
DOCUMENT RESUME

ED 293 535 IR 013 068

AUTHOR Meehan, Niall; Bell, Des
TITLE Public Service versus the Market--A False Polarity?

The Case of Irish Broadcasting.
PUB DATE Jul 86
NOTE 51p.; Paper presented at the International Television

Studies Conference (London, England, July 10-14,
1987).

PUB TYPE Viewpoints (120) -- Historical Materials (060) --
Speeches /Conference Papers (150)

EDRS PRICE MF01/PC03 Plus Postage.
DESCRIPTORS *Broadcast Industry; Capitalism; Censorship; Economic

Development; Financial Needs; Foreign Countries;
*Government Role; IndustrializatioL, Information
Technology; Mass Media; *Political Influences; Public
Policy; *Public Service; Telecommunications

IDENTIFIERS England; *Ireland; Keynesian Economics; *Private
Sector; United States

ABSTRACT
The challenge to public service forms of broadcasting

posed by the adoption of neo-liberal communication policy strategies
by a number of western European governments has presented the left
with a dilemma. Traditionally these public corporations have been
characterized as ideological instruments of class domination. Today,
however. sections of the left have rallied around the public service
ideal arguing that this is the last bulwark against the cultural
barbarism of the marketplace. An examination of the development of
public service broadcasting in the Republic of Ireland shows that the
political economy of the media requires a more informed analysis of
the complex relationships that obtain between the corporate state,
capital, and public broadcasting, than is to be found at present in
the critical literature. In Ireland today, the state's direct
financial control over Radio Telefis Eireann (RTE) serves as an
increasingly important instrument of political regulation of media
content, reinforcing the effect of the existing censorship
legislation. The current political campaign against this legislation
and the struggle of the trade unions to defend jobs and services in
the public sector media field must be linked to demands for an end to
censorship and for an extension of access to communication resources.
Television program output statistics for home produced programs and
financial information on RTE are appended. (21 end notes, 15
references) (Author/CGD)

***********************************************************************

Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made *.

from the original document.
***********************************************************************



U.E.

MV

DEPARTMENT OF EDUCATION

Ix\ Office of Educational Resoarch and Improvement

EDUCATIONAL RnOURCES INFORMATIONtr\ CENTER (ERIC)

NIktus document has been reproduced ast. stewed from the person or organization
originating it

P.e\ 0 Minor changes have been made to improve
reproduction quality.

(N) Points of view or opinions stated in this docu-
ment do not necessarily represent official
OERI position or policy.

C:)

4

Public Service Versus The Market

A False Polarity?

The Case Of Irish Broadcasting

by

Niall Meehan and Des Bell

Paper presented to the International Television Studies Conference

London 1986

BEST COPY AVAILABLE
2

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

Richard Paterson

TO THE EDUCATIONAL RESOURCES
INFORMATION CENTER (ERIC)."



PUBLIC SERVICE VERSUS THE MARKET - A FALSE POLARITY?

THE CASE OF IRISH BROADCASTING

by

Desmond Bell and Niall Meehan

School of Communications and Human Studies

National Institute For. Higher Education Dublin, Ireland

ABSTRACT

The challenge to public service forms of broadcasting posed
by the adoption of neo-liberal communication policy strategies by
a number of Western European governments has presented the left

with a dilemma. Traditionally these public corporations have
been characterized as ideological instruments of class
domination. Today, however, sections of the left have rallied
around the public service ideal arguing that this is the last
bulwark against the cultural barbarism of the market place.

On the basis of an examination of the development of public
service broadcasting in the Republic of Ireland (currently
experiencing a profound crisis) we argue that the Political
Economy of the Media requires a more informed analysis of the
complex relation that obtains between the corporate state,
capital and public broadcasting than is to be found at present in

the critical literature.
.

In particular we examine how in Ireland today the State's
diract financial control over RTE serves as an increasingly
important instrument of political regulation of media content -
reinforcing the effect of the existing censorship legislation
(Section 31 of the Broadcasting Act). We discuss the current
political campaign against Section 31 and argue that trade union
struggles to defends jobs and services in the public sector media
field must be linked to demands for an end to censorship and for
an extension of access to communication resources.

3



1

THE PARAMETERS OF THE CONTEMPORARY POLICY DEBATE IN COMMUNICATION

The contemporary debate on the role of new media technologies

within broadcasting, it has been noted, has much wider prameters

than traditional policy discussions within broadcasting. These in

the past focussed on issues of cultural content, political bias

and journalistic ethics. Broadcasting policy is now, however,

motivated by the wider concerns of political economy. Parallel to

the intellectual crisis of Keynesianism and social democracy has

occured a crisis of confidence in public service broadcasting

(PSB). This has been occasioned not only by the very real
1

budgetary ccnstraints now faced by state broadcasting services,

but also by an increased questioning of the legitimacy of the

monopoly, or at least priority, (f state broadcasting over the

airwaves.

In the current policy debate on cable, satellite and

broadcasting /relaying developments, the larger issues of

economic development and industrial planning seem to be top of

2

the political agenda for European governments. Britain is

perhaps the most dramatic European case where public broadcasting

has taken a back seat in the formulation of mass communication

policy by a government politically committed to privatising

nationalised industries in the telecommunications and information

processing sectors and facilitating a deregulatory climate in t).e

new media field. In Western Europe generally, cable and satellite

are seen as a potential electronic grid, facilitating the

convergence of previously discrete telecommunication and

information processing systems.



2

Western governmera...s hail this telematic innovation as being

the biggest infrastructural revolution in Europe since the

building of the railways, viewing it as a source of economic

rejuvenation for their crisis torn economies. Together with the

wider electronic industry, cable and satellite systems are seen

as the core sector around which industrial restructuring will

occur. The development of an electronic grid with application in

'tele-marketing' and vastly expanding the productiity of the

commercial service sector (banking, insurence, etc.) via data

networking services and, in addition, the expansion of consumer

demand for electronic hardware and software, are seen as opening
3

up vast new areas of potentially profitable capital investment.

Cable and satellite, it would seem, are simply too big for

broadcasters to have a monopoly over them.

Broadcasting policy in Western Europe is then no longer

primarily a cultural matter. Increasingly it is subsumed under

the wider concerns of national industrial planning and economic

strategies which primarily are in turn a response to a global

crisis in capitalist economy.

The communications policy of western Europen states is, we

would argue, being developed within an environment conditioned by

four closely inter-related factors:

1. The technological revolution in the processing, storage and

communication of information: the so-called telematic

revolution.
2. The dominance of neo-liberal economic ideology in the

formation of communications policy in western European states

and the U.S..
3. A prolonged period of capitalist economic crisis. This

manifests itself in the form of an inflational crisis

associated with state interention in the market. But it has

its roots in a more fundamental crisis of capital

accumulation. This crisis is in turn leading to a process of

industrial restructuring around the el-cttonics and

information sector, effecting both the labour process and

consumption norms.

5



3

4. The emergence of a new form of the statecapital relation

which sees the state ceding to the market a range of its
services. In turn the state seeks new modes of coercive
political regulation of civil society an new modes of

surveillance over its citiens.

The technological revolution in communications and

information processing is the factor most often cited to explain

the challenge to PSB. The integration of the previously discreet

spheres of computing, telecommunications and video technology is

rendered possible by cable and satellite links. This 'networking'

whether on a national or an international basis is the core of

this 'telematic revolution'.

We are, some argue, now witnessing the end of the

broadcasting era. New media technologies, particularly video,

cable and data transmission systems, have a capacity for 'narrow

casting' to specialist and 'user groups'. Satellite in

conjunction with narrow casting media has the ability to

overs2ill national boundaries. It thereby challenges state

broadcasting agencies from without, fragmenting national

audiences and abolishing traditional monopolies.

Increasingly the 'footprints' of direct broadcast satellites

(DBS) spread beyond political boundaries. The volume of

transnational dataflows under the control of transnational

corporations grows exponentially. Accordingly the capacity of

individual nation states to regulate the 'free flow' of

information and cultural commodities lessens. In so far as the

integrity of nation states rests on a degree of cultural hegemony

within their political boundaries, national sovereignty is

potentially eroded. Moreover the willingness of a number of

European states to regulate the proliferating new media and

information technologies seems to be diminishing.

6



4

The formation of mass communications policy, traditionally an

area characterised by a high degree of regulation, is also being

conditioned by a new ideological climate. Neo-liberal economic

thinking has sustained a social market doctrine committed to

'rolling back the frontiers of the state' an opening up the

entire communication field to the 'contestability of market

structures'. A significant number of western governments have

enthusiastically espoused this doctrine which directly challenges

the public service model dominating state broadcasting policy in

capitalist Europe since the 1920's.

