DOCUMENT RESUME

ED 2%4 537 IR 013 082

AUTHOR Fox, Elizabeth; Roncagliolo, Rafael

TITLE Obstacles to Television Reform in Latin America--A
New Look at the Failures.

PUB DATE Mar 86

NOTE 2lp.; Paper presented at the International Television
Stud%es Conference (London, England, July 10-12,
1986).

PUB TY?E Reports - Descriptive (141) -- Speeches/Conference
Papers (150)

EDRS PRICE MF01/PC01 Plus Postage.

DESCRIPTORS *Broadcast Industry; *Commercial Television; Cultural

Influences; Developing Nations; Foreign Countries;
*Government Role; History; *Political Attitudes;
Public Service; Socioeconomic Background;
*Technological Advancement; Totalitarianism

IDENTIFI1ERS Development Communication; *Latin America; *Reform
Efforts

ABSTRACT

This paper briefly discusses television reform in
five Latin American countries where media reform occurred at roughly
the same time, i.e., Peru, Chile, Venezuela, Mexico, and Brazil. The
development of television in Cclombia, where no reform occurred, 1is
compared with television development in the other countries. The main
causes that jJave rise to the reform movements are described as shifts
in political power within the countries and the emergence of new
social .-acters; the principal elements in the reforms are identified
as the political will and economic interest to change television. It
is shown that television reforms failed when their authors lost their
political power, and also because of the lack of internal coherence
of the reforms themselves, their deficient economic wviability, and
the national and international opposition to them. A number of
questions are raised about the motives behind the reforms aad the
continuity and inevitability of the commercial growth of television.
The paper also analyzes how the rzforms were exploited for political
gain or loss. In conclusion it is suggested that consideration be
given to the possibility of a disinterested public service veform of
television in Latin America and to the possible sources for
implementing this reform. (CGD)

hkhkkhhhhhhhhhkhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhkhhhhhhhhhhhkhhhhhhhhkhhhhkkhk

* Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made *

* from the original document. *
khkkhkhkkkhkhkhkhkhkhkhkhkhhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhhkhktbhhhhkhkhkhhkhhkhkhkrhkhhkhkhhkhkhkhkhkhhkhkhkhkhhhhhhkhkhhk




U.S. OEPARTMENT OF EDUCATION
Oftfxce of E¢ R and

EDUCATIONAL RESOURCES IN* ORMATION
CENTER (ERIC)
QThs document has been reproduced as
received from the person or organization
onginating it

© Minor changes have been made to )improve
reproduction quiility.

@ Points of view or opinions statedin this docu-
ment do not necessanly represent officiat
OERL positwon of policy.

ED294537 -

Elizabeth Fox & Rafael Roncagliolo
IPAL

OBSTACLES TO TELEVISION REFORM IN LATIN AMERICA

- A NEW LOOK AT THE FAILURES -

Paper Presented to the
1986 International Television Studies Conference

BEST COPY AVAILABLE

“PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL. HAS BEEN GRANTED BY

Richard Paterson

£349[:3 OFQ

{
- lq O

-
g
. TO THE EDUCATIONAL RESOURCES . *




DRAF

THE SECGND INTERNATIONAL TELEVISION STUDIES CONFERENCE - ITSC 86 - 10/11/12

JULY 1986
OBSTACLES TO TELEVISION REFORM IN LATIN AMERICA:

A NEW LOOK AT THE FAILURES

Elizabeth Fox and Rafael Roncagliolo IPAL

When television began in Lafin America in the 1950%s, goverments
paid for the initial infrastructure and controlled the early

transmissions. Private radio owners, advertisers, and local

. entrepreneurs, iowever, were quick to realize the potential of

the new technology. By the late fifties, the three main UrS.
television netwarks, 'firmly established at home, were eager to
expand.their overseas operations. The networks, as well as U.S.
advertising agencies, pharmaceutical, and mining companies,
invested in the nascent private television companies of Latin
America. By the early!1960°s, although governments continued to
subsidize television through advertising investment,
infrastructure, loans and credits, and tax breqks, and many still
owned the studies and transmission facilities, commarcial
television had become the norm.

