
DOCUMENT RESUME

ED 297 329 CS 211 388

AUTHOR Youm, Kyu Ho; Salwen, Michael B.
TITLE Press Freedom and Social and Economic Progress in the

Far East: The Case of South Korea.
PUB DATE Jul 88
NOTE Sin.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism and Mass
Communication (71st, Portland, OR, July 2-5,
1988),

PUB TYPE Speeches/Conference Paper:, (150) -- Information
Analyses (070) -- Historical Materials (060)

EDRS PRICE MF01/PCO2 Plus Postage.
DESCRIPTORS *Censorship; Current Events; Foreign Countries;

*Freedom of Speech; *Journalism History; *Mass Media
Role; *News Media

IDENTIFIERS *Media Government Relationship; *South Korea

ABSTRACT

In light of the political and economic transition
currently facing the Republic of Korea (ROK), this paper investigates
the history of press freedom in that country, in connection with
economic growth and political history. The paper examines: (1) the
development of newspapers in South Korea; (2) the role of the press
in the early years of the republic; (3) the legacy and impact of
President Park Chung Hee on the ROK's economic and social
development; (4) the continuation of the dictatorship after Park by
President Chun Doo Hwan; and (5) the new liberalization under
President Roh Tae Woo. The paper concludes that the Korean press
(functioning in a traditionally authoritarian society), in spite of
years of press censorship and government control interspersed with
brief periods of occasional liberalization, is not reluctant to be
open and critical, and is willing to tackle taboo subjects.
Eighty-three references conclude the paper. (SR)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXKXXXXXX
X Reproductions suppliDd by EDRS are the best that can be made *
x from the original document. x
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX



PRESS FREE DOK AND SOCIAL AND ECONOMIC PROGRESS IN THE FAR EAST:

THE CASE OF SOUTH KOREA

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

TO THE EDUCATIONAL RESOURCES
INFORMATION CENTER (ERIC)

U S DEPARTMENT OF EDUCt.TION
Uthcp 0 Educationai Pnsearcn and imoro,eme,
EDUCATfONAL RESOURCES INFORMATION

CENTCR iERIC1

This document has been reproduced as
reCeivnd from the person or organ rat rn
originating it

C- Minor changes have been made to improve
reproduction quality

Points of view o opimons staled in +Ns duce
ment do not nec?Ssanly represent Oficial
OERI position or polxy

By

Kyu Ho Youm

and

Michael B. Salwen

Paper presented as part of an invited panel on press freedom and
social and economic progress in the Far East at the Association for
Education in Journalism and Mr.ss Communication, Internat-onal Division,
July 1988.

Kyu Ho Youm and Michael B. Salwen are assistant professors of
communication at the University of Miami, School of Communication, Coral
Gables, Florida.



PRESS FREEDOM AND SOCIAL ECONOMIC PROGRESS IN EAST ASIA:

THE CASE OF SOUTH KOREA

By Kyu Ho Youm and Michael B. Salwen

University of Miami, School of Communication, Coral Gables, FL 33124

The Republic of Korea (ROK) is one of several newly industrializing

countries (NIC's) in the Far East, which, along with Taiwan, Hong Kong, and

Singapore, is frequently referred to as one of East Asia'S "four tigers,"

"four dragons," or "little Japans" because of its rapid economic growth.

Communication researchers of an earlier generation believed, perhaps

somewhat naively, that economic growth would lead to democratic

development, and mass communic_tion could play a role in spurring both

economic and political development (hereon referred to as social

development) (de Sola Pool, 1963).

This paper will examine the relationship between economic growth and

social progress, with a special focus on the role of press freedom in

spurring economic and social progress in one of the four tigers, the ROK.

The ROK, among Asia's NIC's, deserves special attention becalse it has

recently emerged from the peel, as an economic leader, choosing the path of

the "Japanese model" of economic development by developing its heavy

industries, such as steel and automobiles, and gambling on an export-driven

economic future. The other NIC's, for the most part, have chosen to pursue

their economic futures through the development of light industries. This

decision by the ROK's leadership to stake its future on heavy industrial

development has implications for the ROK's social development. Rapid

development through heavy industries can be ugly and involve the



exploitation of people. The development of heavy industries for NIC

requires a large labor force willing to endure long work hours for low pay.

In terms of social development, for many years the ROK stood an example

contrary to the traditional development model where economic development

was thought to spur social development. In fact, the ROK seemed to grow

more autocratic as its "economic miracle" progressed. Today, the ROK may

be at a turning point. Its citizens are demanding greater personal

freedom. Social development in the ROK has been hindered because, as so

many observers have noted, years of dictatorial rule have created an

"authoritarian structure" with the outside "trappings of democracy"

(Harrison, 1987, p. 158). This structure is supported by the police, the

courts, the military and -- most important of all -- a contrived electoral

system that keeps the ruling party in power (Salwen, 1988).

The ROK successfully held its first direct presidential election since

1971 during December 1987. Power was successfully transferred from

President Chun Doo Ewan, who ruled with an iron fist since he came to power

in a coup, to Roh Tae Woo. Roh, a former general close to Chun, was hand-

selected by Chun to succeed him as the candidate of the ruling Democratic

Justice Party (DM) in a free presidential election. On April 13, 1987,

Ctun broke his promise to hold an election. He abruptly announced that all

negotiations toward democratic reform would be suspended until after the

1988 summer Olympic Games. Chun's decision meant Roh would have to be

selected through the electoral college, a contrived electoral sr-Item

controlled by the ruling party that was almost sure to nominate Roh. The

suspension of the election and full democratic reforms until after the

Olympic Games meant that the new leader selected by the college would have

a mandate to rule until 1995.

2



Protests erupted throughout the ROK. At first only students

participated. But soon the nation's middle class -- the backbone of the

much touted "economic miracle" -- joined the protests. To Chi'n's

embarrassment, scenes of workers and even businessmen, some still in their

suits and ties, demonstrating against the government were broadcast

throughout the world. Police clad riot-gear responded to the

demonstrations with teargas. Chun hinted that he might call out the

military and declare martial -Lew.

