DOCUMENT RESUME

BD 097 685 cs 201 593

AUTHOR Nasser, Munir K.

TITLE Along Freedom's Double Edge: The Arab Press Under
Israeli Occupation.

PUB DATE Aug 74

NOTE 40p.; Paper presented at the Annual Meeting of the
Association for Education in Journalism (57th, San
Diego, California, August 18-221, 1974)

EDRS PRICE MF-$0.75 HC-$1.85 PLUS POSTAG:

DESCRIPTORS *Arabs; Communication (Thought Transfer); *Freedom of
Speech; Higher Education; Information Dissemination:
*Journalism; Mass Media; News Media; *Newspapers;
*Press Opinion; *Propaganda

IDENTIFIERS Israelis

ABSTRACT

This paper examines the Arab press under Israeli
occupation and presents two hypotheses: freedom of the press under
occupation serves both Israeli interests and the Arab population, and
freedom of the Arab press under occupation is "relative" and
"controlled," By allowing freedom of expression, the Israelis achieve
several aims: a free press will prevent the establishment of an
underground press and will serve as an outlet for mass tension; a
free press assures that the conflict over the future of the occupied
areas will be kept in the forefront of Arab public opinion; extremist

Arab writings are encouraged
stronghold over the occupied
that military swvppression is
Arab press is manipulated as
achievements in the occupied
facts as ney tive, they feel

by Israeli authorities to justify their
areas and to convince the Israeli people
the only way to keep normality; and the
a channel of propaganda for Israeli
areas. Although Arab editors see these
that there are positive aspects which

can be exploited. They believe that the major role of the press under
occupation is to keep the conquered Arabs well informed and
enlightened with their morale high. (Author/RB)



B UEPARTMENT G HEALTH
FULCATION K NE L6 ARL
NATIONAL INSETLIE Q8

t DU WTION
e,

e . pAT 3L AAITIPEEE A I SLPRY B ] .
LX RN N CI R IYTR L B S S O LY
LT A R L T T X A SV I M Y AvA'mB
T B N . .

. ot e . b e

ALONG FREEDOM'S DOUBLE EDGE:
THE ARAB PRESS UNDER ISRAELI OCCUPATION

By
Munir K. Nasser

M.A. Candidate
College of Journalism
University of South Carolina

This paper is the first-placs winner in the second annual
James W. Markham Student Paper Competition in International
Communication, It was presented at the Association for
Education in Journalism Convention August 18-21, 19724, at
San Diego State University. The author acknowledges the
assistance of Dr. Kenneth Starck for his encouragement and

guidance in the development of this paper.,



ALONG FREEDOM'S DOUBLE EDGEs
THE ARAB PRESS UNDER ISRAELI OCCUPATION

Contents

I« Introduction

II. The Political Setting: 1967 wWar and After
III. Aradb Press in Israel Before 1967

IV. Press in Jordan before 1967

V. Arab Press Under Occupation: Overview

1. Al-Basheer

2, Al-Fajr
3. Al-Sha'b
VI. Al-Quds: ‘A Case Study
l. Editorial Policy
2. Staff
3. Circulation
L, Advertising
5. Make-Up
6. Censorship
VII. A *"Controlled" Free Press
VIII. Occupation and Press Freedom
IX. Conclusion |

X. Footnotes and Bibliography

¥ 24 33 36N 2 3K S0 A ¥

ERIC

Full Tt Provided by ERIC.



I. Introduction

The Arab press under Israeli occupation represents a unique
phenomenon in the history of the Middle East press. Several factors
combine to make the study of this press worthwhile. While almost all
Arab states--except Lebanon-~do not have a free press, it is remark-
ably surprising to see fieedom of the press flourish under occupation.
At the same time, the Arab press in the West Bank of Jordan is a pe-
culiar case in the history of military occupations. Diring the Ger-
man conquest of Europe, the press was controlled by force, regula-
tions and penalty. Under Israel, the conquered press todazy enjoys
"relative" freedom to the extent of being allowed to voice demands
for an end to the Israeli occupation and recognition of Palestinian
rights.

The Arab press today is the only public outlet for the thoughts
and feelings of the inhabitants of the occupied aieas, who comprise
more than one million, or one third, of the Arabs of Palestine. In
the absence of any recognized political body in these areas and Is-
rael's refusal to authorize political gatherings and associations of
leaders and notables, the Arab press serves as the only forum for
Arab statemsmen, functionaries and thinkers. Also editors, commenta-
tors and contributors of this press are in the unique position of
not being obliged to toe the general line of Arad official policy.

The aim of this paper is to survey the Arab press under Israeli
occupation and examine two hypotheses:

LA

1. Press freedom in the occupied areas is a two-edged sword
that serves both Israeli interests and the Arab population,

2. Press freedom in the occupied Arab territories is "relative"
and "controlled",




L]

The methods used for this purpose are several., First, there is
an analysis of selected issues of Al-Quds, the major Arabic daily
hewspaper under Israeli occupation. 4Also, many observations are based
on the writer's experience with the Arab press in Jerusalem before
and after the June war of 1967 and on personal interviews with Al-Quds
editors. Attention is given also to some pertinent literature dealing

with military censorship and press freedom in Israel and in Jordan,

IX. The Political Setting: 1967 War and After

When the Middle East war of Sune 1967 ended, Israel occupied
'territory equivalent to three times its pre-war size: the Sinai Penin-
sula, the West Bank of Jordan, the Gaza strip and the Syrian Golan
Heights. All these territories belonged to the three independent states
of Egypt, Syria and Jordan. About one million Arabs remained under

Israeli occupation, the majority of whom are still living in the west
Bank of Jordan(See Table I).

TABIE 1
Occupied Arab Territories - 1972+

Territory Area(square miles) Population
West Bank 2,270 639,300
Gaza Strip 140

} 390,700
Sinai 23,622
Golan Heights Lily n.a
Total 26,476 1,030,000

———

*Sources Israel Statistical Buresu, as cited in The
Middle East and North Africa, 1973-1974, 20th
edition, (Europa Publication Ltd., London,
1973), p. 376.




