
DOCUMENT RESUME

ED 295 147 CS 211 226

AUTHOR Chan, Joseph Man; Lee, Chin-Chuan
TITLE Shifting Journalistic Paradigms: Editorial Stance and

Political Transition in Hong Kong.
PUB DATE Jul 88
NOTE 41p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism and Mass
Communication (71st, Portland, OR, July 2-5,
1988).

PUB TYPE Speeches/Conference Papers (150) -- Reports -
Research /Technical (143)

EDRS PRICE MF01/PCO2 Plus Postage.
DESCRIPTORS Colonialism; Content Analysis; Cultural Context;

*Editorials; Foreign Countries; Freedom of Speech;
Ideology; *Journalism; Media Research; Model;;
*Newspapers; *Political Attitudes; Political
Divisions (Geographic); Political Influences;
Political Power; *Power Structure; *Press Opinion

IDENTIFIERS China; Great Britain; *Hong Kong; Journalism
Research; Press Role

ABSTRACT
This paper suggests that the upcoming transfer of

Hong Kong from Great Britain to the People's Republic of China (PRC)
in 1997, offers a unique opportunity to observe how changing
configurations in the political environment influence mass media. The
article investigates how the Hong Kong press, which spans the entire
left-center-right ideological spectrum, has begun to adapt its
"journalistic paradigms" because of the political transition. The
paper also (1) develops the concept of "journalistic paradigm"
(taken-for-granted and unspoken assumptions); (2) traces the
emergence of a dualistic power structure (colonial and Kinhau [New
China] News Agency) in Hong Kong; (3) examines political ideology and
partisan affiliation of the press; and (4) compares the direction and
magnitude of editorial paradigm shifts in relation to press ideology.
A content analysis of several newspapers, reported in the paper,
reveals that the shifts of the "journalistic paradigms" are
contingent upon the press' political affiliations--the rightist press
has gradually converged with the centrist press, shifting from an
initial stance favoring continued British rule to accommodate the
PRC's takeover of Hong Kong, and the leftist press has reduced its
anti-colonial overtone. lne table of data and 73 notes are included.
(MS)

*,:*********************************************************************

Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made
from the original document.

***********************************************************************



t

SHIFTTNG JOURNALISTIC PARADIGMS:

EDITORIAL STANCE AHD POLITICAL TRANSITION IN HONG KONG

Joseph Man Chan and ChinChuan Lee

Paper presented at the annual convention of Association for
Education and Mass Communication, International Communication
Division, Oregon, 1988. Thi.a paper is scheduled for publication
in the forthcoming issue of China Quarterly.

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

Chi in -Chuckh

TO THE EDUCATIONAL RESOURCES
INFORMATION CENTER (ERIC)."

U.S DEPARTMENT OF EDUCATION
Office of Educational Research and Improvement

EDUCATIONAL RESC 'ACES INFORMATION
CENTER (ERIC)

C This document has been reproduced as
received from the person or organization
o.iginating

O Minor changes have been made to improve
reproduction duality

Points of view or opinions stated in this docu
ment do not necessarily represent official
OERI position or policy

Joseph Man Chan is a :ecturer of Journalism and Communication at
the Chinese University of Hong Kong, Shatin, Hong Kong.

Cbin-Chuan Lee is an Associate Professor of Journalism and Mass Communication
the University of Minnesota, Minneapolis, Minnesota, U.S.A.

He has previously taught at the Chinese University of Hong Kong
and was a visiting scholar at the Institute of Ethnology,

Academia Sinica during the Academic year 1986-87 under the
auspicies of the National Science Council.



SHIFTING JOURNALISTIC PARADIGMS!
Editorial Stance and Political Transition in Hong Kong

(Synopsis)

Britain will return Hong Kong to the People's Republic
of China (PRC) in 1997. Xinhua (New China) News Agency,
acting as the PRC'a surrogate embassy in Hong Kong, has not only
risen to form a dualistic power structure with the colonial
regime of Hong Kong, but posed a challenge to British dominance.
This study reveals that the press has adapted editorially to
this political realignment. The shifts of the "journalistic
paradigms" are contingent upon the press', political affilia-
tions. The rightist press has gradually converged with the
centrist press, shifting from an initial stance favoring
continued British rule to accommodate the PRC's takeover of Hong
Kong. An ultra-rightist paper has closed down while the other
has slightly moderated its anti-communist rhetorics. The
leftist press has reduced its anti-colonial overtone.



Since the signing of Sino-British Joint Declaration in Sep-

tember 1984, Hong Kong has entered a transitional phase,

preparing for its ultimate return to China in 1997. This transi-

tion is characterized by a drastic redistribution of power and

authority and realignment of social forces. Most signifi-

cantly. a dualistic power structure has emerged, signifying a

rapid decline of traditional British colonial dominance and a

corresponding rise of the People's Republic of China (PRC) in

Hong Kong.

This political transition has produced profound implications

for politics, economics, culture and other social realms in the

Colony. It is important to note that the press in some respects

is more vulnerable to this pressur3 than most business enter-

prises. If there should be a worst scenario after 1997, business

enterprises may have an easier time to move out of Hong Kong.

The press, because of the cultural ana linguistic barriers, has

fewer choices. For another, Chinese political culture puts a

premium on the power of words." The PRC has expended a

considerable amount of efforts and energies in -fostering a

favorable press image before and after the Sino-British negotia-

tions. Xinhua (New China) News Agency, the main institution that

Beijing has in Hong Kong to carry out its policies, have actively

and successfully woven a cooptativIt we with the media and

journalists. Given the sensitive position of the press, it is

reasonable to argue that what happens to press freedom and media

performance may epitomize what ;sigh: hold for other spheres of

life. In other words, the fate of the press is an acid test of

the PRC's policy of "two systems 'iithin one country."



Hong Kong is thus a rare living laboratory for obser-

ving how changing configurations in the political environment in-

fluence mass media. As part of a larger and ongoing research -

program, this article provides a timely analysis of how the

press, which spans the entire
left-center-right spectrum of ideo-

logy, adapts its "journalistic paradigms" since, and because

of, the political transition. This article only reports editorial

shift; evidence in other domains (news content, organizational

change of the press) is reserved for other writings.

This paper will (1) first develop the concept of "journalis-

tic paradigm," (2) trace the emergence of a dualistic power

structure in Hong Kong, (3) examine political ideology and parti-

san affiliation of the press, and (4) comapre the direction and

magnitude of editorial paradigm shifts in relation to press

ideology.

Journalistic Paradigms: Continuity and Change

We define a "journalistic paradigm" as a set.of taken-for-

granted and unspoken assumptions, or gestalt worldviews that

inform the media as to what "social facts" to report (and what

not to report) and how to interpret them.2 Prom an

organizational perspective, a journalistic paradigm is an impera-

tive to the mapping of time and space and to the organizing of a

glut of "occurrences" into "news events."3 We found that the

Hong Kong press, driven by different political commitments,

constructed radically different realities about a social protest.

The fact that this protest had a highly ambiguous cause served to

reveal the underlying logic of the journalistic paradigms in a

2



sharper focus. 4 Paradigms acquire stability. Journalism has a

strong tendency to "normalize" anomalies and assimilate them into

their explanatory framework. Exceptions provp normality,

rendering visible the implicit news values and the boundaries of

newsmaking.5

Like a scientific paradigm, journalistic paradigm shift

occurs rarely.6 The shift is the last resort. When confronted

with newly discovered phenomena, the media may endeavor to

"repair" old paradigms rather than undergo a fundamental

paradigm change. wistorically or presently, journalistic

paradigms were and are shaped by social formations, i.e., the

interpenetration between the state and society in general as

well as the coalitions of dominant groups in particular. Mass

media not only reflec+ the perspectives of the powerful but also

power relations in society. 7 Mass media are likely to continue

to "mirror" the dominant perspective unless challenged by a

new countervailing power base that arises. Within this frame-

work, the media also actively construct realities which interact

with, or intervene in, social formations.

