
DOCUMENT RESUME

ED 271 770 CS 209 900

AUTHOR Bork, Ulf Jonas
TITLE Red Roses Covering the Bloodstained Sidewalk: Context

in the American Coverage of the Assassination of Olof
Delme.

PUB DATE Aug 86
NOTE 26p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism and Mass
Communication (69th, Norman, OK, August 3-6,
1986).

PUB TYPE Speeches/Conference Papers (150) Reports -
Research /Technical (143)

EDRS PRICE Mr01/PCO2 Plus Postage.
DESCRIPTORS Foreign Countries; Journalism; *Melia Research; News

Medip; *Newspapers; *News Reporting; News Writing
IDENTIFIERS *Assassinations; Palme (Olof); Sweden

ABSTRACT
A study analyzed the coverage by 15 American

newspapers of a single foreign news story, the assassination of
Sweden's Prime Minister Olof Palme on February 28, 1986. Issues of
the newspapers for the first week after the murder were examined and
total coverage of the event, measured in aumber of words, was
calculated for each paper. In addition, the study sought to assess
the need for background information in stories from Sweden by
examining how frequently that country was covered in the American
press during 1985. Data revealed that all of the newspapers included
in the survey contained at least some material regarding Palme's
assassination. However, the results also suggested that more
information providing context and explanation is needed when a story
is set in a country geographically and culturally distant from that
of a newspaper's readers. (DF)

***********************************************************************
* ReprAuctions supplied by EDRS are the best that can be made *
* from the original document. *

*******************w***************************************************



V

International Division

CV U S DEPARTMENT OF EDUCATION
Office of Ed JCatoOnai Reseaft and improvement

C:1 EDUCATIONAL PESOURCES INFORMATION
CENTER (ERIC)

LLJ ae.5 document free been o oduced as

0
0

ecened from the person or organzat,on
Onginating

Minor changes have been made to improve
teoroduct an QUShty

Points of %get* or OpimonS stated in this docu
meet do not necessarily represent off lot:
OERI posmon or policy

RED ROSES COVERING THE BLOODSTAINED SIDEWALK:
CONTEXT IN THE AMERICAN COVERAGE
OF THE ASSASSINATION OF OLOF PALME

By

Ulf Jonas Bjork
School of Communications
UniNIersity of Washington

Seattle, WA 08195

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

Ulf Jonas Bjork

TO THE EDUCATION'. RESOURCES
INFORMATION CENTE (ERIC)"

Presented to the International Division of the AEJMC
Conference, Norman, Oklahoma, 1986.



d

Foreign news .-..overage has frequently been criticized for lacking

context, for portraying the world image "as composed of a string

of dramatic events."1 In the ear.ly 1950s, European foreign

correspondents responding to a survey by the International Press

Institute recommended more "balanced reporting with sufficient

background" as a way to improve the American coverage.2 Twenty-

five years later, veteran news agency reporter Mort Rosenblum

conc.uded a book on "reporting the world for America" by pointing

to "special background articles which explain a major story in

detail and in depth" as one way of "doing better.'3

This paper discusses the use of background material by

focusing on the coverage of a single foreign news story, the

assassination of Sweden's Pr4le Minister Olof Palme on February

28, 1986. The study analyzed the coverage of 15 American

newspapers for the March 1-8, the first week after, the murder.

Total coverage of the event (measured in number of words) was

calculated for each paper. The amount of background information

was estimated, and the quality of this information is discussed.

In addition, the paper sought to assess the need for background

information in stories from Sweden by examining how frequently

the country was covered in the American press during one year,

1985.



Background Defined

Borrowing definitions used by Phillips Davison, Donald

Shanor and Frederick Yu, the paper separated the event of a

foreign news story from reactions aad the scene, which, in this

author's definition, make up the background.4 Although scene and

reactions are different, the two were not separated in this study,

where the focus is on background information in general vis-a-vis

event elements.

In the Palme story, the assassination and the subsequent

poli,,e investigation belonged to the event: a murder can take

place anywhere in the world, and in a reasonably ordered sok..iety

it will be followed by an investigation if the killer is unknown.

Scene and reaction elements, on the other hand, set the story in

a specific place. As an example, reaction (both official and

public) to a political murder in a society unaccustomed to

violence will differ from that in a society where political

violence is common. In the case of Sweden and Palme, both

political leaders and Swedes Jr. general were shocked by the

occurrence of a political aF3assination, the first in almost 200

years. Accounts of the feelings and actions of average citizens

and information designed to explain such reactions were

classified as background information in this study, as were

comments by official figures.

Finally, any facts about the general political situation in

Sweden and the country's economy, geography and people (which, in

the author's experience, is the journalistic meaning of the term

"background") were also seen as background information.