Chun's threats, however, were a dangerous game of brinkmanship, and

the government yielded. In late June, Roh unexpectedly announced that he

was yielding to many of the opposition's demands. He called for direct

elections in which he would run as the LJP candidate. He alio called for

increased press freedom, and revision and possible repeal of a notorious

law feared and hated by most of the nation's journalism establishment --

the Basic Press Law:

(F)or the promotion of the freedom of the press, relevant systems
and practices must be drastically changed. However good its
intention may be, the Basic Press Law, which has been the target
of criticism by most journalists, needs drastic revision or repeal
as early as possible. . . . The government cannot and must not
attempt to control the press. The press must not be restricted
unless it threatens national security. Let's be reminded that
only an independent judiciary and the people only judge the press
(1987, text of Roh's speech).

Two days later Chun appeared on national televsion and agreed with Roh

on all points (Anon., 1987a). Two weeks earlier Chun talked tough: "Under

no circumstances m,lst we tolerate illegal activities, violence and

demagogy. Such acts will be resolutely dealt with." Now Chun was

conciliatory: "I believe that everyone -- the students who have

participated in demonstrations, the policemen who have helped quell them,



the citizens who have been tormented by teargas -- has the same desire to

defend and promote democracy" (Walkon, 1987, p. 20).

The citizens of the ROK are now enjoying considerable freedom compared

to the recent past. Nevertheless, the volatile history of the ROK in the

past 40 years cautions against a hasty conclusion that the ROK will evolve

into a full-scale, Western-style democracy. For one thing, the building

blocks of the authoritarian structure created by the nation's dictators

over the years remain in place. For another, the ROK is not a Western

nation, and whatever form of democracy it evuives -- if democracy evolves

-- will have its own character. For yet another, the military remains

strong and leery of the "excesses of democracy." Finally, the ROK, with

4.ts Confucian tradition, remains susceptible to the "idiosyncracies of the

man at the helm" (Nam, 1980, p. 259).

In connection with the transitional period currently facing the ROK,

this study will investigate the state of press freedom in the ROK, from

where it has been to predictions of where it is going. As has already been

mentioned, communication scholars from an earlier generation believed the

mass media could play an important role in communicating economic and

social development in developing countries. As a result, this study will

examine (1) the development of newspapers in the ROTC, (2) the role of the

press in the early years of the republic, (3) the legacy and impact of Park

Chung Hee on the ROK's economic and social development, (4) and the

continuation of the dictatorship after Park by Chun Doo Hwan. After this

background is discussed to give the reader a broad historical perspective

on the development of press freedom in the ROK, some predictions concerning

the future of the ROK's social ard economic progress will be made.

4

6



Newspapers in the ROK

It has been observed that Korea's Confucian doctrine; the offiriAl

doctrine of Korea's last dynasty (the Yi Dynasty, 1392-1910), has been

influential in promoting the ROK's experience with strongman rule (Han

1976-1977; Wang, 1946; Smith, 1987). Under Confucianism, the ruler's

relationship with the people is a familial one, with a powerful but

benevolent, paternalistic leader to guide the people. Above all,

Confucianism values harmony and unity in the governmental-family system.

Unfortunately, democracy rarely involves harmony or unity. Confucianism,

though benign in natu, has been a useful doctrine for Korea's leaders to

justify authoritarian rule.

According to Choe (1982), a journalism scholar at South Korea's Yonsei

University, Korea has a long history of press freedom, which he compared to

the "libertarian" concept of the press in the West (see Siebert, Peterson,

& Schramm, 1956). Even in the 16th century, public criticism of the king

was legally sanctioned and communicated through public letters. Choe

conceded, however, that in accordance with Confucian tradition only the

elite could take advantage of this freedom.

Though Choe contended that Korea has a long press tradition, nothing

even resembling a modern-day newspaper for the general public emerged in

Korea until the late 19th century. Korea developed metal movable type two

centuries before Gutenberg in the West. But the using this invention to

reach the public was never considered (Kim, 1965; Oh & Won, 1976).

Newsletters, such as the Royal Court Report, were only available to the

literati (Lent, 1974, p. 126). Korea's popular news media are WesteRn

developments, introduced into the country through Western missionaries and

the Japanese, who learned of newspapers through Westerners. The Japanese



introduced the first newspaper into Korea In December 1881, the Chosen

Shinpo (Altman, 1984). The first newspaper expressing a uniquely Korean

view, Hansong Sinbo, wa.-, published by the government's newly created Office

of Culture and Information in 1883 (Lee, 1986). Not until 1896 was a

Korean newspaper, Tongnip SHinmun, published by private individuals who

critically reported on Korean affairs (Kim, 1971, pp. 88-89). Also in

1896, Syngman Rhee, who was later to become the ROK's first president,

published Korea's first daily newspaper, Maiyil Shinmun (Rowland, 1958).

The most important aspect of che development of the Korean press is

that it established its reputation during the early 20th century under

Japanese subjugation. The press led the call for independence and

nationalism. Had the Koraan press not developed during this period, given

its reputation as an outlet for the nation's elite, its possible that its

influence upon the ROK during later years might have been quite different.

Japanese subjugation of the Korean peninsula began after the signing of the

Portsmouth Treaty between Japan and Russia after Russia's defeat in 1905.

Formal annexation of Korea occurred in 1910. Japan's control over Korea

did not end until Japan's defeat in the Second World War. Stories of the

Korean press' role in defying Japanese rule are legion in Korean history

(Kim, 1965; Chong, 1980, 1984; Hahn, 1975; 1984; Oh & Won, 1976). As

Merrill (1959, p. 260) wrote of the Korean press during Japanese

subjugation: "It might be said that the early Korean press in its

revolutionary tendencies could be compared to the American press of the

18th century."

In 1905, the Taehan Maeil Sinbo placed a sign over its office

declaring "No Entry to Japanese" and detailed numerous accounts of Japanese

aggression (Lee, 1984, pp. 329-331; Chong, 1980, pp. 59-114). Since the

paper was controlled by an Englishman, and Japan and England were a:lies,

6



the paper was able to defy Japanese censorship. The Japanese complained to

the British consular. As a result, the editor-publisher of the Maeil Sinbo

was forced to sever his connections with the newspaper (t.long, 1984, pp.