A scientific revolution. in the Kuhnian sense, abandons an

old paradigm and adopts the new one simultaneously. The new

paradigm puts the old data in new light by changing some of the

field's most elementary theorems. The shift of a journalistic

paradigm may or may not be so abrupt. Unless there is a revolu-

tion that may radically transform the "journalistic paradigms,"

reality is usually redefined in a cumulative and incremental

fashion.3 If the paradigm shift is ahead of public readiness,

3



the media risk being perceived as "caving in to the

pressure," thus deterimental to their credibility. Hong

Kong's political transition is gradually phased-in, so there is

an cnticipated schedule for sociopolitical and journalistic

transformations.

Formation of a Dualistic Power Structure

In the absence of party and electoral politics, the colo-

nial administration has until recently enjoyed a virtual monopoly

of political power. Hong Kong's political system approximates

the i.deal type of a bureaucratic polity, whose decision-making is

relatively insulated from social and political forces outside

the highest elite echelons of the bureaucracy .9

Although Britain was one of the first countries to officially

recoemise the PRC, Britain rejected Beijing's repeated requests

to smt up an official mission in Hong Kong for fear of a poten-

tial threat to its legitimacy. Thus, since 1949, the Hong Kong

branCh of Xinhua News Agency has acted as the PRC's de facto

official representative in Hong Kong. To wit, Xinhua has had

double roles to play, both as a news agency and a political

agency. Out of its some 500 staff members, only 30 work in the

news division, others are assigned to various political tasks.

xinntka coordinates and supervises the PRC's interlocking organi-

zati Ons (banks, trade companies, schools, motion picture and

publication companies and labor unions) in Hong Kong and

reprAsents the PRC in dealing with the colonial regime.

In spite of this, Britain has treated Xinhua as a foreign

agency. Xinhua, whose operation was a public mystery, had not

4



been able to countervail British dominance. All these began to

change in 1982 when "Hong Kong's future" became an issue. Xin-

hua moved to the foreground and constituted a second power

center both during the Sino-British negotiation 13eriod (1982-84)

and its aftermath. In the post-accord period Xinhua has made

its influence deeply felt in every realm of social life. Most

significantly, Xinhua is the organizer, coordinator and supervi-

sor of the Basic Law Drafting Committee *nd its Consultative

Committee, both designed to formulate a framework for future Hong

Kong.

rithin the PRC's political structure, Xinhua assumes the

equivalent of a provincial-level organization. After Xu Jiatun,

a member of the CCP Central Committee, became its director in

1983, he reorganized Xinhua to comprise 10 departments mi-

nicking the colonial government structure. He has also set up

three district offices to extend Xinhua's influence and to "moni-

tor public opinions" on a nor, local basis. Regarded as Hong

Kong's "shadow government." Xinhua has actively recruited local

talents to cope with the political transition and to fill the

British vacuum .in 1997.10 Xinhua has woven a cooptative

fabric which stretches from institutional absorption to

friendship bond and which engulfs both media owners and young
staffers. This is part of the PRC's "united front" strategy and

it seems to have produced considerable implications..t1

5



Partisan Newspapers in a Colonial Marketplace

This article attempts to relate journalistic paradigm change

to the formation of the twin power centers- -i.e., the colonial

regime and Xinhua. It is important to note that Hong Kong has

one oZ the most tolerant press systems in the entire Third World,

with minimum government control. What Seymour-Ure observes as

a close press-party "para....lelism" prevalent in Europe and the

Third World, applies to this colonial city-state.12 The partisan

press Is linked to political party organizations, loyal to party

goals, and caters to partisan audiences. However, Hong Kong has

no local parties. Press partisanship is intertwined with, and

sharply divided on the line of, the CCP-KMT (Kuomintang)

conflict. The British, keeping the rules of the political game,

have been tolerant of the CCF -KMT propaganda battles fought

within the framework of social order and British rule.

The partisan press, however, coexists with the commercial

press. Around 1970, responding to the rapidly expanding market

economy, "centrist" newspapers began to emerge and prosper. They

are loyal to Hong Kong and critical of both Beijing and Taipei.

While devoting significant coverage to Chinese politics, these

papers appear to focus more on local issues and the immediate

concerns of Hong Kong citizens at large. It is not in their

interest to identify too closely with either external party.

On the basis of (1) source of financial support and

party linkage; (2) place of registration; (3) choice of

national day and calendar; and (4) ways of addressing the

Beijing regime and the Taipei regime. the nine papers for this

study (chosen for the)' influence and representativeness of

6



ideological positions) can be arrayed as follows:13

(1) Ultra-leftist: As the CCP's propaganda mouthpieces

supervised by Xinhua Hong Kong Branch, they include Ta Sung Pao

and Wen Wei Pao. Registered in Hong Kong and mainland China,

they celebrate national day on October 1, adapt the Western

calendar. refer to Taiwan as "Taiwan " "the Taiwan authori-

t'es," or "the Chiang Clique," out call Beijing "our country,"

"our government," "the People's Republic of China," or "China."

(ii) Centrist: Market-oriented, advertising-supported,

and not linked to any political party, they register only with

the Hong Kong Government, adopt the Western calendar, do

not observe either national day, call the Taipei regime "Tai-

wan," "the National Government" and the Beijing regime "Communist

China," "Mainland China," or "China." The centrist papers we

sampled include Ming Pao, Sing Pao and the Oriental Daily News.

(iii) Mainstream rightist: Most prominent are Sing Tao

Jih Pao and Wah Kiu Yat Pao, founded in 1938 and 1925 respec-

tively. They are responsive to the Hong Kong market, yet

mildly tilting to Taiwan out of political ideology and historical

ties with the KMT. They register both in Taiwan and Hong Kong,

observing the KMT's national day on October 10, calling the

Taiwan regime "the Republic of China" or "Nationalist China" and

referring to the mainland regime as "Communist China." "the

Mainland," instead of the "People's Republic of China." (Much

has changed recently, as will be shown.)

(iv) Ultra-rightist: These include the Hon Kong Times and

the Kung Sheung Daily. The Tines was established by the KMT in

7

1 0



1949 as a propaganda outpost--at the threshold of the Chinese

mainland - -in the wake of its withdrawal to Taiwan. Kung Sheung

has e strong historical presence and once ranked itself with Sing

Tao and Wah Kiu as a mainstream paper. While loyal to the

colonial regime, its anti-communist fervor bears a strong resem-

bleoce to the Times'. In an inaugural editorial (in 1925) Kung

Sheung professed its aim to check the "communist tide" surging

in China. The paper's ties with the KMT 'ncreased during the

Anti-Japanese War and the subsequent civil war years.14

Hypotheses and Methodology

Viewing mass media as a social subsystem that is conditioned

by the configuration of social forces, we investigate journalis-

tic paradigm shifts as a response to a major structural redistri-

bution of power in society. The latter sets the general

direction of adaptation for media organizations and limits

their strategic option.. The new power center incorporates the

media through cooptation or coercion or both.. From the resource-

dependence perspective, the media institutions depend on external

resources and must respond to incorportion. Environmental pres-

sure, however, is not uniformly absorbed and may result in

differential media adaptation.