2

4



COVERING SWEDEN: NEWS FROM A SMALL AND STABLE COUNTRY

It may be assumed that the more prominent a country is as a

sour'2 of foreign news, the less the need is for background

information in news stories: newspaper editors may expect a

certain familiarity with the country on the part of readers, a

familiarity built up by continued exposure to events there.

Conversely, the need for background information would seem to

increase the less frequent the coverage of a country: for a news

story set in an unfamiliar country to make sense, readers need

basic information about 'onditions there.5

Using Karl-Erik Rosengren's theory of "extra media data" as

a means of predicting news flow, there is little reason to assume

a large and steady flow of news from Sweden to the United

States.6 On several of the measurements proposed by Rosengren,

Sweden scores low: the country is not geographically close to the

United States, and its population is small, only 8.3 million.

Although her economy is heavily export oriented, Sweden is not

one of America's major trading partners, accounting for less than

one per cent of American exports and imports.?

The normal flow of news from Sweden to the United States

cannot be expected to be large, then, and Sweden is also unlikely

to generate what Al Hester calls "news storms," major events that

break up the regular flow for a short period of time.5 The

country is economically developed and has a relatively homogeneous

population. Politically, Sweden is stable: with the exception of

six years in the late 1970s and the early 1980s, the same party,

the Social Democrats, has been in power since World War II. The

3



cornerstone of the country's foreign policy is neutrality, and

Sweden consequently belongs to neither of the military alliances

in Europe.9

Measuring the News Flow from Sweden to the United States

For the purpose of evaluating the American coverage of Sweden

during 1985, this study constructed a universe of Swedish events,

using Facts on File for 1985 and the year-end review of domestic

events in one of the Stockholm dailies, the Svenska Dagbladet.

There are some problems with both sources. Facts on File relies

on some of the newspapers that this study evaluated for its

compilation of facts, although the service also uses foreign

papers and government publications and documents. The Svenska

Dagbladet, on the other hand, is a purely Swedish source, but its

review was limited to two pages, and a great deal of that space

was taken up by photographs.lO Despite these shortcomings, the two

sources were deemed acceptable for this study.

Facts on File and the Svenska Dagbladet listed 31 and 23

items, respectively, five of which overlapped and thus could be

considered major events of the year: the first artificial heart

transplant outside the U.S. in April, the most severe white-

collar labor conflict in years in May, the death of former Prime

Minister Tage Erlander in June, the national elections in

September, and the death of the artificial heart recipient in

November. The many items that were not mutually listed can be

explained by a difference in emphasis: Facts on File stresses

international relations and items about economics and business,

while the Svenska Dagbladet review leaned toward human interest



stories. Merged, the two lists consisted of 49 different Stems.

To gauge the extent of coverage in the American press, the

study used the 1985 indexes of eight leading newspapers: the New

York Times, the Christian Science Monitor, the Los Angeles Times,

the San Francisco Chronicle, the Chicago Tribune, the Washington

Post, the Boston Globe, and the Atlanta Constitution. Of these,

the first four were included in the sample of papers covering the

assassination. Relying on content studies of overall coverage of

foreign'news, this paper assumed that the eight papers would be

superior to average American newspapers in quantity of coverage,

since they are all either national or regional leaders.11

Table I shows the extent of each paper's coverage. The New

York Times stands out, surpassing even the Facts on File/Svenska

Dagbladet list. Alone among the papers, the Times fairly

regularly covered developments in exchange rates, unemployment,

and consumer prices, and over half of its items were exclusives,

published by none of the others.

Of the five stories discussed above, only one, the

elections, was covered by all the papers. Thy Post and the

Monitor ignored the artificial heart transplant stories, and

the two papers dig not cover the labor conflict either. Neither

did the Globe and the Chronicle. Erlander's death, finally, was

noted only by the New York Times, the Los Angeles Times, and the

Tribune. Two other stories were covczed by a majority of the

papers: a leak of sulphuric acid gas in the western town of

Karlskoga in mid-January and Olof Paime's meeting with five other

heads of state to discuss disarmament in New Delhi in late

5



January. The relatively small number of stories that the paper:

covered together can be seen as an indication of the type of news

that emanates from Sweden: few items are of worldwide

significance.

Table I. The amount of coverage of Swedish news during 1985
(measured in number of entries in the respective
indexes).

New York Times 67
Facts on File/Svenska Dagbladet 49
Chicago Tribune 35
Atlanta Constitution 29
Los Angeles Times 26
San Francisco Chronicle 21
Boston Globe 17
Christian Science Monitor 14
Washington Post 10

The table also provides an idea of the frequency of news items

from Sweden. On the average, New York Times readers encounter a

Swedish item every fly., days. In the other papers, Swedish news

appears once a week or less often, down to the Washington Post's

average of one item every five weeks.12

The purpose of this part of the study has not been to argue

for more news from Sweden. in American papers. What the above

section should show, however, is .t.laat news about Sweden is rather

infrequent even in elite papers. Background information is thus

needed when a major news story breaks.