Figure I

* Cairo

aony SN

EGYPT

)

e

~ Tripoli

LEBANON

Beirut *»

a0 53

* Damascus

SYRIA
R SOLAN HEIGHTS 1Syria:
El-Quneitra

@
osi 2,

m

Tel Aviv * J £
As Salt

- t ' ‘
e??;gle
|} @Naby
v"..'.'. i

e)
i
m

?

f
§

* Amman

¢ —— O -
L) — _é‘... )
o UYLl
— - ?
—— Iy

_ Berpy,

caza £
Khan Yunis /:'
El-Arish A

Beershebo

ISRAEL

JORDAN

L
’t flsmailia

Suez } }

SIMAL

———

—em czer ?::‘::‘."EISQ_{{_

-
—— o
- i —— v me et o —— -

OCCUFIED TERRITORIES

e e s
- = e

B A DI S W O S S

F e



3

The "West Bank" is the short name for the portion of Palestine
west of the Jordan River that was annexed in 1949 by the Kingdom of
Jordan(See map in Figure I). The area of the West Bank is 2,270
square miles, and its population in 1966 was 900,000, The Israeli
census of 1967 counted about 660,000, including 60,000 in Arab
Jerusalem; thus, about 240,000 persons left the West Bank during and
after the Juﬁe War of 1967.1

Israel established military government over the occupied terri-
tories.which are devided into several military districts headed by
Israell military governors. Jordanian civil law remains in effect on
the West Bank supplemented by Israeli military regulation.2 The Arabd
sector of Jerusalem was officially annexed to Israel in June 1967 and
is not considered by most Israelis as occupied territory. A law en-
acted by the Knesset(the Parliament) authorized the enlargement of
municipal boundaries of Jerusalem and to apply the same legal juris-
diction and administration in force in Israel itself.-

Israeli occupation authorities carried out integration and an-
nexation measures in the VWest Bank of Jordan. The Palestinian popula-
tion has since been living under continuous physical and moral har-
rassment. Israeli security measures are ensured by swift punishment
for members of the Palestine guerilla movement, destruction of houses
of suspected guerrillas or their supporters. As the occupation has
progressed such measures have become harsher and nore arbitrary.u

The "open bridges" policy has been one of the pillars of the
military rule in the occup:ed territories. Contacts of the local Arabs

with the Aradb world in generel and with the East Bank of Jordan in




particular either in commerce or through visits on both gides have
contributed to the normalization of the social system in the West Bank.
Thé Arab population is exposed to different media of communication.
They listen to the different radio stations of the neighboring Arab
states, to the guerrilla broadcasts, and they watch different tele-
vislon stations from Jordan, Syria, Lebanon and Egypt.s

The creation of "facts" by Israel continued in the occupied ter-
ritories throughout 1967-1973. It was announced in March 1973 that
the Gaza Strip would be incorporated into Israel angd that Jewish set-
tlements in the Strip would continue., Statements by Israeli Minis-
ters made it clear that in addition to Arab Jerusalem, the Gaza Strip,
and Sharm al-Sheikh, all of which had been effectively annexed, the
Golan Heights and substantial parts of the West Bank would not be
returned. There was also increasing evidence on the ground, Forty-
eight setllements had been established by mié - 1973, including 11
along the West Bank of the Jordan river, and a Jewish quarter in the
Aradb tovwn of Hebron. Defense Minister Moshe Dayan suggestea in early
1973 that individual Israelis should be allowad to buy land in the
occupied Arab territories. The Jewish National Fund and the Israeli
Lands Administration had aquired 15,000 acres of Arab land, and the
army was in occupation of another 20,000 acres.6

Ar: extensive buildirg program to house new Jewish immigrants
to Israel was rapidly being executed in and around Jerusalem. Within
five years of the June Var of 1967 the construction of large housing
estates has transformed the appearance of the 0ld City and broken

its historic skyline.7



The Israell authorities in the annexed city are pyrsuing a policy
with the distinet aim of erasing Aradb culture, history and even Arabdbic
language. School textbooks are being changed with strict concentration

on Israeliiand Jewish themes.8

The October War of 1973, however,
demonstrated that deep nationalistic feelings ol the part of Jerusa-
lem's Arabs are still very much alive. One manifestation of this
was a sudden resurgence of guerrilla activity in Arab Jerusalem, An-
other signal of a change in mood was the extremely low Arab turnout
in Jerusalem's municipal electioas on December 31. In contrast with
the large Arab participation in the previous elections in 1969, the
vast majority of the city's Arabs now chose to ignore the elections
in expectation of Jerusalem's possible liberation, Israel's image of
invincibility having been tarnished by tle events of the October War.9‘
A recent public survey has indicated that 2 clear majority of
the West Bank Arabs strongly favors an independent Palestinian state,
The survey was conducted before the October War of 1973 on behalf of
the TIsrael Institute of Social Research. To & Question about the future
status of the West Bank in a peace agreement between the Arabs, and
Israel, W4% said the West Bank should be part of an independent Pales-~
tinian state; 8%, a Palestinian state federated with Jordan; and 2%,
a Palestinian state federated with Israel. Twenty percent opted fo:
international status for the West Bank, 19% for return to Jordan, 3%
for joint rule by Jordan and Israel and 2% for the status quo witin
Israecl occupyins the West Eank but having no sovoreignty.lo

Althoush there may be virtual unity of opinion in favor of liber-

ation in the Jeruzalem Arab community, there appeurs to be some dif-



ference of opinion regarding the status of the city in the future.
According to the same public opinion survey recently conducted among
the Arabs of the West Bank, including East Jerusalem, 35% of those
interviewed favored the internationalization of the city; 33% asserted
that Arab Jerusalem should be part of a Palestinian State; 7% wanted
the city to be returned to Jordan; 6% believed that Jerusalem should
be part of a Palestinian state federated with Jordan; 3% preferred
to see a common government in the city by Israel and Jordan; and only
2% favore. continued Israelil soverelgnty.ll

In the West Bank of Jordan, a near-unanimous antagonism seems to
exist toward the Hashemite monarchy, but alsc a true desire not to
get separated from Jordan. The Amman authorities in turn are opposed
to schemes for political reprecentation to be set up in the West Bank
by Israel because they are afraid such an initiative would reinforce
the separatist aspirations that have made their appearance there since
the massacre of "Black September® of 1970 in which the Jordanian arny

crushed the Palestinian guerrilla movement in the East Eank.12

III, Arab Press in Tsrael Before 1967

During the British mandate, Palestine was a special case in journal-
ism., No other area with a population of two million of whom at least
30% were illiterate could boast of 18 morning dailies, 3 evening papers
and a host of weeklies and monthlies. 13

Of the four Arabic language dailies that were being published juczt
before the end of the British mandate in lay 1948, Falastin was the

oldest. Establisied in 1911, it was nationalist in policy and ovned



by the Christian family of Al-lassa from Jaffa, Al-Diffa‘' was estab-
lished in 1932 and was nationalistic in policy and read by both Nog=
lem and Christian Arabe.t"

Pra-publication censorship during the British mandate on Palestine
provided that all copy gc to the censor before printing except for
news, sports and ads. Five papers were suspended temporarily for
running anti-government editorials, usually without submitting them
for prior censorship. Under the Palestine press law of 1933, the
High Commissioner of Palestine also had the power to suspend public-
ation of newspapers which continue to publish matter which was in his
0pinion likely to endanger the public peace.15

After the establishment of Israel in 1948, the same press law of
1933 was adopted by the Israeli government, with some amendments.
Moreover, the Israeli government continued to enforce tiie Emergency
Regulations of 1945 which empowers the authorities to impose censor-
ship on newspapers and to suspend newspapers for a specific period
or to close then altogether..16