A general theoretical perspective that seeks to elucidate

the structural relations between mass media and the power center

in society has been developed in Lee and Chan.15 Specifically,

this article aims to analyze the direction and extant of journa-

listic paradigm shift towards the twin power centers (the

colonial regime and Xinhua) both before and after the Sino-

8

11



British accord. We hypothesize that the magnitude of journalistic

paradigm shift due to structural power transformation is inverse-

ly related to the ideological extremity of the press. It follows:

(1) The Mainstream newspapers (centrist and rightist),

by virtue of their relative ideological and organizational fle-

xibility, will show a more visible general shift in the jorna-

listic paradigms to accommodate Xinhua as the new political

power. They may remain loyal to the colonial regime at the same

time.

(2) The ultra-rightist papers, because of their ideological

extremity, have less latitude of movement and hence would display

less accommodation towards Xinhua than do the mainstream papers.

(3) The ultra-leftist papers, for the sake of a smooth

transition, might move away from their tradt;:ional anti-colonial

stance to cultivate a cordial relationship with the Hong Kong

government.

Methodologically this article is an effort of qualitative

content analysis which "'tease(s) out' those- determining but

hidden assumptions which in their unique ordering remain opaque

to quantitative content analysis".1G Both qualitative and quan-

titative analyses, however, complement each other. The conclu-

sions of this study, based qualitatively on the editorials, are

corroborated by our relates quantitative research on the paradigm

shift in news reports duriLg the same period.

We intensively interrogated 1,131 editorials carried by 9

papers between September 1982 and February 1986. Table 1 sums up

the distribution of editorials analyzed. Our interrogation pro-

ceeded with hypotheses that emerged from our previous work acd

9

)2



from "soaking" in the press materials. Since day-to-day newspa-

per editorials tend to be repetitive in a gives time, we identify

the text and quotes in accordance with the criteria of (1) poli-

tical significance; (2) ability to represent the mode of the

recurring themes; and (3) ability to preserve the subtlety of the

latent and contextual meaning structure that signifies the change

of themes, tones, and phrases over time.

Table 1: Distribution of editorials analysed

Ultra rightist Hong Kong Times 96
Kung Sheung 229

Rightist Sing Tao 114
Wah Kiu 62

Centrist Ming Pao 310
Sing Pao 60
Oriental Daily News 121

Ultra-latist Wen Wei
Ta Kung

85
55

N = 1132

A number ' comparative check points have been made to guard

against the likely though unwitting tendency to disregard unsup-

portive evidence First, using the date of the signing of the

Sino-British Joint Declaration (September 1984) as a watershed

point, we s'rutinized the editorial paradigms before and after

this monumental event. Second, we cross-compared the shift of

editorial paradigms by 9 papers organized into four ideological

strata. To enrich analytical depth and to maintain a critical

eye on the materials, we examined the differences that existed

both between and within the strata. Finally, this incisive edito-

rial reading is coupled with interviews with journalists,

government officials and Xinhua cadres; published doucuments;

10

13



journalist's memoirs; and magazine analysis.



Journalistic Paradigms in Flux

The "Hong Kong issue" has dominated the news since 1982.

The nature of the issue has taken on many zig-zags. Journalistic

paraoigm shifts, depending on the political/ideological commit-

ment of individual papers, closely followed the life cycle of the

issue in stages. When the PRC revealed in 1982-83, via informal

channels, its intention of regaining Hong Kong, all but the

Communist press greeted it with utter distrust--on the grounds

that Hong Kong's prosperity would be untenable under Chinese

rule. Most editorials firmly supported British effort to gain

the PRC's concession for a continued British presence beyond

1997. This editorial chain of considerable unanimity began to

break when Hu Yaobang, then director-general of the CCP,

confirmed the long-circulated rumor of China's intention to re-

take Hong Kong. Shifts in centrist and rightist journalistic

paradigms became particularly discernable and were further preci-

pitated in 1984 by the British decision to forfeit Hong Kong

and by the Sino-British Joint Declaraticn. As expected, some

papers shifted their stance more drastically, others more

reservedly. In what follows, we shall show that the nature and

extent of charLs is principally contingent on where each paper

stands in the political/ideological spectrum.

Rightist Journalistic Paradigm

Sing Tao: Sing Tao supported a continued British rule with

greater persistence than Wah Kiu. When the scvereignity issue

first came into being, a typical editorial read. "There is no

place for the British (to play) in Communist China's blueprint

12

5



on Hong Kong. Under this circumstance, will the British remain

to take up -)me administrative responsibilities? Definitely

not. But whether the British have the All administrative

power or not is the deciding factor of confidence and capital

movement. Beijing leaders have missed th_s point."17 Like many

non-leftist newspapers, Sing Tao was confident that the

British commitment could fend off the PRC's pressure. In 1982,

::or example, right after Britain agreed to enter into negotia-

tion, Sing Tao editorialized: "Mrs. Thatcher, in the first

hours of her first day in Hong Kong, has twice pledged that

Britain would be responsible to the Hong Kong people and would

express their interests during the negotiations with mainland

CAina Because she has correctly grasped the "reality' of

the Hong Kong people and their desire to maintain the status

quo, she is uniquely qualified to perform the promised respon-

sibility and to exrrects Hong Kong people's interests."18 Sing

Tao's support remained unfailing throughout the entire

negotiation.19

Again, like many others, Si Tao had faith in Britain's

commitment to the status quo. It also overestimated the role of

China's economic dependence on Hong Kong while underestimating

the PRC's political aim to use Hong Kong as a showcase for the

sake of unifying with Taiwan. Thus, Sing Tao, concluded that

there were "absolute reasons" to believe that Hong Kong would

have a "bright future" (i.e. maintaining the status quo). 20

As soon as the Sino-British Joint Declaration was ini-

tialed, Sing Tao showed signs of acquiescing to the newly

defined political "reality." For example, it argued, "The five

13

1 6



million people of Hong Kong have no choice but to have

confidence in the 'Sino-British Agreement' which determines Hong

Kong's future. It is superfluous to doubt' whether the Hong

Kong people have confidence or not. Moreover, there is no

reason why the Chinese majority of the local population who

have created prosperity during British rule cannot maintain

Hong Kong's prosperity when it is returned to China. It is clear

that the rise and fall of Hong Kong, from now on, depends not

only on the Hong Kong people but primarily on Beijing. If

Beijing has confidence in implementing the 'Sino-British Agree-

ment' and the scheme of 'one country, two systems,' Hong Kong's

future prosperity will certainly be greater than it is now."21

Since late 1984, Sing Tao seemed to have had a change of

tone, consistently supporting the Sino-British accord. Past

worries seemed to have been replaced by a growing confidence. In

late 1984, for example, it noted: "Businessmen and government

economic agencies from all the world have revived their

confidence in investing in Hong Kong in the past ten months. The

speed and magnitude of investment grcwth is unnaralle?ed. This

is very important for it at least erases people's worries about

Hong Kong's future and the gloomy atmosphere, encouraging Hong

Kong citizens to strive on for further economic prosperity and

social stability." The very first condition for the growth of

confidence in Hong Kong, according to the same editorial, is to

implement the 'Sino-British Agreement.'22

In an annual review editorial, Sing Tao even appealed to

national pride: "The dust aroused by the two-year-long negotia-

14

7



tion over Hong Kong's future is now settled by the formal

signing of the Sino-British Agreement. The wounds and tears

caused by the Opium War on the sons and daughters of China

will soon fade into history. The life style valued by the Hong

Kong people is guaranteed for fifty years in black and white

terms. At the same time, both mainland China and Taiwan have

scored notable achievements in developing their economies and

living standards. They, together with the steadily progressing

Hong Kong, each with their own merits, form a tripartite

system which constitutes an economic force able to compete with

Japan. "23 Such an optimistic vision was unthinkable just one

year ago. One of its more recent editorials concluded: "First,

we must have confidence in mainland China in implementing

the 'Sino-British Joint Declaration' (which the paper formerly

called the 'Sino-British Agreement' after the British fashion).