39-44).

Another well-known incident involved Son Gi-jong, a Korean who won a

marathon during the 1936 Berlin Olympic Games. A photograph of Son on the

podium with the Japanese flag on his uniform was air-transported by the

Japanese for use in the Dong-A Ilbo. The Dong-A published the photograph

with the flag brushed out. Sixteen Dong-A staffers were subsequently

jailed for 40 days. These and other defiant acts by the Korean press

reportedly led Ito Birobumi, the first Japanese resident general of Korea,

to remark that a single word in a Korean newspaper carried more power than

a hundred of his own words (Lee, 1984, pp. 330-331). On the eve of the

Pacific War, Japan eliminated all newspapers in Korea, with the exception

of the Japanese government organ.

The Early Days of the ROK'S Press

Early American press scholars placed a great deal of hope on the

Korean press. The Korean press' role under Japanese rule led many American

press scholars to suggest that the press of the newly established Republic

would enjoy considerable freedom (Ellard, 1957; Merrill, 1959; Oliver,

1957; Rowland, 1958). But probably more important than Korea's struggle

with the Japanese, from the American point of view, was South Korea's

fight, with the help of United Nations' forces, against communism. It was

assumed that anti-communism was synonymous with democracy.

Ellard (1957) wrote that "Korea -- in my opinion at least -- is the

only country in the Orient not only ready for democracy but wanting it.

7

9



Korea is the best ideological beachhead in the Far East for Occidental

concepts of the closest approach to liberty in the world" (p. 59). Ellard

and other American press scholars were aware of President Rhee's

authoritarian actions. Ellard criticized Rhee's "goons" for their attacks

on a newspaper after the newspaper criticized Rhee's policy of requiring

young girls to march through the streets chanting "Down with Communists!"

The newspaper, Ellard wrote, felt that young girls should stay home and

study. Nevertheless, Ellard and other scholars maintained that such

incidents were merely the growing pains of a developing nation.

After Rhee closed down the prestigious palg:A Ilbo for 30 days for

criticizing Rhee's policies, Rowland (1958), like other scholars, viewed

this incident as an anomaly: "The government seems to have learned to

accept and profit by criticism from the press, while the press has become a

more mature critic" (p. 452). Rowland also pointed to the lack of

newsprint and other resources requiring, and even justifying, in his

opinion, the registration (licensing) of newspapers. Rowland wrote that

Rhee "is embarrassed by the necessity for restricting the number of

newspapers" (p. 452, emphasis added). Oliver (1957) echoed American

scholars' hopes for the First Republic: "'Free' is an entirely accurate

term for South Korean newspapers -- although 'unrestrained' might be better

. . As time goes on and experience is gained, Korean newspapers may

improve greatly in maturity and accuracy. But they can never be more free

than they are today" (pp. 85-86).

The U.S. Army Military Government in Korea (USAMGIK) sought, without

success, to impose Western-6tyle press freedom in the ROK. In 1945, 68

newspapers, many of them communist-run newspapers, were published. In 1946,

in the face of increasing social unrest, the USAMGIK promulgated Ordinance

No. 88, which provided for the registration (i.e., licensing) of



newspapers. Even after the Republic was formed in 1948 and the American

military g,,vrnmnt was dismantled Ctilu most cowmunists went to the DPRK,

Rhee continued the promulgation of Ordinance 88. The ordinance was not

abolished until Rhee was forced to resign alder the pressure of student

uprisings in April 1960 (Korea Annual, 1985, pp. 196-197).

President Park Chung Hee, who ruled the ROK from the time of his

military coup in 1961 to his assassination in 1979, made a lasting

impression on the ROI.. His impact on ROK's economic and d.)cial development

endured long after his death. Park's impact can be attriouted to his

relentless drive to modernize the ROK. He would let nothing get ia the

way of his grandiose plans, including civil liberties or a critical press.

Rhee's downfall was widely interpreted as a triumph for democracy.

Since the press contributed to Rhee's downfall, the press' prestige, which

was already considerable because of its defiance during the years of

Japanese subjugation, was further enhanced. A parliamentary system was

established under the leadership of Premier Myun John Chang. Under Chang's

brief rule, Koreans enjoyed new-found freedoms. Almost anyone could start

a newspaper. The number of newspapers increased from 41 to 131; the

number of news agencies increased from 14 to 276 (Nam, 1978a, p. 109).

With the sudden emergence of press freedom after years of restriction, many

individuals took advantage of the situation to call themselves "publishers"

who were, in effect, extortionists who sought bribes to withhold publishing

embarrasing information:

It was said that one could become a "publisher" of a newspaper for
only 2000 won (about $1.50 United States), 1000 won to register
with the authorities, another 1000 to have personal name cards
printed. On the strength of such identification papers and name
cards, all self-furnished, so-called "publishers" showed up at the
Ministry of Transportation and demanded first class train tickets

9



as a token of rePpect due a "publisher." Or, in the Ministry of
Communications, free installations of telephones were demanded
(Lent, 1974, p. 118).

Park Chung Hee and the Cult of Modernity

Many of the newly established newspapers never had cin to publish a

single issue before the May 16, 1961, military coup led by Gen. Park Chung

Hee. Park and the generals believed that the limits of freedom were

stretched too far, especially two days before the coup when demonstrators

at a mass rally in Seoul called upon the government to net with DPRK

leaders at Panmunjom. The press reported all sides of this debate. Under

the military junta's crackdown, 960 reporters were purged. The initial

crackdown cn the press enjoyed wide public and even press support because

of the reputations earned by "fake" journalists. The number of newspapers

fell to 34 and the number of news agencies to six. Martial law was

repeatedly invoked during the 1960's. Outright censorship was impmed and

reporters were jailed through the enforcement of vaguely worded "anti-

communist" laws, which made it a crime to even report "anti-state" rallies

(Nam 1978a, p. 44).

Park knew that he could not successfully rule by force indefinitely.