The Arab minority that stayed in Israel after 1948 had a tough
time keeping a private and independent Aradb press. £lthough Arabic
is a major language in Israel, circulation of the Aral press has
always been lowe This is due to the fact that many Arabs are radio-
oriented and very possibly distrust the Jewish editors of the Arabic
papers.17

A major characteristic of the Arabic language press in Israel is
that all ncwspupérs and periodicnls are directly attached to politi-
cal parties cor organizations, The Histadrutl (the Israel Labor 'inion)

supported financially the cnly Arab daily, Al-Yom, from 1948 until



it was folded and replaced by Al-Anba' in 1968, The Mapam party
issues Al-Mirsad, the Arablc weekly that has followed closely the

party line since 1951, This weekly reflects a policy of befriend-
ing the Arab minority in lsrael and calls for granting them full
social and economic equality. The Israeli Communist party has

issued the Arabic bi-weekly Al-Ittihad since 1944, This paper is

more like an Arab newspapef than the others. This is noticeable in
its editorial board, contributers, polished style and political
orientation. Although 1t sometimes publisnes literary work of non-

communist Arabs, Al-Ittihad is generally geared to the party propa-

ganda. This newspaper carried out sharp attacks on tae Israelii
official policy labeling it as Machiavellian and tuned to imperial-

ist western interests.18

IV, Press in Jordan Before 1967

There was no daily press in Jordan until after the Palestine Var
of 1948, That war ended the Palestine Arab papurs, but they were
supplanted by new dailies in Amman and Arab Jerusalem.19

Before the June 1967 war, Jordan had five daily papers and the
publishing center of the country was the 01ld City of Jerusalem. Just
before the war, the Jordanian government proposed that the five papers
be reduc ed to three--two in Arabic and one in English--with the gover-
nment holding a 25 percent ovnership in each paper. Before the new
law could go into effect, however, the war intervened and changed the
entire press picture.zo

The press in Jordan was more a vehirle of opinion than of inform.

ation, and of'ten more of political propagands than of opinion.




Government control over the press was manifested in many different
wayst An application to licence a newspaper can be rejected by the
government; the suspension of the licence of an existing newspaper
is a frequent practice.21

The general tendency has been to make the press in Jordan more
obedient to the wishes of the government, and at the same time to

<2 The press in

make journalism as a profession more difficult.
Jordan until now contains little criticism of government officials
and no criticism of the royal family.23

In early 1967 there were six dailies, one in Amman (Al-Urdun)

and five in Jerusalem (Al-Diffa', Falastin, Al-Jihad, Al-Manar,

and the English language caily Jerusalem Star). In March 1967 the

new press law in Jordan reduced the number of newspapers to three.

Al-Manar and Falastin were forced to amalgamate and publish Al-Dustour

in Amman; Al-Jihad and Al-Diffa' joined forces to form Al-Quds in

Jerusalem. The Jerusalem Star stayed in Jerusalem and came to be
24

known in its final transfiguration as the Palestine News.

This imposed policy of amalgamation irritated editors of these
newspapers who submitted unwillingly to the will of the government.
Many observers saw in this move on the part of the governuent a
tendency towards exerting more press co.ntrol and creating vacuum in

Jerusalem by shifting emphasis to the Capital Amman. In the New lliddle

East of liarch of 1972, lohammad Abu-Shilbayeh, an Aradb journalist
from Jerusalem, wrote:

ceowe can define the prime objective of Jordanian rule in
Jerusalem a3 onc of creating a vacuum there.  For one thing,
this rule troncferred everysiaing Lo fraon - the newsnonors,
the larger enterprices and the institutions of learning.
Afiter the June wiar of 1967 the vacuum was fillod by Jaracl.



10

But in many ways this was done so as to safeguard _Israel's
interests rather than those of Arad inhabitants.”

V. Arad Press Under Occupation: Overview

The Arab press in the West Bank of Jordan ceased publication
two days before the fall of Arab Jerusalem to Israel in June 1967,
Al-Yom, the official Israell newspaper, was the only Arabic daily
available on the newsstands in the postwar period., This paper did
not appeal to readers in the occupied territories and in the fall of
1968 was replaced by another official paper Al-Anba', This paper was
intended to fill a void in the Arab sector of Jerusalcm and the oce
cupied WGst Bank of Jordan.26 Al-Anbé'is considered v many ob-
servers as the ward of the prime minicter's office and a more ac-
curate guide to government policy than any other Hebrew newspaper.27

A number of Arabic daily and weekly newspapers and magazines
started publication under occupation between 1968-1972., The following
survey offers a quick glimpse of the Arablc newspapers that ap-
peared under occupation. A case study of Al-Quds will be elaborated

in full in the following chapter.,

1. Al-Basheer (The Herald)s An independent weekly newspaper

which belongs to Ibrahim Handal, a businessman from Bethlehem. It

was first published after tie civil war in Jordan in September 1970.

It attracts young writers who never had the chance in the Jordanian

times, but now appear on the Isvaell televigion, say what they like,
p

and have the foreign currespondents copying it all down.zd

Of all the Arabic pawvers under occupation, Al-Tngheer is the

meat moderate in tone, though it has been concistently critical of




1l

the occupation and the policies of the nmilitary government,

Al-Basheer publishes Saturday, but sometimes publication is dis-

rupted for a few weeks due to financial and technical problems. It
¢ irculates about 3,000‘00pies and prints on six pages of the stan-
dard 8-column size.,

2, Al-Fajr (The Dawn)s An independent weekly edited and owned
by Joseph Nasr, who holds a master's degree in linguistics from an
American university. Al-TFair appeared in late 1971 and attracted
a large audience for its militant atlacks on King Hussein and the
Jordanian regime.

Since it was intended to voice the aspirations for a pPalestinian
entity, Al-Fajr is outspekenly anti-Jordanian. It consistantly pleads
for the establishment of a Palestinian state without any attachment
to Jordan and firmly opposes continuation of the Isracli occupation,
Thus it constantly calls for Israeli withdrawal from the occupied
areas and condemns creating facts fy means of Jewish settlement., It
has consistently justified the existence znd activities of the guer-
rilla organizations but opposed their extremism because it prevents
real achievements. Al-?air has all the hallmarks of an ideological
hewspaper, and consequently it is the most extreme of the Journals,
It serves as a Torun for philosophers and advocates of the idea of