Second, we should consciously and voluntarily work for a

stable transition. Lastly, we should be proud to be Chinese

and to return a perfect Hong Kong to China (which the paper

formerly referred to as 'Communist China' or 'mainland

China'). Every citizen shuuld work for this from now on." 24

Wah Kiu: Sharing two propositions with Sing Tao, Wah Kiu

initially argued: (1) that mainland China was unlikely to retake

Hong Kong for economic and strategic reasons;25 (2) that

British Prime Minister and other British officials were trust-

worthy negotiators on behalf of the Hong Kong people.26

Wah Kiu nonetheless differed from Sing Tao in some key

respects. First, Wah Kiu quoted some social leaders to discredit

such policies as "letting Hong Kong people administer Hong

15

%g



Kong," while Sing Tao did not.2' Second, it explicitly argued

against the urge by Sing Tao and ultra-rightist papers to inter-

nationalize the Hong Kong issue.28 Third, Wah Kiu's

acquiescence was in greater haste than Sing Tao. Wah Kiu had

quoted Chinese officials more often and at greater length even

before Britain made public its intention to withdraw from

Hong Kong. In the heat of negotiations in 1983, for example,

Wah Kiu quoted Hu Yaobang lengthily to say: "Now Hu Yaobang has

once and for all stated the (takeover) date, we no longer need to

guess and speculate. Given a definite period, we had better

prepare in our own social positions for the new reality that

is emerging."28 Typifying its sharpened journalistic paradigm

shift, the paper proclaimed in January 1984: "For China (former-

ly referred to as 'Communist China' or 'mainland China') to

retake Hong Kong's sovereignty as well as jurisdictive

power is absolutely righteous because Hong Kong is part of

Chinese territories and its inhabitants are Chinese. If China,

which owns the land and the people, is not entitled to Hong

Kong's sovereignty, and what kind of ridiculous world would it

be?"3° Shortly before the Joint Declaration was initialized,

Wah Kiu asserted that Hong Kong people "had no reasons to feel

uneasy or lack of confidence in the future of Hong Kong."31

Centrist Journalistic Paradigm

Oriental Daily News: Deliberately "apolitical" and non-

controversial, its short daily editorial does not touch on Hong

Kong's future except on a few very important occasions (e.g., the

signing of the Sino-British accord). Instead, the politically

16

9



sharp Miu Yiu Column, signed and .ritten by a deputy editor, is

generally regarded as the paper's "surrogate editorial."

At the outset, in 1982, Miu Yu deemed nationalism as an

"abstract" principle which must not be used to dictate the return

of Hong Kong to China. He said: "From hundreds cf readers'

letters sent to me, not a single one agrees to an immediate

retake of Hong Kong. Does this indicate that the Daily's

readers do not care about the righteousness of nationalism?

When righteousness contradicts interests, we need to keep cool

in the analysis of costs and benefits. This is not to say

that the righteousness of nationalism can be done away with. But

in the last analysis, nationalism is mental, conceptual, theore-

tical and abstract in nature while interests are concrete and

personal. At this juncture labelling other people as 'traitors to

Chinese nationalism' is no proof of the labellers' righteousness

of the labellers but of their craziness."32 He often reiterated

the concern for China's "inevitable" interference should Hong

Kong become China's special administrative region. He

commented for example, "Although the Chinese constitution may

be drawn upon to protect one country, two systems' or one .

country, two sets of law' it is inevitable that the

lawmakers will include some mainland Chinese other than British

and Hong Kong citizens and that the present Supreme Court of

Appeal in London will be relocated in Beijing --by then the

spirit of the rule of law in the British tradition will be all

scraped."33 In short, in Miu Yiu's estimation, "one

country, two systems" was an an infeasible idea.

17

20



Signs of a journalistic paradigm shift were visible as

early as December 8, 1983. Miu Yiu concluded in one of his

columns, as follows: "Beijing has suff'lciently understood

the importance of Hong Kong's prosperity. What the Hong Kong

people fear is that Communist China may fail to recognise this

and may 'irrationally' act it out in Hong Kong. But all

indicators seem to point out that this fear is unnecessary."34

Miu Yiu increased his favorable portrayal of Xinhua, saying, "It

(i.e., the New Year speech) is the first speech ever made by the

head of Xinhua's Hong Kong Branch. In the past, no media

organizations had invited the highest Chinese representative

in Hong Kong to make such kind of speeches. This event

indicates that Xinhua's increasingly significant role in Hong

Kong's affairs begins to command greater attention from the

mass media. Director Xu Jiatun's acceptance to make

the speech is not a 'super-governor "s act to overwhelm Hong

Kong. On the contrary, only a rejection (of invitation to

speak) will pose himself as a 'super-governor'."35

In marked contrast to his repeated assertions of the past

regarding the CCP's untrustworthiness on account of historical

record, Miu Yiu seemed to have developed a very different

perspective by April 1984. He said: "The present leaders of

the CCP have repeatedly self-criticized (their past radical

lines) in their public speeches. In light of their ideals and

interests, the sincerity of their self-criticism is not to

be doubted. This new consciousness has induced the birth of the

concept of 'one country, two systems' which is different in

nature from the CCP's deceptive policies on nationalist bour-

18

21



geoise in the fifties.36" He continued, "If we analyse Communist

China's policies in Hong Kong merely in light of its past record

and neglect all its present changes, we may be far from truth."37

Furthmore, Miu Yiu began to exemplify "one country, two

systems" as a solution for international conflicts. He said:

"In fact, the one country, two systems'concept innovated by

China is receiving increasing international attention and is

generally evaluated to be a very honest and solid formulation

that may be applicable in numerous international conflicts

such as those between the Germanies and the Koreas."38 From

then on, Miu Yiu continued to expound China's Hong Kong

policies,39 quoting economic figures to support his optimistic

evaluation of the future, and sometimes to explain away

what he saw as a misunderstanding between Chinese leaders and the

local press.40

Sing Pao: Taking a position that was generally mild and

somewhat obscure during the early stage of the negotiation, this

paper did not carry editorials until mid-1983. Quite revealing

was its editorial September 23, 1983: "China always says that it

will reclaim Hong Kong when the time is right. Is thP .1xpiration'

of the lease of the New Territories the right moment?

Following the major goal set by China, let us use moderni-

zation as the criterion of judgment: leaving Hong Kong as it is

would facilitate China's modernization. Taking modernization

as the criterion is a flexible way of doing things while over-

emphasizing the lease expiration is an indication of

rigidity. Not only rigidity, it also damages a friendship



(between Hong Kong and the PRC) that has lasted for more

than 30 rmrs." 41

Sing Pao's support of the status quo was precipitated by the

relocation of Jardine Company, a leading British corporation

hir,torically tied to Hong Kong, at Bermuda. With a sense of

urgency, it declared: "Communist China should renew its

understanding of Hong Kong. do away with the 'emotional part' and

revise the plans concerning Hong Kong's future. Within the

principle of retaking Hong Kong's sovereignty, (China should)

formulate policies on the basis of the concrete situation in

order to preserve Hong Kong's stability and prosperity and to

facilitate the modernization of our mother country (i.e., China)

and its whole unification. In fact, the assumption of

sovereignty itself is sufficient (to fulfil nationalism) -- after

that, Hong Kong should be left alone to become a

sufficiently atuoaomous, free, democratic, prosperous and

stable international city. .42

Mg Pao however became quite favorably disposed to the

final outcome of the negotia.ion. When the date of initializing

the Joint Declaration was drawing near, Sing Pao began to empha-

size the legal binding power of the Declaration and to portray it

as "the brainchild of 'far-sighted politicians."43 Sing Pao wrote

a series of editorials praising the scheme of "one nation, two

systems" after the initialization, one of which said: "The

general reaction to the Joint Declaration just released is good

because it is unexpectedly detailed and specific. It is better

than expected. Over.11, the majority of the Hong Kong people

have accepted it; what differs is the extent of acceptance."44

20

3



4-

In another, it argued, "We thouzht the most significant thing

implied by the initialization of the Joint Declaration is that

Hong Kong people will gradually be the master of Hong Kong,

holding their fate and future in their own hands."45 Sing Pao's

positive assessement of China's policies in Hong Kong seems

to increase with time. On January 7, 1386, for example, it said:

