pogst-Dispaitch editorial page staff. He eventually succeeded
Dilliard as editor, and viewed at close range much of the
Pulitzer-Dilliard conflict. It appeared to him that Dilliard’s
troubles with Pulitzer "were due to a conflict of personalities. .I. P.
was certainly morc conservative than I. D., but other elements entered
in. I suspect that J. P. felt there was a question as to whether he or
Irving was running the paper. . . Irving had a way of running his
fiercest editorials when J. P. was out of town, and this led to
recriminations.” The upstot was the "guidance” arrangement which,
Lasch explained, worked tu.. way: "All editorial proofs went to Sam end
he and Irving would have long telephone conversations, often close to
press time, about disputed points. Irving was to have final say, but
Sam was to present what he thought was J. P.’s view on specific
editorials, both as to content and as to style. This was a pretty
clear indication that Irving did not have J. P.’s complete
confidence. "[45]

Even with the tutelage system in place, Pulitzer remained uneasy
about the editorial page, becoming moreso as Shelton came within two
years of his retirement. On March 25, 1955, Shelton wrote in his desk
diary: “Discussion with J. P. on edit page. His main thought was that
J. P. [III]. and I should go on a tour to try to discover a man who in
time could take over as brilliantly as did Cobb of the World."” Shelton
had asked Pulitzer if he thought the arrangement with Dilliard had been
worthwhile. “Very much so,” the publisher replied. "I am relieved
when you are here. (I] wish very much I had a man at the head of the
edit page I trust as I do you and R. L. C. [managing editor
Crowleyl. “[46] They planned to discuss the matter more fully luavar, but
never got the chance because Pulitzer died unexpectedly on March 30.

Under Joseph Pulitzer III, who succeeded his father, Shelton
continued his editorial pege oversight until he retired in early 1957.
That October the new editor-publisher told Dilliard he was dissatisfied
with his work and wanted him to step down as editor. He asked Lasch,
"bearing in mind the hazardous tenure which history has shown, "[47] to
succeed Dilliard. Lasch held the Jjob until his own retirement in 1971.

Dilliard left the Post-Dispatch in 1960, and was a lecturer at the
Salzburg, Austria, Seminar in American Studies that year. In 1963, he
acoepted an endowed professorship in Journalism at Princeton
University, a post he held until 1973. He was director of the Illinois
Department on Aging in 1974-7% and then retired. He won several
national awards and recognitions for his support of civil liberties
while at the newspaper and was invited to speak at a number of
universities.

' How Lasch’s editorship might have gone under the second Joseph
Pulite.r can only be conjectured, but it seems likely that there would
have been some tense times. During the week before his death, Pulitzer
.asked Shelton, "Won’t you try to sober up and steady down Lasch’s

14

- 12 -



VY

) ‘ﬁdf for Publicﬁéion

expressions on economic subjects?" He mentioned three editorials,
including one criticizing Monsanto president Edgar Queeny in a ,
"sarcastic and almost contemptuous” way. “Lasch’s tone of fairnmess and
sincerity and woderaticn is very much more impressive in his
conversation than it is in his editorial expressions,” he observed.

“It hurts me to think that we are so often right in our point of view
but so often wrong--very wrong--in our expression. "(48]

CONCLUSION

“It is an interesting speculation . . . whethe: my editorship
would have been any smoother then Irving’s under J. P., had he lived,"
Lasch commented in 1987. "If he really intended to send Sam on a
national hunt for a replacement, perhaps he had already counted me
out. "[49]) Lasch’s assessment of Pulitzer during the period considered
here was that "J. P. was never a McCarthyite. He would hardly have
stood for the P-D’s supporting Stevenson over Eisenhower in 1952 had he
been one. But he did share some of the concern over Communism at that
period. He and Sam both supported the Smith Act outlawing Commynism."
More broadly, Lasch summarized the editor-publisher’s approach to his
job along the lines reflected in this paper: “I had the feeling that he
took the famous ’platform’ seriously and wanted the paper to be
generally a little left of center even though he himself might be
farther right. It was my impression that he wished to be relieved of
day-to-day supervision of the page by a staff he could trust to keep
the paper in line with its tradition of independent liberalism."(50]