He needed popular support to carry out his modernization plans. He

implemented popular programs for economic reform, including a much

publicized rural reform program that brought urban amenities to the rural

areas. He also initiated the nation's export-oriented economy. In this

regard, Park's economic policies were in sharp contrast to Rhee's

protectionist policies. Park's economic successes brought tangible

improvements in people's standards of living (Han, 1974). The junta drew

up a new Constitution in December 1962, permitting direct presidential



elections and a free press. In August 1963, Park was elected president

with an electoral plurality of 47 percent.

In a speech before newspapermen in April 1966, Park warned journalists

to tread carefully in attacks against the government. He urged journalists

to work rn L _dove modernization and not challenge governmental authority:

Now is the time for the -i-ess to refine this reckless attitude
and, through reflection, develop a constructive attitude with
which to meet the demands of the new age and the new situation.
Now the nation is situated in a grave period, which requires us to
unite ourselves, to help encourage and support each other, so that
we can achieve the two greatest national tasks of modernization
and reunification (quoted in Bum Shin Shik, 1970, pp. 99-100).

Choe (1982) described Park as one of the early advocates of

"developmental journalism," 1,ag before the concept was clearly
1

conceptualized. Park envisioned the ROK as a model for Third World

development, and journalism play no small part in Park's plans:

When modernization was apotheosized as the impending national
obj;,ctive, every possible means mobilized for it tended to be
justified. The efficiency of mass med4.a was evaluated highly as
instrumental for development, and a new role had to be imposed on
Korean journal' -n in the decades of modernization (Choe, 1982, p.
28).

To accomplish his goals, Park used the Korean Central Intelligence

Agency (KCIA) to conduct extra-legal activities. KCIA agents visited

newsrooms and "cnatted" wi."1 reporters about the day's news and even

personally edited news reports (Nam, 1978b). Press censorship was so

complete that when the ROK and Japan were involved in a major international

dispute after KCIA agents kidnapped opposition leader Kim Dae Jung from a

Tokyo hotel room in 1973, the Korean press did not report the kidnapping.

Similarly, during the "Koreagate" scandal in 1976, when KCIA. agents bribed

U.S. legislators and provided them with callgirls, the incident went

11

1 3



unreported in the Korean press even though it made world headlines

(Campbell, 1976).

Olsen (1980, compared Korea under Park to a profit-driven

conglomerate which he labelled "Korea, Inc." To achieve modernization,

Park had to make fundamental c'- ;es in Korean society. Under Confucian

tradition, physical labor and commercial activities were . )rned by an

elite ruling class. Under Park, physical labor and business acumen were

needed for the modernization of the state. By the mid-1960s "the

leadership was under the tutelage of well- trained economists who were

willing to sacrifice political liberty to attain stable, planned economic

growth" (Olsen, 1980, p. 71). In his bool, Korea Reborn, Park (1979)

emphasized the importance of planned economic growth. He made clear that

his economic policies were politically motivated. The ROK. Park believed,

was in "competition" with the DPRK:

I have proposed to North Korea to accept peaceful competition
between our free system and theirs to determine which system can
give the people a better life. The Republic of Korea is already
emerging victorious from this competition and by fully making use
of our talent as a people, we should continue to sustain high
growth to create in Korea an affluent, highly industrialized
society (Park, 1979, p. 91).

Park amended the constitution in 1969 to run for president again. As a

result of widespnad election fraud, Park's support dwindled in virtually

all sectors of society. During late 1971 and early 1,72, Park aggregated

his power. In the face of U.S.-Sino normalization, Park proclaimed a

national emergency and usurped extraordinary powers. Park argued that he

needed these powers to d^al with the DPRK from a position of strength

(Anon., 1972; Kihl, 1973, 1984; Koh, 1974, 1984; Kwak, 1985). In October

1972, Park proclaimed martial law, dissolved the National Assembly, closed

all universities, suspended political activities, and imposed strict press

12



censorship. Within a few days Park put forward a new draft constitution,

the Yushin (revitalization) Constititicrn, which eliminated direct

presidential elections.

As Park consolidated his power during the mid-1970's, defying him

became increasingly dangerous. In October 1974, the prestigious Dong-A

Ilbo defied government pressure and reported anti-government dsmonstrations

and opposition demands. The Dong-A went so far as to post a sign over the

newsroom demanding that KCIA agents stay out, reminiscent of the Korean

press' defiance of the Japanese censorship. It would have been easy for the

government to crack down on the Dong-A. But the Dong-A's prestige forced

the government to restrain itself. Park had to satisfy clients in

Washington and Tokyo (Hazelhurst, 1975). But defiance was spreading. Two

other newspapers joined the Dong-A in reporting formerly taboo subjects.

The KCIA responded by secretly contacting the Dong-A's advertisers.

Shortly afterwards, advertising in the Dong-A started to disappear. The

Dong-A defiantly sought to resist the pressure. Supporters anonymously

purchased small advertisements the size of greeting cards proclaiming their

support for the Dong-A. The churches also came to the Dong -A's defense,

praising the Dong-A in the pulpits and asking church members to buy the

Dong-A. By mid-1975, the Dong-A yielded and ceased reporting anti-

government activities. Shortly afterwards, the Dona- -A's advertisers

returned. (Nam, 1978a; 1978b; Crabbe, 1975). Nam (1978b) described the

Dong-A incident as Park's successful "taming" of the ROK's press:

The press has been tamed. From time to time, for its own
purposes, the government may allow newspapers to behave as if they
were free. But the whip is there. After each brief government-
approved show of liberty, the press can be counted all to return to
its cage (p. 45).

13



Chu Boo Hwan: The Second Taming

Park was .20 = mated in October 3979 by the chief of the KCIA who

thought that Park's abuses were excessive. The details behind the

assassination remain a mystery t.i this day. It was possible to kill Park,

but his "authoritarfan structure" continued, particularly the firmly

entrenched military. Martial law still officially existed during the brief

"period of liberalizaUon" after Park's death. It was clear that the

military could launch a coup at any time. The post-Park era, under

caretaker President Choi Kyu-ha, was marked by an uneasy liberalization.