However, this anti-statist ideological trajectory didn't

materialise out of thin air. It must be understood as a product

of the current' economic and political conjuncture. It is, we

believe, important to understand neo-liberalism as the

articulation of a capitalist response to the ongoing world

economic crisis. Indeed both the pattern of implementation of the

new telematic technologies and the new primacy of a free market

doctrine are conditioned by this crisis. Both are circumscribed

by the restructuring process by which capital seeks to create the

conditions for profitable investment.
4

At the level of production we are witnessing a major process

of industrial restructuring around the electronics and

information processing sector dominated by transnational

enterprise. The profitability of this sector in turn partly

depends on a restructuring of the consumption norms of avanced

capitalist society. This entails a commodification of areas

previously closed to market relations and a contraction of state

provision of collective goods and services. In this new regime of

accumulation these goods and services are to be produced by



5

private enterprise and distributed on a market basis. As Michael

Aglietta reminds us (1975:385):

The decline of so-called keynesian budgetary policies is
the necessary consequence of a far reaching
restructuration of the norms of social consumption in
which the so-called collective resources no longer
simply provide the framework for the upsurge of
standardized commodities but become a major field in
their own right for the expansion of commodity relations
in the department producing means of consumption.

The paradox is that despite the rhetoric of laissez-faire

many of the European states, including the Republic of Ireland,

.are themselves presiding over this restructuring of production

and consumption. State policies and interventions are

increasingly designed to facilitate the emergence of a new regime

of capital accumulation based on the greatest possible extension

of commodity relations. Yet at the same time state regulation of

society, far from withering away, is being expanded. Its focus is

being displaced from the field of welfare to that of coercion. As

Aglietta argues (ibid:386):

The overall organization of society within the state by
which modern capitalism attempts a solution at the
political risk of universalising its political conflicts,
evidently gives rise to a strong totalitarian tendency
under the ideological cover of liberalism.

As we shall see in the Irish case the new enthusiasm by the

Dublin government for the deregulation and liberalisation of mass

communication is not accompanied by a parallel concern with

ending political censorship and control over the media. The Irish

case is not unique.

In much of the recent literature about the telematic

ic.volution there has been a tendency to view the rising tide of

neo-liberal ideology in the mass communications field as an

intellectual and policy accomodation to an explosion of

technological innovation. This is most pronounced in the writings



of the so-called 'information society' theorists. Current

telematic developments, it is argued, simply circumvent the

state's capacity to regulate them. This form of technological

determinism telematic treats telematic innovation as the cause

and 'born again' nco-liberalism as the effect, a logic which

serves to legitimise the privatisiszig and deregulating measures

advocated by the 'New Right'.

Conversely many of those who defend PSB do so mainly from a

populist, social-democratic standpoint. The new contemporary

ideological primacy of the free market doctrine is viewed as the

root of the crisis overwhelming PSB. A moral critique of that

doctrine is offered rather than a material explanation of its re-

emergence and its recent successes in capturing the high ground

of state policy. The crisis of PSB is defined as one of moral and

political values. Consumerism is subjected to moral disaproval.

The anarchy and inequity of the market are compared unfavourably

with the benign and rational interventions of the state.

Socialist have been asked to rally around the defense of PSB

as a principle. The spectacle of those who several years ago

embraced wholeheartedly the Althusserian thesis that the media

are a central part of the state's 'ideological apparatus' and as

such irredema.Ly reactionary in form and content, now calling for

support for PSB is a sobering one.

This apparent dilemma of the social democratic left over PSB

- unsure as to whether it should be viewed as an instrument of

state domination or a last bulwark against the cultural barbarism

of the market - is partly a result of the failure to theorise the

state-capital relation. The moralistic discourse which contrasts

the vulgarity and inequity of the market with the democratic and

9



7

cultivated ideals of public service is no substitute for such a

theorization. Much recent critical analysis of media policy has,

in our opinion, operated within a false polarity, 'public service

versus the market'.

The truth of the matter is of course that the fate of PO is

bound up in a a series of wider systemic changes within the

capitalist mode of production. These center on the changing

character of the state-capital relation. State organized economic

activity, whether in the form of public services or of state

productive ente. ?rise, is so completely interwoven with private

production that no clear cut dictotomy can be drawn between the

public service and the market. As Paul. Mattick (1980:3)

State ftnterventions under a mixed economy find their

reasons as well as their limits in the conditions of

existence and accumulation of private capital.

The case of Irish economic development, and within this of

public service broadcasting, is, we would argue, an instructive

one in elucidating the complex relation that obtains between the

corporate state, the post war development of a dependent

capitalist economy and the field of communications policy. As

Mattick again reminds us (ibid:4):

For historical and other reasons the relationship
between state and private production is changeable and
moreover, varies from country to country. State

enterprise may be turned over to private concerns, and

private enterprises may be nationalised; the state may
be a shareholder in private concerns or keep them alive
through subsidies. 7;tc interpenetration of private and

state production occurs in a variety of combinations and

need not be restricted to the infrastructure. ( ) Yet

no matter how much state production may expand , it can

never be more than a minor fraction of total production

if it is not to call into question the very existence of

the market economy. In all countries therefore, a 'mixed

economy', to the extent that it is a mixture leaves the
private enterprise nature of the economy intact.

10



BROADCASTING AND THE CORPORATE STATE IN IRELAND

Since the nineteenth century Ireland has been characterized

by an uneven form of dependent industrialization. Both the pace

and limited extent of industrialization in the country were

conditioned by its political and economic domination by British

capic.alism and by Ireland's peripherality and dependency as

regards the British economy. The north-east of the island was the

only region of Ireland which experienced a pattern of industrial

growth in any way comparable to Britain's. The partition of

Ireland in 1921 bequethed an underdeveloped and dependent economy

with a weak industrial base to the 26 County Irish 'Free State'.

(Meenan 1970.)

It is in this context of the structural weakness of native

capital, compounded by the enduring post-colonial dislocations of

the dominant agricultural sector, that the Irish state was forced

to act and develop a more interventionist economic policy. After

1932 the Twenty Six Counties changed from being one of the least

protected to one of the most heavily protected economies in the

capitalist world market. (ibid.) The Irish state maintained its

preference, however, for a 'balanced budget' and general fiscal

rectitude. Right up to the early 1960's when the Irish state

committed itself to encoiraging an influx of foreign capital and

regulating the economy to facilitate this, the ideal objective of

the balanced budget was not abandoned. A Keynesian economic logic

of reflationary expansion was a long time gaining political

adherents in Ireland. On the other hand, the post-1970s'

intellectual and political crisis of Keynesianism has not

undermined the political support in the popular mind for

11



9

maintaining the increasing state regulation of the economy to

the same degree as in Britain.

Right up the contemporary period political debe,tes between

the two main political parties, Fianna Fail add Fine Gael, on the

subject of what was to become known as the 'semi-state sector'

(and on state intervention in the economy in general) have been

remarkably bi-partisan. As Sean Lemass (1961), the architect of

state economic policy of the 1960s, declared in 1961 while

Taoiseach (Prime hinister):

Even the most conservative among us understands why we
cannot rely on private enterprise alune; and state
enterprise in fields of activity where private
enterprise has failed or has shown itself to be
disinterested has not only been accepted but is
excepted....Nobody thinks of us as doctrinaire

socialists.

Throughout the second half of the 1920s, and it particular

after 1932, on the basis of the Fianna Fail election victory

under de Valera, with a programme for economic self-sufficiency,

state intervention in the economy grew. State controlled

organisations were established to run insurance, transport, sugar

and steel production, industrial and agricultural credit, touricm

and many other areas of economic activity. This interventionism

developed in response to The twin pressures of the structural

weaknesses of native Irish capital and a nationalism which, if

now largely conservative in leaning, looked to the new state both

as a guarantor of economic prosperity and as a guardian of

Ireland's cultural identity. (See Table 1.)

It was in this context of the growing corporate character of

Irish society that the broadcasting service developed. A public

service ideal, underwritten ideologically by a form of 'official'

nationalism commanding wide popular support, became deeply

12



TABLE 1- =

10

TOTAL PUBLIC SECTOR EXPENDITURE AS A PERCENTAGE

OF GROSS NATIONAL PRODUCT, 1926-84

1926 1930 1934 1939 1946 1951 1962 1971 1974

22.6 21.3 28.9 28.0 23.7 39.2 35.8 43.5 49.1

1978 1979 1980 1981 1984

49.2 51.2 53.6 57.9 60.6

Sources: National Income and Expenditure issues; NESC

No.70; NESC No.79

entrenched in the Irish broadcasting tradition. Populism in

Ireland has been deeply imbued with a conservative bourgeois

nationalism.

