-~

BD 205 963

.
-
¥

DOCUMENT RESONE (\*

CS 206 427
ACTHOR Baughman, James L.
TITLE w"mhe Strange Birth of 'CBS Reports'® Revisited.
. POB DATE Aug 81
NOTE 24p.: Paper presented at the Annual Heeting of the
Agsociation for Education in Journalism (64th, BEast
Lansing, ¥4I, August 8-11, 1981). ‘
EDRS PRICE MP01/PC01 Plus Postage. “
DESCRIPTORS sBroadcast Industry; #*Broadcast Tellevision; Case
; . Studies; *News Reporting: *Prograaing (Broadcast):
\/ Socloeconoaic Influences X ’ .
IDENTIPIERS *Rroadcast History: *CBS Reports
ABSTRACT

Aired by the Columbia Broadcasting Systea (CBS)

daring the 1960s, "CBS Reports® proved to be one of that netwvork's
most honored efferts at television news coverage. CBS chairman,

william S. Paley, based his decision to air the show on the presence
of a sponsor and in response to the prospect of an opep-ended Pederal
Commanications Commission (PcC) ingairy into network operations and a
critics! tempest over the departure of another CBS levs Prograa, ."See

It Now." The path of "CBS Reports® serves to lllustrate two points:
the economics of prograwing in the 1950s did matter greatly to at
least one network deciding for prime time news, and critics and
regulatory probably. did influence such deterainations. (H0D)

’ -

#t#ttt###l##ttt#ttt###tt#itttill##tittt#tt#i###‘t#tti*’llt#ttiii#i#illt
*+ . Reproductions supplied by EDPRS are the best that can be made

from the original document.

it#?####t*iiti..il##t#i*iitttlii#t*i%ittt#*tittttiittl#*!#iti'l#{*i#l*i

1

/

'
' »




-

-

ED2059.63

> U.S. DEPARTMENT OF EDUCATION -
NATIOMAL INSTITUTE OF EDUCATION
i EDQ‘C:&M‘ML RESCURCES INFORMATION
CENTER (ERIC)
N Ths Socument hat been regroduced as
eceved from the Derson of organzaton
ongnating 4
Maor changes have been made to norove
reprochuctsn
qualty . History Division

\ -
, ® Pownts ol view or 0pinens s1ated in they docy /
, - frent GO N0t retEsarly represent offr g NOE .

) DoMUY GF Py

r* .
-
- . . J

e

-

* &
-

: ¥ - James L., Baughman

3
School of Journalism and Mass Communication
-4 University of Wisconsin-Madison

-

) PERMISSION TO REPRODUCE THIS
: MATERIAL HAS BEEN GHANTED BY /
1 Y

James L. Baughman

f { 10 THE EDUCATIONAL RESOURCES ]
INFORMATION CENTER (ERIC) /

: ' oy /

' .{ . f .

' Subnitted for considegation to the History DivLiOn, Association for
Education in Journalism, for presentation to ﬁhe‘ 1981 annual convention in
East Lanaing, Michigan.’ . Y , ‘

!
4

i

' . S : X

: ‘ 31 Marcly 1981 X

o ) j ) o ,
ERIC AN }

2




L
S.
},
""The Strange Birth of CBS Reports' Revisited
S
* o r ‘ .
/ At his alma matey in May, 1959, CBS Presidentwiiank Stanton announced

that the Cblumbia Brioadcasting System planned for the fall seasom a new,

hour-long 1ﬁkormati;¥al program, CES Reports. With the efficiency of the

corporaté sien of the 1950s, Stanton's underlings at CBS distributed to

. ) opinion leaders evéfywhere coples of the presidenf's address. The network's "
execu;ive agserted that beginning in October, the program would run monthly.'
Fred W. Friendly, co-producer of the critically hailed but canceled See It
Now, was named executive producer of CBS Reports.l Adred during the 1960s, _f’ ’
CBS Reports proved to be one of the network's most honored efforts at tele-

’ -

Ty vision news.

Why did Stanton’and his corpération‘gIVe America CBS Reports? Why in
May, 1959 was the series' advent indicated? Stanton's speech ;bst 1ike£}
reflected three considerations. Filrst, CBS Television enlhyed a better
financial position than a year or two earlieE;_Afhat is, management could
afford CBS Reports in May, 1959, it could no; pay f?r Séé It Now one year
earlier. Second, Columbia had been under attack for scheduling changes
hinstituted between 1957 and 1958. And an unanticipated adversary, the long
’ dormant Federal Communications Commission (FCC), éérly_in 1559 launched a
\\ﬁ*/maj;r inquiry into network operations. These conditions spurred Columbia
executives iﬁko ;cting against their immediate interest to p;otect thelr )
long term investment from government interference.
4 ' Such decisions to telecast news E;ograma in evening prime time have long 7
' r

puzzled historians of mass commuynications. Untll very recently, most informa-

tional programming obtained low, sometimes miniscule ratings, and especilally

: .




¢ ‘ -
-~ : - kg
when compared to entértainment series.. Yet the national networks almost

’) -
always provided some tihe'segments for news programs. (\

In accounting for such enterpreneurial sacrifice, obgservers and

hiatorians of broadcasting have gone from the phgticular to the sublime. IQ .
+ ‘ -

his memoirs, /Friendly saw a connectibn between.the bixth of CBS Reports and

&
the scandals later uncovered in the presentation of many of CBS' popular quiz
programs. While Stantop and others at Columbia planned CBS Reports, the fix

-
of Dotto, Tic, Tac, ‘Dough and other programs.was unde% investigation. Once

exposed, the f;audrcouéd do untold damage to the indgstry's prestige. The creation of
Reports, Friendly argued, could be created to dull the knives of televisiog's

5 .
harshest critics. Subsequent empitical observatifns,-grouping all three

networks and megsuring prime time programming patterns, tend to confirm C.

Friend1l}'s point: that an increase in network non-emtertainment programming

. 3
actually preceded the quiz show exposes of late 1959.