"In 1985 which just ended, the greatest achievement of Hong Kong

is its enhanced political stability. One year after the signing

of the Sino-British Joint Declaration, the feasibility orone

country, two systems' has beocme more and more deeply rooted in

people's hearts."46

To sum up, sing Pao provides a clear demonstration of an

editorial shift that follows the larger power structural change

in the system. From a status quo mindset, it became one of the

first supporters of Chinese policies on Hong Kong. This is a

paper heavily identified with the existing power rather than

with consistent ideology.

Ming Pao: Positioning itself as a leading "intellectual

paper," Ming Pao has made various proposals to mediate the posi-

tions of the PRC, Britain and the "Hong Kong people." The

process of its editorial paradigm shift was at first subtle,

gradual and smooth, but the pace was quickened once Britain

announced that it would give up Hong 'gong's sovereignty.

Based on the economic logic, Ming Pao was confident that

China would not 'claim Hong Kong in 1997. It observed in

1981: "Thorough studies on the historical, legal, economic,

political, diplomatic and strategic aspects of the (future) issue

21

4



have been made. The consensus is that it is quite unlikely

that China will take back Hong Kong or the New Territories in

1997 when the New Territories lease expires. "47 Ming Pao often

made its point through the use of metaphors or parables. For

example, it said. "Some people hold the view that following

the takeover by China and the introduction of limited changes

to the system here prosperity may still survive. This is

from an idealistic rather than a pragmatic point of view and is

not founded on facts. Hong Kong is a strange goose

laying golden eggs. It is not beautiful at all, offensive

to the eyes of many others. However, if it is stripped of its

ugly feathers and dressed in phoenix or peacock feathers, it

will cease to lay gold eggs. .48

Although Ming Pao's trust in Britain's commitment to

Hong Kong was not as strong as the rightist papers, it neverthe-

less defended Mrs. Thatcher's promise of moral responsibility

towards Hong Kong when she was under attack by leftist newspa-

pers.
49

It reasoned that the British, albeit on the weaker side

of the negotiation table, had three cards in their favor. One

is the "public opinion card:" the majority of Hong Kong's

citizens favor the status quo.. The second is the "prosperity and

stability card"--that is, the PRC's economic self-interest to

preserve Hong '.ong's status quo. The third is the "international

treaty card." referring to China's obligation to observe the

Nanking Treaty by which Hong Kong was ceded to Britain.

With these three cards in hand, Ming Pao predicted that the

British would have more to bargain for than a simple abrogation

of Hong Kong's sovereignty."50

22

25



Ming Pao doubted that the PRC policies being disclosed would

be feasible. In particular,it raised the concern that once

current PRC leaders died, their policies towards Hong Kong might

have the continuity problem.51 Meanwhile, Ming Pao did not think

that the Chinese leaders would be willing to state their promises

in black and white terms.52

After Hu Yaobang announced that the PRC would regain Hong

Kong on July 1, 1997, Ming Pao began to show signs of growing

accommodation to Beijing's plans. Commenting on Ji

Pengfei's (head of the PRC's Hong Kong and Macao Office) promises

of high degree of autonomous rule by the Hong (ong people, the

rule of law and the free flow of capital, Mine Pao said: "For

fairness' sake, we would say the measures enumerated by Ji

Pengfel are liberal enough to make the people here feel satis-

fied. There are still some issues to be touched upon.... Rut

these can hardly be described as key issue)."53 Since then Ming

Pao has published long editorials to provide economic, political

and strategic rationales for the PRC's policies, saying that they

might not be untrustworthy after al1.54 When Premier Zhao

Ziyang reiterated the PRC's Hong Kong polices in his address

to the Canadian parliament in June 1983, Ming Pao was quick to

point out that it represented an 'official pledge and guarantee

to the people throughout the world" and reflected the PRC's

"sincerity" in implementing its pledge.55

Ming Pao's shift of journalistic paradigm appeared to take a

quantum leap as the Joint Declaration was about to be initia-

lized. Its editorials have thence used lengthy quotes from Kin-

23

6



hua and other PRC officials in an effort to clear up what it

perceived to be public misunderstandings of China's

policies.56 This process culminated in a series of editorials

heaping praises on the concept of "one country, two systems" and

the Declaration. In an article especially written for the

Emie's Daily (the CCP's official organ), Louis Cha, publisher

and principal editorial writer of Ming Pao, reiterated the

idea that the concept of "one country, two systems", bPirg

"far-sighted and grand in scope", serves as a model of conflict

resolution for the whole world. Cha concluded that it is "a

dictum that can teach a Eldred generations."57

Ming Pao urged the Hong Kong people to have confidence in

the "one country, two sytems" plan because it is born out if

concrete situation rather than ideological orthodox and is linked

to China'primary national goals.58 Evaluating the Joint Declara-

tion, Ming Pao said: "After a detailed reading of the agreement,

we discovered the demands that w..! have raised in the past two

years have all been incorporated. We may say that both China and

Britain have accepted all -- not just the basic ones but 100% --

of the requests made by the majority of the Hong Kong people. We

cannot really think of what else to add to such an agreement.

The Hong Kong people have got what they wished, what else can

they ask for?" Cha, as a prominent member of both the Basic Law

Drafting Committee and its Consultative Committee, has pofessed

to participate actively to effect a smooth political

transition,.

24



Ultra-rightist Journalistic Paradigm

The utlra-rightist newspapers, Kung Sheung and Hong Kong

Times, have editorially opposed the PRC's policies. Their

editorial paradigm largely remained unscathed in spite of the

structural power change. But subtle signs of accomodation can be

detected. During the Sino-British negotiation, the utlra-rightist

newspapers strongly supported the British pursuit of

continued rule over Hong Kong. Welcoming Mrs. Margaret

Thatcher's visit to Hong Kong, for example, the Times said: "In

an interview with the BBC, Mrs. Thatcher repeatedly stated that

Britain is responsible to the five million people of Hong Kong.