As with most human endeavors, he appears to have achieved only
approximate success. The evidence presented here makes it appear
plausible that without tae resistance of such strong-willed lieutenants
as Klyman and Dilliard, Pulitzer might well have committed the
Post-Dispatch to a more stridently anti-communist stance. In all
probability, the issue would have gotten less editorial attention in
the paper. Yet at the same time, there is little question that while
he was open to argument, Pulitzer’s was the last word on the
matter--both personally and by delegated authority--throughouc the 1940
to 1955 period. It is clear that overall he chose to use his power in
a temperate way. More than anything else, he seemed interestecd in
giving a balanced presentation of this emotionally supercharged issue.
That appears to be why, for example, that while he disliked McCerthy
and said so, he thought it was wrong to dismiss the widespread concern
the senator had tapped. Similarly, he could not ignore Klyman’s
political predisposition.

How far apart he was from the positions of Klyman and Dilliard it
is impossible to say for certain, but it was plainly a closer call with
Dilliard than with the collectivistic Klyman. Consistent with Lasch’s
view, the ideological distance between Pulitzer and Dilliard does not
sqe? gre:gs This is supported in a memorandum Pulitzer wrote Dilliard
'in late 1:

I am seriously tempted somehow to nail the following to

15

- 13 -




RO B o TS id

Not for Puvlication

story Division, AEJMC D. W. Pfaff, 1989

the masthead and to run it permanently:

"If there is any principle of the constitution that more
imperatively calls for attachment than any other it is the
principle of free thought--not free thought for those wio
agree with us but freedom for the thought that we hate. "[51]

This was never done, prcbahly because, as Pulitzer anticipated in the
memo, the statement would ‘seem to subordinate the platform." Still,
the proposal is indicative of a commitment much like Dilliard’s; the
differences, while mure thLan csuperficial, had to do with approach,
emphasis and style of expression--differences of degree. With Klyman,
the differences were of both kind and degree. In Pulitzer’s
relationship with both men it is revealing and impressive to see the
concentration with which those differences were monitored and debated.
The result, this paper sugdests, is that it was through an almost
continuous tug and pull procass rather than any kind of fixed doctrinal
response that the Posi-Digspatch developed its handling of this issue of
longstanding--and continuing--significance. As for advancing the

causes of freedom and equity in Jjournalism, all three players deserve a -

measure of credit, but particularly the editor-publisher, who could
have dictated a more narrowly rigid course than he chose.

16

- 14 -




History Division, AEJMC D. W. Pfaff, 1989 .
Not for Publication

Notes for "The Si¢. Louls Posit-Dispatch Debate
Over Communism, 1940-1955"

1. John Gunther, Inside U, S. A,, (New York: Harper and Row,
1947), pp. 351-353.

2. In noting tbe 50th anniversary of the Posit-Dispatch in 1928,
The Nation observes that "the Post-Dispatch stands second to no other
newspaper in this country as a liberal news-daily, free and unfettered,
able to say what it thinks without fear or favor. That the New York
Times prints a greater volume of news is true; in nearly every other
respect it is inferior, especially in its editorial page. The Sun and
Evening Sun of Baltimore rank next to the Post-Dispatch in
fearlessness, cleanliness, intelligent news-gathering, tolerance,
liberalism, and keen editorial comment." The Nation, Dec. 19, 1928,
P. 675. See also: Julian S. Rammelkamp, Bulitzer’s Post-Dispatch.
1678-1883, (Princeton, N. J.: Princeton University Press, 1967); James
W. Markham, Bovard of the Post-Dispatch, (Baton Rouge: Louisiana State
I" iversity Press, 1954): Edwin and Michael Emery, The Press and
dmerica, 5th edition, (Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall, 1984);
Harry Wilensky and Dale Singer, Thae Story of the St. Louis

- » (booklet, 1988); Jack Alexander, "The Last Shall Be
First, " Saturday Evening Post, Jan. 14, 194, pp. 5-7 £f.° and Roger
Butterfield, "The St. Louis Post-Dispatch--Pulitzer’s Pri "
Collier’'s, Dec. 18, 1850, p. 25 f£f.

3. Interview with Baumhoff, Aug. 12, 1983, Carmel, Calif.

4. Clipping, "Donkey_,and Elephant, “ undated, Papers of Joseph
Pulitzer II, Library of Congress, microfilm copy, reel 72, frame 566.
Hereafter, materials from this source are identified by the names of
the persons involved and the reel and frame numbers.