-

Nevertheless, all three networks did boost news programmlng soon after a

i

House committee in October and November, 1959 publicly{and contlusively proved
that the Ciuiz programs had been rigged. .._Suddenly, special‘ feaExres on
President Dwight Eisenhower's overseas tours a;d Eﬁe 1960 pre;idential cam-
paign absorbed evening hours. iﬂ? networks regularly scheduled informational

n *

series like NBC's Chet Huntley Reporting and ABC's-Close-Up! for the great
4

audience. "Charlie Van Doren,” one wag noted, referring to a fallen star of
4
the quiz series, '"did great things for information programming.”
Finally, some recent scholars have tfied to explain the decision for

CBS Reports by diminishiné that determination's actual significance, Up to

twenty-five years of progragming have been categorized and correlated to
LY

discover a consistent, managerial view regarding when and how much news should

[}

. , ~
go on the air. One survey found that “reality" programs (news, public

\ 1
affairs, interview) tended to lose schedule slots to action-filled melodramas

. 4




“ L

o

'

or. sltuation comedies, and sphat economic forces explained sfuch shifts. That * -

' . . . i

» - [ ,
ﬁg; good times encouraged homogéneigy An the schedules on the networks, which.

. A . _ .
cut back on less profitable, less popular inforﬁ%tional sérles to accrue even .

¢ 5 . . N . Ve
shigher profits. A more exacting linear analysis of .documentary scheduling ”

L]

between 1950 and 1274 finds a similarly negative relationship between‘mo;L )
(\ r * 6 ° »
woney earned, and more news aired. ' .

L]

Numerous problems, however, surface in such an abproach to broadcast

history. A preclsion 1s gained over persuasive rhetoric. But distinctions

.

between networks anh.Periods tend to be obscured and in some cases, at least,
_at the cost of rendering'violence to history itself. For example, Edwardi

Jay Epstein'%ﬂstudy of NBC News clearly demgpgtietes that the then two leaders

iﬁ news coverage, NBQ'and Columbia, held ;o strikingly different philosophies

concerning economic clrcumstince and news scheduling. NBC lacied CBS' array
¢

2 of popular entertainment programs, and hence, alred more news programs because
: 7
. its managers believed they had lit:la*Uﬁher choice.  Then, too, economic
. > 1

consideratipns might influence a network in the 1950s and not in the 1970s.

A recent study of American television in the Fifties uncovered a strong

. o
relationship between the economic imperativeg of management and what came

over the alr. Such a2 tie need not necessarily operate two decades later,

—r

Historians’ should recognize that things change, even'in entertainment
\\ managemeng, rather than stay'the same: {ifeless way so much the fashion of the
more clumsy practitiomers of social science. ™~ ‘ }' <
1f quantitative leaps prove only marginally helpful excursions, more

traditional methods pose little relief, for investigatlons into broadcast

history can be frustrating in other ways. The networks do not provide the

§
access to archives that the State Department or retired congressmer do. Those
‘ » [ ]

: 4




wt -

) few who.-have been granted entry to the records of CBS aﬂz\ether chalns more
9 )
often uncover the timelessly worthless press release. .
! . -

Still, archival and other discreet evidence does{exist. The FCC Records

and even the papérs of some congressmen include 1lluminating documentation,

Taped memoirs — mos} in the Oral History Collection ef Columbia University -- g;\\\

1901ude the reminiscenc?s of Stanton and others at CBS. These materials '

———
[

combined with information‘available in published sources enable one to
]

~ recongtruét at least in part the mind Of/the media manager of May, 1959,
3 . That process of recomstruction 1s supported by old and recent theoretical

~fornulations irf journalism history. Croce, Collingwood and Butterfiéld all

L]

suggest that historlans can better comprehbnd-change by recreating the "»
. _ historical situationm, to replicate, in. other words, the decysion-making
[ ]
' processes of thoseé contemplating matters later deemed of hiptorical consequence.

James Carey -- borrowing heaﬁif?\from Butterfield -- has dgbbed this "cultural

histoty.?lo Ernest May, diplomatic historian, more modestiy de?cribes the
5

method as "explaining the past by achieving empathy with the people who N !
expefienced it."ll ' \
L
Part of that understanding process is to recognize the managerial '

¢
structure at CBS, to know who decided vhat went over the air gnd when.

r/’
Stanton gave the CBS Reports speech and took credit for the program when \
talking with friends and sympathetic blographers uncomfortable with most eve;;:>
1

think elsa on the Columbia schedule.12 But few at CBS collaborate Stanton's

assértion.l3 Althgugh Stanton)probably influenced the move; CBS Chairman William \

ﬁS. Paley, who effectively owned the network, normally dictated such dcheduling

decisigns. His power over programming was -- 1n an age of the &odern, decen-

:raliZechorporation -- altogether remarkable, almost a throwback to an earlier

! . . - '
epoch of industry barons meticulously managlng thair compahies as’ extenslons

1
of their egos. 4 Paley, not Stanton, was in the end responsible for -

e A -

A




X 1 - A ‘ .

—
"
“a ' * kS

. ' . ' E
. GBS Reports. . .
\ The chdirman's first.consideration was économic. The late 1950s were a

. ¢
period of industry consdlidation and retrenchment. Over the first ten years

of network broadcasting, the chains enjoyed spectacular afnual rates of
\ .

increase in the sale of time to advertisers. As Columbia invested heavily in}

* —

the newest medium, sponsors appeared. Between 1949 and 1954, for example;f
General Foods' total network television advertising budget increased from
. S

\ 15
$365,696 to §2%128,000. And Columbia had emerged afterpa frantic compe-
. i

i . 16 L
tition with NBC the leading deller of TV time. By late 1957, however, ratesf

[

of growth had begun to taper off znd containing production cosis, which

AN
continued to rise, became paramghnt. This“tendency worsened with the 1357-38
' -
1ecession which, despite industry disclaimers, did cut into time sales,

’ .
"The soft economy,'an FCC interviewer of CBS executives, "has given the

. 17
advertisers a better position to bargain from." The 20 or 40 percent annual
-
, time sal® increments dxopped to 5 or 7 percent ones., CBS did not lose its

ieadership in ratings anﬁ revenues, bdt its growth rates had declined. Certain
18 .

. ~

luxuries had to go.