In the la.e 1260°s and early 1970°s, media reform movements began
in many of the countries of Latin America, applving to television
different development theories: national planning, dependenc;,
New “International Economic Order, and self reliance. Most
reforms called for public control and participatory planning of
television, the use of televigion in education and rural
development, national ownership, content, and <apital, and & more

balanced internaciaonal exchange af news and entertainment.
Pt [t S
R L L I .

g

ye
joi

e




The different movements toward increased national, non-
commercial, and democratic control of television took place
during a period of economic growth and consolidation of the
commercial operations of Latin American television. By the time
the reforms occurred, the sales of U.S. programs, and U.S.
advertising agencies had replaced direct U.S. ownership of Latin
American television,. and television had carved out for itself a

significant .share of the advertising market.

Neither economic growth nor the introduction of new
technologies--color, satellites--seem to have given rise to the
reform movements. The main causes were shifts in politicaf power
within the countries aqd the emergence of new social actors. In
eééh case df'reform, a new military or civilian administration
sought' to increase state control, national content, and the
participation of different groups in the media in order to
consolidate its power, and as part of its platform of political

change and econamic reform.

e

Once in power, either through elections or, in the case of Feru,

a military coup, the administrations responsible for the reforms’

attempted to regain national and public control of televiglon and
make television part of their political, economic, educational,
and cultural development programs. In every country where reform
movements occurred, a newly empowered goverment drafted

legislation to modify the owrership, financing, content, and

programming objectives of televison.

N




The media reform movments met with strong national and
international cppositiocns. Critics accused their authoars of
trving to quiet opponents and win popular support through
fhe manipulation of televiéion content. Owners of private TV
companies and advertising agencies protested against the limits
they felt the reforms would impose on free enterprise and freedo@
of expression, ignoring Ehat commetrcial television was by no

means the norm in othar regions of the world. -

The Feform movements followed the same general pattern. In
Feru, Chile, and Venezuela, new administrations attempted to
increase thé role of +the state in television ownership,
aqministration and content, met with stiff opposition, and
withdrew the reforms or lost political power. In Feru and Chile,

reforms were enacted; in Venezuela, they were never put into law.
L]

In Mewico and Brazil, factions within the ruling party applied
different forms of goverment pressure to private television. In
Mexico, these pressures were by and laige unsuccessful; - in

Brazil, wunder a military dictatorship, they achieved many of
their objectives. In Colombia, under conditions of political

stalemate, no reforms occurred.

In all the countries of the region, in spite of differences 1in
the nature of the reform movements and the political conditions
under which they were carried out, the evolution of commercial
television appears to have been remarkably stable and

homageneous.




The principal element in the reforms was the political will to
change television. In many countries, before the reform
movements took place, the state already had sufficient means to
control and operate television as a public service through
advertising investment, subsidies, and existing legislation.
These policy tools had not been applied earlier to television
because of lack of political will and economic interest. Ihe
telazvision reforms failed when their authors lost their political
paower.’ The internal coherence of the reforms themselves, their
economic visbility, and the national and international opposition
to the reforms, were secondary factors in their failure.
K i

Thé analysis of the suécesses and failures of the early attempts
at televisicn reform in Latin America, on a country by courtry
basis, and observing the general trends in £he growth of the
television industry in the region, sheds'new light on the
obstacles to:felevision reform in developing countries. It rai§es
questions regarding the limitations of public control of

television and the political motivations of reform.

The media reforms occurred in Latin America in five countries in
roughly parallel periods: Chile (1964-1973), Brazil (1970-1978),
Feru (19268-1980), Venezuela (1974-1978), and Mexico (1970-1982).
The analysis of Colombia (1970-1980), where no reforms occurred,

compares television development with other countries where

reforms took place.

- wd



The military regime that ruled Feru between 1968 and 1980

modernized and expanded the Peruvian public sector and increased
state presence in the economic, social, and cultural life ot the
country, including television. During the first year of the
military regime, the government repeatedly raided and closed down
newspapers .and magazines and detained and deported journalifts.