Choi promised a new constitution within a year, and all sides of

constitutional reform were debated in the press. But there were limits to

this new-found freedom. The late Park and his Yushin Constitution could not

be criticized. Opposition leader Kim Dae Jung was no longer a nonentity,

but coverage of Kim was restricted. He was identified without the title

"Mr." befcre his name, a practice reserved for criminals (Nam, 1980). Kim

could appear in group photographs, but his solo photograph was not

permitted. His name could not be reported in headlines, and interviews

with him were not permitted (Chapman, 1980). So much was still censored

that American and Japanese tourists, referred to as the "rumor wire

service," were often milked by Koreans for information about political

events in the ROK (Nam, 1980, p. 262).

Chun expanded martial law in May 1980, after the Kwangju uprising,

ending the "liberalization" period. At first, the government denied there

was an uprising in the southwestern city of Kwangju, blaming the press for

spreading "malicious, groundless rumors" (Pearce, 1980). After the

government conceded that an uprising occurred, it estimated that 191 people

died at Kwangju. Unofficial estimates range from 1,000 to 2,000 (Fallows,

14



1987). The uprising gave Chun an opportunity to blame Kim and the dress.

Kim was tried for treason and sentenced to death on dubious charges of

fomenting the uprising. Under U.S. pressure, Kim's death sentence was
2

commuted to exile in the United States.

Kim was exiled, but the press had to bear the government's fury. In

July, the Ministry of Culture and Information revoked the registrations of

172 publications, 12 percent of the ROK's periodicals, for "obscenity" and

"creating social confusion" (Harvey, 1984, pp. 2-3). Each province was

limited to only one newspaper, requiring four newspapers to close (Reditt,

1981). Daily newspapers published in Seoul were prevented from stationing

resident correspondents in the provinces and provincial dailies were not

permitted to station full-time correspondents in Seoul. Yonhap, the

government news agency, served the Korean news media as the sole domestic

news agency to distribute foreign news to its Korean subscribers. It

Yonhap also collects news at home and abroad on its own, stationing

cor-qspondents in major locations around the world and in Korea's

provinces. The Korean Newspaper Association was abolished for "having been

a factor in cleating moral unrest" (Nam, 1980, p. 266). Chun demanded that

700 journalists from 40 newspapers and broadcast stations be purged. The

government Placed the burden of "press purification" on the press itself.

The government prcrrided five guidelines for determining which journalists

should be purged, including those: (1) who were not sufficiently anti-

communist, (2) who protested against censorship of the Kwangju uprising,

(3) who were closely associated with anti-state politicians, (4) who were

corrupt, and (5) '*to faced accusations of corruption (Pearce, 1980, p. 12).

The broadcast media suffered severely during the reorganization. Two

independent broadcast stations, the profitable Tongyang Broadcasting

Company, owned by the profitable Samsung conglomerate, and a sister

15

17



company of the prestigious daily newspaper, were merged into the state-

controlled Korea Broadcasting Service (KBS). The government claimed the

"reorganization" was necessary to avoid cutthroat competition in the news

media. The Christian Broadcasting Service, established by religious groups

in 1945, was not affected by the crackdown. It was warned, however, to

confine itself to religious matters (Ungar, 1937).

The press purge was part of a larger crackdown on 8,667 government

officials. President Choi seemed increasingly unable to govern after the

Kwangju uprising, the subsequent demonstrations after the uprising, and the

government's crackdown on government agencies and the press. On August

16, 1980, Choi stepped down and within two weeks Chun was elected through

the college. Now that he was president, Chun sought to legalize press

control. On December 31, 1980, media regulation was codified into law

through t.'e Basic Press Act. Article 3 of the Act enumerates individual

and social rights that in effect mandate press responsibility:

1. The press shall respect dignity and value of human beings and
the basic democratic order;
2. The press shall perform its pul-lic duties by contributing to
the formation of democratic public opinions concerning matters of
public interest by means of news reports, commentary and other
methods;
3. The press shall not infringe upon the personal honor or rights
of an individual or public morality or social ethics;
4. The press shall not encourage or praise violence and other
illegal action which disrupt public order (Youm, 1986, p. 675).

The law requires news media organizations to be registered (licensed)

by the Ministry of Culwre and Information, which may suspend or cancel

regi3tration for up to a year for violation of the law. As Youm (1986, p.

678) wrote of this provision: ". . . the Act effectively grants one single

governmental office, the MOCI, the power to emasculate or render mute any



publication that NMI deems to have spoken out against the government."

were issued L.:, organizations demonstrating financial

solvency. It was widely believed that "objectionable" material was vaguely

defined so publishers, with the financial sword of Damocles swinging over

their heads, would err on the side of conservatism when in doubt about what

to publish (Anon., 1985).

The New Liberalization

The press purge of 1980 succeeded in intimidating the press into

submission. The years 1980-1985 were similar to 1975-1979, when Nam

claimed that Park succeeded in "taming" the ROK's press. In 1985, with Kim

Dae Jung's triumphant return to the ROK and student and trade union

uprisings, there was a belief that the government had to liberalize. After

the fall of President Ferdinand Marcos in the Philippines to the much

vaunted "people power" rebellion, the eyes of Washington and Tokyo turned

toward Seoul. Seoul responded with promises of liberalization. Over 100

unofficial and unlicensed publications openly appeared in bookstores and on

newsstands. For the most part, the police took no action to restrict these

publications. Stories dealing with opposition demands appeared with

regularity in the press. A new National Assembly was elected on February

12, 1985. The two leading opposition parties -- nominally led by Kim Dae

Jung and Kim Young Sam -- together received 49% of the vote, compared to

35% for the ruling Democratic Justice Party (DJP). Under the contrived

electoral system, however, the DJP maintained a working majority. The

Assembly convened in mid-May and called for the abolition of the Basic

Press Act, a full restoration of press freedom and the reinstatement of

journalists purged by Chun during 1980 (Anon., 1985).