THE PALME ASSASSINATION: THE OUTBREAK OF A 'NEWS STORM'

On March 1, 1986, Sweden was on the front pages of newspapers

across America, as large headlines announced the murder of Olof

Palme on a snowy Stockholm sidewalk the previous night.13 The



event shocked Sweden and took the world by surprise: as several

papers pointed out, it was she first assassination of a European

head of state since 1939 and the first in Sweden since 1792.14

Even without this perspective, however, the slaying had the

elements of a major foreign news story. As one editorial put it,

the assassination of Palme "touch(ed] many who had known neither

him nor his country":

In a sense we were all walking with the
prime minister and his wife down the Sveavagen,
sharing their sense of security and relaxation,
in gentle reflection of the evening's motion
picture and the brief encounter with their son
a minute before. And then also sharing the
sudden devastation that a single pistol and two
bullets wrought.

Until that moment we had somehow
forgotten: There is no sanctuary, no hiding
place, anywhere.15

Students of news evaluation have listed characteristics that

determine what events bs,...ome foreign news, and the Palme story

had most of these: it involved an elite person, a national

leader; it was an act of violence, a negative event; it was

unambiguous, since a murder is a relatively simple event; it was

unexpected; and it was timely, as the assassination had run its

course by the time the newspapers went to press.16

In addition, it took place on Friday night, which meant

publication on Saturday, a traditionally slow news day (and

follow-ups on Sunday, an even slower day). Competition from other

foreign news stories was also relatively small: the major

development of the preceding weeks, the outcome of the election

in the Philippines, had lost some intensity with the departure of

7



President Ferdinand Marcos a few days before.17

The assassination focused attention on Sweden for the

next few days as police began their search for the killer. As the

first week of March wore on, stories in the American press became

less frequelit and less extensive. As an example, total coverage

of the newspapers in this study went from 10,000 and 15,000 words

on March 1 ana 2 to 1,200 words March 8. even the Swedish press

was paying lees attention to the assassination by the end of the

week: the Svenska Dagbladet, for instance, devoted one page to

Palme-related stories on March 8, down from three-four pages a

few days earlier.

Coverage continued in the form of occasional police reports

and in accounts of Palme's funeral on March 15, but the main

story, the assassination itself, appeared to have run its course

by the first week. Consequently, this paper examined the coverage

of the first eight days, March 1-8, only.

THE NEWSPAPERS AND THEIR GENERAL COVERAGE

The 15 newspapers of this study were selected with the purpose of

examining elite national capers like the New York Times as well

as smaller papers. Availability governed the selection to some

extent: the author had immediate access to most newspapers of ae

Pacific Northwest, so this region pruvided the non-elite, local

papers. The papers and their circulitions are listed below.

As mentioned above, all 15 papers covered the Palme

assassination over a number of days. This is, perhaps, an

indication of the magnitude of the story, since the smaller

810



papers have a strong orientation toward local news and normally

publish relatively few foreign news items, Table II shows the

coverage in absolute terms and the number of days that stories

from Sweden were published.18 (The figures are for news columns

only; comments and columns on the editorial pages are not

included.)

Table II. Quantity and frequency of cmerage, and circulations.

Cover.lge
in
thousands
of words*

Number of
days with
Swedish
stories

Circulation
in
thousands
of copies**

New York Times 8,68 7 935
Oregonian (Portland, OR) 6.60 8 289

San Francisco Chronicle 5.12 7 536

Los Angeles Times 4.64 6 1,047
Seattle Times 4.04 6 223
Spokesman-Review (Spokane, WA) 3.99 6 83

Anchorage (AL) Daily News 3.66 6 48

Bellingham (WA) Herald 3.57 7 21

Christian Science Monitor**** 2.34 4 141

Tacoma (WA) News Tribune 1.92 5 105

Walla Walla(WA) Union-Bulletin*** 1.72 3 16

Tri-City Herald (WA) 1.48 4 34

Idaho Statesman (Boise, ID) 1.25 4 57

Bellevue (WA) Journal-American 1.10 6 27

USA Today**** 0.42 4 1,247

*The nt-Der of words was calculated by counting
all irds in the first five paragraphs of each
storm, di .ling the number of words by the
number or .ines yielded an average that was
multiplied by the story's total number of lines.

**weekday circulations obtained from Editor and
Publisher Yearbook, 1985

***not published Saturdays
****not published Saturdays and Sundays

As could be expected from the review of Swedish news in

1985, the New York Times coverage was the most extensive,

exceeding that of second-spot Oregonian by almost 40 percent.