She also mentioned that Hong Kong's prosperity is attribu-

table to British rule over the years. Hong Kong's citizens have

faith in Britain which is responsible to them. The

British prime minister has also restated that Britain will

keep the three Sino-British treaties which cannot be repealed at

will. Our previous quotations from Mrs. Thatchers prove

that this British prime minister pays considerable attention to

the interest and wishes of the Hong Kong people."59

Both Kung Sheung and the Times argued that "the nature of

the Hong Kong problem" could not be encased in such terms as

"national interest" or "nationalism" but must rest in the

"livelihood of the Hong Kong people." Kung Sheung argued that

Hong Kong's "autonomy and independence" was an appropriate

realization of "nationalism."60 The Times, claiming that

Beijing is not a legitimate negotiator with Britain over Hong

Kong's sovereignty, denied the validity of the Joint Declare-

25

28



tion thus produced.61

Aa a recurring theme before and after the Joint Declaration,

they pictured "one country, two systems" as nothing but a

"united front gimmick" designed to deceive the Hong Kong

people. 62 The Times' editorials, pointing to the PRC's

tumultuous thirty-year history, described the new policies as

"sugar-coated poison".63 Similarly, Kling Shemg cast doubt on the

PRC's promise of autonomous rule in Hong Kong. It said: "The

slogan of"Hong Kong people administering Hong Kong' and the idea

of turning Hong Kong into especial administrative region' have

dangerous ulterior motives. They are sugar-coated poison

designed to kill two birds with one stone. On the one hand,

they soften Hong Kong people's determination to maintain Hong

Kong as it is. On the other, nationalism, as they

seemingly implied, disarms Hong Kong people's resistance. .64

Now that political dust is settled, the integrity of edito-

rial agenda of the ultra-rightist press is being put to a severe

test. Overall, both papers showed little sign of editorial

paradigm shift, insisting that they could not acknowledge the

letigimacy of the Declaration. But as newspapers, they could not

totally shun away from editorial responsibility to cover major

political development such as the Joint Declaration, the Basic

Law Drafting Committee and its Consultative Committee, Xin-

hua's activities and the PRC's elaborations of the idea of "one

country, two 3ystems."65 Kung Shelia, facing what it perceived

to be an inmeasingly hostile political environment, opted to

close down in late 1984. As a KMT organ, the Times has taken a

tactical turn from hardline to milder anti-communism as

26

9



seen in the ouster of six staunch anti-communist

columnists," the cancellation of a page devoted exclusively

to ant:communist themes and the softening of its overall

rhetorics. 7ne Times has supported, in news and editorials,

local rightist and centrist groups calling on Beijing to let

Hong Kong have parliameatary democracy. Such acts represent an

indirect and subtle way of acquiescence.

Ultra-leftist Journalistic Paradigm

The ultra-leftist newspapers, similar in their editorial

paradigm, have considerably moderated their stance toward the

Hong Kong Government after the Sino-British accord. They have

toned down anti-colonial rhetorics and have "rehabilitated" the

colorial institutions and policies they once so harshly

criticized. As recent as mid-1983, Governor Youde was seen by

Wen Wei Pao as a local agent of the British Empire whose interest

was incongruent with that of the Hong Kong community 67 In the

heat of the "public opinion war" amidst negotiation deadlocks,

both papers .published several editorials tending to delegi-

timize colonial rule. One of them posed a series of

rhetorical questions: "What is the Hong Kong Government? A fair

coordinator and distributor of interest or a partial ruler

in favor of corporate interest at the sacrifice of public

welfare? Does the Government really listen to public opinion?

Or does it merely act from its self-interest and the opinions of

a few? We have often heard of boasts about how much the

Government respects public opinion and how perfect its

political system is, but on the issue of price raises, where

27

30



is this respect for public opinion?"68

No sooner had the Joint Declaration been initialized in

1984 than both papers switched their editorial stance to legiti-

mize the Hong Kong Governor as a ruler serving public good.

Commenting on the Governor's annual report, Wen Wei Pao said:

"At the conclusion of the Sino-Pritish negotiation, people

doubted whether Hong Kong's prosperity could be preserved,

Governor Youde's third report has given positive

answers."69 Moreover, both papecs have moderated their tradi-

tionally critical evaluaticas of the colonial regime's perfor-

mance. Wen Wei Pao's 1985 annual review said "In spite of the

general slac'sening of the world's economy and the rise of trade

protectionism, Hong Kong's economy remains stable and has secured

some growth. In light of the neighboring areas' zero or

negative growth, we can only conclude that Hong Kong's

economic achievement is not easily attained.""

Hong Kong Government's Independent Commission painst

Corruption (ICAC) was once labelled by the COmmunist press as

an organization designed to rectify corruption inherent in

colonial capitalism in order to prolong Britis" rule. In very

different terms, Ta Kutfi Pao now had this to say: "The suspects

charged by thr) ICAr; 'Ain certainly be tried according to

strict legal procedures. Hcn Kong remains as a society ruled

by law and citizens still have confidence in legal justice.

People need not speculate about what is behind the scene.

What we want to point out is this: The establishment of

!CAC is no dcubt a positive factor for the Hong Kong

28

31



society."71 Likewise, Wen Wei Pao has also enthusiastically

endorsed the Hong Kong Government's decision to go on with a

construction project. The paper seized this project as a "proof"

that despite, even because of, the political transition, Hong

Kong continued to be a stable and prosperous entity-- something

that had previously been described as "deceptive" or

"distorted. .72

Seldom had the Communist press commented on elections spon-

sored by the colonial regime. When they did, the comments

were largely derogatory. When the colonial regime tried in the

early 1970s to promote a sense of "Hong Kong belongingness" among

citizens, the Communist press regarded it as an attempt to check

the growth of nationalism among the students. In reference to

district council elections in early 1985, however, Wen fie! Pu:,

argued that "an active participation in public affairs" is

"essential."' 73 Urging the Hong Kong Government to use civil

education to ensure that the voters Knew what they were doing, it

concluded: "Hopefully, this district council election can

enhance the citizens' sense of social participation."

It should be noted that moderating its anti-colonialism does

not imply that the ultra-leftist press refrain from criticizing

the Hong Kong government in toto. But these criticisms are

now framed as "constructive" suggestions, unlike past

characterizations of colonial rule as fundamentally immoral.

29

32



Conclusion

The aim of this article is to examine the paradigm shift of

mass media in relation to the changing configuration of

political power. In the context of Hong Kong's political tran-

sition, the press editorials (along with news and other evidence

not reported here) have shifted their worldviews in regard to the

dualistic power structure. Once political reality was redefined

in terms of British withdrawal, mass media have constrained their

discourse within the parameter Z the idea of "one country, two

systems."

The shift of journalistic paradigms varies with the

press' political ideology or affiliation. Aa expected, the

centrist and rightist newspapers, because of organizational and

ideological flexibility, have shown much greater accommodation

to Xinhua than have the ultra-rightist newspapers. Particularly

notable is the former's shift from an initial preference for

continued British rule to final acquiescence to (even an endorse-

ment of) the PRC's takeover. The two ultra-rightist newspapers,

Kum Sheung and Hong Kong Times, have adopted different paths of

adaptation. Kung Shun has chosen to opt out while the Times has

chosen to stay (at least for now) and has softened its hardline

anti-communist rhetorics. As 1997 draws nearer, there will be

growing pressure put on the Times towards conformity. The paper

....ay respond by accommodating Xinhua as a legitimate power

center, or remain faithful to its position until the date when

it must quit. Finally, the ultra-leftist newspapers, under the

direction of Xinhua, have moderated their anti-colonial over-

tones. The emergent cordiality between the Communist press and

30



the colonial regime is to continue, in view of the promise by

the PRC in the Sino-British Joint Declaration to provide

cooperation in the interest of stability and prosperity. Since

Hong Kong's transition is gradually phased in, the media will

shift their journalistic paradigms in a cumulative and

incremental fashion. The new journalistic paradigms are born of

the old, showing both continuities and discontinuities.

The paradigm shift is as yet incomplete and will be

elaborated until long after the change of power in 1997.

Will pluralistic media voices be lost? The political boun-

dary, as previously analyzed, has narrowed. But given Hong

Kong's vibrant market economy and the PRC's promise of preserving

Hong Kong's capitalism beyond 1997, we do not believe that Hong

Kong will lose its pluralsitic media in toto. The press has

undoubtedly reshaped its journalistic paradigms, largely moving

towards the center of gravity and accommodating the twin power

structure. But journalistic paradigms, like political develop-

ment, are dynamically changing and may take unexpected turns.

Will the Beijing leadership remain stable? Will the PRC keep its

promises? How will Hong Kong's social formations be shaped? How

will the media maintain their relative autonomy? All these

questions will determine the content of journalistic paradigms in

the future.