Despite the manifest liberalization, the Basic Press Act was still in



effect. An incident that occurred during 1986 made clear that press

control was still very real. The underground journal Mall (Words), a bi-

monthly published by the Council for a Democra'Ac Press Movement (CDPM),

association of banned journalists, many of whom were purged during Chun's

"reorganization" of the press six years earlier, devoted an entire special

issue in September to press guidelines issued by the Ministry of Culture

and Information (1DCI). The guidelines, which were enforced from October

19, 1985, to August 8, 1986, instructed the press on how to report

controversial political matters. The guidelines were surprisingly

specific, citing incidents which could and could not be reported. The

guidleines instructed the press on how to report such matters as labelling

demonstrators as "communist sympathizers," dealing with torture cases, and

reporting U.S. criticisms of the Chun government (Anon., 1987b, 1987c).

The guidelines revealed in the Mahl illAdent pointed to a degree of press

control that is rare in the non- communist world, actually instructing the

press what it must publish and how it must report certain matters, in

addition to what it was restricted from publishing. As the Index on

Censorship (Anon., 1987b) reported: "In short, the press is not suppressed

but is associated with authorities and incorporated into the instruments of

repression. . ." (p. 30). The issues of Mahl were seized, but many had
3

already been distributed and many more were photocopied and passed on.

In December 1986, three months after the publication of the guidelines

in Mahl, the police arrested two CDPM officials alleged to have been

involved in the publication of the guidelines and a working journalist who

purportedly leaked the information about the guidelines to the CDPM

(McBeth, 1987a). They were charged with disseminating "groundless rumors,"

specifically forbidden by the National Security Law. The law states:

18



Any person who has benefited anti-state organizations by way of
praising, encouraging, or siding with or by other means, the
activities cf the anti -stats organizations, their members or the
persons who had been under instruction from such organizations,
shall be punished by penal servitude for not more than seven years
(Youm, 1988, p. 27).

The guidelines published in Mahl, however, had little to do with

national security or foreign relations. Instead, they mostly dealt with

politically sensitive and embarrass3.ng topics. For example, the directives

instructed editors not to print "damaging" news stories, such as U.S.

government criticisms of human rights in the ROK, to minimize coverage of

the activiti s of dissenters and members of the opposition, and to depict

anti-government demonstrations in a negative manner and label demonstraters

as communist sympathizers.

On June 4, 1987, the Seoul District Criminal Court sentenced two of

those arrested in the Mahl case to suspended prison sentences and set aside

the charges against the third journalist, as a gesture of "judicial

generosity" (AcBeth 1987c). In finding the defendants guilty of

violating the National Security Act, the Court held that the publication of

the guidelines was used by North Korea "for propaganda, and thus their

actions had harmed the national interest" (Youm, 1988).

Even after Roh called for far-reaching liberalizations in late June,

including greater press freedom and the abolishment of the notorious Basic

Press Act, the Chun government did not loosen its control of the press.

'Tao months after Chun publicly endorsed Roh's call for greater freedom, two

leading monthly magazines, the Shin Dong-A and Wolgan Chosun flatly refused

to accede to a government request that they refrain from publishing details

of the Park government's kidnapping of Kim Dae Jung in 1973 (Jameson,

1987). In requesting the magazines to voluntarily withhold publishing the

19

21



account of the Kidnapping, the government argue: that the story could harm

South Korea's diplomatic relations with Japan. When the magazines balked

at the request, the Agency for National Security Planning, formerly the

KCIA, stopped the printing of the magazines by entering the magazines'

printing facilities and forcibly stopping the presses.

The government's action ballooned into a highly publicized political

controversy. The National Assembly publicly condemned the government's

action. Roh Tae Woo joined the National Assembly in condemning the action.

Although less vigorous in his condemnation, Roh expressed his reservations

about the value of press control: "The controversy should be resolved as

soon as possible and the publication of Wolgan Chosun and Shin Dong-A

should not be delayed any further, and press freedom should be guaranteed

for the sake of the national interest" (Park, 1987, p. 375). Eventually

the government lifted the eight-day ban, explaining: "The government notes

that it is the responsibility of the press as well as the government to

protect national interests. It is the position of the government that it

is up to the two media involved to determine how to handle the story in

question" (Park, 1987, p. 377).

According to the author of the Shin Dang-A. story, his magazine had cut

"significant parts" from the original article (Jameson, 1987).

Nevertheless, the implications of the government's decision to yield to the

press cannot be overlooked. The incident marked the first time that the

government yielded in a press government confrontation as a result of a

mounting public outcry. Further, the Shin Dong-A and Wolgan Chosun

incident marked the second time in several months that the government

yielded to public pressure. On June 29, 1981, Roh publicly yielded to

street demonstrations to accept democratic reforms and a direct

20

22



I

presidential election. President Chun publicly endorsed Roh's decision a
4

few days later on national television.

THE FUTURE UNDER. ROH?

A sign of the new media openness under Roh occurred when Former

President Chun Doo Hwan's younger brother, Chun Kyung Nan, fled the

country to Japan under a false name in mid-March 1988. Under the Chun

government, the younger Chun headed the New Community Movement, a

nonpolitical movement started in the 1970s by President Park to modernize

the nation's rural areas. An investigation of the financial dealings of

the Movement revealed that the younger Chun was involved in large-scale

land speculation, attempts to exact money from businessmen and pressure

government agencies to divert funds to the Movement. As a result, even

though the younger Chun never held political office, he wa' considered one

of the most powerful political figures in South Korean politics during the

Chun regFne. In contrast to the cover-ups that former scandals received

under the Chun regime, the reports of the younger Chun's past activities

were widely reported in local newspapers. Newspapers also recounted past

scandals under the Chun government (Anon, 1987).

Roh's willingness to bend under public pressure and not follow his

predecessors in the press-government relationship has aleady brought about

several healthy changes. For example, Korean newspapers are bothered less

often by the MOCI's "requests for cooperation." In addition, the press has

recently dealt with once taboo subjects, .uch as the Kwangju uprising and

the December 12, 1979, "mini-coup" that established Chun's authority.

There is no denying that the Korean press is enjoying greater freedom than

in the past. But is this just another "period of liberalization," as the



ROK has enjoyed several times in the past, only to be followed by a

military coup and an autocratic regime?