What is surprising is the relatively low position of the Los

Angeles Times, the leading newspaper on the West Coast; the

Chronicle and the Oregonian, both smaller papers, surpassed the

Times in quantity of coverage. The relatively high placement of

the Anchorage Daily News and the Bellingham Herald is also

noteworthy, since both have circulatio 4 under 50,000.

The study also examined the sources of the news stories. As

mentioned above, Sweden is not a major generator of foreign news,

and, as'far as could be established, none of the papers have

regular Stockholm bureaus comparable lth those in Paris, London

and Bonn.19 On a day-to-day basis, four of the major news

agencies have bureaus In the city, according to the 1985

Stockholm Telephone Directory: AP, Reuter's, AFP and DPA. The

first day's reports about the assassination came exclusively from

news :services, even in the case of newspapers that later used

correspondents of their own.

The sources for each paper are listed in Table III. For

newspapers compiling reports from several news services, the

services available to each are listed as well

The dominance of the AP, credited for 55 exclusive reports

(and making up a substantial part of the compiled accounts), is

obvious. Three of the small papers have no other news service,

but even among the larger papers AP stories dominated. Both the

Tacoma News Tribune and the Anchorage Daily News have the New

York Times and the Christian Science Monitor services but used

neither in their coverage, despite the fact that both services

had correspondents filing stories from Stockholm after a few

10 12



days. 20 Also no.eworthy is the popularity of the Los Angeles

Times-Washington Post service (which offered only Los Angeles

Times stories in this study), credited for eight stories not in

the Los Angeles Times itself. In comparison, only two papers

beside the New York Times used that paper's stories.21

Table III. Suurces for news stories from Sweden March 1-8, 19 5

(number of stories within parenthesis).

New York Times
Oregr_nian
an Francisco Chronicle

Los Angeles Timers
Seattle Times
Spokesman-Review
Anchor,oe Daily News
Bellingham Herald
Christian Science Monitor
Tacoma News Tribune
Walla Walla Union-Bulletin
Tri-City Herald
Idaho Statesman
Bellevue Journal-American
USA Today

NYT(11), UPI(1), AP(1)
AP(9), LAT(2), KnR(1), NYT(1)

AP(5), LAT(2), NYT(1), UPI(1)
LAT(4), compilation(210
compilation(6)**, AP(4), Rt(1)
AP(T), KnR(1), compilation(1)***
AP(5), LAT(1), UPI(1)
AP(9)
CSM(3), compilation(2)****
AP(4), LAT(1)
AP(3)
AP(3), LAT(2)
AP(2), DPA(1), LAT(1)
AP(6)
GNS(31, own story(1)

NYT = New York Times
LAT = Los Angeles Times
KnR = Knight Ridder
GNS = Gannett News Services
Rt = Reuter's

*The Los Angeles Times has the services of AP, UPI, Reuter's,
and AFP amorg the internationals.

**The Seattle Times has AP, LAT, UPI, KnR, NYT, INA.
***The Spokesman-Review h..,s AP, NYT, KnR, IPS.

****The Monitor has LAT.
(Source: Editor and Publisher Yearbook, 1985)

As the above section suggests, the Palme assassination was

quite consistently covered in all fifteen newspapers, with even

the smaller papers publishing stories at least every other day

the week after the murder.

11 13



3ACKGReUND INFORMATION IN THE PALMS STORIES

To compare the use of background by the 15 newspapers, this study

calculated the share of that kind of information in the overall

coverag'. In addition to the examples listed in the introduction

(comments and reactions by officials and average citizens), the

study also classified obituaries as background, since they

provided a sense of who Palme was and what his role had been in

foreign, and domestic politics. The steps taken by the government

and the ruling Social Democratic party to install Ingvar Carlsson

as Palme's successor were also deemed to be background

information, since references to Carlsson contained a great deal

of information about Sweden's parliamentary system. Moreover,

this aspect of the story also described a process that would have

been the same, on the whole, had ['alma decided to step down.

While the police investigation in itself was classified as a

part of the event, certain aspects of it were judged to be

background. As an example: reports that the police suspected West

German and Kurdish terrorists did not constitute background

information, but explanations that both gronrs had carried out

terrorist acts in Sweden in the past did.

Table IV shows the totAl amount of ..ackground information

and its share of overall cover&ge each of the newspapers.

Perhaps most noteworthy is the leading position of the Christian

Scieme Monitor. Most likely this is due to the Monitor's

emphasis on in-depth stories explains the high percentage of

background information, but it should be remembered that the

paper is not published on Saturdays and Sundays, the first two



days of the Palme story. The first Monitor article on Mcuday thus

dealt with a story whose event elements were rather old. (The

stories of the other non-weekend paper, USA Today, also contained

a relatively high proportion of background.)