The post war economic boom arrived late in Ireland. After a

period of economic stagnation in the 1950's and a sev_re

deflationary crisis in 1956 and 1957, the state began to review

the policy of protectionism and economic isolationism followed

4 ' 4

since the 1930s. The government pinned its hopes for economic

recovery on a programme for stimulating growth in industrial

output, geared toward external markets. In order to create

favourable conditions for export-led growth, the state invested

heavily in basic infrastructure (transport and communicatons) and

directly encouraged foreign investment with a generous range of

grants, loans and other investment incentives. Capital

expenditure by the state rose by an impressive 239 per cent in

real terms from 1953 to 1975. (See Table 2.)

13



TABLE 2 - -== = =

11.

STATE EXPENDITURE (IN IRE MILLION)

YEAR GNP State Current
Expenditure

State Capital
Expenditure

Total State
Expenditure

1958 600.9 145.4 37.4 182.8

1962 738.8 196.2 58.8 255.0

1966 1073.9 303.6 83.1 386.7

1970 1648.5 546.1 157.7 703.8

1974 2965.5 1091.1 411.9 1503.1

1978 6403.4 2667.6 943.1 3610.7

1984b 14673.0 7060.0 1040.4 8100.4

Source:National Income and Expenditure issues.

b=budget estimate

By 1977, 6.80 new industrial projects had been set up by

state-aided overseas companies, representing a dramatic level of

capital penetration by multinational corporations. Between 1961

and 1979 the share of total employment of 'new' foreign firms

rose from 1 to 26 per cent (Though this was almost entirely at

the expense of indigenous firms which went to the wall under

5

conditions of international competition). Within this new sector

U.S. capital was now predominant.

State intervention had spectacular pay-offs in a period which

saw both the rapid expansion of world trade and the growth of

multinational capital seeking new areas for profitable

investment. In the 1960's GNP grew in real terms more than twice

the rate of the 1950's. Investment, hitherto a weak point in the

Irish economy, increased from 15 per cent of GNP in the 1950s to

as much as 24 per cent by the end of the 1960s. Ireland, a small

open economy, was now fully integrated into the world market. It

signed the General Agreement on Tarrifs and Trade (GATT) in 1960.

14



12

One year later it applied to join the European Economic Community

(EEC), finally gaining accession with Britain and Denmark in

1973. Some of the fruits of the post war economic boom capital

began to come Ireland's way.

IRISH TELEVISION

It was in this climate of economic optimism - the so-called

'Irish Economic Miracle' - that the television servize was

launched. Ireland, thrust with the help of state intervention and

multinational capital into a belated industrial revolution, was

meeting the future with a new self-assurence. The 'lift off' to

an apparently irreversible dynamic of modernisation seemed to

have been achieved. A basically rural and conservative society

was being propelled into the modernity of consumer capitalism.

'Televison' like 'youth' (and Ireland had and has the fastest

growing population in Europe) became a metaphor.for the vast

social changes sweeping the country. Mass communications were

indeed playing an important role in shifting traditional

attitudes and facilitating the appearance of new consumption

norms much more closely integrated with the capitalist iaarket

economy. Television was both conditioned by, and in turn

sustained, these social and economic changes. RTE became the

flagship for the expansive Irish state.

Television as a public service developed, therefore, in a

period of economic growth in Ireland presided over by the state

but dependent on multinational capital. Indeed this growth could

only be sustained by massive subventions by government to foreign

capital a strategy not without its ideological contradictions.

(see Wickham in Morgan (ed.) 1980.)

15



13

During the 1960's public expenditure grew substantially

faster than the growth in GNP - its proportion of GNP rising from

33 per cent in 1960 to well over 50 percent in the 1970's. The

level of investment was extremely high by international

standards with Ireland usually coming second behind Japan in the

OECD tables on the ratio of Gross investment to GNP. The high

level of state spending was only possible through deficit

financing - involving in turn high levels of borrowing. Between

1961 and 1974, for instance, deficits on the government's

combined current and capital account rose from £29.7 million to

£178.4 million. By 1985 foreign indebtedness stood at 128 per

cent of GNP, the highest for any OECD country. (Irish Times, May

24, 1985.) The corosponding growth in the money supply resulted

in high inflation rates, the highest in Europe. The interventions

of the state in the capitalist economy are not without their

contradictions in so far as, in the long term, 'state expenditures

become a burden on capitalist profitability.

The legal and administrative basis for the new television

service was established in the Broadcasting Act (1960) which

empowered the government to set up a Broadcasting Authority to

run Radio Eireann and Telefis Eireann (later Radio Telefis

Eireann). This transferred responsibility for day to day running

of broadcasting from the Minister for Posts and Telegraphs. The

new authority was thus formally free from civil service and

government control. On paper at least it enjoyed a degree of

independence which made the Reithian-inspired ideal of

broadcasting as a public service attainable for the first time.

However, a conservative cultural nationalism rather than social

democratic rhetoric ideologically underwrote this expansion of

l.6



14

broadcasting.

In reality, as with The British model, the government

exercised control through its control over the purse strings.

Since RTE was not legally permitted to raise its own equity

financing, the station found itself subject to the politically

motivated whims of the Department of Finaance for funding. The

state controlled and continues to control, the following areas:

- capital funding of the service, usually in the form of a

repayable grant from the exchequer;

the level of license fees and their collection by the Dept. of

P & T. Since 1975 the Minister has referred requests for

licence fee rises to the National Prices Commission. These

have, in the past number of years, been pegged below the level

of inflation. RTE have reckoned they lose over £6 million a

year through this collection system. Ireland has the hi,hest

rate of evasion in Europe (estimated at 19 per cent in .983-

84) and the highest relative cost of collection;

- the cost of advertising, again pegged below the rate of

inflation for the past number of years;

- the quantity of advertising permitted on the air (at present

seven-and-a-half minutes per hour maximum on television).

As such, RTE finds itself constrained within the wider

political objectives and economic constraints of the Irish state.

In the 1960s, in a period of expanding government expenditures

and growth in the size and significance of the state sponsored

sector, the attention of broadcasters was focussed on the

6

4 political constraints placed on the new service by a government

reluctant to grant broadcasting the autonomy it demanded.

However, since 1974 (the recession of that year hit the

vulnerable Irish economy particularly hard), economic growth

slowed down dramatically - between 1982 and 1984 GNP grew at less

7

than one per cent per annum. Accordingly within broadcasting

policy there has been a shift of attention to the economic

terrain.

If the launching of television occurrred at a time of

economic confidence, so the introduction of the second RTE



15

television and radio channels coincided with the end of the long

post-war boom. As economic growth has slowed down, public

expenditure has continued to rise, plunging the Irish state into

a fiscal crisis only temporarily relieved by foreign borrowing.

(See Table 3) With real GDP virtually flat, the unemployment rate

had increased to over 17 per cent by early 1986. Despite a series

of deflationary budgets aimed at controlling the public finances

and endless political rhetoric about the necessity for fiscal

restraint, the Exchequer borrowing requirement is expected to

remain at about 13 per rent of GNP, with total government

expenditure still consuming over half of national income by 1986.

TABLE 3

PUBLIC SECTOR BORROWING AND THE IRISH ECONOMY, 1953-1982

(AVERAGE ANNUAL AMOUNTS OVER FOUR YEAR PERIODS)

1953-57 1958-62 1963-67 1968-72 1973-77 1978-82

National income 451.2 557.9 808.1 1,341.5 3,109.6 7,068.9

(£m)

Bal. payments
deficit (gm)

10.6 4.5 19.2 54.0 150.7 870.2

Public borrowing 34.1 34.2 57.3 108.8 527.5 1,829.2

(£m)

Dept servicing
cost (gm)

18.3 25.1 41.1 83.3 312.1 1,035.7

Bal. payments def.
as % nat. income

2.35 0.81 2.38 4.03 4.85 12.31

Debt servicing as
% nat. income 4.06 4.50 5.09 6.21 10.04 14.65

Source: National Income and Expenditure, various years, 1960-81;

Central Bank of Ireland, Annual Report, 1983.

18



16

As with other state-sponsored bodies, RTE has been starved of

investment. Since 1978 it has been expected to run two television

and radio channels on a budget not substantially larger than it

received for running one. After substantial falls in domestic

demand in the past few years (as real disposable incomes have

shrunk), advertising revenues are static if not falling. Licence

fees have only recently been raised after remaining static fog

two years.

In addition to the threat to its audience posed by the four

'British channels, the rise in the home video market has made

further inroads into RTE's audience. Not unnaturally RTE views

the possible development of pay-as-you-view and narrowcasting

services with considerable trepidation. Commercial cable and

satellite channel would undoubedtly make further inroads into

it's share of a static advertising market. In addition, if

developed on the U.S. model, cable would lead td an atomisation

of the national audience. This, RTE believes, would make the the

defence of the PSB ideal hard to sustain. (Fisher 1982.) In turn,

RTE argues, standards of broadcasting would almost certainly

fall.