Roh has been surprisingly willing to let press freedom flourish. In

his efforts to put into effect his proposed democratic reforms, Roh and his

government have amended the Constitution to embrace greater press freedom

which specifically prohibit press censorship: "Licensing or censorship of

speech and press, and licensing of assembly and association, shall noc be

recognized. Further, the Basic Press Act has been substituted with two

separate laws -- the Act Governing the Regi.stration of Periodicals and the

Act Governing Broadcasting. Compared to the Basic Press Act, the new acts

tend to be less restrictive and do not permit the MOCI as much

discretionary power as the Basic Press Act over the registration of

periodicals. Accordingly, under the new statutes, the cancellation of the

registration of a periodical is now permitted only by the judiciary, not by

an administrative office such as the MOCI.

CONCLUSION

The years of press censorship and control under Syngman Rhee, Park

Chung Hee, and Chun Doo Hwan, interspersed with brief periods of

liberalization, have subjugated the Korean press. One might think that

after years of subjugation, interspersed with periods of occasional

liberalization, the press would be reluctant to be open and critical, even

during the present period of liberalization. After all, based on past

history, this period could be brief and followed by brutal, authoritarian

rule. A daring press now may have to pay for its temerity later. So far,

this has not been the case. The ROK's press has tackled serious issues and

dealt with formerly taboo subjects

22

24



Roh has to be credited with promoting this upbeat mood in the press.

Starting with his declaration of democratic reforms on June 29. 1967, he

ushered in a series of populist reforms. We may be witnessing a turning

point in the ROK's history. This traditionally authoritarian society may

move in a democratic direction.



FOOTNOTES

1. For discussions on developmental journalism, see Hachten (1987, pp. 30-
34) and Altschull (1984).

2. See McBeth (1987b) for a thorough account of the Kwangju uprising.

3. For a complete transcript of the guidelines, see Anon. (1986).

4. See McBeth (1987e) for a summary of Roh's 8-point speech.



REFERENCES

Altman, A.A. (1984). Korea's first newspaper:
Journal of Asian Studies, 43, 685-696.

Altschull, (1984). Agents of power:
human affairs. New York: Longman.

The Japanese Chosen Shinpo.

The role of the news media in

Anon. (1987a, July 2). Chun finally accepts Roll's 8-point democratic
reform.Korea Herald, 1.

Anon. (1972, November 11). Democracies in peril. Christian Science
Monitor, B14.

Anon. (1987, March 20, 1988). Ex-leader's 'rather flees South Korea
(Associated Press report). Miami Herald, 7A.

Anon. (1987b, May). "Guiding" the press. Index on Censorship, 28 -36.

Anon. (1986, November). How mass media are controlled in South Korea --
Pre-censorap by instructions to mess. International Labor Institute.
Tokyo.

Anon. (1987, June 30). Text of Roh's statement on proposed reform. Korea
Herald, 3.

Anon. (1975, February 3). President Park digs in again. The Times
(London), 8.

Anon. (1985, Septembel,. Press restrictions ease after five years of
clamps. IPI Report, 8.

Anon. (1987c, August 27). Seoul charges four in press guideline link. IPI
Report, 13.

Bridges, B. (1987, October). South Korea: Dawn the road to democracy.
World Today, 43 (10):167-168.

Burgess, J. (1987, July 6). S. Korean Media's Brave News World.
Washington Post, A18.

Campbell, R. (1977, T.:,:ruary 25). Letter from Seoul. Far Eastern Economic
Review, 58.

Chapman, W. (1980, March 10). South Korean military exerts control by
reining in media. The Washington Post, A22.

Chira, S. (1987, July 1). Korea's Press Awaits the Promised Freedom. The
New York Times, 6.

Choe, C. (1982, March). The modernization of Korea and communication
culture of two decades. Korea Journal (Seoul), 22, 26-32.



Chong, C. (1984). E.T. Bethell and the Taehan Maeil Shinbo. Korea
Journal (Seoul), 24, 39-44.

chong r. (19510, A study of (1'-ily News) Public
information policy of the Japanese imperialists and Korean journalism
under Japanese imperialism. Bulletin of the Korean Research Center
(Seoul), ns. 52, 59-114.

Chundok, S. (1955). History of the Korean press. Seoul: Newspaper
Society.

Chung, K.C. (1956). Korea Tomorrow. New York: Macellan.

Crabbe, R. (1975, February 15). S. Korea's secret police cancel ads in
Dong-A Ilbo. Editor & Publisher, 13.

Curry, J.L., & Dassin, J.R. (1982). Press control around the world. New
York: Praeger.

de Sola Pool, I. (1963). The Mass Media and Politics in the Modernization
Process. In L. Pye (Ed.), Communications and Political Development.
Princeton: Princeton University Press.

Ellard, R. (1957, November 2). A scholarly wrap-up of communications.
Editor & Publisher, 59-60.

Fellows, J. (1987, October). Kor,_3.: The burden "f omnipotence. Atlantic
Monthly, 20-26.

George, M. (1987, August). Chun's glasnost? South, 29-30.

Hachten, W.A. (1987). The world new_ prism: Changing media, clashing
ideologies. 2nd ed. Ames: The Iowa State University Press.

Hahn, H. (1975). Modernization orientation of the Independence Club.
Korea Observer (Seoul), 6, 355-394.

Han, S. (1974). The failure of democracy in Korea. Berkeley: University
of California Press.

Han U-gun. (1976-1977). Nature of Confucian politics of recent times in
Korea. Social Science Journal (Seoul), 4, 16-38.

Harrison, S.S. ,1987). Dateline Korea: A divided Seoul. Foreign Policy,
ns. 67, 154-175.

Harvey, P.J. (1984, November-December). The honey and the rod:
Controlling journalism in South Korea. CPJ Update (newsletter of the
Committee to Protect Journalists), 2-3.

Hazelhurst, P. (1975, January 16). S. Korea paper braves pressure. The
Times (London), 8A.