Table IV. Proportion of background information and overall amount
of background.

Background
percentage
overall
coverage

as Amount of
of background in

thousands
of words

Christian Science Monitor 92 2.16

New York Times 74 6.46

Seattle Times 59 2.38

San Francisco Chronicle 55 2.84

Spokesman-Review 53 2.12

Oregonian 48 3.18

USA Today 48 0.20

Bellingham Herald 48 1.70

Los Angeles Times 46 2.12

Anchorage Daily News 41 1.52

Idaho Statesman 32 0.40

Tacoma News Tribune 26 0.50

Tvi-City Herald 26 0.40

Walla Walla Union-Bulletin 12 0.20

Bellevue Journal-American 3 0.03

Next to the Monitor, the New York Times stands out with

three quarters of its coverage devoted background. Overall,

papers with extensive total coverage provided a high degree of

background information: the Seattle Times, the Chronicle, the

Spokesman-Review, the Los Angeles Times and the Oregonian all

gave the whole story between 4,000 and 6,000 words; of these,

2,000-3,000 were background. The papers whose share of background

information was around 50 percent are, for the most part, the

regional leaders. The high share of background in the Bellingham

1315



Herald Shoild be noted, however. In the other small papers,

background accounted for one third or less of total coverage.

NATURE AND SOURCES OF BACKGROUND MATERIAL

Saturday, March 1

For the story's first day, AP bulletins overwhelmingly dominated

as sources: only the New York Times and the Idaho Statesman used

other news services, while the Los Angeles Times and the Seattle

Times combined the AP with other services. The wire services

concentrated on the "event" elements of the story, such as the

Palmes walking home from a movie when the killing took place, the

assassin disappearing after shooting the prime minister, and

police taking steps to catch the killer.

There were background elements in the dispatches as well,

however. The AP noted that it was the first assassination in

Sweden for nearly 200 years, and the UPI furnished a list of

assassinated heads of state.22 Also included were reactions from

PalLie's st'ccessor, Ingvar Carlsson, and head opposition leader

Ulf Adelsohn.23 Several services provided obituaries where

references were made to Palme's role in building the Swedish

welfare state and the fortunes of his party, the Social

Democrats, during his years in power.24 In addition, the AP sent

out a general background sidebar on Sweden, containing facts on

population, country, geography, and economy.25

The amount of background information differed, however, even

when the original source was the same." Several of the smaller

papers cut the reactions of Swedish leaders and the reference to

the last Swedish political assassination 200 years ago, two

116



pieces of information that offered some explanation as to why

Sweden was so stunned by the murder.27

On the other hand, the combination of several services could

yield a great deal of background information. The Seattle Times

drew on a number of services to produce three articles. The first

described Palme's domestic and foreign politics and how these had

been received by the public in the form of election results, the

second article focused on the details of the assassination but

also described the steps that Palme's successor had to take to

become the country's new prime minister, and the final piece

described the mood of "stunned disbelief" in Sweden, mentioning

mourners around the spot where Palme was killed.28

Sunday, March 2

By the story's second day, both the New York Times and the Los

Angeles Times had their own correspondents in Stockholm, as had

the Knight-Ridder news service, and all three produced accounts

with background information. The New York Times' Joseph Lelyveld

brought up the popular suspicion that foreigners had killed

Palme, the implications of his death for Sweden's international

pro:Ile, and the display of grief in Stockholm.

Tyler Marshall of the Los Angeles Times put the murder

against the background of the stability of the Swedish welfare

state, the low crime rate and the c-antry's long period of peace;

Marshall's article also mentioned rising criticism in Sweden of

Palme's policies." Knight-Ridder's Kitty McKinsey, finally,

filed a story summing up the reactions of political leaders and

1517



men and women in the street, comparing the impact of Palme's

death on Swedes to that of John F. Kennedy on Americans.30

Public reaction was mentioned in the AP dispatches as well,

which told of 10,000 people gathering in a Stockholm square and

related despondent statements by average citizens. Looking to the

future, officials expressed a fear of increasing xenophobia if

the killer should turn out to be a foreigner. Finally, the AP

stories pointed to the threat of the assassination to the Swedish

tradition of politics by consensus.31

In general, the Sunday accounts of the newspapers included

the public expression of grief, as well as reactions from

political leaders. Still, some papers left out sections designed

to explain, again, what accounted for these reactions. As an

example, the Anchorage Daily News left out all the background

paragraphs in Tyler Marshall's article, while the Tacoma News-

Tribune took out everything but Stockholm citizens holding a

vigil at the site of the murder and the tear-filled reaction of

the Swedish cabinet. Among the six papers relying exclusively on

the AP, only two, the San Francisco Chronicle and the Bellingham

Herald, chose to publish the background piece discussed above in

full.32 Most simply settled for the image of grieving Swedes

covering the bloodstained sidewalk with flowers as a way to show

public reaction.