. . 2
the Palestininn entity, 7
Al-Tojr's circviztion is estimated at 9,000 copies. At present,
it appears every Ssturday in six pafen, and Nase is preparing plang
to change it to a daily newsphpers  Al-Fuir carries little wdverticing,

~~~~~

which has led imuny observers to accume thaot it must have secret firin-



12

sl

cial sources to cover costs for pgoduction and for the newly establishe
ed printing plant in Jerusalem.

3. Al-Sha'b (The People): A daily newspaper published and owned
by Mahmoud Ya'ish, an old newspaper business manager from Jerusalenm.,
The paper was founded in July 1972 as a commercial enterprise de-
8igned to enrich its owners but in order to win favor with readers
and to compete successfully with Al-Quds, it rode the wave of Oop~
portunism. Thus it is now purchased by readers whose educational level
is below average. This leads the paper to take extreme positions in
order to increasc circulation.3° Al-Sha'b is printed on regular four
pages and circulates about 6,000 daily copies an? 10,000 copies on
Friday, the lloslém Sabbath.

Magazine publishing does not appeal to many local editors. This
is because they cannot compete with the imported Arabic magazines
that circulate in the occupied territories with the permission of the
Israeli authorities. The only local Arabic magazine still in circu-
lation is Falastin medical magazine. It is a monthly publication
dealing with health and science and edited by an Arab pharmacist from
Ramallah,

A few other publications have been discontinued due to financial
and technical difficulties. Alwnn, the social and literary monthly
magazine, was forced to cease publication after the Israell authoriiies
allowsd for non-political marzzines to be imported from the Arad coun-
tries. Alwan used to depend heavily on articles copied from the Leb-
anece and Egyptian press,

Another monthly magazine Fatat Folastin died a fow months after it




13

o
:,,.__.... bl -

started publication., This magazine became involved in libel and
defamation incidents which led its editors into the courts.

Almost all of these publications--with the important exception
of'Al-Quds-~share the following generalizationss

1. Editorial staffs are small and poorly trained.

2, Newspaper plants are small and poorly equipped.

3., Circulation is_usually small.

L, Attack on Jordan is part of their policy.

5.. Shallow coverage of local and foreign news.

6, Subsidized by “unknown sources."

7. Poor reproduction of type and photographs.,

8. Interruption of publication for financial and technical

problems,

VI, Al-Qudss A Case Study

Al-Quds (The Holy City) was the first Arabic~language daily to
start publication under occupation. As soon as fighting ended in June
1967, Hahmoud Abu-Zuluf, o..:. of the three owners of Al-Quds, had the
foresight to apply to the Israeli authorities to resume publication.,
Both Defense Minister loshe Dayan and Jeruéalem's layor Teddy Kollck
favored the idea, and so, despite reservations from certain quarters,
the permission was duly granted in December 1968.31 Abu~Zuluf,
thereupon, became the cditor as well as the owner of the oniy Arabic-
language daily addressing itself to the inhabitants of the occupicd
areas and publiched by a non-Isracli Palestinlan Arab.

Au-~Zulufl is a tall and rich man fron Jaffa, new a suburdb of Tcl

Aviv., He owns a fine stone building outside the ancient wall of the




14

Holy City. This structure contains the editorial offices of the news-
paper and a printing plant which includes modern typesetting machines
such as linotype and intertype This plant is used also as publishing
house to print tooks and newspapers for other press institutions.

1. Editorial Policy: Under occupation, Al-Quds started a new
policy which it never enjoyed under Jordanian rule. Its first edi-
torial set the bréad lines of its policy, calling for an end to the

Israeli occupation and recognition of the Palestinian national rights.

It was independent from both the Jordanians and thé Israelis. Trom the

the beginning, Abu-Zuluf took advantage of the freedoms in Israecl,,
but in general he maintuined a moderate policy and never went to the
extreme except when Falestinian rights were endarigered,

Al-Quds consistenily opposes Israeli rule in Jerusalem and in the
occupied areas. It also opposes the creation of "facts" in theu
areas but doec not advocate nullification of the unity of Jerusalem.
It favors a political settlement in the city with a view to making it
the capital of both Israel and a Palestinian sctate. In the past,
unlike other Arab papers, Al-Ouds expressed strong reservations about
Arab guerrills operations, such as those at Lydda and Munich, and
urged moderation in the guerrilla orgrnizations' political demandg,

Al-Quds is knoun to be a supporter of king Husrein's federation
plan. This general support for the King finds expresasion on 1lts pagon
though on many occasions the porer criticizesd the King and hiu rerire,
which led many observers 1o see %this on an avtlempt to camoullase ite
support., In Sepdcuber 1970, the Jordarisn arrvy wmanaged to crush the

Palestinien cuerrilla or-snizations on the Pant Brnk, a develoriint

?



i

15

which "induced despair in many hearts and planted terror in many
soulss A strange, fearful atmosphere reigned in Jerusalem and elsce
where, with many becoming convinced that King Hussein was soon to come
back with his terror.32 Al-Quds started to veer openly towards Amman.

Several hints that Al-Quds is receiving financial help from the
Jordanian Government were never fully substantiated. FEarlier in 1973,
in the course of a program on the Arab press of the occupied areas,
a reporter on Israel Television stated matter-of-factly that Al-Ouds
was in the pzy of the Jordanian authorities. Abu-Zuluf reacted
promptly by threatening libel action against the reporter and the
Isracl Broadcasting Service unless a foramal apology was forthcoming
from both., Nothing further has been hear1 about it since. However.
by a combination of professional and political Judgement, Abu-Zului
has mansged to achieve a deficit-free budget for Al-Quds. His critices,
however, would insist that this hardly rules out the possibility of
his getting or even soliciting extra income fron Amman.33

2. Stafft Al-%uds is run by 40 staff members cmployed as
editors, translators, monitors, typesetters and printers. The geonera
assignment reporter in the western scnse is rarely used, but local
correupondents (stringers) are kept in the major towns of the VWest
anice These stringers are usually inexperienced reporters and furn
in poor cepy.  Al-Tads haa no foreipn correnpondrnts.  Its mejor sup-
ply of foruvirn news comes from press associuticns. Y officiclly
subceribes to United Press Internaticnal, including its vire-plioto
service, lany regionnl Aral news asencices ave nohitored and inclulod

in the news content without referring to the source,



16

VA= T

The editorial staff of Al-Quds are university graduates with the
exception of the publisher-chief editor, Abu-Zuluf. Only one editor
holds a degree In journalism, while others have degrees in economics,
political science, history, Arabic language and physical education.

In 1968, with the help of two.veteran journalists, Abu-Zuluf
formed an editorial board to run the newspaper., They were Muhammad
Abu-Shilbayeh, a left-wing writer, and Yousef Najjar, -2 school toacher
and caiigrapher who has a lively Arabic style. Abu-Shilbayeh spent
five years of his life in Jordanian pr.sons and has been labelled a