/
i

Extravagance was located ir the CBS News Division. For years, Columbia
had boosted its infgfmational dervice and even placed See It Now, despite low

. 19 «
'ﬁr ratings, in evening prime time, But potential revenues could no longer be

-

sactificed to the goodwill of opinign leaders liking Edward R. Murrow sahd his

- 3
group of radio and video reporters. Although Murrow's admirers were quick o
o .
view his departure as some sort of punishment for his style of reportage, other
4

-

individuals and programs (mainly on radio dr Sunday afternoons) suffered with

- the economy’driyg. Between 1957 and 1958, CBS dropped news programs, news

L] »,

(4

2 20 ¢
staff and ended See It Now. “This economy drive in CBS has cut pretty
i F 4 - )
1
deep," Eric Sevareid wrote Paul Niven in February, 1958, "It's murder around

- ) Yy
here," he informed Eparlea Collingwood, "a lot of firings with other jobs hard

F

- 7




. [ . -
»$ W21 { SN
to get.

Paley's budget drive reflected two, seemingly contradictory tendéhcies .

in television economics. First, as already noted, the 1957-58 recession some-
’ ~

ant abated advertiser demand. Second, those underwriters still wbliing to
buy time were more likely to imsist, successfully, oﬁ maximum rat{pgs. A

22
sellers' market had become a buyers' auctiod. Put differently, CBS could

~

mainihin or increase profits with Beat the Clock, a quiz prograﬁ; retaiming

See It Now or You Are There would only have betrayed the oompany's static
Y . T - .

state. ' ¢

1' Ironfcally, CBS dispanded some news operations as NBC expunded its news

division. From late 1957, NBC's‘new television progratmer, Robert Kintner,
- ¢

L | .
boosted the lagging NBC News Division. But WBC!'s earlier prestige in TV's

w

"Golden Age" had not come from news but immovative entertainment Pprogramming,

L3

the "spectacular” and dramatic anthology. . These program forms Kintner dis-
L4

23 2 .
NBC, moreover,

carded bétweed 1957 and 1958 in favor of half-hour westerns.
was a sqbsidfggy of RCA. Although expected to earn money -- Kintner's ruth-

less pursuit of popular entertainment evidenced thle mandate -- NBC's minagers \ 3
could still falter and have their company subsidlzed by RCA's other;‘mm?e

profitable gr;;ps. In the late 19508, NBC accounted fo; befween 20 and 30

perceﬁE of RCA's revenues. CBS dependedi far more on earnings accrued in broad-

24
casting.

' -

Partly for that relative dependency, CBS' managers felt far more vulnerable

to governmental criticism. The network!s "owned and operated” TV and radio

 §
licenses were the Columdia Broadcasting Systems' main profit centers and most

vulnerable to FCC edicts. New legislation or regulation could strike harder
< \

-at CBS than NBC. '
How justifiably might Columbia Yorry about displeasing the federal

government? The FCC on one level posed no threat. Eisenhower, by naming
\) \ ~ v T Al . .

(
- &




I ‘ “r & T 7
- ’ ) - . . &\
- 7
d - . +
wmainly placid non-entitles commissioners, had denied the agency much purpose,

conflict of interest scandal tinged the agency early in 1938. Congress, in
- *
turn, had imposed rigid, p?ocedural impediments delaying the promulgation of
] Y >

I new rules. Gone was the prospects-- alive in the late New Dgal -- of the
-~ - 25 ¥ g
FCC's reducing the networks' power and profitabilif?. HPwever, the

-Cormission, prodded by Congress, had been inquiring intc a variety of networX

practices. In October, 1957, 'a special FCC Office of Network Study (ONS)

5 LY

headed by Dean Roscoe L. Barrow of the University of Cincinnati Law School
- ' o + 26
recommended a serles of .changes to reduce the power of each network. The

FCC did nothing but delay, with some’commissionﬁrsi a critic charged, mot
. ' ] ,

27
even re%ding the Barrow Report. Two congressional committees in 1956 had
/

"studied the possibility of legfglating against the networks, but again, nothing
4

28 “
happened. 4.

Thus CBS had only the invisible hand to fear. A network'normaliy sensl-

tive to the vicissitudes of broadcast regulators could be 1n 1958 insensitive

to them. Instead, the market place mandated the schedule. And a buyers'

-

market knocked the news out of CBS' evening prime time.
That equﬁ%ibnium éhanged,'however, i early 1959, with the’first shock

involving the FCC. The Commission unexpectedly in February voted to teopen its

Y

network inquiry. Althohgh loathe to act against,the industry, Eisenhower's ree/
”» . ’

chairman, John C. Doerfer, had iittle choice. After initially ignoting

s .

, \
Barrow's recommendations, Doerfer was informed by the Justice Department that

the FCC had to act. Since late 1953, the Antitrust Division had been luvesti-

[
.

29 .
gating the trade practices of the tq}evisidﬁwindustry. Justice had uncovered .
many ilmproprieties by the networks in their dealings with program Producers
and affiliated stations. ¥ictor Hansen, Antitrust Division chief, belileved

that Doerferfand the FCC must pursue the inquiry. The FCC and not Justice
[ ]

]
A

! . . 1




A

i
* v B ,\ ' s 8f

~
X : ~
' .
G ‘\ -
!

was best equipped, to establish if the infragtfions truly Egnflicted with the

public interest. After helping to dismepber the film industry with the

antitrust dictums that effectively crippled industries. Doerfer agreed open 4

#

formal, en banc proceeding into the networks' programming and affiliate rglationsf

.. What was the response of Columbia's management to the FCC's sudden fon-

’ ¥ -
cern about oligopolistic dperations? The Commissioners' vote and its announce-

ment came before Stanton's Columbus address., Although the tle connecting

Doerfer's action and~SEanton's speech may be little more than Qoincidental;
.no network courted official Washington more assiduously,than CB§ did. DNone,
" ’ {

- , X 31
as noted above, had so much to lose with the creation of punitive regulations.