31

!44



FOOTNOTES

1. Lucian Pye, "Communication and Political Culture in China,"
Asian Survey, 18, 3:221-246 (1978).

2. Joseph M. Chan and Lee Chin-chuan, " Journalistic Paradigms
on Civil Protests: A Case Study in Hong Kong", in Andrew Arno and
Wirral Dissanayake (eds.), The News Media in National and Interna-
tional Conflict (Boulder, Colorado: Westview and University of
Hawaii Press, 1984). The concept of "paradigm", in a metaphysi-
cal sense, is borrowed from Thomas Kuhn, The Structure of
Scientific Revolutions (Chicago: University of Chicago Press,
1970) 2nd Edition.

3. The Concept of "journatistic paradigms" is akin to that of
"news frames" (Gitlin, Tuchman), "news perspectives" (Gans), and
"media logics" (Altheide and Snow); see Herbert Gans, Deciding
What is News (New York: Panthon, 1979); Todd Gitlin, The Whole
World is Watching (Berkeley: University of California Press,
1980); David Altheide and Robert Snow, Media Logic (Beverly
Hills: Sage, 1979); Gaye Tuchman, Making News (New York: Free
Press, 1978). Journalistic paradigms, consituted in and by
spepific sociocultural contexts, are by no means universal.
WhAje in western democracies the primary paradigm is media
prOfessionalism and objectivity, political ideology and
partisanship figure more importantly in determining journalistic
paradigms of the Third World press. Media professinalism is not
ideologically free; critics argue that western liberal media
typify power center as neutral, objective, and detached; the
practical problem of "objectivity" is solved by establishing an
official point of reference for news. They claim that liberal
media thus objectify the status quo and construct legitimacy.
See Gans, Ibid: Tuchman, Ibid; Michael Schudson, Discovering the
News (New York: Basic, 1978); Philip Schlesinger, Putting
'Reality' Together (London: Constable, 1978); Edward Said,
Covering Islam (New York: Patheon, 1980); Robert K. Monoff and
Michael Schudson (eds.), Reading the News (New York: Pantheon.
1986).

4. Chan and Lee, op, cit. Related research includes Chin-chuan
Lee, "Partisan Press Coverage of Government News in Hong Kong,"
Journalism Quarterly, 62:770-776(1985).

5. Lance Bennett, Lynn Gresssett and William Haltom. "Repairing
the News: A Case Study of the News Paradigm," Journal of Communi-
cation, 35,2:50-68 (1985); cf. Kuhn, op, cit,

6. Kuhn, 2E, cit.; Bennett et al., Ibid.

7. Clarice Olien, Philip Tichenor and George Donohue, "Struc-
ture, Communication and Social Power Evolution of the Knowledge
Gap Hypothesis," Netherlands Journal of Communication (1982).

32



8. Majid Tehranian, "Iran: Communication, Alienation and Revo-
lution," Intermedia 7,2:6-12(1979); Plie, np, cit.; Chin-chuan
Lee, Media Imperialism Reconsidered (Beverly Hills: Sage, 1980),
pp.203 237.

9. Lau Siu-kai, Society and Politics in gong Kong (Hong Kong:
The Chinese University of Hong Kong Press, 1982); Peter Har s,

Hong Kong: A Study in Bureaucratic Politics (Hong Kong: Hein anr
Asia, 1978).

10. Sin Loong, A Shadow Government of Hong Kong (Hong Kong:
Hai-san, 1985).

11. Joseph Man Chan, Shifting Journalistic Paradigs: Mass
Media and Political Transition in gong Kong. Unpublished
doctoral dissertation, the University of Minnesota, (1986).

12. The Political Impact of Mass Media (London:Constable, 1974)

13. Chan, op. cit.

14. "Inaugural Proclamation," Kung Sheung, July 8, 1925.

15. Chin-chuan Lee and Joseph Man Chan, "Journalistic Paradigms
in Flux: Mass Media and Political Transition in hong Kong," paper
presented at the 36th annual convention of the International
Communication Association, Chicago, May 22-26, 1986; see also
Chan, 22., cit.

16. See Gitlin, op. cit. pp. 303-305.

17. "Continual absence of assuring news for the Hong Kong
people," Editorial, Sing Tao, December 4, 1982.

18. "The female prime minister commits to moral responsibility
with iron shoulders," Editoral, Sing Tao, September 29, 1982.

19. For example: "Have confidence in London's promises,"
Editorial, Sing Tao, July 6, 1983: "The Hong Kong Government has
successfully diverted a disaster," Editorial, Sing Tao, September .

28, 1983.

20. "Hong Kong has a very bright future," Editorial, Sing Tao,
September 30, 1982.

21. "In the afterrath of initialting the agreement on Hong
Kong's future," Editorial, Sing Tao, September 27, 1984. ling
Tao showed its acquiesce to the political developement right
after Foreign Minister Howe announced Britain's decision to
return Hong Kong to the PRC in April, 1984 ("The three main
pcints in Foreign Minister Hcwe's announcement," Editorial, Sing
Tao, December 8, 1984).

22. "Revive the confidence to invest in Hong Kong," Editorial,
Sing Tao, December 12, 1984.

33

6



23. "The last day of a year again," Editorial, Stag Tao, December
12, 1984.

24. "To discuss with Ji Pengfei on seven issues," Editorial, aim
Tao, December 12, 1985.

25. "Peng Zhen's talk and Hong Kong future," Editorial, Wah Kiu,
July 21, 1982; "The history and reality that deserve respect,"
Editorial, Wah Kiu, August 4, 1982; "Looking at the Beijing-
London-Hong Kong relationship in a broad and long-term
perspective," Editorial, Wah Kiu, September 24, 1982; "What Mrs.
Thatcher cannot disclose at will," Editorial, Wah Kiu, September
29, 1982.

26. "Welcoming the British Prime Minister Mrs. Thatcher to visit
Hong Kong," Editorial, Wah Kiu, September 27, 1982; "What Mrs.
Thatcher cannot disclose at will," Editorial, Wah Kiu, September
29, 1982; "Negotiation on Hong Kong's future advances into the
second stage," Editorial, Wah Kiu, July 4, 1983; "Governor Youde:
the burden is heavy, the road is long, " Editorial, Wah Kiu, July
28, 1983.

27. "The right directions for negotiations on Hong Kong's
future," Editorial, Wah Kiu, May 26, 1983.

28. "Some principles for negotiation over Hong Kong's future,"
Editorial. Wah Kiu, January 3, 1984, "Dangerous arguments to be
keenly watched," Editorial, January 27, 1984.

29. "The date on which Hong Kong's sovereignty will be retaken is
decided," Editorial, Wah Kiu, August 17, 1983. An editorial that
best illustrates Wah Kiu's tendency to speak indirectly for
Beijing at this early stage is: ' The concept and outline of
'Hong Kong Special Administrative Region'," Editorial, October
17, 1983.

30. "Dangerous arguments to be keenly watched," Editorial, Wah
Kiu, January 27, 1984.

31. "Hong Kong people's wish," Editorial, Wah Kiu, August 2,

1984.

32. "The righteousness of nationalism," Mui Yu Column, Oriental
Daily News, February 5, 1933. The same idea was reiterated in
two other Mui Yu columns: "The righteousness of nationalism,"
February 5, 1983; "Imperialism," October 17, 1983.

33. "Hong Kong law ruling Hong Kong," Mui Yu Column, Oriental
Daily News, June 24, 1983.

34. "Negotiating the future," Mui Yu Column, Oriental Daily News,
December 8, 1983. Shortly after this, Miu Yiu indicated that he
had learnt of the British decision to withdraw from Hong Kong
("See who changes first," Oriental Daily News, January 25, 1884.)