socialist and communist. After 1967 he stayed in Jerusalem to ap-
peal to Arabs and Israelis for a Palestinian state on the West Bank.
He has written many articles for Al-Quis, telling people that despite
occupation perhaps Israel can do for the Palestinians what King Hussein
cannot, He thinks that Israelis have open.minds and a democracy which
Arabs should utilize. The first Arad to utter such things in public,
he has displayed uncomnon courage.ju

Abu-Shilbayel's association with Al-Quds was unceremoniously sus-
pended. Later he mov.d to Al-fnba', where his articles still appesr
to the present time. Privately Abu-Shilbayeh has suggested that it
was Jordan's pleas and threats, backed perhaps by other means of per-
suasion, tiunt finally weighed the scales against him in his rclations
with Al-qur,??

3+ Circulations Al-fués has a circulation of 20,000 copies on
weexdoys and about 20,000 on Friday, the official moslem day off. It
is circulated in the VWezt Dank, Gaza ctrip, lcrael, and a Tow copies

reach Jordan whd other fArab cowmtries, The actual circulntion CxCTUn




17

these figures as the came copy is shared by more than one persgon.
It has been said in the Arab world that the written word is particu-
iarly sacrede If the radio and televlision have become major competi-
tors with the press, it is still true that a newspaper is especially
respected in the rural areas where a singlé copy of a newspaper will
be passed around and read aloud.36

4. Advertisings Al-Ouds publishes much advertising which on
certain occasions exceeds the normal ratio of 60%. The publisher is
always cautious not to allow the editorial policy of Al-Quds to inter-
.fere with the flow of incoming advertising. His general policy is to
be on good terms with commercial:institutions. A great deal of income
is derived from advertising Israeli products. Another main source
of income is from the daily announcements of obituaries published on
the front and last pages with heavy black lines. Abu-Zuluf had ale
ways told his editors that business interests of the newspaper come
before nationalistic and political interests.37

5. Hake-ups Al-Quds maintains a handsome layout and sound typo-
graphy. It has a horizontal front page make-up and prints on the
standard 8-column page format. Column rules are used to separate dif-
ferent stories. Headlines are streamlined and written by a special
caligrapher. Al-Qucs, however, recently introduced the hezdline type-
setting machine Ludlow to rerlace the annoying job of caligzaphy, The
full page banner is gtill uscd for dramatic events, but nomally a 4-5
column streamer in red Ink is used.  The "LLelare® nameplate is plesed
at the top center of the frout pare, leaving two ear bvoxesn Lo Le vees

for lact minute news or advertisin. Two-colunin ads are uscd to o5.clor




?;::;:. -

o

18

the bottom corner of the front page, a peculiar technigue typical of
the Arab press. Small stories are placed to fill holes in the form

and help avoid tombstoning, the danger of headlines running side by

side.

It is worth mentioning that Arabic is a very condensed language.
Ideas in this language could be expressed in about one third the num-
ber of words it would take to say them in English.38

6. Censorships All material must be cleared by the military
censcrs prior to publication. Headed by a colonel, the main censor-
ship office in Tel-Aviv has a staff of about 30 and is open 24 hours

every day of the year. The Terusalem censorship office has about 10

personnel, who aro career.army officers, enlisted men and civilians.39

-

.The government rule is that criticism is permitied so long as there is

ko Fany articles are suppressed without

no incitement to subversion.
giving any explanation. Ghassan Tahboub, the columnist and fecature
editor of Al-Quds, said that when it comes to security matters it

is impossible to argue with the censor, who would say such an article
would endanger the security of the State. This attitude led many
writers to use varue statements and leave it to readers to read be-

tween lines.ul

moreover, when the censor does not forbid the pub-
lication of certuin material, he sonetimes demands chanses which dis-
tort the mcaning, The 1:ilitary cencor once deleted a couplet from a

poam becaucce 1t contained the word "endurconce®--z word, s¢ the censor

believed, fregueantly veed by the Palectinizy Fesistance Organizations.

Al-Qudn editorz, however, have a list of cubjects which 1l

under securitly surveillouce.  These include storics on Isracli tro.n

Iho

-



.19

movements, military installationsg and noting names of officers in
front lines for fear of possibly endangering them should they be taken
prisoners.43 The list includes also topics such as incitement to
strikes, boycotting local elections and Israeli goods.

Many editors note that the security of Israel is interpreted in
an extremely broad manner and is not limited to nilitary security.
Censorship has been imposed on news about Jewish immigration into Is-
rael to avoid preésure from certain Eastern European countries to put
& stop to Jewish emigration from their territories. Similarly, in
March 1970 the government decided to censor news items pertaining +o
the movenments of oil tankers to and from Israel.&u The press usually
complies with these rules willingly, bdut foreign correspondents have
challenged the use of censorship to prevent publication of details of
Russian Jews immigration and of Israel's oil production in occupied
Sinai.45 1t sometimes happens-~especially during war or political
crisis--that foreign correcpondents leave Israel for the nearest coun-
try, sencrally Cyprus or Greece, sending their reports from there arnd
returning to Israel to resune their activities, without any inter-
ference from the :mthori‘ties.“6 In explaining this, the censorship
officer claims that in view of Israel's precautious security situation

£ * . [ l "
laws applicable to noews reporting in other countries are not relcvant.“

e

VIii, A "Controllec" ¥roe Fronsg
A major event that tooix place in April 1972 put {he Arcdb pres: in

a critical position and raized many questions about the allered pross

frecdom.  VWnile anery cdemonstrations wopre being stayed in Belirut o

other Arab eapitals 2nd loud calls for rovenge were belng chounted, the




20

Palestinians of tﬁe occupied areas quietly mourned the three leaders
of the guerrilla organizations who were killed in the Lebancse capital
by an Israell commando force. On the following week, as the mass
funeral procession marched through the main sirecets of Beirut, church
bells tolled in wnison in many parts of the occupied areas. In Birzeit,
a small olive town north of Jerusalem, a memorial service was held at
the Evangelical Church for one of the three Palestinian leaders killed
in Beirut, Palestine Liberation Orgsnization gspokesman Kamal Nasser.
He was a native of Birzeit, where his family still lives, and a poet
who was well-known throughout the Arab World. The service was at-
tended by multitudes ffom all over the occtupied 2areas. At the same
time, the local Arad press carricd hundreds of mourning notices placed
by municipal councils, schools, prominent Tamilies and individuale

in the Wegt Rank and Gaza Strip deszcribing the three leaders as mare

tyrs. On the follewing Friday, a menorial service wag conducted in

AN

all mosques of the occupied arcas.

Comment in the local Arab press was somewhat more cubcduecd then in