Moge certain 1s the economlc motlve: after some slugglshness, advertiser

J .
¢ demand for television time finally picked up 1in early 1959 and sacrifices
|

™

of time that could not be made in 1958 appearéﬁ reasonable a year later,

— ™~

. Over 1958, Columbia's time sales ha lagged'%ell behind NBC's in their rate'

of increase. Although well ahead of its major rival in total sales, CBS was

/
actually laéging in terms of expanding sales. Into darly 959, however,

¥ . .
demand for time on CB$ programs began to grow at about the same level as at

' NBC and passed pre-récession growth levels, It 1s worth pointing out, however,

r

that CBS management waitad until after that\trend was assured, and virtually

- ] . ;2
all of the evening schedule for the 1959-60 was sold to time-buyers in April,

before announcing CBS Regor;g' irregular debut.
) Fg;‘ﬁplumbia's potential new docuéentary, also, a sponsor was to bg had.

One Saturday morning, the very youngison of Peter G. Peterson< vice president
- .
of Bell and Howell, was (prpbably accidentally) watching & documentary, The

Face of Red China. Wandering into the TV room, Peterson was trandfixed by

¥  the program and the prospect of Bell & Howell sponsoring a eimilar one °~ &

! | 1 U )




' - -
‘ ’

-

regutarly in the evening. Soon thereafter, .ln March, 1959, Petes@on Sought.

El

out Stanton to,indicate that BSH would underwrite such a series if Columbia

v 33¢ ., . s
, would Produce one. ~ . <h . o
' i

- L .
, Peterson's largesse coincided with one other factor leading CBS' marfagers

to create CBS Reports: the haillstorm of critlcism that greeted the network

with the‘canceling bf See It Now. Murrow's prograp had never commanded good
- £ .

ratings and, iddeed, some CBS affiliates refused.tg carry or "clear" the
34 ’ . ,
program. Yet ME;;?W, both for See It Now and his;World War II radio work,

enjoyed thg’;espe t of many influential eastern opinion leade¥s. He was without
35 . r i [N IS
% peer in early TV news. And it was who watched See It Now that mat}e{:ed far

-

- more than how many, for, the end of See It Now evoked a powerfu% outcry, John
&
Crosby, one of the nation's most read IV critics,36 decried CBS' move. 'There,
. ' LY
ha,e been some dull See It Now shows and some have been better than others,"

he wrote 1in Julh 1958. "But it 1s by every criterion, television's most

LY

brilliant, most decorated, most imaginative, most courageous, and most impor-

tant program. The fact that CBS cannot afford 1t bt _can afford Beat the

-
,{ Clock 1s shocking." That mo/r{th, as well, Senator John F. Kennedy of '
. S . " RN
, Massachusetts, a leading candidate for the 1960 Democratic presidential /

] - - -

nomination, cd®plained to CBS Telgvisioanresident and fellow Demccrat Louls
Cowan, ''We should. not be satisfied with the existing le\arl of accon}:ylishment .
[in televisiogl. 1 noée, for exampie, that CBS 1s dropping its most consis-'
tently outstanding publ;c affaigsﬂprogram, See It Now."38 In S?ptember, *
Senator Warren Maguuson wrote St:nton to determine 1f CBS were planning further

\reductiOns in public service programming. Magnuson chaired the Senate
N ‘ 39 . <¢
commibtee that oversaw broadcasting and its regulation. NN
. ! . ) . ) I -y
Such crititisms ware heard at CBS.  Early in October, 1958, ONS repre-
4 ‘.\

sentatives continuing their njtVOfk-ianiry interviewed CBS TV ﬁre ident Cowan

\)‘\ \ ’t kj / )

. *
&

.o 11 E . :




-

b s

\ {
v . §
-~ g /., . -
§

Nt

10

Y

-

) - * . 2 ‘
and others in New Yotk. A bitter CBS News chief Sig Mickelson complained .

about Crosby and others with.comment, "The trade press opped on the band-"

N ” / . : *
wagon to point ouf the démise of See It "Now," More calmly, Cowan assured the

FCC representatives that Murrow remained a salaried CBS commentator, likely

\td return to the airwaves. "The demise of See It Now like theldeath of Mark

40
Twain," Cowan remar?ed "has been greatlx exaggerated." .
’ 1 *

ﬁevertheless, if Murrow pere to be brought back to prime tipe, he hardly

appeared aware of the fact later that month when he openly criticized Columbia's

i

prioritcies. Before the Radio and Televisﬂon News Directors' Association,
.,h -
Murrow saw all pi television in deep trouble. Standards of public service

> M

had been gsurrendered, leaving him '"selzed with fear" and the "dation 1ia
» . X NS
mortal danger." Americans were not being iniormed by television.

R ’ '
To Murrow, America's Cold War with the Soviet Union made CBS' new schedule

all the more alarming\ "Thrs nation," he said, "is now in competition with
nalignant forces of evil who are using every 4 trument at_their copmand to *
empty =ﬁ; mind? of their subjects.” Without TV news progranming, "we are
protecting the mind of the American puh{io from any real contact with the
-menancing world that squeezes in upon us." 42 ‘ .

Murrow's address kept the controversy over his program alive. The

Reporter, a liberal journal of no litthe influence, reprinted the speech,

while mass circulation magazines ranging from Time to TV Guidergndorsed

Murrow's remarks with the latter also eventually reprinting the texr. Stanten

L
priVately tried to quiet some like Magnuson by showing no decline in the
- 43
network's budget for news. But no informatignal program replaced See It Now
44 v .

-

L]

o

in evening prime time.

‘-‘ * - F
Into early 1959, Murrow's arguments were taken up by others. CBS news

'
— -~
O
.

correspondénts Erlc Sevariled and Martin Agronsky, in a televised

- il
IS

: 12

-

+

- J




4 L K . 11

~

-

N ..
\/ N

interview, bewailed the end of ﬁany of thelr network's programs while -

regretting that the n?ghtIy‘newscast ran only fifteen minutes.45 Murrow's
Cold Wax imagery was tdken up by John Fischer, editor of Harper's, who ié
March insisted that éqlev%sioh "nudt givgmﬁzgple the information they need to
make iﬁtelligﬁnt and respoﬂsible decisions about both d9meific.dhd‘ﬁoreign
problems and the kinde of érobleﬁs whiéh have n;w ?eco;é s0 urgent‘to the

46 _ .
Fischer's counterpart at Saturday Review,

survival of the whé&e country,"
- ' . - d
Norman Cousins, five weeks later declared, "The Public Still Owns the Air"

. o~ *
and noted a "q1minishinéh program service of less news and information. "In » /