Meanwhile, the government prepared a comprehensive media reform
to stifle criticism from the opposition, counter foreign
influence, create a national identity, form public opinion, and
provide forms of expression to previously excluded sectors of
Peruvian society while'reducing the power of the private owners.

The most radical measure nf the media ,reform was the
expropriatién of the national daily newspapers and the plan
to turn them over to organized sector., of PFeruvian society:
rural cooperatives industricl workers, teachers, etc. In spité of
violent protests from the private sector against state
intervention, the military also expropriated 207 of the equity,
of certain radio stations and S1% of televisicn stations,
converting these into mixed public/private enterprises. Naw
legislation limited media ownership to Feruvians and reduced
foreign content in Feruvian media. Other legislation put radio
and televison at the service of national socizl and economic

development srograms.

w
-3




‘r

ENTEL—PERU, th; National Telecommunications Company of Feru,
managed the state controlled radio and television stations. By
1972, ENTEL controlled 3 television channels. By 1974, the
Revolutionary Government of .the Feruvian Armed Forces controlled
and administered all the television stations under the National

Information System and the Central Information Office.

In spite of the switch from private to public ownership, Feruvian
-

radio and television content continued much the same as it had

before. expropriation. Television kept its fare of canned U.S.

programming with little national production. Because the
government did not provide public Ffunds to finance the
expropriated stations, these continued to be supported by
adogrtising. The gov;rnment appeared more interested in the

political control of television than in its announced aims of

development and nationalization.

After almost seven years in office, in 1275, a palace coup
toppled the';ilitary president responsible for many of th; meaia
reforms. By this time, television was firmly under state
control. The coup zignaled a change in directiqn within the armed
forces resulting in the modification of many of the

revolutionary measures enacted during the first seven vyears,

among these those concerning television.

In 198G, soon after elections, a civilian president returned the

expropriated newspapers to their former owners and modified the

O




structure of public television to reflect brivate and commearcial
interests. The attempt of the revolutionary government to
restructure the mass media in order to support the goals of its
administration, including the access of wider sectors of

Peruvian society to the mass media, had failed.

The Feruvian reforms, hailed .by some as an innovative and
- esgentially democratic scheme tn harness the media for goals of
national depelopment and popular participation, were harsfily
criticized by the private media as contrary to the principles of
freedom of expression and the press. In spite of initial support
from many intellectuals and Journalists, the measures were
generally considered undemocratic and authoritarian, and, in the
cage of television, proliuced no real changes in content or styla.
The reforms raise guestions regarding the ability of the
gavernment to bring about participation in the media in a top
down manner, as well as the possibility of effecting reform
without changing the ecoromic base of the media, in this case

advertising. ™ .

When television first came to Chile, - the country was fast
' becoming sharply polarized. It was increasingly difficult for
rival political parties to reach agreements, and state
intervention was viewed with growing distrust. The universities
alone were considered non—-political, and, although a tradition of
private radio was already firmly entrenched in the country, the
Chilean universities were assigned the legal administration of

television. By 1963, when television®s experimental phase was




over, the directors of the hniversity channels found themselves
unable to fill all the available airtime with educational and
cultural productions. In the absence of state subsidies or
specific policy guidelines;_ the university channels soon gave in
to commercial pressure from advertisers to buy airtime, and a

barrage of cheap, imported programs.

As the different political garties attempted to lure new voters
with promises of political and economic cheznge, the power of the
media, - especially television, to reach voters and influence
opinions grew and the control of television became mare political
contentious. In 1964, the Christian Democrats‘came to power on a
program of agrarian an? social reform and modernization. The
meé;a were an important part of their program of grassroot
mobilization and integration of new social actors as both

consumers and producers of culture. The number of television

receivers increased drastically under the Christian Democrats.

vea N
<

In 1970, 1in the face of immense opposition. from the other
parties, vyet certain that they would remain in power to eixtend
their wider reforms to television, the Christign Democrats set up
a éational government owned and operated television channel
outside the jurisdi_tion of the universities. That same year,
however, in a close election, a left-wing coalition came to
paower, and threw television into a radically different poliéical

conflict.