THE CONTEMPORARY CRISIS IN IRISH PSB

The consequence of RTE's revenue squeeze has been a

curtailment of the most expensive aspect of RTE's output, namely

its own productions. Most other expenditure on staff and

overheads is fixed. The average cost per hour, including

transmission costs, of a home produced programme is some £22,000.

Cost per hour for a bought in programme is,on the other hand,

19



17

around £3,000. There are wide variations in cost and output. An

hour of sport costs £7,000 with 584 hours of output while an

hour's drama costs £181,000 with 21 hours output. (See Appendix

1.) RTE's average 35% rate of home produced programmes is the

lowest in the European Broadcasting Union and half the figure for

the BBC. (See Table 4.) Such a low rate of home production

undermines RTE's traditional claims to be a guardian of the

national culture and hence its public service claims in so far as

these are dependent on this political objective.

TABLE 4 .F

Percentage Home Productions

RTE 35

BBC 70

EBU Average 50

Source: SKC

In addition as home produced programmes generally top the TAM

ratings they are most likely to produce and enhance advertising

revenue. The result of revenue squeeze, however, is a vicious

circle steadily constraining RTE home productions. This has

produced a book-keeping mentality in RTE over the past number of

years. Indeed the management of cash flow often appeared the sole

criterion of executive action. Despite this RTE has not, however,

been successful in staving off debt and decline. From 1980 RTE

has generated an insufficient surplus with which to meet its

20



18

present obligations and future planned expenditure (see appendix

2). Between 1980 and 1984 expenditure grew 81 per cent while

income grew by only 74 per cent. Outflows exceeded internally

generated cash flow by £14.2m (see appendix 3).

Accordingly to finance its capital programme RTE was forced

to resort to bank overdrafts since, unlike other semistate

bodies, RTE does not receive state equity financing. The net bank

position worsened by £7.9m over this period with an increase in

net bank borrowings of approximately Lb:a. RTE has indeed even

borrowed from its own employees' pension fund in an attempt to

balance the books! The cumulative effects of a number of years of

under provision have been low staff morale, pessimistic self

questioning of the whole ethos of PSB, and (since it is in the

classical sense the 'administration of scarcity') a bloated and

increasingly inefficient management bureaucracy.

There can be little doubt that effective ministerial control

over RTE's budget has, as in the case of the BBC in Britain, been

used as a lever of state political control over the content of

public service broadcasting. As the chairperson of the Dublin

4 Broadcasting Branch of the NUJ has argued:

It seems that the government's interests are to keep the

station in a subservient easily controllable position.

As long as RTE is financially underprovided it can't

create too much trouble. (Sunday Tribune, Aug. 18, 1985)

Today perhaps as never before in Ireland PBS is under threat. It

is experiencing a profound crisis not only in its finances but in

its ideological legitimation.

Recent policy developments in relation to three areas of

broadcasting will indicate the character of this crisis:

0 1
.

1



19

1. SATELLITE:

On the 19th of September, 1985 by the Coalition Minister for

Communications, Jim Mitchell, announced his decision to

Ireland's Direct Broadcast by Satellite (DBS) franchise to a

private company, Atlantic Satellites, headed by Wexford

entrepeneur, Jim Stafford. The latter is closely associated

with the U.S Hughes Communications Corporation, itself a

recently acquired subsidiary of the giant General Motors

Corporation. Hughes, a U.S. "defence electronics giant" whose

"high-tech electronics and weapons systems have prompted
defence experts to gush.ngly dub it a national asset"

(Fortune, July 8, 1985), will build the Irish satellite and

will arrange launch by the U.S. Space Shuttle. The Irish

satellite system will play a key role in U.S. attempts to

circumvent the Intelsat monopoly and breakdown resistance of

EEC member states to U.S. led telecommunications deregulation.

2. REVIEW OF RTE:

One day later on the 20th of September the Irish government

published the private consultants' report on Radio Telefis

Eireann (RTE) it had commissioned from Stokes Kennedy Crowley

(SKC). The miuister promised subsequent implementation of

SKC's recommended actions for a measure of privatisation of

RTE as a response to the financial problems of the public

broadcasting service.

3. LOCAL RADIO

Concurrently a Local Radio Bill was before the Dail which

attempts to introduce a large measure of privatisation of

local radio. It outlines the setting up of a Local Radio

Authority to grant broadcasting franchises to about seven

commercial operators to cover the commercially viable areas of

the state. The Authority would be an effectively toothless

body since the operators would have ownership of transmission

equipment. A 'second Tier' for 'Communi':y' provision is also

envisaged. Again, however, commercial principles will

predominate since no state monies are to be provided.

The reason for the congruence of there apparently discrete

political events can be sought in a number of factors. In the

rest of this paper we examine these policy developments in detail

and situate them within the changing relation between the Irish

corporate state and transnational capital.

22



20

THE DES IMCISION

There was some surprise that a little known company headed by
8

an individual without previous broadcasting experience was given

an agreement in principle to take charge of the next great

technological leap-forward in Irish broadcasting. The decision

seemed all the more surprising since RTE itself, in a consortium

with (amongst others) the state owned telecommunications service,

An Bord Telecom, was also in competition for the DBS franchise.

The main headline lead in the Irish Times on Sept. 19, 1985 read

"Telecom and RTE passed over for satellite licence".

It soon became clear is that the Irish based Atlantic

Satellites, which made the original franchise bid, is clearly a

shop front for the giant U.S. Hughes Communications and its

parent, Hughes Aircraft. Indeed Hughes dominated the franchise

battle from the start, arriving in Dublin in October 1984 to

commandeer Department of Communications officials for a day-long

presentation on the Atlantic case and other matters.

It is net surprising therefore that more recently Hughes has

finally stepped in and taken complete control of Atlantic with an

80 per cent holding (Irish Press, March 3, 1986). Stafford, the

former Chairperson of Atlantic, remains on the board as a purely

figure-head non-executive chairperson. The rest of the Atlantic

board now consists of the chairperson, vice-chairperson, chief-

executive and president, plus vice-president of Hughes

Communications. Atlantic in its previous guise never amounted to

anything more than a £7.00 down payment for company registration

9

at the Companies Office in Dublin.

23



22

state, with its traditional subservience to U.S. multinationals,

has been identified by U.S. State Department strategists as a

possible, in the Under Secretary's words, "Delaware State

Corporation" (ibid) - indicating a location without public

authority controls on private business activity. The Irish

developments are viewed as potentially driving a wedge into EEC

regulatory frameworks by providing a European partner for the

planned U.S. private enterprise satellite system, thereby
10

busting the Intelsat monopoly.

This type of policy development is perfectly in line with the

recent historic client role of the Irish state in relation to

multinational, particularly U.S., capital. Not surprisingly the

European vice - president of Hughes, a Mr. Kochler, was fulsome in

his praise of Department of Communications officials, whom he

described as "a very impressive group". Similarly he gleefully

gives the regulative policy of the Irish state the 'thumbs-up':

The country is committed to having a first class

telecommunications system and from our understanding

is in favour of promoting competitive approaches.

(Business and Finance, February 27, 1986)

Meanwhile tie Irish state is upgrading the basic national

. - telecommunications infrastructure through switching from analog

to digital exchanges. Supply of peripherals in the form of

consumer hardware and software is being opened out meanwhile to

private enterprise. This process is combined with the asset

stripping of even the revenue side of the semi-state

telecommunications service by the government in order to pay-off

the national debt. This in turn is preventing comprehensive

11

investment by Bord Telecom.

25



22

state, with its traditional subservience to U.S. multinationals,

has been identified by U.S. State Department strategists as a

possible, in the Under Secretary's words, "Delaware State

Corporation" (ibid) - indicating a location without public

authority controls on private business activity. The Irish

developments are viewed as potentially driving a wedge into EEC

regulatory frameworks by providing a European partner for the

planned U.S. private enterprise satellite system, thereby
10

busting the Intelsat monopoly.

This type of policy development is perfectly in line with the

recent historic client role of the Irish state in relation to

multinational, particularly U.S., capital. Not surprisingly the

European vice - president of Hughes, a Mr. Kochler, was fulsome in

his praise of Department of Communications officials, whom he

described as "a very impressive group". Similarly he gleefully

gives the regulative policy of the Irish state the 'thumbs-up':

The country is committed to having a first class

telecommunications system and from our understanding

is in favour of promoting competitive approaches.