. ' o ’ .
television, sponsored entertalnment mpre than dominates, it overwhelms,"

Cousims wrote. 'Informational televislon has never known anything finer than
o ;

. . » . . )
See It Now, producﬁg }y,gdwarq R. Murrow and.Fred W. Friendly./ See It Now ~

N
Fl

canmot now be s?fq; it has been backed off th alr by commerclal entertain-
47 : . s . I
mént." ’ ' . ¢

_Th}ough this discuss!gn, sevgral themes emerged. firsi, none of Columbla's

critics denied tha} news programs in the late 1950s obtained poor or compara-
) * .48 ¥
tively low ratings. Second, with the exception of a few Old Guard Repub-

. 49
licans like John W. Bricker and a few'radical Menckens like Wi}liai Appleman
“ - - - o o .- 50
Williams, none criticized the ‘bfases or content of netﬁﬁ?k news programsf

A

A .
Instead, thelr véry présence on the schedule pleased the detractors of the home
ra

screen.51 "Virtually all saw carrylng news programs as a sort of glorious

bedet by Cold War challenges unresolved

»
burden, and an obligatioi to a nationE

by the %}kes of Bart Maverick or Kook
Thus Willlam S. Paley found himself in early 1959 as he welghed the forth--

1

" coming Columbia schedule. However poor a news progran'¢ audlence share, a

sponsor . was ready, thanks to the fanty orv dialing error of Peter
-~ L3 '
Peterson's little boy. Moreover, a news program might placate thuse few if influentigl
- hd i * 4 * .

. Ny .o w

<y .~ . -~ ]




P ’ .

fans of Edward R. Murrow and néws programming: congressmen, magazine and

newspaper critics. Perhaps evén the FCC's investilgators of the network

» »

" practices gight be won over.
‘ ) N\ g

Still, Friendly ard others have raised another factok: the budding
] * . . P
scandal over the fix of the popular quiz shows. Dotto, Twenty-One and other

popular ptograms of the 1935-58.seasons, offered as legitimate contests of

skill and memory, were found in late 1959 to have been rigged by their v
- ) : .

producers. " Once the shows were revealed to be frauds, CBS faced a public

relations battle of‘gigantid proportions~, To offset that prospect, Paley
1

and others createddCBS Regor%s. "The specter of the quiz scandal," Friendly .

’ -

wr%tes, "overshadowed everything."

Friendly 8 argument does not survive serious scrutiny. Paley approvedg g
CBS_Reports sometime before Stanton s May, 1959 Ohlo State address, or more
than six months before the quiz fix was exposed. , It is\py ne means

)

certain that upper, management knew that early in the year of the decelts,
.
L]
Although certain.magazines had since April, 1957 been carrying stories/imply— -
f -
53 ...
ing fraud Sta i!ﬁ?w' others had convinced themselves that such £ atures

were the saur grapea of losing contestants and oppo unist?c\\\int edla

4.
critics.é A New York cqunty grand jury then look ng into the quiz programs

offered oneféalid basls for discomfort. Yet predic 3ng much public outcry

*» r 4 o, 4 \.
from any subsequent indictments, eéen 1f the executivey did antlcipate them,

was difficult. Most of the ﬁ%ograms in question had alyeady left the alr by

i 55 .
early 1959 because of declining ratings. Then, too, had the leade}s of
* Y4 \

CBS and NBC actually been aware of the riggings, as Frlenlly asserts they were,

*

- L)
more than CBS Reports would have, been announced in Hay;/ Cowan ﬂ?uld have been
dismissed as president of CBS-IV since he had originally produced The $64,000

Question, oné of the quizzes in question. Although denying to his death that
v LY ' .

? . '



[

any improper stagipg occurred while he produced the program, Cowan did

. . ’!" 56
eventually lose his position onCe the scandal was exposed. Nor would NBC
have continhgd until November to retain as a Today Show host, Charles Van .
Doren, a big winner on Twenty-One, who had been coached throughout his ﬁﬁf

performance. Aﬂﬁ/NBC President Kihtner would not later have deémanded that

Van Doren, whom he presumed to be unsolled by the scandal, testify to his
. 57
innocence in November, when his admission of culpabllity caused an uproar.

. Friendly's describtion of CBS Reports' ""strange birth" notwithstanding,
[ + ‘ .
the actual chronology fits a different grouping of events and pressures. In

July, 1958, CBS canceled See It Now and a storm of protests'enSued. In October,

@
’ 1958, CBS Television President Cowan assured FCC staff members that Columbia ,
intended to bring back into pr;ge time a documentary, only in a différent o
form.” In ﬁ:rch, 1959,-PetersoﬂL§f Bell and’Howell approached Stanton about ; a
~ ] Bell's spomsoring such a documentary. One menth later, the FCC announced a v

»

new inquiry into many aspects of network operatlons, with the prospect, however
remote, pf new andlpunitiVe network regulations. Leading opinign leaders'
through this period were deploring the fate of Murrow and See It Now, and

! -

. insisting that theé television industry revive a lost form of the Golden Age.

Early in May, with CBS' time sales promising for the 1959-60 season, Stanton
y .
visited Ohio State to announce the fall premiera of CBS Reports.

\ The birth of CBS Reports, then, owed lits&e to a $64,000 question and

most everything to other circumstances. The presence of a sponsor, the

-

prospect of an open~ended FCC iﬁquiry, and a critigs' tempest over the
departure of Sea It Now, presented Wiiliam Paley with scarcely any other
option. Stanton went to Columbus in May and CBS Reports began on a monthly

basis in October. In January, 1961, Columbia commenced to air the program

58
weekly and over the decade, CBS Reports garnered Emmys and Peabody awards.
‘ ?

»

. LI R

. El{[{c x * o . . . ]
= 15




. ; . - ]
: 1 . - ~ . -

. . .The path of CBS Repokts servgs to answer certain questions. First, the

. '

economics of networking in the 1950s did matter greatly to at least one

-

chain deciding for prime time news. Second, critics and regulators probably

-

did' influence such determiﬁations.