othel parts of the Arab World though the wnder tonc wag by no means
lesc biltter. Ghassan.Tahboudb vrote a mourning article in Al-Qudis in
which he cmotionzlly ursed his fellow Palestinians o strurcle for a
better future. "The nemorial service held at the church in 3irzeit +o
corm.emorate tho deatn of Nanrl llascer, ™ ha vrote, "coustitutazd o nmege
sagze to the naticas of the world and to ovr leaders who huddle in
thelr valaces and oXfices -~ a moconve to the effect that vhis peonle
cannct dic." 17 the Joninese belicve in Lranmmiceatlicn of - SOUd,

he rdded, Tthe Palestinians were inmploasenting LLis beliel in pranticcg




, 21

The military censor sent a threat to Abu-zZuluf with new orders
to submit for censorship every single item, including ads, obituary
notes, and crossword puzzles. As a result, Ghassan Tahboub was
forced to discontinue writing for several weeks.“L9
Al-Sha'b, usually more outspoken, deplored in its editorial on
the same day the undue boastfulness of the Israells and warned that
the myth of Israel's invincibility was dying out. Arab leaders have
said repeatedly that the era of myths and miracles had gone. Al-Sha'b
then asked the lcaders of Israel "to abandon their talk about peace
and their desire for peace--since peace can never be achieved by bloode

. lettingo "50

As for the Bethlzhom weekly Al-D2zheer, the Beirut operation “con-

stituted a new and clear proof of Israel's determination to maintain
the present state of conflict so as to be able to impose her policy
of 'fait accompli’, build more settlements and keep unified Jerusalcen
as Isracl's capital." *“For Israel, bunting of the Palestinians and

shedding their blood is all law and justice, " Al-Fasheer wrote, "but

when Palestinians act to obtain their legitimate rights, they are ter-
rorists, nurderers, and criminals."sl

The most outupoken reaction to the Beiruv raidg, however, was that
of £l-Faire A quarler of ity firctd rafe, framcd in black, carrici a
portralt of Kow~l Kascer. 4Shoe lesd ciory clatwed that the raid re-
sulcd {from Isroel-Jo-idan ccllusion witi the help of the CIn,  Tho story
reported the purt plared b Jordanian militery intellirence and the
Unitzd 5iates Vice-Coniol Goneral in Jeruralen in the Beirut operation

Jd

with cotnile of rectin- s lhela in Dilat by lezdivs Jordanian angd loraeli




22

intellinence officers in which their work wag coordinated and certain
information concerning the guerrilla lcaders was passed on to the Ige-
raelis.52 Nagr admitted later that he fabricated the whole story to
gain more popularity for Lis newspaper.s3

Failure to submit thig alleged story to Israeli censorship was
to cost Joseph Nasr and his deputy editor, Jamil Hamad, two weeks of
detenticn, The charges to be brought azainst them were never made clear,
Failure to submit a story touching on matters of security to the censor
is umally dealt with by a reprirmand or fine but never with detention,
except in this instance. In attempting to explain the arrests, therce
fore, the authoritics pointed out that the reason was not the breach of
cencors rules but "incitement.” ‘“hen they felt they were wnable to dee-
fine the term-~zspicially in view of the fTact that all Arab pspecs con-
tained material liadble to go uader the same heading--the authocities
explained that the two journalists were being detained so that their
wors methods and their sources of information could bLe examined norao
fully.Su cuhampad Abu-Shilbayeh, however, explained the detainnent
off Al-Tair cditors in a diflerent wav. He belicved the Israeli authori-
ties, by arresting theoe ¢ditors, cxploited this ineident to the fullest
extent and contribulced to 'he wice circulation of the news. There
autioricies, no conuwinued, took aucante-e of this incident to stuonetn-
e their tigsht hold over vho Awveh pcwu?ntjon.rq

Senool nepees weia olso put widcr wtrict congsorihin,.,  IFollowvius il

T e . s . o . y . 4 N e SN .,y s b S o4 e 2 [§ A L -
isroeltovaid on Delrat, the coneare punpronoon e editorial of A

bt o
~

thic otudent newrnerer of Piveellb wlllae, tho anly inctlitution of R

lecrning in the Yoot Lonke AV 0civem bl ia)lel o LoV NG lusue for

et e ——__ e e




23 .

Kamal Nasser, a 1941 graduate of the College. The censor prevented the
pﬁblication in this issue of three nationalist poems taken from his cole
.lection.Sé

Israeli authorities were shocked with this attitude because of their
agsumption that the Arad population was satisfied with occupation. Brig-
adler-General Vardi, military Governor of the West Bank, +to0ld the New

liddle Fest in June 1973 that “these reactions were to a certain extent

different from what we had been used to in the past., We have never wite
nessed a reaction such as this and on such a wide scale." Over the past
years, he added, the Arab population has come to know and accept the
freedom of.expression allowed them by the military government and that
this itself wvas a factor in the outburst of sympathy shown after the Eei-
rut raid.57

One of the most significant phenomena to emerge :roh the October war
of 1973 has been the mass outburst of nationalist feeling on the part of
the Palestinians, including those in the occuplied territoriecs. Vhat
sparked it was the war itself, which raised theo morale of the Aradb world
in general and the Palestinians in particular. The nationalist ferveur
was fanned by the Arab sumnmit conference in Algiers, which stiregsced the
independence of the Palestinian entity and endorsed the umbrella of the
guerrillas, the Palostine Liberation Creanivation{»1.0), as the sole
represcntative of the Falestinian peopla.

The Octoboer vor ond the recormition by the Alriers conference of
the Palentinian entity represented by Yusser Arafzt have Jed to the up-
surge of pol.tical wrtiviiy amons the Palectinionns of the occupind tor-

ritoricu. Both th- entity and the PLO doadership have besn controver.in




i

24

matters, not only in relation to the gituation vis-a-vis Israel, but be-
cause part of the population feels an affinity to Jordan.

The political activity in the occupied territories has been under-
taken mainly by those pro-PLO elements seeking to establish the image of
an independent Palestinian entity in face of Israel's refusal to recog-
nize the PLO as anything but a terrorist movement and Jordan's claim_to
be the Palestinians' spokes man.58

The excitement of the population mounted as the international re-
sults of the Cctober war became clearer. Use of the oil weapon by the
Arabs and steps to impose a settlement by the great powers on the basis
of United Nations' Resolution 242 of 1967 raised hopes for the immediate
future, where before the war even men of 35 or 40 were resigned to sec-
ing no inprovement in their lifetime.59' -

As a result of this outburst of nationalist feeling many incidents
wvere reported on the ‘est Bank, such as the.closure of schools as a
gesture of Arab solidarity, painting of resictance slogans and oven
petrol bomb attacks on Israeli tanks. In mid November 1973, some Isracli
troops were pulled back from the front to strensthen security arrange-
ments in the Vest Bonk after a knife attack on three Israeli sold! QT
one of whom was killed in the town of Ramallah. FErrly in liccember, 20
percons were hurt in an Zast Jerusalem street vhen a grensde was lhrovs
into a group of Tsreceli goldiers, and en Decerlor 8 the levacli milisaay
governoer of Lablun was injuraed bhw a freracde throvn into hic cor.  The
Isracli authorities retalizted on Decowber 10 Ly ce.ortin: cirsh. ERACON