(Business and Finance, February 27, 1986)

Meanwhile tie Irish state is upgrading the basic national

. - telecommunications infrastructure through switching from analog

to digital exchanges. Supply of peripherals in the form of

consumer hardware and software is being opened out meanwhile to

private enterprise. This process is combined with the asset

stripping of even the revenue side of the semi-state

telecommunications service by the government in order to pay-off

the national debt. This in turn is preventing comprehensive

11

investment by Bord Telecom.

25



23

A- a global level the recent takeover of Hughes Communications

itself by General Motors (GM) Corporation is an illustration of

the re-structuring of a long-standing multinational around newer

electronics based informatio.1 technology industries. There is

severe price competition on auto-manufacture as a result of over-

capacity. We are witnessing the integration of micro-electronics

computer-diagnostics systems into motor manufature, which GM sees

as "potentially the heart of a ear".(Fortune, July 8, 1985) GM is

seeking to boost its corporate profitability by diversifying luL0

the new military based GM/Hughes Electronics subsidiary, of which'

Hughes Communications is now a part.

As we know the role of the'U.S. state's military spending is

an essential factor in subsidizing R+D of multinationals and

bolstering the aggregate corporate profitability of U.S.

capitalism. It also enhances U.S. military hegemony on a world

scale. Fully 50 per cent of U.S. Research & Development

originates in defence allocation. Satellite manufacturing and

research developments illustrate how a military led technology is

being pushed into the commercial telecommunications and

entertainment sector to provide the basis for a new sphere of

profitable investment.

The Irish satellite is indicative of a complex set of

relations between state and capital. We have, on the one hand,

the U.S. Federal State and its partnership with U.S.

multinationals in the electronics, aerospace and communication

areas, built around the defence axis. This military/industrial

complex in turn is in a relation to the corporate states and

telecommunications agencies of the countries host to U.S.

multinational capital. This complex pattern of state capital

26



relations cannot be reduced to a simplictic dichotomy: public

service versus the market.

The potential five television channels planned for the Irish

system are a minimal part of the Hughes venture as there will be

twenty four other transponders available for lease, subject to

ultimate Irish government approval. The Irish satellite could

provide video-conferencing links between U.S. and European

branches of large corporations because its footprint extends to

the eastern seaboard of the USA. Atlantic will be in competition

for these and other facilities with other European DBS ventures

seeking the attentions of the estimated potential 50 to 100

customers. The venture, therefore, remains a high risk one.

In terms of the television programming itself Atlantic

.candidly state that "trash is inevitable". (Irish Times, Sept.

20, 1985) A source close to the company admitted this was a

"commercial venture, not a cultural one" (ibid) The television

stations will be advertising driven with advertisers aiming their

products at the widest possible market. This will mean

advertising from multinational corporations aimed at Britain and

part of the continent. This is likely to affect programming which

will probably consist of a diet similar to the endless round of

pop-videos, re-runs of American soap-operas and police dramas

which strongly feature on Rupert Murdoch's presently operating

Sky Channel DBS.

There is also the question of whether there will be enough

'product' or actual marketable programmes to go round. This gap

may be filled by the numbers of independent production companies

which are expected to appear. Significantly in the Irish case a

central recommendation of the SKC report was that an independent

27



25

production sector should be set up alongside RTE. This would not

only supply RTE itself (with 'cost effective programming') but

also the DBS market. SKC also specifically recommended that RTE

not be given the DBS franchise. Its integration into the

developing international market for television would be solely at

the level of programme making and sales, and at the behest of the

multinational holder of the electronic hardware. The role of

state companies like RTE and Telecom in providing future DBS

services depends on the action Atlantic condescend to take on a

letter from minister Mitchell "asking" them to consider RTE and

Bord Telecom. RTE may find itself with a purely distributive

function with regard to the DBS service. Both the SKC and the DBS

decisions have to be seen as part of the global process in which

the intertwining of culture and capital is being facilited by the

interventions of nation states guided by neo-liberal policy

programmes.

THE SKC REPORT

At one level this report can be seen as nothing more innocuous

than the tidying up of a rather cumbersome and inefficient

corporate bureaucratic structure. It could be seen as an attempt

to streamline an ageing semi-state albatross, hide-bound by a

ponderous management structure and an over-staffed workforce

maintaining out of date demarcation divisions to its own

advantage. In our opinion this would be a superficial reading of

the report. The hidden agenda and unstated 'solution' to RTE's

problems is a move towards privatising sectors of its activities.

28



26

Significantly the nine person SKC team undertaking the

investigation contained four British consultants from SKC's

international partners, Peat Marwick of London. They had been

part of a similar investigation into the BBC earlier in 1985. Two

of them were also involved in setting up the business side of

Britain's latest Commercial tv station, Channel 4. Peat Marwick's

investigation into the BBC contained thirty recommendations,

twenty-eight of which have been acted on. These have resulted in

the contracting out of one quarter of the BBC's services (such as

security, catering and the engineering equipment development

division) to the private sector. The amount of programme staff on

temporary contract is budgeted to rise from 10 to 25 per cent of

the workforce. This in itself will affect over 1,000 staff. The

overall workforce is due to be cut by four thousand to twenty-two

thousand. The official rationale is premised on the need to

"bring new talent into programme fields". (Fidancial Times, July

18,1985.) In fact the decision was precipitated by the British

government's decision grant an insufficient license fee increase

(ibid). A more flexible managerial structure and job demarcation

system was also recommended.

These and other themes are repeated in the report on RTE.

The report specifically places RTE within what it identifies as

the changing environment for PSB in Europe. The EBU's ad hoc

group report on the future of FSB is quoted. This environment is

sketched: the end of the distrit tion monopoly as a result of

DBS/cable development; the uncertain financing of PSB; the

envisaged shift in broadcaster/viewer relationship due to.

increased choice and the emergence of the commercial importance

of transmission and performing rights. The 'shifts' seen to be

29



zi

emerging are identified:

from monopoly to pluralism and competition

from national to international
from uniformity to diversity of techniques and systems

from regulation to deregulation
from homogeneity to fragmentation of audience

from central transmission to regional and local

from centralised production facilities to programme production

cost advantage favouring relatively small video production

centres. (SKC:5)

The dominant feature of this list is the conjoining of

pluralism and competition. This of course ignores completely the

historically verified global trend of competition leading to

monopoly. As we well know in the media/entertainment sector huge

conglomerates comprising, press, broadcasting, recording, film

production, satellite and aerospace holdings predominate. The

success of the Hughes Corporation in securing the Irish satellite

franchise is but one indication of the dominance of multinational

capital in the communications field.

At the heart of the SKC report is the concept of the 'profit

centre'. This aims to introduce market relations into the heart

of RTE. The established practise within RTE had been to regard

facilities divisions which provide production resources like

cameras, 0.B, archives, studios, etc., as a free service. The

goal now is to turn them into internally contained 'profit

centres' which cost all their responsibilities to programmes. In

this way a profit and loss sheet can be produced for them. SKC

recommends that RTE move from direct programme costing (DPC) to a

total costing method which would integrate the present fixed

costs of facilities. The advantages from the SKC point of view

include a further reduction in staffing as well as salary level...,

by subjecting them to the dictates of the market through a direct

cost comparison 'market contestability'. The implication is that



28

the 'unseen hand' of the market place will apportion value in

relation to efficiency and competitive performance.

This is an attempt in economic terms to 'internalise

externalities' or to commoditise that which has historically been

treated as a 'public good'. There will then be a direct point of

comparison between RTE and private enterprise. The ultimate goal

is to make these departments compete with the private sector.

Profitable areas can be creamed off and returned to the private

market.

Such a scenario can break-down trade-union strength since an

outside non-unionised firm could be more competitive on the basis

of lower wage costs. In turn an investment starved RTE supplier

of programme services could lose out to more capital intensive

competitors who focus narrowly on the profitable sectors of RTE's

overall activity. This is not a forgone conclusion though it is a

reasonable speculation, on the basis of international trends. In

response to this threat RTE management is already engaged in an

attempt to break down hitherto existing levels of inter- and

intra-union solidarity in order restructure the organization in

line with the SKC recommendations. There is a direct point of

comparison with the situation of print workers who are confronted

by a new technology which both reduces employmEnt and lowers

relative wage levels and which has a tendency toward de-skilling

and restrucuring the workforce around new methods of management

12

discipline.