* Later impbrtant moments in broadcast history might be explored in this
fashion. The expag;ion of t;e CBS apd NBC evening Aewscasts from 15 to 30
minufes, for example, of the .creation of GO'Minutes, which aborted t?e docu-

. mentary form, the retent success of ABC News, all may owe something to

!'

e N
Bhifti g climatgs of opinion and managerial imperatives. Rather than derive

.. generalizations that barely inform, historians of broadcasgﬁ\ews mi}ht

®Rmbark on such case studies that seek to ;ecreale the "culture" of the moment
’Phat can be decisive agents of change. ''The business of history}s' one
‘ r - “ ,' a
historian éf France recently noted, is.'to grapple with dynamics of” causation."

- . s
% ‘ ,
g
~
N e
» & ? , »
’
NS -
« g i ;
/e .
r i o S {.. .
- > ” ‘
. \ } - \r ’
4
[ “\
.




1%

NOTES '

o

: 1. Cleveland Press, 9 May 1959; Broadcasting, (11 May 1959}, p.'530;
! o] .
/ "The Reminiscences of Frank Stanton," (1968), Oral History Collection of

+ Columbia University (hereafter COHC), pp. 186-88.

2., Fred W. Frien&iy, Due to Circumstances Beyond Our Control (New York,

1967), p. 101. Less helpful are Gary Paul Gates, Air Time: The Inside Story

' of CBS News tNew York, 1978); Sig Mickelson, The Electric Mirror: Politics

in the Age of Television (New York, 1972); William S. Paley, As It Happened:
» L}

A Memoir (Garden City, 1979); Robert Metz, CBS: Reflections in a Bloodshot Eye *

(Chicago, 1975). -
, 3. Robert Lee Bailey, "Examinatioh of Prime Time Network Television\\ 4

Special Progra:‘" Ph.D. dissertation, University of Wisconsin, 1967, pp

s

42, 75. e,

» 4, Thomas B. Morganm, "Crisis, Conflic®™and Change in TV Hews," Look,
st -~ s

(7 November 1961), p. 51. See also William Small, To Kill a Messenger:

»

) Televiéi&h News and the Real World (New York, 1979}, p. I9; Harold Nehling,

The Great Time Killer (Cleveland, 1962), p. 37; Marie Torre, pon't Quote Me

‘1(Garde<City, 1965), pp. 180, 182, 217-18.
- rd
¢ 5. Joseph R. Dominick and Millard C. Pearce, "Trends in Network Prime~

Time Programming," Journal of Communication, 26 (Winter, 1976), pp. 79-80.

L]

6. Raymond L. Carroll, "“Economic Influences in Commer Newyork .

-

. .
Scheduling,” Journal of Bsoadcasting, 23 (Fall, 1919), p. 423 and passim. //f

7. Edward Jay Epstein, News from Nowhere: Television and the News

(Ney York, 1973). - -

. P .
8. Jameg L. Baughman, "“The Dream of an 'All-American Elite': Network

Television in the Golden Age, 1948-1958," papar, annual meeting, Organization

Ky of AmerMgn Historians, 3 April 1981. Cf. David Paul Nord, "An Economic

L]

.
- ’-

T




7,

e

"C.B.S. Fights To Regain the Title,'" Fortune, (29 January 1979), p. 60; noteg

o’
Perspective on Formila in Popular Culture," Journal of American Culture,

3 (Spring, 1980): 17-28.

9. David Holbrook Culbert, News for Eggg}man; Radio and Foreign
Affairs (Westport, Conns, 19?5), PpP. 215-16. . ‘

10. James W. Carey, "The Problem of Journalism History," Journaliswm
Histogi, lfLSpring, 1974): 3-5, 27. Carey admits to borrowlng the expression
"Whig" history from Butterfield; his alternative view is also from Butterfield,

~

which he does not acknowledge. See Herbert Butterfield, The Whig Interpre-

tation of History (1931, New York, 1963), especially’ch. 5.

11. Ernest R. May, The Making of the Monroe Doctrine (Cigbridge, Mass.,
- Y

1975), pp. 259-60.

12. Stanton, COHC (1968), pp. 186-87. Stanton similarlycredits himself
* 7
with the airing of Playhouse 90, one of Columbila's most hoyored programs of
. N
the late 1950s. ; v
I d

13. Notes of interview with Richard Jencks, n.d., Martih Mayer SS.,

l L]
Columbia University, Box 68, provide one of the few indicatlens that Stanton
played a role in programming.

- .
14. On Paley‘s dominance, see Stanton, COHC (1968), pp. 185, 200; ff

»

unabridged ngtes of interview irfgvzzficers of CBS 6-9 October 1958, p. 30,

Office of Network Study (hereafter, ONS), FCC MSS., GSA Invoice Ko. ZZ-A-1986,

J

Box 163 interview with”Paley, The'® Today Show, 2 May 1979; Peter W: Bermsteln,

N

» y »

of interview with Michael Dann, n.d., Mayer!MSS., Box 68.

is. rinuer g Jnk, (24 March 1950), p. 70, (30 May 1955), p. 36.

16: CBS nemoranduq,'cﬁorge Bristol t; all TV network salesmen, 14
Fcbiuafy 1957: copyhln NBC MSS., State Historlcal Society of Wiscousin (here;
after, SHSW), Box lkb; Egghgé\ (l‘0ctober 1956), p. 16; Sponsor, (11 April
iss9), p. 45. . TN, '

[ o

1 q ] ’ - * ~ .
b . ¢ " 180 ' R * -’




»

. "
J

17.. Unabrid;ed notes of interview with CBS officers, 6-9 Gdfober 1958, ’
PP. 52-33; handwritten notes of interview with CBS officers, 6-9 October -
1958, p. 20, ONS, FCC MSS., GSA Imvoice No. 72-A-1986, Box 15; Televi&ion j

Ageg’(26 January 1959), p. 23. Cf. Harold G. Vatter, The U.S. Economy in \

-

the 1950's (New Yor:;/;eea), pp. 115-20, /

18. Figures ar ;fbr all four networks., Broadcasting Yearbook 1964.

] {Washington, 1964), p. 25. See also Business Week, (29 June l9§g), F. 108,

(31 January 1959), pp. 42-43; Editor and Publisher, (f March 1959), p. 26;