34



35. "High evaluation of Hong Kong people," Mui Yu Column,

Oriental Daily News, January 1, 1984.

36. After CCP consolidated its power in early 1950s, it launched
programs to nationalize the economy. In its transitional phase,

the nationalist bourgeois were promised of "co-ownership" which

was finally swept away by CCP's speedy measures to root out the

private sector.

37. "The new is different from the old," Mui Yu Column, Oriental
Daily News, April 6, 1984.

38. "Twelve points of policy for Hong Kong," April 28, 1984.

39. For example, "Sino-British Accord," Mui Yu Column, Oriental
Daily News, August 2, 1984; "Moral responsibility," Mui Yu

Column, Oriental Daily News, September 13, 1984.

40. See, e.g., "Those who believe will be saved," Mui Yu Column,
Oriental Daily News, April 30, 1994; "Don't be afraid of interfe-
rence," Mui Yu Column, Oriental Daily News, October 6, 1984;

"Rumours feed on rumours," Mui Yu Column, Oriental Daily News,

October 7, 1984.

41. "How to evaluate the Hong Kong question," Editorial, Sing

Pao, September 23, 1983.

42. "Alleviate the 'Jardine Shock Immediately,'" Editorial, Sing
Pao, March 30, 1984.

43. "Both the Agreement or the Joint Declaration have legal

binding force," Editorial, Sing Pao, September 18, 1984; "The

blueprint for a smooth transition," Editorial, Sing Pao, August
2, 1984.

44. "All the reactions to the Joint Declaration," Editorial,

Sing Pao, September 29, 1984.

45. "Actively participate to practise civil rights," Editorial,
Sing Pao, September 28, 1984.

46. "Ccmpetition 'or Lunar New Year stalls shows
Editorial, ling Pao, January 7, 1986.

47. Three requirements for an arrangement on

status," Ming Pao editorial, February 19, 1981.

confilence,"

Hong Kong's

en
48. "A Strange goose that lays gold

A
eggs

'

" Editorial, Ming Pao,

October 14, 1982.

49. "Britain's moral responsibility towards Hong Kong,"

Editorial, Ming Pao, October 20, 1982.

35



50. "Three cards in the British hand," Editorial, Ming Pao July
4, 1983.

51. "'Same as before'; free entry and exit," Editorial, Ming Pao,
November 25, 1982.

52. Note 55; and "Horses must be fed to make it work," Editorial,
Ming Pao, July 7, 1983.

53. "Ji Pengfei's concrete measures for "Hong Kong administered
by Hong Kong people," Editorial, Ming Pao, October 15, 1983.

54. See, e.g., "From '79' to '97'," Editorial, Ming Pao, October
24, 1983; "Making use of Hong Kong over a long time rather than
imposing reforms," Editorial, Ming Pao, October 25, 1983; "Funda-
mental demands by China, Britain and Hong Kong," Editorial. Ming
Pao, December 15, 1983.

55. "Pledge and guarantee of an international nature," Editorial,
Ming Pao, January 24, 1984.

56. See "Deng Xiaoping talked about the confidence problem of the
Hong Kong people," Editorial, Ming Pao, June 27, 1984; "How
policies on Hong Kong are made," Editorial, Ming Pao, August 11.
1984.

57. Louis Cha, "An innovation applicable to the whole world,"
People's Daily, September 26, 1984. Similar ideas were voiced
earlier in a Ming Pao editorial entitled "A model applicable to
the world," published on June 29, 1984.

58. "Confidence is to be based on what kind of foundation?"
Editorial, Ming Pao, July 2, 1984.

59. "Welcoming the British Prime Minister to visit Hong Kong,"
Editorial, Hong !ism Times, September 26, 1982. Similar comments
are reiterated in Kung Sheung's editorial, "The British Prime
Minister's stand on the Hong Kong question is firm," November 5,
1983.

60. "Comments on the visit of the intellectuals' tour in mainland
China," Editorial, Kung Sheung, April 14, 1983; "On the question
of 'Hong Kong's sovereignty'," Editorial, Kung Sheung, October
22, 1982; "'Nationalism' dicatates 'autonomous independence',"
Editorial, Kung Sheung, April 4, 1983.

61. "Stay calm amidst changes, unite and self-help," Editorial,
Hong Kong Times, September 27, 1984; "The unglorious 'initializa-
tion'," Editorial, Hong Kong Times, September 24, 1984; "Hong
Kong people do not recognise the 'Joint Declaration'," Editorial,
Hog Kong Times, September 4, 1984.

62. For example: "Hong Kong people definitely do not believe the
Communist party's promises," Editorial, gong Kong Times, April
16, 1984; "Communists' words cannot be trusted," Editorial, Hong

36



c. '
Kong Times, August 3, 1434; "The two cutting edges of local

communists' united front tactics," Editorial, Kung Sheung,

September, 16, 1984; "The so-called 'Hong Kong model'," Editorial,
Hong Kong Times, December 24, 1984.

63. "Don't eat 'sugar-coated poison',"
Times, January 12, 19g4.

64. "'hong Kong administering Hong Kong' is
Editorial, Kum Sheung, December 9, 1982.

Editorial. Hong Kong

sugar-coated poison,"

65. See editorials on the Joint Declaration: e.g. "Analysing the
"Joint Declaration Draft," gang Sheung, September 27, 1984; "Stay

calm amidst changes, unite and self-help," Hong ism Times.
September 27, 1984. Editorials on the Basic Law: e.g. "Hong Kong

People have the absolute right in making the 'Basic Law'," Kum
Sheung, October 25, 1984.

66. What began as a successional fight among the Times' staff

evolved into a political fight. On one side are the hardliners

who asserted that they should fight against communism simply "for
the sake of anti-communism". The opposing faction thought it was

for "truth" that they fought communism. The major difference

between these two approaches is that the first regards anti-

communism as a permanent goal which does not change with times

while the second asserts that anti-communism should be practised

In a "rational" way and should give "due regards" to changes

within China. The controversy ended in an organizatinal

reshuffling in which six staunch anti-communist columnists

and a page that was devoted to hardline anti-communism was

cancelled. See Min-kwun Leung, "Anti-communist outpost in

Chaos," the Nineties Monthly, January, 1985.

67. "Who does Sir Youde represent?" Editorial, Wen Wei Pao, July
9, 1983.

68. "Check the trend of price raises to ensure the public's

livelihood," Editorial, Wen Wei, September 16, 1983. Other

exemplary editorials that raised serious doubts about the

Government's respect for public opinion include: (1) "Has public

opinion ever been respected ?" Editorial. We Wei Pao September 5,

1983. (2) "The lound calls for preserving the public's liveli-

hood," Editorial, Wen Wei Pao, September, 19, 1983. (3) "How

constructive can the "Lubo Motion" be?" Editorial, Ta Kung Pao

March 15, 1984.

69. "An aggressive and solid annual report," Editorial, Wen Wei

Pao, October 7, 1984,

70. "Reviewing Hong Kong in its first year of transition,"

Editorial, Wen Wei Pao, December 31, 1986. This generally

favorable review can also be contrasted with Ta Kung Pao's

generally critical review two years earlier; "Reading Youde's

administrative report, Editorial, Ta Ling Pao, October 16, 1983.

37

40



71. Ta MiPao, "The Editor's Note" February 27, 1986.

72. Such characterizations of Hong Kong's prosperity were common
in past altra-leftist newspapers' editorials. A more recent
illustration can be found in Ta Kung Pao's short editorial, "High
land price policy is devastating," December 4, 1982.

73. "On District Council El4ution," Editorial, Wen Wei Pao,
January 22, 1985.

38

41