31



L7

INDEPENDENT PRODUCTION

It is not only in relation to production facilities that a

measure of privatisation is being proposed. It is also proposed

at the central level of programme-making itself. The new

management structure has separate posts of overall Director of

Television Programmes regulating the activities of a Programme

Controller (responsible for specifically RTE productions),

Channel Controller (responsible for overall scheduling) and

Pdministration Manager (SKC 1985:34). The post of Channel

Controller effectively ensures that the Programme Controller is
13

in competition with outside interests since the former can

obtain programmes by either:-

* In-House Production
* Co-Production
* Commission
* Acquisition

The preferred option is one in which the Channel Controller

be free to seek competing bids from independent
programme makers.... (ibid:36)

The proposals have the virtue, at least as far as its proponents

are concerned, of appearing to open up access to RTE while also

reducing costs and encouraging a rise in the level of 'home

produced' programmes. These, it is planned, will increasingly be

produced by the 'independent' sector. Up to this juncture zhe

term 'home produced programmes' was, with minor exceptions,

synonymous with RTE-made programmes. The independent sector in

Ireland has historically been thought of as a genuine small

creative sector generally too innovative for the constrictions

inherent in the old RTE public service environment. However, this

more or less artisanal group is rapidly giving way to an emergent

32



30

profit oriented sector with its eyes firmly fixed on a

combination of the business video promotional and training market.
14

and the international film and video market.

Indeed the aftermath of the SKC report has seen a number of

long-standing RTE personnel breaking away from the station to set

up their own production companies. They have negotiated

advantageous severence agreements for themselves alongside

contractual arrangements with RTE to make programmes for periods

initially of up to five years. This 'brain drain' will also help

denude RTE of programme making talent. It is effectively a

subsidy to the private sector sine?. RTE invested in the training
15

and hoped to benefit from the experience of such staff.

SKC refer to the Channel 4 experience in Britain on a number

of occasions, both as an example of competitive costing

comparison and as an example of the expansion and encouragement

of 'diversity'. The model is also often on the tongues of RTE

producers and newspaper commentators. The inception of Channel 4

and the programme innovations it spearheaded has had a powerful

effect on the thinking of RTE producers and presenters who felt

inhibited by the steadily more stultified atmosphere of RTE.

However, as is now recognized, within Channel 4 itself the

free ranging innovations of the early days have been largely

curtailed and excused as the forgivable excesses of youth. Many

of the independent production companies set up in expectation of

on-going commisions from Channel 4 have found the absence of

guaranteed continuity a burden which does not justify large

initial capital outlays. Some companies, like Brook Productions,

are not having commissions renewed (Listener, February 20, 1986)

while others, like Diverse Productions' the Friday Alternative,



have been effectively censored or had their reason d'etre
16

transformed (A True Diversity, Broadcast, October3, 1983).

Garnham (1983:25) points out that the energy and idealism

which went into the campaign for Channel 4

has led to a result which in the medium to longterm has

weakened public service broadcasting.... The cries of

pain from independent producers at the 'interference'

and tough contractual terms imposed by Channel 4 already

demonstrate that such a model is incompatible with the

regular flow of product such a channel requires to hold

its audience and with the power that control of a scarce

national distribution system necessarily gives. At the

same time these producers will discover that by escaping

the relatively protected environment of the BBC and ITV

companies they have obtained the freedom to be exploited

on the international market.

There is little to suggest that the independent sector in Ireland

..,,

with its chronic lack of investment capital and small domestic

market will fare any better in an international marketplace

dominated by the U.S. film and video industry.

In addition the degree of political control and censorship

over programme content and treatment experienced by independents

in Ireland is likely to be much greater. The evidence suggests

that the state, which traditionally has exercised a high degree

of political control over public service broadcasting, is now

seeking to extend its power to politically regulate the content

of the media into the economically deregulated media.

For the 'New Right' in Ireland as elsewhere the abandoning of

state interventions in the market place in no way entails the

extension of political freedoms of speech and rights of access

with regard to the new media channels. On the contrary it

involves a search for new modes of social control. Broadcasting

in the Republic of Ireland, throughout a history coterminous with

the existence of the state itself, has always been subject to

extensive political control. This has been exercised in the form

34



32

of direct legislative intervention in programming content or,

more subtly, by control of funding - as we have detailed earlier.

The most extreme form of censorship arose with the emergence

of the crisis in the north of Ireland, the political crisis of

the original Partition settlement of 1921. As civil unrest grew

RTE's coverage became the subject of legislatively based

censorship of news and current affairs. Section 31 of the

Broadcasting Act empowered the Minister for Communications to

'direct' RTE not to broadcast 'a certLin class' of material, the

nature of which was to be specified in an 'order'. The first

order in October 1971 prohibited the broadcasting of

any matter that could be calculated to promote the aims

and activities of any organization Oich engages in,

encourages or advocates the attaining of any political

objective by violent means.17

The very vagueness of the original directive which did not

specify a particular application to the northern conflict, nor,

until 1976, actually name the prohibited groups and parties led

to a developing climate of self-censorship among RTE journalists.

It also led to an increasing level of hierarchical editorial

control within an increasingly bureaucratised RTE.

Self-censorhip got a kick-start in 1972 after the sacking of

the entire RTE Authority for supporting an RTE journalist, Kevin

O'Kelly, judged by the government to have breached Section 31.

The journalist in question reported on an interview he had with

the alleged Chief of Staff of the IRA and was later jailed for

contempt for failing to identify the latter, then charged with

IRA membership, in court. A new more compliant Authority was

instituted in its place.

35



33

There can be little doubt that the 'Troubles' have once again

placed the unresolved 'National Question' on the political agenda

*1-1 the Republic despite the evident unease of constitutional

nationalist parties about the whole issue. Indeed it is precisely

the deep ambivalence of those parties to political developments

in a part of the island to which the Republic's constitution lays

i*,:ormal territorial claim that has conditioned government

scrutiny of those areas of the media it can control.

In the contemporary period recession, rising unemployment

(now at over 17 per cent of the workforce) and cuts in welfare

expenditure are undermining the legitimacy of government. The

increased political strength of militant republicanism in the

shape of Sinn Fein, in both the north and the south, conditions

the government's paranoia about their access to the media.

Section 31 is a 'catch-all' form of legislation which bans any

spokesperson from Sinn rein, elected or not, from speaking over

the air on any subject whatever, even on seemingly mundane local

constituents' problems.

Section 31 has had the enduring effect of securing the

compliance of broadcasters and the general poublic to a generally

reactionary pattern of media representation of the world. An

"ultra cautious atmosphere" has steadily pervaded the news-room.

As one RTE journalist put it

enquiries into controversial issues have not been

encouraged. Establishment views.... are aired at length,

often without analysis or counterpoint. There is now a
general. anxiety about tackling stories which might

embarrass the government on the issue of security.

(in Meehan 1986:6)

A gradual system of editorial reference upwards was grafted

on to the government directive, generating a system of self-

censorship. Up to the mid-'70's journalists and producers who

3 6



34

attempted to circumvent censorship were transferred to less

contentious departments. Under the post-1973 minister, Conor

Cruise O'Brien, the atmosphere became increasingly stifling. It

is in this context of a state and broadcasting service without

independent traditions and professional strength to the same

extent as those of its British neighbour that the privatisation

of broadcasting can appear to some commentators as a potentially

progressive development. Some on the left argue that the ending

of the state monopoly over the airwaves might facilitate access

to a wider spectrum of political opinion.

The precedents in Ireland for such a liberalising development

are not, however, too -auspicious. It may not be generally known

that Ireland has an illegal pirate radio problem second in Europe

to Italy. Commercial stations with substantial advertising

18

revenues broadcast daily or regularised frequencies,

parasitically lifting news material from the national stations

and from newspapers with no government interference. There is

evidence that specific politicians from the two main parties,

Fianna Fail and Fine Gael, with business interests in the media

and advertising fields have connived in this systematic

illegality. Indeed a government minister personally introduced a

programme on pirate radio!

Although completely illegal under the Wireless and Telegrphy

and Broadcasting acts governments have exercised extreme

tolerance over the emergence of this profitable area of cultural

merchandising which it now hopes to regularise in the form of a

long awaited Local Radio Bill. This finally abolishes the RTE

monopoly in radio and simultaneously extends censorship control

1.9

to private stations.

37



35

The double standard of the state with regard to deregulation

was nowhere more apparent than in its threat to the illegal Radio

Leinster in 1982. Mr. Gavin Duffy, a producer on this illegal

station, took his mission of 'openning up the airwaves' rather

too literally. He planned to interview Gerry Adams and Danny

Morrison of Sinn Fein togethor with Ken Livingstone, leader of

the Greater London Council. Before transmission, however, the

Department of Communications dispatched a ministerial Mercedes

with an extraordinary letter stating that:

if the broadcast went ahead it would constitute a
criminal offence...this would be taken into account in
reviewing applications for a broadcasting license.
Irish Times, December 24, 1982)

Since the entire enterprise was of course illegal and could

have had its equipment confiscated at any time it is instt.3ctive

that the state chose only to intervene with dubious legality

(Section 31 only applies to RTE) in order- to cdrtail freedom of

expression. Put simply contravention of the law in favour of

commercial advantage is tolerated while a contravention in

support of democratic rights is immediately curtailed.