Richard Austin Smith, "IV! The Light That Failed," Fortune, 58 (December,

1958) ,/pp. 79-80. /

‘ 9. Stanley Frank, "Iéleviston's Desparate Numbers Game,' Saturday »
b ]

L J

P

Even qg,Post, (9 December 1957), p. l49.-

. Alefgnder Kendrick, Prime Time. The Life of Edward R. Murrow

(Bostoh 1969), p. 381; Friendly, pp. 75-76' David Halberstam, "CBS The
Power and the Prof%ts," Atlantic, 237 (January, 1976), p. 79; Variety, 9
° July 1958, p. 23; Broadcasting, (3 February 1958), p. 54. . :
Y 21. Sevarwid to Niven, Sevareid to Collingwood, 24 February 1938,
Sevareid MSS 3 L brary of Congress, Box Cc-2. .- \
.\\\22. Testimony of two advertising executives in Docket 12782, vol 2
Proceedings, yol.?‘f‘:f 620, vol. 6, pp. 767, 768, Commisalon Docketa Room., J .
23, On Kintner, see Bob Stahl, "Five Who Are Taking a Giant Step at

NBC," TV Guide, (10 October 1959), p. 10; David Levy, The Chameleons QNew

\!ork, 1964), especially pp. 11, 40-?1,,48; upabridged notes of inteﬂy(ew with
NBC officers, 27-28 *0ctober 1958, p. 51, ONS, FCC MSS., GSA Invoice No.
72-A-1986, Box 12; William L. Shirer to Morris L. Ernst, 9 *P;11'1959.

Ernst MSS., Western Hupanities Library, University of Texas, Box 542. .

B 24, Fortune, 48 (July, 1953), pp. 80, f!k. The CBS and RCA anepalnreports \

for;fhe 19508 were 2lso-consulted. \\\

ERIC -/ | | \
. 19




. - 7
. . -,
. . )

. 25, James L. Baughman, "Ha;riors in the Wasteland: The Feder;l
Comeunications Commissi?n and American Television, 1958-1967," Ph.D. dlsser-
tation, Columbia University, 1981, ch. A; TRB, “The Weakest Sister," New
Republic, 141 (19 October 1959), p. 2; David Frier, Conflict-of-Interest in
;hg;E;ggghggg;=£hmin1§;;a;igg (Ames; 1969}, chs. 11-13; Clifford J. Durr,

. "The Forgotten Client of the Agencies,” New Republic, 138 (30 June 1958): 8-3

26, Docket 12285, Proceedings, vols. 21-23, pp. 3986-945, FCC MSS., GSA

Invoice No. 72-4-1986, Box 8; U.S. House, Cormittee on Interstate and Forelgn

k\ . o i

Commerce, Network Broadcasting, ~Report No. 1257, 85th Congress, 2d. sess.,

1958; Roscoe L. Barrow, "Anti+trust and the Regulated Industry: Promoting

[ .
Competition in Broadcasting,")Duke Law Joaﬁnal, (Spriné}\&QGﬁ): 282-306; 2

Lucille Sheppard Keyes, '"The/Recommendations of’ the Network Study Staff,"

*
-

. George Washington Law Review, 27 (January, 1959): 303-26; CBS Annual Report

[

1957, p: 11; Broadcasting, (7 October 1857}, pp- 31-36, 39, 92, 94-106. .
27. Transcript of interview with Bernard Schwartz, Wﬁsf, 8 February 1?60, o
copy in Oren.Harris HSS?, University of Arkansas, Groug 3, Box 10-4-29ri
- . ; 28.‘ John Daly to Robert Kintner, 27 June 1956, Daly MSS., SHSW, Box ll.

29.- Victor Hansen, address, 18 April 1957, copy in Emanuel Celler MSS.,

-

Libpaéy of Congress, Box 240.°

-

30. \Hansen to Doerfer, 1l March 1338 13L~§arch 1958 Doerfer to Hansen,
v

7 May 1958, Hansen to Doerfer, 2 October 1958, 31 October 1958, HaroldG.
{

Cogwill .to Commission, 6 February 1959, copies in Newton N; Minow use ?,

SHSW Box 26- Broadcasting, (9 June 1958), p. 31; ECC order, 27 Febxuary 1959,

annOunced 10 April 1959; Broadcastigg, (27 April 1959), pp. 65- 66,§[gvertising
Fd " L L]
Age, {2 March 1959), pp. 1, i:;//
» '
31. Observers in the latd 1970s tended to dismiss the FCC as a wag;e of

office space with little influence on the networksa. In early 1959, hEyever,

I

o \ . . N .

. ¥




Ve

the Commission was. by (no means so easily disregarded, no matter how ineffectual
, .

;t the moment the Eisenhower majority of commissiohers aﬁpeared to be. Only ~
slxteen years earlier, oné network had béen split up a%d all the chains \
wefe subject to new, onerous regulations because of the 1941 Chain Broad-
casting Rules, The.network manager of 1959, tﬁén, had little reason to fore-
’ cast continued ineffectiveness =~ which h;s esseytiafiy been the case --
] 5hrough‘}tﬁ?19605 aﬂE.1970s, whilerabssessing many memorles of earlier and
hard regulatory times. ) ‘ /
32. 1In data released just prior to Stanton's speech, Columbia's February,
1959 bill:ngs showed a 7.2 percent incLease over February,‘1958; NBC enjoyed . !
a 7.5 percent rise over the February, 1958 billings. Spongor, (25 April 1959),
P 17.: In con t, the December 1957 and 1958 comparisons, typical for the;
. ! .
i958 year, had been the least éncauraging t; Columbla: ABC, + 24.0 percent,
, NBC, + 11.3 percent, CBS, + 3.6 percent; average, + 9.7 percent. Advertising
Age,” (23 February 1959), p. 186. .

L]
. 33. See4?eterson'é testimony in Docket 12782, vol. 16, Proc., vol. 45,
; oy ZIoc.

i\"

! .
pp. 6803-804, and Robert Lewls Shayon, "Mr. Percy's Touch for Television,"

éatufday Review, 43 (8 Oltober 1960)¢ p. 61, \ * ‘ e

-

34. Exhibit 51 in Docket 12782, vol. B, lists the program's station

]

.  clearances for February, 1954. Of CBS' affiliates, 33 percent did not carrty

L4 ’

J=See It Now the week of 2 February 1954”compared to 94 percent taking Doug

3
K "Edwards and the News. »

35. James L. Baughman, “See It Now and Television's éolden Age, 1951-

'

. 58," Journal of American Culture (forthcoming); John Crosby, "It Yas New

and Wae Were Very Innoaent{' TV Guide, (22 September 1973), p. 8; William L.