Monday, March 3

By Monday, stories began to limit themselves to police theories

about the murder. The New York Times and Los Angeles Times

stories still dwelt on public reaction and the explanation for



it, bringing up the comparatively low level of violence in

Sweden, but the AP dispatches had no such background information.

Background information dominated the articles of the

sample's two newspapers lacking Saturday and Sunday editions,

however. Dealing with a three-day old story for the first time on

Monday, USA Today chose to focus on public reaction rather than

the details of the murder: its article had a man-in-the-street

quote and explained that Swedes had spent the weekend trying to

come to,terms with the "most traumatic event in recent

history."33

The Christian Science Monitor all but ignored the murder

itself and dealt instead with its implications for Swedish

politics. In its first article on the subject, filed from

Stockholm by Elizabeth Pond, the Monitor brought up Palme's

stature in his home country, the Swedish attitude toward the

welfare state, the danger o::: 4cenophobia, and the threat to the

tradition of openness and tolerance."

Tuesday, March .14 and Wednesday, March 5

The Monitor continued to explore Sweden's future after Palme on

Tuesday, when six of the sample's 15 papers carried no items from

Sweden.35 This time the article focused on foreign policy,

featuring an interview with a senior Swedish diplomat. In another

article, the paper speculated about the killer's identity,

providing extensive histories of terrorist groups in Sweden."

The New York Times was the only other paper still to provide

background articles on Tuesday, focusing this time on Palme's

policies and how they had fared in a hardening economic climate.

The Times e2so ran an account of Ingvar Carlsson's first press

1719



conference as leader of the caretaker government. Carlsson's

announcement that Palme's policies would continue was noted by

the Los Angeles Times and the Oregonian as wel1.37

The final background artic12s during the first week after

the assassination were provided by the New York Times and the Los

Angeles Times on Wednesday. Joseph Lelyveld brought up the

xenophobia theme once again in his interviews with students at

Stockholm University, where fears of a more controlled society

and less access to politicians also surfaced. Tyler Marshall also

mentioned suspicion of foreigners in a country where the only

political violence had occurred among immigrants.38

In the other papers, overall coverage had become sporadic by

Wednesday, and the pieces that were published contained little

background information. As the above discussion shows, however,

newspaper and wire service correspondents had filed a

considerable amount of background material during the news

story's first three days.

CONCLUSIONS

In a 1953 criticism of international news coverage, Swedish

foreign correspondent Sven Ahman thought readers in the United

States would welcome an attempt by tk.a press to "put the news in

perspective."39 Most of the time this was not done, Ahman

claimed, but he admitted that the American press had performed

well in its coverage of a major events, citing a serious Swedish-

Soviet incident in the early 1950s as an example.

Thirty-three years later, Ahman's appraisal can be repeated,

at least with regard to leading newspapers like the New York



Times and the Los Angeles Times. Both papers attempted (as did

the correspondent of the Christian Science Monitor) to go beyond

the details of the assassination of Olof Palme and the subsequent

police investigation and provide explanations, context and

reactions. The coverage of the Palme murder thus shows how a

newspaper's own correspondents can leave the coverage of "event

elements" to the wire service bulletins and supplement the wire

services with more in-depth reporting.

NeWspapers without their own correspondents can use the

reports of correspondents of the major papers in the same way.

Covering the Palme murder, regional leaders such as the

Oregonian, the San Francisco Chronicle and the Seattle Times were

able to provide background material by relying on the news

services of the Los Angeles Times and the New York Times.

Readers who want more background information about foreign

news than local papers 7rovide should be aware of the prominence

given to such material in papers like the New York Times and the

Christian Science Monitor.

Although the bulk of their output was concerned with the

murder and the police investigation, traditional wire services

like the AP and UPI provided background material as well. Relying

papers did, solely on the AP for foreign news thus does not seem

to deprive a smaller paper of access to background material. The

Bellingham Herald is a case in point: the newspaper followed the

Palme story for the first seven days, using AP bulletins as its

only source. Almost half of the Herald's copy was background,

giving readers general facts on Sweden, reactions by officials

19

21



and average citizens, e review of swedish politics under Palme,

and a history of foreign terrorism in Sweden.

The lack of context in the coverage of some of the

newspapers in this study seeme-; to stem not from insufficient

access but from editorial decisions. Reactions and background

information of paragraph length were cut from the Saturday AP

dispatches, for instance, and whole sections of background

information were taken out of articles :,upplidd by the Los

Angeles Times service on Sunday.