W60

inent Faleatiniang accused of "oubversive cobivitr,

L5

rn B
They vere Toracdd

to walk blindTolded into the czut bark of Joréon. ciicy the maycoxr of



25

Bapee
o

[EANR

Bireh, was beaten and his arm injured by the Israeli soldiers because
he refused to leave voluntarily. In Jenin, Israeli security forces blew
up the houses of five men suspected of aiding guerrillas.61
During the following week, the West Bank witnessed public activie
ties in protest against the deportation. In Jerusalem, police detained
11 of a group of ovér 100 Arab women who staged a march protesting the
deportation. On December 15 the authorities closed Birzeit College,
which they regarded as "hotbed of instigation and agitation" agairst

them. .The College was rcopened two weeks later, but the College stu-

dent publicalion Al Chadeer was not allowed to resume publication un-

less the College obtained an official license from the military authore
ities. The College was accused of publication for several years of an

62 A statement by the Board of Trus-

"illezal pro-terrorist newspaper".
tees of Birzeit College, published in Al-Quds, rejected these accusa-
tions and caid "the College student publication is mentioned in the of=-
ficial College catalosue, printed at a commercial press and regularly
read and avproved by the Israeli military censor.'.'63

During the war period, the Arab~language newspapers continued to

publish, but a strict censorship wus imposed. A chief editor of one of

these rapers told Oliver Todd, correspondent of Nouvel Obszervateur in

Jerusalem, "yes, there is severe censorship. I do not write editorisls
anyrore, I just cannot express mycelf free]y.”éu

In the period fellowing the war, the Arab newspavera suffered soverce
sevhacks in their staffs as & result of their ccitorinl policien, Al-

Qucs sufiered the largest number of casualties. On Jonuary Ly 1074
it 9 ” | ]

eleven members of the staff of Al-07ds left their jols in proteut arninet




5&
Eii

26

the Jerusalem Municipal election advertisement run in the newspaper on bew
half of Jerusalem Mayor Teddy Kollek. The workers objected to the news-
paper being involved in any way in the election.65

On February 9 Al-Fajr reported that its editor, Joseph Nasr, has
been missing from his East Jerusalem home since February 6.66 Investi-
gation of Israeli police led to the arrest of five persons from the West
Bank who were suspected of kidnapping Mr. Nasr. Police sources believe
the kidnapping has some connection to the editorial policy of Al-Tajr
in which Mr. Nasr supports the Palestinian guerrilla organizations and
editorially attacks members of the West Bank leadership loyal to King
Hussein of Jordan.67 At this writing, no development was announced in
this case.

The last casualty on the list was lfohammad Abdul-Salem, an Al-Tajir
reporter who was sentenced by an Israeli court to four years' imprison-
ment for agreeing to spy for Jordanian intelligence, Abdul-Salam was
arrested by Isracli police in August 1973 while crossing to the Fast
Bank of Jordan. Ile wag accused of hiding films and other espionage ma-
terials about Igraell military installations in the Vest Bank.68

Despite all these setbacks and the gevere censorship, the Arad press
continued to scrve as the only outlet for cxpresgion in the occupied ar-
case Al-Ouds vroved to be a rea)l public forum foxr the suppresscd roonen
to discuss the lgsucs. Following the Cotober war, Abu-Zulul thiow onen
hig columns fer public debatie. Tha first contribution was an intervicw
vith Anwar Khatlt, lact Governor of Eﬁst Jerusalem bheiore 1967, I
anpealed to his fellow Palestinians not to place obst cles on the roud

to negotiations, He inmgisted that Lhe people of Folestine are alone on-



27

titled to define the"rights of Palestinians"® and that no other party, no
matter how powerful or elevated, should try to do so. When asked how
the Palestinlans could give expression to their views, Khatib replied that
the PLO was capable of forming the nucleus for this purpose, provided its
ranks were representative of the various groupe of Palestinians wherever
they were--"especially those who .ave lived throughout these years under
the occupation, and who have acquired a great deal of experience."69

Hamdi Kana'an joined the great debate. Although he no longer holds
public office, Kana'an wag for many years the mayor of Nablus, the Vest
Bank's bigrest and most nationalistic town. He ig one of its richest and
most influential men. In his articles in Al-Quds, he advocated an in-
dependent sovereiyn state on the West Bank and in the Gaza Strip. Trirst,
Israel should withdraw. %hen a referendum would be organized under United
Nations or Arab League supervision. Unlike Khatib, he came out openly
against any special link with Jordan. "It goes without saying that the
rroposed state chall not be under the crown of the Hashemi%es, though
it may conceivably choose to be confederated with Jordan on an cqual basis
of full covereigmty," he wrote.7o

The most exireme writing which the lsraclis could not stomach was
an avticle writtven by Atdul-Xuhsen Abu-ilalzar, a Jerusalem lawysr in his
mid-tortice before he ves deported to the Last Ionk of Jordan with c¢iher
Arad notavles for 2llecd cubnversion. A peice yprecnent, he crmied, iuat
be seen as a phace in a centinuing strugeles A Tinal and radical ol
tion waz plainly ispracticable at this junciure. He wrotes

Ocr ponls at Lhin »hame, ore centined to tha nolitical urpocts of

CUX TWNLL.  THOY <10 nob deal wich e ntrennl o cog Wiotorienl oooeeh
of thoon risins - o1 annest wiieh unl o mo cirounebinues b tor o
ov koyaed vincs fhoy ave the pocperty of no particulor ¢onccrsoon o
state or lecdere(*



28

VIIT. Occupation And Press Freedom

Incidents described in the preceeding chapters tend to support
the beliel that freedom of the Arab press under Israell occupation is
more a matter of theory than actuality. Israeli officials in their
statements clainm that the Arab population under their occupation enjoy
a great deal of liberty and freedom of expression. In tleir statements
to the outside world, the Israelis try to portray their oécupation as
. 1
being as liberal as possible.72 They claim that the ArabQ of the oc-
cupled areas "have been brought into the 2Cth century as é result of oc-
c'upation."73
Isracl's major aim in the occupieﬁ areag has always been to eggstabe
lish normality as much as possible. "The military authorities have
managed to normalize the situation," saild General Vardi, "and this hasg
enable¢ widesprecd development and increaging liberalization."7a
General Shloro Cazit, coordinator of the occupied territories, exe-
plaing policies and practices asg they are seen from the official sides
Israeli propapanda in the occuvlied areas is propaganda by actions
rather than by words: TIsraeli actions in establishing normal life,
in liberalizins and normalizineg everydsay living, in opening free
passasre between the territorice themselves, tetween them and icracl
and between them and the Arab ‘jorld ars the best kinds of propasands,
and I think tiie results testify to that.’~
As Tar as Ceneral Cazit is concerned, an Aradb can hold whatever
opinions he likes; he can intrigue with his friends so long as he does
not provoke a rist. "Violence mist be nipped long before it buds, "
he said.76
Commenting on the Arab press unader occupation, the Isracli journa-
list Reuven Haros wrote in the Hebrew paper Al 1 mishrar, that it g