In a complex political alliance, Salavador Allende, the president
for the left-wing coalition Unidad Popular, took office, after
having agreed to legislation whereby his government could make no
changes in the existing television system, including the
university channels. The Aeu legislation mitigated the power of
the executive over the national television system, assigned
parliament the power to change ownership and media legislation,
. and guaranteed the continuation of the independent university

channels. <

The Unidad Fopular gave first priority to the rapid expansion of
state contro. of industry and agriculture and an immediate
increase in the living standards and the political participation
of low income groups. 'It did not and could not change television
policies, although the radical change of media ownership had been
part of its program, and some members supported a cooperative
ownarship of the media and strove to influence and control the
mass media, convinced of the important role these played in the

formation of"a new culture and in the education of the people.

Further opposition-backed legislation ‘broke the government’s.
monopoly on television in 1971 and gave anyone the right to set
up new channels in any univeristy. The struggle to control
television spread to the university channels. The opposition
gained control of the Catholic University channel and later,
after first setting up its own channel, gained control of +the
main channael of the University of Chile. Meanwhiile, the

opposition continued to attack the national television channel




by vuting against its budget and protesting political

manipulation by the Unidad Popular.

In September 1973, the military toppled the government of
Salavador Allende, and swiftly placed militarv directors in all
television channels, The bitter struggle for television reform,
that had begun as a movement to extend political, social and
economic refora to television, ended as a fiaht to control

television in order to change the government.

In Venezuela, private, commercial television grew quickly after
the departure of the military in 1958 and during a succession of
deTocratically electeq regimes. Ry 1974, when the opposition
cé%didate, Carlos Andres FPerez, became president, private

commercial television had become a highly concentrated and

important economic force.

Under Perez, the Venezuelan public sector, newly rich with

earnings from petroleum exports, began to expand its activities
into wide areas of social and economic development, including the

mass media and culture. The Ferez administration set up a high-

level cummissior with representatives of many sectors of

Venezuelan society in order to rationalize state axpenditures in

radic and television, reorganize public administration of

cultural institutiors, and meet the information, educational, and

entertainment needs of the population. One of the results was a

Frois= zuelan Radio and Television, RATELVE.




RATELVE was mainly the product of communication researchers,
with the participation of representatives of the public sector,
the armed forces, the Catholic Church, the labor wunions, and
other social organizations.. It met with snormous opposition from
private television owners and op=zrators, as well as from rival
political parties that questioned the right of +the state to
include teleyision in the same category as education, the theater
or folkcra?ts, and place it under the aegis of a natiasal

cultural policy.

Venezuela had been a founding member of OFEC, and, in the 19707 s,
was an active memeber of the hMon-Aligned Movement. Many of the
television reforms proposed by the Ferez administration regarding
a more balanced international exhange of news, entertainment, and
culture were based on the tenets of the .New International
Information Order, supported, among other, by the WNon-Aligned
Movement. The Perez administration worked claosely with the

planning and.research activities of UNESCO for the elaboration of

national communication policies.

The Fere: reforms never became law, although they were the
subject of intense national wuebate. The Ferez administration
abandoned the proposed reforms, along with proposed laws to
regdlate advertising and the national film industry, and, soon
after, sbortly before losing the next presidential elections,

strengthenaed private broadcasting with a new licensing law.

11 .

b
LW

Ty
i
L
-
3
¢




The Venezuelan refarms raise a éumber of questions regarding the‘
political and economic restraints on media reform in Latin
America. It would appear that because of its economic strength,
private television was able to effectively confront the move
towards public control in spite of its heavy dependence on
government subsidies and advertising investment. As elections
approached, the rival political party seems to have played an
important role in the defeat of the television reforms of the

Ferez administration by offering to support the private media in

their .struggle against the government.

Mexico and Rrazil

’, {
In" Mexico and Brazil, an informal association between state and

private capital, under relatively stable political conditions,
favored the development of very particular private television
monopolies: TELEVISA in Mexico and O Globo in Brazil. Mexico
and Brazil are the only two Latin American couniries that have
developed i;;ortant private national television systems cévering
practically their entire territories and with strong regional and
PN international programming export activities. TELEVISA, Mexicao,
has become a transnational corporation, controlling an imporZlant
segment of the Spanish speaking television market in the United

States, while 0 GLOBO is one of the largest exporters of

television programs in the world.