The hapless Mr. Duffy was summarily and unceremoniously

sacked by a managing director anxious to convince 'the right

people and the minister' (ibid) that the the pirates wish simply

to be 'responsible', though regretfully not quite legal, members

of the broadcasting establishment. Significantly the only case of

the state determinedly 'jamming' a pirate signal is in the short

history of the illfated 'Radio H Block' around the same period.

Confusion on this matter will soon abate, however, since the

privatising Local Radio Bill will contain its own Section 31

20

censorship clause in the form of a Section 35!

3



36

In a similar way we might expect that the retention of the

public service control over the national distribution system will

facilitate the extension of the control of the Irish state over

the independent production sector. This process is observed to be

will under way in Britain in the relation between Channel 4 and

its independent contributors. (cf. n.16.)

The majority of RTE staff are actively committed to the

public ownership of media and cultural resources. They are

acutely conscious of the threat posed by extensive plans to

privatise sectors of RTE and are campaigning through their trade

unions against this. However, the political debate, such as it

is, has been couched in terms of a largely uncritical defence of

PSB.

The trade union defence of PSB has been based too often on a

simple populism. It has been asserted by some RTE defenders of

PSB that RT1: : ;as the "only" television station "in the world"

which allowed ordinary people to speak for themselves! The

populist position presents RTE as a folksy tv station steeped in

the trials, tribulations, verities and traditions of 'ordinary

Irish folk'. PSB's claim to be the unmediated reflection of the

national culture is not only an anachronistic, a-political, and

utterly provincial representation but it also is an extremely

misleading one. All sections of the Irish populace do not have

equal access to broadcasting - the existing pattern of overt and

self censorship ensures that this is not the case. In addition

the dependence of RTE on foreign programming to fill its

schedules seriously impairs its claim to be the guardian of Irish

cultural identity. The litmus test of the seriousness of Irish

broadcaster's own defer:e of public service provision must, we

39



argue, be their willingness to fight against state censorship as

exercised by Section 31 of the Broadcasting Act. Sadly such a

committment has waivered.

There was little action taken against Section 31 from about

the middle '70's to the early 1980's. When the issue was

addressed NUJ spokespersons from the RTE Newsroom objected to the

legislation on the basis that they were quite capable of

'dealing' with spokespersons from the Republican Movement over

the air without its aid. It was suggested that there be a one

year moratorium on Section 31 in order to show the government

that journalists could be trusted to be 'responsible'. In other

words the issue of free speech and the basic democratic rights of

the audience to hear, and Republicans to publicly express

their point of view, was not regarded as an issue. The evidence

suggests that RTE staff, under intense political pressure from

management succumbed to an effective self - censorship. Programmes

dealing with the northern crisis were produced as though Section

31 and its attendent constraints were a naturalised aspect of the

production landscape.

It is still the case that programmes dealing with the North

of Ireland only infrequently mention that they cannot interview

members of Sinn Fein or the IRA. It is mainly at unavoidable

junctures like election tiwe that the reason for the non-

appearence of Sinn Fein gets a mention. There are regular panel

discussions with elected representatives where only Sinn Fein are

not represented and where there is no mention of censorship. This

is even the case where Sinn Fein themselves are the topic of

discussion. The first successful ongoing campaign against Section

31, the Repeal Section 31 Committee set up in 1985, was

40



38

spearheaded by forces outside of journalism. This is possitly

because of an atmosphere within RTE not dissimilar to the

McCarthy anticommunist scare in NBC and CBS in the 1950's.

A combination of events such as the effect of the H Block

hunger strike campaign and Sinn Fein election victories from 1981

onwards and the BBC 'Real Lives' controversy have conspired,

however, to temper this atmosphere. The latter has acted as a

catalyst in motivating Irish broadcast journalists. It was on the

weekend after the banning of the 'Real Lives' programme, 'Edge Of

The Union,' and subsequent industrial action by British

journalists that RTE station and newsroom management banned an

interview with Martin Galvin of the U.S. Noraid organisation.

This group is not itself mentioned by the Section 31 ban. This

ban precipitated the first 24 national hour stoppage against

censorship by NUJ staff since the jailing of RTE journalist Kevin

O'Kelly for contempt 14 years previously. It also provided the

momentum, alongside the activities of the Repeal Section 31

Committee, for a similar stoppage on the occasion of the annual

21

renewal of the ministerial directive in January 1986.

While these actions have been occuring parallel to the

concern about the threat to PSB it is to be hoped that they can

be incorporated into a defence of a more open and democratic

public service model. Unless the question of more open access to

the airwaves is addressed by media workers the defence of PSB is

already seriously compromised. Since the champions of the private

sector are long on 'freedom' it is necessary for those who defend

public ownership to draw up a model of real pluralism free from

the dictates of either commercial or state control.

41



39

REFERENCES

1 RTE, the state broadcasting service of rae Irish Republic,

had a current account deficit of £2.8 million in 1982 with a

total income of £56.4 million; long-term indebtedness was the

equivelent of 80 per cent of total assets.

2 As the report of the British government Infromation
Technology Advisory Panel declared in 1981: We believe cable

to be an essential component of future communications

systems, offering great opportunities for new forms of

entrepeneurial activity and substantial direct and indirect
industrial benefits." (ITAP 1982:para 8:5)

3 As Timothy Hollins in Beyond Broadcasting:Into the Cable Age

(BFI, London, 1984:29) comments: "Throughout the recession
ridden western world there is a widespread belief that cable

and information technology could be important economic
rejuvinators. Publicly this is described as a long-term
objective; privately it is hoped cable might act as a short-
term stimulant, creating new industries, new jobs and new

export opportunities."

4 Between 1953 and 1958, when the rest of capitalist Europe was

enjoying an unprecedented boom, industrial employment
actually fell in Ireland from 228,403 to 210,324 persons.
National income rose only 0.5 per cent per annum during this
period. The drain of emigration (stemming originally from the

1 million deaths in the Great Famine in 1845 and the reducing

through emigration of the remaining populatfon from 7 to 4

million persons) especially accelerated during this period.

5 In fact the figure is probably higher due to the perverse
propensity - though it does have an ideological function - on

the part of the state agency responsible for approving grant

packages, the Industrial Development Authority (IDA), for
reclassifying foreign firms as 'domestic' after a certain

period. (See O'Malley, 1980)

6 The Taoiseach, Sean Lemass, referred to RTE in the Dail in

1965 as "an instrument of public policy". In 1969 the
government set up a full Judicial Tribunal to investigate an

RTE programme on the problem of extensive illegal

moneylending - not to investigate the problem but to
investigate the programme.

7 In fact the real figure is probably lower. Un-noted

distortions in aggregate economic data due to the profit

laundering activities of multinationals wrongly attributed to

Ireland exaggerated levels of GNP growth in the 1970', and

early 1980's. (see Meehan 1985; also O'Leary 1984)

8 The publicity shy Stafford was described by ihe then business

editor of the Sunday Tribune as a "property developer and oil

shares speculator". (Sunday Tribune, March 18, 1984) His main

interests today are in bulk shipping bought. during the recent

world shipping slump. The other original Atlantic directors,
Donal Flynn, a financial consultant in the computer area, and

42



40

Frank Devitt, involved in television rental and the relaying
of off-air British channels through cable systems in Dublin,

could not be described as having much experience of

broadcasting either.

9 Hughes communications have begun Construction of the launch

and stand-by satellites and have scheduled operation in orbit

by the end of 1988. Cost of satellite construction and launch

are estimated at $60-70m and $40m respectively while total

commercial start-up costs are estimated at between $300 to

$400m.

10 The way in which Irish companies may initially act as
stalking horses for U.S. competition with European capital in

the latter's market is likely in the future to come under

closer scrutiny from the EEC and from other pan-European
agencies. The head of the European Space Agency (ESA) has

been in Dublin to meet with the Irish government and put the

case for ESA's Arianne launcher. The EEC is trying to forge a

pan-European co-ordination in advanced technology, an area
of intense competition wit the U.S. and Japan. The industrial

policy of the IDA in relation to U.S. electronics assemply

firms and the decision with regard to the Satellite franchise

are likely to make few friends in the EEC.

11 Tansey, The great 'phone raid, Sunday Tribune, Octber 14,

1984. The first head of Bord Telecom resigned after a year

in office as a result of this action.

12 There is evidence for just such a 'softenidg-up' process. In

recent disputes management has been accused of dispensing

with written agreements and attempting to penalise individual

workers by reducing them to the first stage on the salary

increment scale. These moves have been blunted initially

through the threat of total disruption (Irish Times, March 8,

1986). However, they must be analised as thitial skirmishes

in what promises to be a long and complicated campaign of

attrition. In one of the recent disputes the staff concerned

were of the opinion that the management action was a

provocation where the period of strike action would be used

to begin implementing new work practices.