5. Julius H. Klyman, "Leon Trotsky,” in Dictators and Democrats,
ed. by Lawrence Fernsworth, (New York: Robert M. McBride, 1941), p.
213.

6. JHK to JPII, Feb. 14, 1944, loc. cit.

7. JPII to BHR, Feb. 5, 1945, 73-120. In its entirety, the
Post-Dispatch Platform, written in 1907 by the founding Joseph
Pulitzer, reads: "I know my retirement will make no difference in its
cardinal principles, that it will always fight for progress and reform,
never tolerate inJjustice or corruption, always fight demagogues of all
parties, never belong to any party, always oppose privilegea classes
and public plunderers, never lack sympathy with the poor, always remain
devoted to the public welfare, never be satisfied with merely printing
news, always be drastically independent, never afraid to attack wrong,
whether by predetory plutocracy or predatory poverty. "

8. JPII to JHK, April 14, 1946, 73-115.

1%

- 15 - 5




“History Division, AEJMC

-Not for Publication

9. JPII to JHK, Jan. 17, 1947, 73-82,.

10. JPII to BHR, May 9, 1947, 773-55.

11. JPII to BHR, Nov. 18, 1947, 73-170.
12. JHK to JPII, July 29, 1949, 73-233.
13. JHK to JPII, March 21, 1951, 72-680.
14. RLC to JPII, March 30, 1933, 72-615,
15. JPIII to JPII, March 10, 1953, 72-617.
16. Time, July 4, 1949, p. 49,

17. ID to JPII, April 5, 1951, 56-492; Interview with Irving
Dilliard, April 28, 1984, Collinsville, Ill.

18. JPII to RC, Jan. 9,. 1943, 57-104.

19. RC to JPII, Jan. 12, 1943, 57-099. In the first case,
Minersville School Digstrict v. Gobdbitis, 310 U. S. 586 (1940}, the
Court voted 8 to 1 in favor of the compulsory salute. This was
reversed, 6 to 3, in West Virginia State Board of Education V.
Barnette, 319 U. S. 624 (1943).

20. JPII to ID, Dec. 19, 1949, 52-383.

21. Globe-Democrat, May 2, 1943; JPII to JPIII, Aug. 2, 1950,
38-636.

22. Post-Dtspatch, Nov. 1, 1952,

23. Pogot-Dispatch, Oct. 16, 1949.

24. ID to JPII, April 5, 19351, loc. cit.
25. JPII to SS, Feb. 2, 1954, 33-502.
28. Poet-Dtspatch, June 5, 1951.

27. JPII to ID, July 23, 1951, 55-138.
28. JPII to ID, Feb. 24, 1950, 54-538.
29. Yateo v. United States, 354 U. S. 298 (1957).
30. JPII to ID, March 13, 1950, 58-188.
31. JPI1I to ID, March 15, 1950, 54-%537.
32. Pogt-Dispatch, Feb. 18, 1951,

18

- 18 -

D. W. Pfaff, 1989




o Hisfory Division, AEJMC D. W. Pfaff, 1989,
Not for Publication

33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.

Coward,

III,

44.
45.
46.
47.

JPII to RLC, July 7, 1953, 58-156.

Pogst-Dispatch, Aug. 23, 1953.

JPII to RLC, July 25, 1953, 58-156.

JPII to ID, April 30, 1954, 58-113.

JPII to ID, Dec. 6, 1954, 58-107.

JPII to ID, March 5; ID to JPII, March 11, 1954, 58-124: 118.
JPII to Minot K. Milliken, April 26, 1954, 58-114.

SS to JPIII, Jan. 2, 1957, P-D.

JPII to ID, Nov. 19, 1952, 55-92.

JPII to ID, Dec. 20, 1952, 55-84.

David Rees, Harry Dexter White: A Study in Paradox, (New York:

McCann & Geoghegan, 1973), pp. 10-11, 377.

JPII to ID, Oct. 30, 1953, %3-262.

Robert Lasch to author, May 18, 1985.

SS to JPIII, Jan. 2, 1957, loc. cit.

"Memo for file, " JPIII, Oct. 1, 1957, Files of Joseph Pulitzer

Pogt=Dtgpateh.

48.
49.
50.
51.

JPII to SS, March 24, 1955, 75-265.
RL to author Aug. 4, 1987.

RL to author, May 18, 1987.

JPII to ID, Nov. 9, 1951, 53-3.

18

-17 -