Overall, the foreign coverage or the New York Times should

not be compared to that of a small newspaper in the Pacific

Northwest, as space limitations and economic resources are vastly

different. In thP case of the Palme story, however, the use of

foreign news space by the smaller papers can be questioned. The

assassination itself was, broadly speaking, the story's only

concrete development. The week-long coverage of the police

investigation yielded little but theories, for instance. By

Friday, March 7, all the people detained by police in Sweden and

Denmark had been released, and there was still no suspect.40

Since most of the papers decided to follow the story

throughout the first week, the content of the reports could have

focused on public reaction to the murder and what the

assassination meant to Sweden rather than on the speculations of

the Stockholm police commissioner.

Although concerned with a single story in the global flow of

news, this study may offer some general suggestions for the

coverage of events abroad. There is little doubt that information

providing context and explanation is needed when a story is set in

20 22



a country geographically and culturally distant from a

newspaper's readers. At the same time, the space allotted to each

story is limited; this is particularly the case with foreign

news. One solution seems to be a more critical evaluation of a

foreign story's event elements. May not, as the case of the

murder theories of the Swedish police suggests, event

developments be ignored in favor of background information on

some days? What serves the readers best, an explanation without a

direct news angle or the latest sketchy piece in "the string of

dramatic events"?

Notes

1Johan Galtung and Marie Holmboe Ruge, "The Structure of
Foreign News," Journal of Peace Research 2(1965):64-91.

2International Press Institute, The Flow of the News
(Zurich: International Press Institute, 1953), pp. 29-55; for the
view from Sweden, see pp. 47-49.

3 Mort Rosenblum, Coups and Earthquakes (New York: Harpers &
Row, 1979), p. 218; see also W. Phillips Davison et al., "News
From Abroad and the Foreign Policy Public," Foreign Policy
Association Headline Series 250, August 1980, p. 14; Barry Rubin,
International News and the American Media (The Washington Papers,
vol. 5, no. 49, Beverly Hills and London, Sage Publications,
1977), pp. 65-66; and Walter Lacieur, "Foreign Newe Coverage: From
Bad to Worse," Washington Journalism Review June 1983, pp. 32-35.

4Davison, pp. 18-21.

5Even when a country receives frequent coverage in the press
of another country, background information may still be needed;
see the case of two well-covered countries, Great Britain and the
United States, in The Flow of the News.

6Karl -Erik Rosengren, "Four Types of Tables," Journal of
Communication 27(1977):67-75; Gertrude Robinson and Vernone M.
Sparks, "International News in the Canadian and American Press,"
Gazette 22(1976):203-18, found some problems in applying extra
media data to American foreign coverage.

7United Nations International Trade Statistics Year Book

2t3



1983.

8A1 Hester, "International Information Flow," in
International and Intercultural Communication, ed. by Heinz-
Dietrich Fischer and John C. Merrill (New York: Hasting House
Publications, 1976), p. 246.

9The stable nature of Swedish society is reflected in the
news issued by the semi-official Swedish International Press
Bureau for pub ication abroad: over half the items in the 1985
bulletin dealt with official statistics. The rest of the items
are dominated by broad statements of government policy and the
findings of official committees(Swedish International Press
Bureau, SIP Newsletter from Sweden, 1985).

10Svenska Dagbladet, December 29, 1985, pp. 111:8-9

"The newshole of elite and "average" papers is touched upon
by Jim Hart, "Foreign News in U.S. and English Daily Newspapers,"
Journalism Quarterly 43(1966):443-48; Al Hester, "An Analysis of
News Flow from Developed and Developing Countries," Gazette
17(1971):29-43; George Gerbner and George Marvanyi, "The Many
Worlds of the World's Press," Journal of Communication
27(1977):52-66; Robinson and Sparks, off. cit.; and Vilanilam, 222.
cit.

120bviously, this kind of item count says nothing about the
guality of the stories and thus works to the disadvantage of a
newspaper like the Christian Science Monitor, which favors long
in-depth articles; this study was more concerned about the
frequency of Swedish stories, however, and settled for a solely
quantitative measurement.

13A11 the newspapers in this sample which are published on
Saturdays had the assassination on their front pages; in
addition, the author checked nine leading regional papers, which
all gave Palme's death front-page coverage: the St. Louis Post-
Dispatch, the Philadelphia Inquirer, the Detroit Free Press, the
Denver Post, the Houston Post, the Boston Globe, the Washington
Post, and the Atlanta Constitution; the Chicago Tribune had
nothing about Palme anywhere in the paper on Saturday but gave
the killing front-page play the next day.

14New York Times, March 1, p. 1; AP erroneously gave the
year of the assassination of King Gustav III as 1772, not 1792,

see the Oregonian, March 1, p. 1, and Tacoma News Tribune, March
1, p. 1.