13 "The Channel Controller would develop the proposed schedule

and programme mix and identify outline requirements of the

programmes The Channel Controller would have the

option of rejecting a proposal (from the programme
department) if he could show that more economical
alternatives were available." (SKC:36)

14 Emerging film production companies are versed in the

intricacies of the Enterprise allowance scheme, allowing

potential investers to offset their investment against

taxation. RTE itself has provided the basis for the setting

up of 'free-lance' production facilities in the past. This is

likely to to be increasingly the case in future. For example

Anner Communications started out as a small film company
making documentaries for RTE and providing facilites for RTE

current affairs from the late 1960's. It now produces the

43



41

weekly 'Irish Angle' for Channel 4 and has recently invested
£2m, grant aided by the IDA, in a new high-tech video
facility. The main emphasis is on the business video market.
It is hoped to catch a sizable chunk of the hitherto
underdeveloped Irish market which is seen as "dormant and
ready for cultivation" (The exceptional growth of video
making, Irish Times, September 13, 1985).

15 "Since the SKC report was published RTE has been offering
inducements to staff to leave or to enter into
independent production arrangements... (RTE) has agreed
to co-produce documentary and features programmes with

(Muiris) MacChonghail until 1990." (Broadcast, Feb 21,
1986.) MacConghail has left RTE to set up an independent
production and communications company. He is the former
controller of RTE 1 and one time head of the Government
Information Service. He is of the opinion that "creativity
can best flourish outside the walls of a broadcasting
organisation" (Harris, MacConghail speak out, Access, Sept.

27, 1984).

15 The economies of the market place are leading to massive
trading losses for one of the flagships of the independent

sector, Limehouse productions, formerly the disenfranchised

Southern Television. The uncertainty surrounding ongoing
commissions has lead other independents to wonder about their

survival. Channel 4 has been commissioning "more programmes
from the ITV companies and less from the independent sector...
(with the result) that the average cost of the independent's

material has increased, while ITV's dropped.... The ITV
companies, who have gradually been exercising greater influence

over the channel's programme policies, can make commissioning

editors' budgets stretch further by producing studio based
series with the price advantage of the built in economies of

scale of their production operations." (Independent Deterrrent

by David Housham, the Listener, February 20, 1986)

17 The orders are now renewed annually, after Conor Cruise

O'Brien's ammendment as Minister in 1976. The ammendment

stated that the Minister could prohibit anything "likely to

promote, or incite to crime, or would tend to undermine the

authority of the state". O'Brien's Order named the IRA, Sinn

Fein, some Loyalist groups and "any organization...
proscribed... (by) the Northern Ireland (Emergency Provisions

Act 1978)". This latter is a piece of British legislation.

Presumably O'Brien did not think its inclusion undermined the

'authority' of the Irish state. (see Meehan, 1986; Repeal

Section 31 Committee.)

18 The general manager of Radio Nova, the largest of the

pirates, recently reported an expected yearly turnover of £1

million.

19 There are barriers to the enactment of the Local Radio Bill..

The junior government coalition partner, the Labour. Party,

will not support the extent of privatisation envisaged in it.

Unregulated and illegal broadcasting continues in the

meantime.

44



42

20 The same general manager of Nova illustrated that the
'pirates' want commercial deregulation while welcoming
political regulation: "He believes that radio is much the

same as any other sort of business and should exist

independently of government, be selffinancing and 'clutter
free' of onerous regulations though he does believe in

caution and responsibility in political matters." (Irish
Press, 11 April 1983.)

21 It must be stated, however, that the NUJ did not support
'ditruptuptive' industrial action affecting news and current
affairs programming. This course of action was successfully
pushed by the producers and office staff union, the Federated
Workers Union of Ireland. Sadly, recent statements by RTE NUJ

spokespersons indicates a 'drift' back to the preReal Lives
approach, universally regarded having been utterly

ineffectual.

45



43

APPENDICES

APPENDICES

APPENDICES

APPENDICES

APPENDICES

46



APPENDIX 1

44 -

TV Programmes Output Statistics
Home Produced Programmes

(Excludes transmission costs)

Hours per Total cost
Department Output Hours producer per hour

(IRE000)

Directorate/
Controllerate 86 39

Presentation 51 26 22

(incl.

Education 4 - 88 Radio
Costs)

Agriculture 33 11 31

Religion 79 26 10

Sport 584 117 7

Entertainment 198 28 31

Young People 167 19
.

13

Features 196 9 22

Drama 21 2 181

Current Affairs 138 17 34

CoProductions 3 157

Total 1,560 21 21

Source: SKC

47



APPENDIX 2

45

RTE income and expenditure accounts - 1980 to 1984

Year ended 30 September

IRE000's

Income

1980 1981 1982 1983 1984

- Fees 17,457 20,573 22,968 26,017 29,468

- Advertising 19,401 23,110 27,607 28,885 33,191

- Other broadcasting 1,884 1,765 1,815 2,114 4,826

Amortization of grants 68 68 68 68 69

Broadcasting Income 38,882 45,516 52,457 57,084 67,554

Broadcasting Expenditure 35,242 42,584 48,218 52,654 63,708

NET BROADCASTING INCOME 3,580 2,932 4,239 4,430 3,846

Income from
RTE Guide (72) 49 224 497 415

RTE Relays 525 336 386 513 717

Surplus before interest
/depreciation 4,021 3,317 4,849 . 5,440 4,979

Depreciation 2,042 2,361 2,610 2,711 2,847

Interest 1,927 2,443 2,343 2,659 2,583

Extraordinary items (752)

SURPLUS (DEFICIT) 52 (2,240) (604) 90 (41;1)

Source: SKC

48



APPENDIX 3

46

Summary of RTE cash flow for five years ended
30 September 1984

IR£000's

INFLOW
Surplus/deficit on I & E A/C (3,153)

Depreciation 14,280

Other Movements 399

11,526

Net Increase in Working Capital (793)

OPERATIONAL CASH FLOW 10,733

Fixed Asset Disposals 536

TOTAL INTERNAL CASH FLOW 11,269

OUTFLOWS
Fixed Asset Expec.diture 27,724
RTE Relays/Dublin Cable Systems 1,739

SHORTFALL (14,194)

FINANCED BY:
Net movements in loan & bank balances
- Repayable Exchequer Advances (5,311)
- Bank Loans (3,927)

Bank Overdrafts (5,504)
Loans from Pension Fund 150

- Cash 3,190

- Deferred Liabilities 2,792

TOTAL

Source: SKC

49

(14,194)



WORKS CITED

47

Aglietta, M. A Theory of Capitalist Regulation, NLI3,
London, 1979.

Bell, D.

Fisher, D.

Garnham, N.

Lemass, S.

Proclaiming the Republic:Broadcasting
Policy and the Corporate State in
Ireland. West European Politics, Vol.8,
No.2, April 1985.

The Formative Years. Irish Broadcasting
Review, RTE, Dublin, 1983.

Public Service Versus The Market, Screen,
Jan-Feb, 1983.

The Organization Behind the Economic
Programme. Administration (Dublin),
Vol.9, No.3 (1961).

Mattick, P. Economics, politics and the age of
inflation, Merlin Press, London, 1980.

Meehan, N.

Meehan, N.

Information Technology and Irish Economic
Underdevelopment - Perpetuation or
Panacea? Unpublished undergraduate
study, National Institute for Higher
Education, Dublin, 1985.

Political Dissent, Censorship and the
Meoia. Paper to Media Association of
irelaud, Dublin, April, 3986,

Heenan, J, The Irish Economy since 1922. Liverpool
University Press, Liverpool, 1970.

NESC Economic and Social Policy 1982. Aims and
Recornuendations. NESC No.70, Stationary
Office, Dublin, 1983.

NESC Economic and Social Policy Analysis. NESC
No.79, Stationary Office, Dublin, 1985

O'Malley, E.

O'Leary, J.

Industrial Policy and Development: a
survey of the literature form the early
1960's. '1ESC No.56, Stationary Office,
Dublin, Dec. 1980.

Black Holes, White Lies and Green Field
Investi.ant. Paper delivered to Dublin
Economic Workshop, Kenmare, October,
1984.

50



43

Repeal Section 31 Committee
Section 31 of the Broadcasting Act - the
casu for its repeal. Repeal Section 31
Committee, 16 Merrion Row, Dublin 2,
1986.

Stokes-kennedy-Crowley Review of Radio Telefis Eireann 1935:
Report to the Minister for
Communications. Stationary Office,
Dublin, 1985.

51