Head, S.W. (1963). Can a journalist be a 'professional' in a developing
country? Journalism gyarterly, 40, 594-598.

26 0
8



Jameson, S. (1987, October 15). S. Korea still curbing press, reporter
charges. Los Angeles Times; 11,

Kang, J. (1987). Reporters and their professional and occupational
commitment to a developing country. Gazette, 40, 3-20.

Kihi, Y.W. (1973). The Nixon doctrine and Soath-North Korean relations.
Korean Journal of International Studies (Seoul), 4, 105-123.

Kfhl, Y.W. (1984). Politics and policies in divided Korea: Regimes in
contest. Boulder, Co: Westview Press.

Kim B. (1965). Brief history of the Korean press. Seoul: Korea Herald.

Kim 1.3. (1971). Korea. In J.A. Lent (Ed.), The Asian newspapers'
reluctant revolution. Ames: The low State University Press.

C.L., & Oh, J.H. (1974). Perception of political efficacy among
journalises in a developing nation. Journalism Quarterly, 51, 73-78.

Koh, B.C. (1974). The Korean Workers' Party and detente. Journal of
International Affairs, 28, 175-187.

Koh, B.C. (1984). The foreign policy systems of North and South Korea.
Berkeley: University of California Press.

Korea Annual (1985). 22nd ed., Seoul: Yonhap News Agency.

Kristoff, N.D. (1987, duly 26). New from South Korea: Pring All the News.
The New York Times, 11.

Kwak, T. (1985, February). The stalemated inter-Korean unification
dialogue: Issues and perspectives. Korea Journal (Seoul), 25, 4-17.

Ledyard, G. (1977). A critical -view of South Korea's condition. In Y.C.
Kim and A.M. Halperin (Eds.), The future of the Korean peninsula. New
York: ictaeger, pp. 72-93.

Lee, G.S. (1986, April). The Confucian weltenschauung: An extension of the
filial axis. Korea Journal (Seoul), 16, 21-26.

Lee, K. (1984). A new history of Korea. Seoul: Ilchokak.

Lent, J.A. (1974). A reluctant revolution among Asian newspapers. In A.
Wells (Ed.), Mass communications: A world view. Palo Alto: National
Press, pp. 112-134.

Lent, J.A. (1976). Foreign news content of United States and Asian print
media: A literature review and problem analysis. Gazette, 22:175-182.

Mcnoth 97 M 9) "C 'del
f the Press. For rasf-orn, J. (18a, rc1, n or

Economic Review, 34.

27 2 9



McBeth, J. i1987b, June 4).
Eastern Economic Review, 20-

McBeth, J. (1987c, June 18)
Review, 24.

McBeth, J. (1987d, June 25)
Review, 12-14.

Roh must grapple with legacy of Kwangju. Far
21.

. Judicial Generosity. Far Eastern Economic

A victory in doubt. Far Eastern Economic

McBeth, J. (1987e, July 9). Roh's bold strike. Far Eastern Economic
Review, 8-11,

Merrill, J.C. (1959). A handbook of the foreign press. Baton Rouge:
Louisiana State University Press.

Merrill, J.C. (1983). Global journalism: A survey of the world's mass
media. New York: Longman

Minn, P. (1987, December 16). Elections in Korea have history of
turbulence. Korea Herald, 8.

Nam, S. (1970). The flow of international news into Korea. Gazette, 16,
16-26.

Nam, S. (1978a). Newspapers under tribulation: The present -day Korean
press? Gazette, 24, 109-140.

Nam, S. (1978b, March - April). The taming of the Korean press. Columbia
Journalism Review, 43-45.

Oh, I., & Won, G. (1976). Journalism in Korea: A short history of the
Korean press. Transactions of the Korea Branch of the Royal Asiatic
Society (Seoul), 51, 1-55.

Oliver, R.T. (1957). Present-day newspapers in the Republic of Korea.
Journalism Quarterly, 34, 85-86.

Olsen, E.A. (1980). "Korea, Inc.": The political impact of Pak Chung
Hee's economic miracle. Orbis, 24, 69-84.

Park, C.H. (1987, November). Wolgan Chosun satai ui jeonamal (The full
story of the Wolgan Chosun case (in Korean). Wolgan Chosun, pp. 375-377.

Park, C.H. (1979). Korea reborn. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-
Hall.

Pearce, A. (1980, October). Korea -- Purge on the press. iPI Report, 12-
13.

Reditt, (1981, May 15). Shortcut to press freedom is financial
independence. Far Eastern Economic Review, 68.

Rowland, D.W. (1958). The press in the Republic of Korea: Its status and
problems. Journalism Quarterly, 35, 450-454.

28

3' )



Saluen, M.B. (1988, May). Press freedom in the Republic of Korea: Coping
with the authoritarian structure. Paper presented at the International
Communication Association. New Orleans.

Schiller, H.I. (1979). An historical approach to objectivity and
professionalism in American news reporting. Journal of Communication,
29, 46-57.

Sr.huricinn, m 7140^-vering the news. New Yolk: Basic Books.

Shik, S.B. (1970)(compiler). Major speeches of Korea's Park Chung Hee.
Seoul: Hollym.

Siebert, F., Peterson, T., & Schramm, W. (1956). Four theories of the
press. Urbana: University of Illinois.

Smith, P.L. (1987, July 7). Calls for reform echo in E. Asia. Christian
Science Monitor, 1-10.

Sneider, D. (1987, July 1). South Korea Press Spreads Its Wings.
Christian Science Monitor, 9.

Ungar, S.J. (1987, July-August). Seoul promises to loosen news
straitjacket. CPJ Update (newsletter of the Committee to Protect
Journalists), 1-3.

Walloon, T. (1987, August). Korea's endless surprises. World Press Review,
20-23.

Wang, G. (1946). The Chinese mind. New York: The John Day Company.

Youm, K.H. (1986). Press law in the Republic of Korea. New York Law
School Journal of International and Comparative Law, 6, 667-7027-

Youm, K.H. (1988). Korean Press After Chun Doo 'Nan: Looking Forward to
Expanded Freedom? Coral Gables, Fla.: University of Miami.

29

3.1