15Los Angeles Times, March 4, 1986.

16T he structure of foreign news was first discussed by Einar
Ostgaard, "Factors Influencing the Flow of News," Journal of
Peace Research 2(1965):39-63, and Galtung and Ruge; Galtung and
Ruge's hypotheses have been further discussed by Ronald G. Hicks

22



and Avishag Gorden, "Foreign News Content in Israeli and U S.
Newspapers," Journalism Quarterly 51(1974):639-44, "Gertrude Joch
Robinson and Vernone M. Sparks, "International News in the
Canadian and American Press," Gazette 22(1976):203-18, Sophia
Peterson, "Foreign News Gatekeepers and Criteria of
Newsworthiness," Journalism Quarterly 56(1979):116-25, Vernone M.
Sparks and James P. Winter, "Public Interest in Foreign News,"
Gazette 26(1980):149-70, Winfried F. Schultz, "News Structure and
People's Awareness of Political Events," Gazette 30(1982):139-53;
and J.V. Vilanilam, "Foreign Policy as a Dominant Factor in
Foreign News selection and Presentation," Gazette 32(1983):73-85.

170ther major international stories in late February were
oriented more toward process than event, i.e. had less of a "hard
news" quality; see Facts on File, February 28 anc March 7, 1986.

18This study makes no statements about the relative
proportion of space allotted to the Palme story; it should be
remembered, however, that papers like the New York Times and the
Los Angeles Times have more pages than the smaller papers and
thus are less restricted by space considerations.

15The Christian Science Monitor, the New York Times, and the
Los Angeles Times have bureaus in London; he latter two also
have correspondents in Bonn and Paris (Editor and Publisher Year
Book, 1985; Annuaire de la presse, de la publicite, et de la
communication 1985; Stamm 1984, Presse- and Medienhandbuch,
1985); the Stockholm telephone directory lists none of three
papers.

20The list of news services each newspaper subscribes to is
from Editor and Publisher Year Book, 1985.

21According to Editor and Publisher Year Book, four papers
in the sample have both the New York Times and the Tos Angeles
Times services, while another two have either the New York Times
or the Los Angeles Times.

22See, for instance, Oregonian, March 1, p. Al, for the
Gustav III angle; San Francisco Chronicle, March 1, p. 12, has
the UPI list.

23See Oregonian and Tacoma News Tribune, March 1.

24See Oregonian, Anchorage Daily News, Idaho Statesman, New
York times, Seattle Times, and Los Angeles Times, March 1, for
obituaries, either as separate articles or merged with the main
article.

"The Spokesman-Review ran the AP sidebar on buZurday, while
the Bellingham Herald used it on Sunday; the New York Times
published its own sidebar, "Sweden at a glance," on Saturday.

"Difference .n time zones seemed to matter little in this
study; of the papers, only the New York Times and the Christian



r

Science Monitor are notably ahead in time and taus have earlier
deadlines; the Idaho Statesman is one hour ahead of the papers of

the West Coast states, but ^o significant differences in access
to AP bulletins were evident; neither was this the case with the
Anchorage Daily News, whose deadline is later than that of

newspapers in Washington, Oregon, and California.

27The Bellingham Herald, the Spokesman-Review, the Tri-City
Herald, the Idaho Statesman and the Bellevue Journal-American
omitted references to the 1792 murder of King Gustav III; the
first three papers also cut the reactions of Swedish leaders.

28Seattle PiAes, March 1, pp. Al, A3

29Marshall's e icle was used by three other papers, see the
Oregonian, p. Al, tate Anchorage Daily News, p. A7, and the Tacoma
Hews Tribune, pp. Ai, A3; all March 2.

30See the Oregonian, March 2, p. A14 for McKinsey's article.

31Bellingham Herald, March 2, p. A14.

32Although it used other services as well, the Seattle Times
account was very similar to that of the Chronicle and the Herald
(Seattle Times, March 2, p. Al2).

33USA Today, March 3, p.4A; for USA Today's philosophy on
foreign news, see Katharine Seelye, "Al Neuharth's technicolor
baby," Columbia Journalism Review, March/April 1983, pp. 29-35.

34Christian Science Monitor, March 3, pp. 1, 14.

35The Spokesman-Review, the Anchorage Daily News, the
Seattle Times, the Idaho Statesman, the Tri-City Herald, and the

Tacoma News Tribune.

36Christian Science Monitor, March 4, pp. 8-9.

37New York Times, p. 3; Los Angeles Times, p. 1:8,
Oregonian, p. A7; all March 4.

38New York Times, p. 6, Los Angeles Times, p. 1:5; both
March 5.

39Flow of the News, p. 47

40See, for instance, Oregonian, March 7.

2624