In the 1970°s, and without the emergence of new political actors,

- TR e . Cepnee mee . e T e

14

MM TV NS




television reform movements took place en both countries. These
reforms contained some of the same elements present in the
reforms in Feru, Chile, and Venezuela: increased role of the
state in programming and conten’, more national content, and
greater participation in' agd access of the population to
television. The reforms were, at the same time, radically
different. In Mexico, the reforms were a late and basically
. unsuccessful attempt by the one—party state out of political
necessity to control private commercial television. In EBrazdl,
the reforms were the successful result of the economic and
politi&al devel opment program of a military dictatorship. In both
countries, as in the case of Feru, Chile, and Venezuela, the

ultimate winner was the private sector.

Mexican broadcasting, born in the 1920°s ﬁt the time of the
Mexican revolution and the formation of the Mexican political
system as it is today, has always been private, and, initially,
strongly based on foreign capital. Until 1960, when the present
Federal Broédcasting Law was passed, government regulation . f
radio and televisian did not go bevond licensing and aided the

commercial development of television by means of loans, tax

benefits, and labor legislation.

In the early 1970°s, Fresident Echevarria, anxiowus to use
television to regain the support and legitimacy among workers and
students that had been damanged by repression and economic

change, began a series of activities to increase govermment

presence in the private channels. These included threats to




nationalize television, public criticism of the content of
commercial television, an arrangement to acquire actess time on

the private channels, the purchase of a government television ]
channel, and alliances. with the workers of the private
television channels. In response, the twn main private television
networks, Telesistema Mexicana and Television Independiente de

Mexico, merged to form TEILLEVISA.

-

The government®s announced aims to raform commercial television

to comply with national educational and economic development
programs, and their efforts to structure a coherent government
presence in television failed as a result of enormous opposition

from private industry and splits within the government itself
” {

regarding the convenience of the reforms.

In 1977, the Lopez Fortillo administration inciuded in a
constitutional reform a phrase stating that the government would

-r

guarantee a '"right to information". This right contemplated the
participation of wide sectors of society in the mass med;a -and
restrictions on the commercializatioq of the medi 5. The
government carried out consultations with many sectors of Mexican’
society regarding the reglementation of the new right. Frivate
television owners vigorously opposed the proposed reglementation

of the right to information, and it was eventually abandoned by

the government.

During the 1970°s, in the course of the proposed reforms,




private sectrr hardened its opposition against any state-oriented
reform of television, and moved away from the government and
towards a more independent position closer to international and

national industries, commerce, and advertising.

By the time the Mexican government needed to use television for
its own ends and attempted tc carry out television reforms, it
. was too late. In spite of the absence of any organized political
opposition, ‘the government was unable to carry out‘lhe reforms
and Ffaced internal divisions on its own communication policy.
Privaté television, by becoming a monopoly and forming alliances
with the other private media and advertisers, was able to resist
the reforms and entered intc a period of sustained national and
international growth. ‘However, once the threat of government
interventior was removed, private television undertook some of
the reforms of content on its own, and, 1in some cases, applied

television to developmz=nt programs.

In PBrazil, Zthe 0 Globo System, the largest private television
company, was born with the dictatorship that toeok over the
country in 19&4. In 1965, 0 Globo " entered the field of
television, and later, when the administration of General Medici
(1970-1974) des.gnated telecommunications an area of national
security, consnlidated its commercial operations with the help of
the government.

EMBRATEL, the state-owned telecommunications company, set up and

paid for the infrastructure that made it possible for TV Globo to

15

17




broadcast

nat:onally to millions-of viewers. The government
financed a low interest loan program to purchase television
receivers, and contributed significantly to the commercial
development of television with advertising from government
t instituitons and government-owned coporations and services. With
the knowledge of the goverment, and in spite.of their illegality,
Time-Life haa sizable investments in TV Globo until 1949,
cant}ibuting to its the high technical quality and sophisticifed

network operation.