Rivers, '"The Correspondents After 25 ?eara," Columbia Journalism Review,

1 (Spring, 1962), p. 9.

. 21 ) P




N

' \\' .
36.» Unpublished analysis of television cfitics by Patrick McGrady,

October, 1958, Fund for the Republic MSS., Princeton University, Box 63.

37. New York Herald Tribune,lll July 1958.

[

38. Kennedy to Cowan, 16 July 1958, Theodore €. Sorensen MSS., John F.

~

Kennedy Library, Box 3.

[
—

39, Frank Stanton to Magnuson, 3 December 1958, copy in FCC MSS., GSA

Invoice No. 72-A-1986, Box 13.
— N
40. Handbritten notes of meeting ¥ith (BS officers, ONS, 7 Octoter 1958,

pp. 42,.43. « “\
41, Text of address in Murrow MSéi, Tufts University, Box 7-B-25.

42, 1Ibid. See also Murrow to Leon Linn, 16 January 1959, ibid., Box’

! ]

Box 2-B-4; Pete Martim, ™I Call on Eipard R. Murrow," Saturday Evening Post,
{

2-B-8; Interview in Lonif; Daily Mail, c. November 1958, clipping in ibid.,

(18 January 1959), p. 78.
&5. Stanton ?& Magnuson, 3 December 1958,
- 44, Spomsor, (1l April 1959), pp. 46-47, lists the weekly schedule for
Aprll and early May. \f _ .,
45 Fund for the Republiclintdrview, 29 January 1959, oveg.WGBH Bbston,
reprinted in Harry J. Skornia Qnd Jack Hilliam Kinson, eds., Problems and

Controver!ies in Televiéion and Radio (Palo Alto, 1968) pp. 364-74; Editor

and Publi;her 7 February 1959), p. 56.

NVAG. CBS News, “Is Ameriean Jourrialism Meeting Its Responsibilities?"
Great Challenges, 28 March 1959, tradscript, p. 2, coﬁy in FCCmySS., GSA
Involce No. 72-A-1986, Box 15. . ¢

N \
47. Cousins, "The People Still Own the Air," Saturday Review, 42

(9 May 1959), p. 20.




\

48, Notes of interview with NBC officers, 28-29 October 1958, p. 6,

ONS, FCC.MSS., GSA Invoilce No. 72-A-1986, Box 11; Stanley Frank, p. 149;

g

Docket 12782, wol. 2| Proc., vol. 5, pp. 693-94,

1

49, New York Times, 7 April 1954, 5 February 1955, Chicago Tribune,
/ 5 )
30 April 1955; Donald R. Matthews, U.S. Senators_and Their World (Chapel

Hill, 1960, paperback edition), p. 212, Cf. Danlel Frederick Hahn, "The
&

Far Right Opposition to thgatﬂass Media," Ph.D. dissertation, University of

Arizona, 1968. 1

50. Willlams to Murrow, % February i959, Murrow MSS., Box 2-C-47. -

51. One exception was Murrow's interview program, Person-to-Person,

which received some biting criticisms. John Lardner, "The Perils of

Pfivolity;" New Yorker, 33 (11 January 1958): 104-06; Gilbert Seldes, 'Mr.
Ernst Objects," Saturday Review, 42 {8 March 1958): 44-45. o p

52. Friendly, p. 101. "David Halberstgm, The Powers That Be {New York,

1979), p.’155, rather haphszardly borrows from Friendly's anLlysis but
refers to the "1956" quiz show sgandals. '
i Yo
53. Time, (22 April 1957), pp. 78, 80, 82; Look, (20 August 1957), pp.

45-47. Advertising executive Robert Foreman's novel, The Hot Half Hour

(New York, 1958), alsq suggested a rigged affair while David Levy's roman a

i

clef about NBC suggests Kintner and others knew, The Chameleons, p. 90,

) 54. "The -Reminiscenceas of Frank Stanton," (1978}, COHC, PP. 25-26;

Broadcasting, (29 Septembar,1958), p. 48; Television Digest, (speclal supple-

ment) (21 June 1958), "The Reminiscences of Louls Cowan," (1967}, COHC, p. 194;
James Kent Anderson, "Fraudulence in Television: The History apd Implications
of the Quiz Show Scandals, 1955-1960," Ph.D. dissertation, University of

& .

~

Washiogton, 1975, pp. 127, 176~77.

! 55. Broadcasting, (29 September 1958), i). 48; Anderson, pp. 162, 167,. 175.

23 "




- 56. Cowan, COMC, p. 189; Andersen, pp. 25, 220. Y
1

-

57. Cowan, COHC,~p. 193; Hduse, Commqugdﬁbmmittee, Investigation of

L3

Televigion Quiz Shows, Hearings, 86th Congress, lst. sess., 1959, pp. 624-30;

\\\h/,Newsweek, (9 November 1959), pp. 69-70; iflumbus Dispatch, 8 November 1959;

Ay [

Hans J. Morgenthau, "Reaction to the Van Doren Reactlon,’ New York Times

Magazine, (22 November 1959), P lOG;'Eric F. Goldman, The Crucilal Decade i_

and after: America, 1945-1960 (New York, J1960), pp. 316-24; Richard §.

Tedlow, 'Intellect on Television: The Quiz Show Scandals of the 1950s,"

American Scholar, 28 (Fall, 1976): 483-95; Washington Star, § November 1959;

Renata Adler, “"Reflections on Political Scandal,” New York Review of Books,

Ty

" 24 (8 December 1977), p. 20.

“ e

»
58, For afless cheery ylew of CBS Reports in the 1960s, see New York \
Times, A3 June 1966,

.

59. Christopher H. johnsoh, review of French Peasants in Revolt: The
Fad

Insurrectio® of 51, by Ted W. Margadant, American Historical Review, 86

(February, 1981): 147. o . .
’ 7’

ERIC 24