During most of the dictatorship, TV Globo was an important
element in the control and manipulation of the Brazilian
poPulation by the Tilitary, giving good coverage of the
aécomplishments of the military regime and exploiting national
patriotism. Television played an important role in the
governments economic policy by accelerating the circulation of
cenital, the formation of monopolies, and fbreign investment as
the dominant pattern of economic development.

The military government tightly controlled comnunications and

especially news. After 19467, all services, including telephones’

and the post, were centralized in the Ministry of Communications

under a policy of integration of vhe national territory and

instailation of highly development communication infrastructure.

The military considered the media, and especially television, an

important tocl to form national identity and communicate its

plans and messag=s to the people.

rone v e R Rt L LR LI E T g




The Brazilian government strongly encaurgaged national production
of programs and the reduction of violence on televicion. These
measure did not hamper the commercial success of 0 Globo. TV
Globo, with 43 channels,. grew to become the fourth largest
television network in the world, covering 3050 of the 4000
Brazilian municipalities and reaching 95%4 of the 17 million
. households with television. TV Globo produces 0% of its own
programming "and is the third largest exporter of televis&oﬁ
programs in the worid. The Globo System owns one of the most
influeﬁtial newspapetrs in the country, 0O Globo, as well as a

major chain of radio stations, and a publishing house.

Bo?h TELEVISA and O Globo were able to achieve some of the goals
of the television reforms that failed in the other countries of
the region—-—namely an increase in national content of television
and the integration of a national television service. During
most of the military regime, O GLobo obediently followed the
goals of nétional development and security set out by ithe
government, in part because it owed much of its existence to
gover-nment subsidies. This was not the case of TELEVIEA that

developed as a parallel, but not opposition power to the

government.

Colombia

e ot s et e e et e

No reforms occurred during the 1970°s in Colombian television,

introduced in 1954 by a military regime under the Office of the

President. A coalition of the “wo traditional political parties

e




o

"
<

.
$I9T0IONT TS e retn o gk ks g ay brerer rere s o e O
Fticds g N e agee ey torresrr

PAFullToxt Provided by ERIC

replaced the military regime in 1957 with an agreement to share
power for the next 20 years. Television developed commercially
under the civilian government, becoming a public-private hybrid.
The government owns the studios and transmission facilities and
renils time on its channels to private companies to fill with
pragrams and sell to advertising agencies. The state maintains
control over television news by giving the same amount of new

time to each of the two political parties.

Puring. the 1970°s, congressmen and representatives of provincial
cities interested in a regional voice in television, businessmen

eager to get a share of television time, and intellecuals,

defending national culture and the educational use of television,
- i
pr'essui-ed the government for refaorm. Some called For the

complete privatization of television, others demanded greater
regional autonomy over the three national’ channels, new
producers demanded access to television time. Few if any of the

demanus @at  with successy, and no significant reform movement

ars , .
«

ocaur:ed.

Eacl: of the other cases of reform had: been initiated by a
government in power in order to achieve some change in the
private television system, or had been carried out by private
television }n response to attempted goverment reform. In
Colombia, it appears that no group within the government felt it
necessary to change television and that the ruling politicjial
parties could reach agreements on teievision management between
themse'ves without recourse to threatz or legislation.
18’

1 4
-4

: x s ® ; .
7 e e R s g e ey v s e .J.()‘:,,..... R R T —

P e

e




+

L X

This brief description of television reform in Latin American
television opens up more questions than it answers. It attempts
to bring together television reforms that occurred at roughly the
same time and ask why these took place and why they failed (If

they did fail).

It raises questions about the motives behind the reforms and the
continuity and inevitability .of the commercial growth of
television, and analyzes how the reforms were exploited for

political gain, or, in some cases, loss.
In conclusion, one might ask if a disinterested public service
- i

reform of television is possible in Latin America, and, if so,

where might it come from?

March, 1986

WYY
s

Nl

- e

s

AR

O A alaic i

haiaalie--vec i)

L e

C .
SR VP " o L0, - g
B gravzn 180 3 o g et Sererrinaree,s s mpeee uy ¢
R At v Vo e : §TReT
B e, t !
Hi4

.?\7

Speminl CAPUIE N