faivly obvious that the publication of Arab gJewapapers g in Israel ‘s




29

interest. “They create an atmosphere of normalization in these terrie-
tories and a safety valve for criticism and self-expression,’ n?7?
Since the Six Day War of 1967, there has been continucus criticism
by Israeli scholars and leaders of the Israell information policy con-
cerning the treatment of the Arab population of the occupied areas.
“Those who dealt with this subject ran into difficulties when confronted
with the task of discussing the political rights of the Palestinian popu-
lation, " wrote Dan Eawly in the Jerusalem Post Weekly. He continueds
The attempt to exvlain Israel's uoljcy on the Palestinians was
doomed to failure wheon Prime jiinister Golda lelr and seme of her
leaaing minicters, ior various reasons, swept the whole issue wn-
der the ciurnet, periciically rencating thats a. There 1n no cuch
thing as & kc?esmxnisn peopies b.  The Vest Mank Arabs huve no
leaders with whomn serious negotiations can be started,’o
Professor Daniel Amit of the Hebrew University of Jerusalem wrotle

in "MNew Cutleo) that no one can say today that the path to peaceflful co-

exigtence between icrael and her Arab neichbors is throusgh free discussion.

Do Tsraeli sciivitics in the (occurpied) territories...really lcave
room for freoe discunsion? Yhat cvout the five no's of Dnyan

(Ha! arctu, Senteomber 10, lyr3)? 1. Caza will not be Ervpiian,

2, The Goimm rolint~ will ot te Syriecn., 3o Therc will Le no
Palectinion scnice ‘e o will notl devert the settlements we

ave founded. 5o e will rever depart from ktast Jerusalenm.

-

Yhy Pregsse ¥freedon?r  In the opinicn of muny Aradb editors, proeus o

freecdom in the cccuplicd areng serves the Icracll interests rather then
thoce of Arab inhatiiiw,ime They Lelieve thot by allowiny frecdom of
exprouuion 1Lhe Toraelis c:n achieve the following alnss

() A fiee pross will provent tihe esteblicis it of an undorsround
press. A free criticici of the Jevecll policy will mijie ungoriround
panvcrs less wppeaiing to the nnoeness Yo a cectain extent this her

roved b Ty PR LIS WP ~ye 3 £ o -2 S T
rl e . Co Db Loun.e L0 Lll]b" miaersroenG Lo E"\'?I'llabj.(_} N [RE

pa—



30

g

Watan, published Ly the Communist pariy in the West Bank, This paper
has a low circulation and little impact on the population.so

(b) A free press will serve as an outlet for mass tension. In the
absence of a free press many group orgenizations will te formed among
the suppressed population.

(c) Occupation authorities work against the formation of any public
opinion in the occupied territories to avoid any pressure from within.
A free press, therefore, is exploited to keep the existing conflict in
Arab public opinion regarding the future of the occupied territories,
Isracli authorities encourage Arab writers to express their conflict-
ing vicws in their local press., any Arab writers don't agree on the
ma jor issue of the Palestinian State, and they reflect this in their
writings, thus keeping the population puzéled.8l

(d) Extreme Arad writers zlso are encouraged by Isrzeli authoritics

to juctify {their strong hold over the occupied territories and to con-

vince Israeli people that military suppression is the only way to keep
Qn
el

normality in-thcse territories,
(e) The Arab press can be used as a channel of propaganda for Is-

raell achicvements in the occupied territories. Iliews and pictures of

the Israelil military gcovernor und oflicials inauwsurating ncw projects are

continuously noticoed in the Arab preos.  This press uninteniionally helneo

establish in the mindu of local ronders the lden that occupabtion 1o -
N

ing nt thelr oprosress ant welfore. -

3 * 3%

i the proas, Arab cdibore o)

ve

Degplite all theoe noahive foactor:

there are vositive aupeces in the nrevo which can be explolibtsd for




B
b

31

péoples' interest. Tahboub said: "I have a feeling that in my work with
the press I offer many scrvices to éccupation. The press is a two-edged
sword, and we should use one cdge with the greatest efficiency." He
believes that the major role of the presg is to keep the conquered Arabs
well informed and enlightened with their morale high., He thinks this .
can only be achleved by maintaining qualified Arab editors and journa-
lists who bear the national responsibility to safeguard these positive
aspects.Bu

Abu-Shilbaysh agrecs with Tahboub and tries to Justify his writings
in the Israeli papers. He believes that Arab writers should try to com-
municale with the Israeli people throush thelr mass media to explain to
them the basic facts about the Arad cause and the Palestinian rights.,.
In €the long run, he thinks, an undersianding Israeli public opinion night
85

help the Palestinizn peonle to achieve their independence and frecdom.,

IX., Conclusion

The pre~eeding arguments by Arab editors tend to support the first
hypothesis that press frecdom under lsrsell occupation is a two-edeed
gweri, It seeng, however, that the Juraelis are raining from their edge
of the sword more than Arab editors do, 3By allowing a free press the

Israclis are trying to achieve their roals in the cccupied territoriegs,

3

amely, no nubllc oninien, no teazion, no undersround preus, but norma-
Lization and propisonda for a 1libevral ond moderato occunation.,

Arab cditers, however, arc tryins 1o exploit this free press in
Feeping hirh the norale o7 the concuered Arab wasces. In the pout ove

et ~ e e SR SO P P LI . v 3 e g - p
CunLuion }.t.x‘.:.(.'d Liimoe oditor FISIG @TIA 0 Lron 1he CHDOLICHC T Moy Syoide

. Saapd Lt PR TR N, . o4 P * a0 . Lo :
manaod and cetermined thon over to neintain the Sradition of a Tooe nreenn



L]
L]

32

unfortunately absent in most Arab countries,

It is apparent from the preceeding discussion that press freedom
under Israeli occupation is a relative and controlled freedom. This free-
dom is allowed by authorities only to a limited extent, Strict cen-
sorship, detainment and imprisonment are used whenever deemed necessary,
The Arab press, hdwever, remains the only outlet for the thoughts and
feelings of the million or so inhabitants of these areas. The responses
of these newspapers to various recent events may, therefore, stand as a
significant reflection of the feelings of the Arab population, Their
editorials and articles have helped in keeping the morale of the SUpPPresS-
sed peOple‘high and iﬁ destroying the fear barrier of both the Jordanian

and Israeli authorities,



FOOTNOTES

1. Deadline Data on World Affairs, Israel, June 1967, (Greenw1ch.
Connecticut, June, L9067 )

2. Norman F. Howard, "State of Israel" in The liiddle Easty TIt:s
Covernments and Politice, ed. Abed Al-Marayatl (Belmont,
Calitf.: Durbury Press, 1972), pp. 374=375.

3. Malcolm H. Kerr, "The Changing Political Status of Jerusalem"
in The Tranaformation of Palestine, ed. Ibrahim Abu
Lughoa (svanssons sorthwestern uUniversity Press, 1971),

PD. 36? jéBo
4, Norman Fe. Howard, pp. 374=375.

5. Brigadier~Ceneral Vardi, "Six Years of Occupations How the
West RBank Has Changed, " Interview by Danny Rubinstein,
New Middle E~st, pe 7, (June 1973).

6. The 'iddle Fest and Horth Africa, 1973-1974,
20%th euition, (buropa ruwiication Ltdes London 1973), pe 359,

7. Ibid., p.b4.

8. The Arabs Under Isracli Occunation, Palestine
lonographs Koe 55, (Jeirut, Levanons ralestine Research
Center, 1969), pp. 6-7.

9. Yona Alexander, "What Future Jerusalem?" Midstream, p. €2,
(March 1974).

10. Eric Marsden, "VYhat West Bank Arabs Vant?" The Times(london),
p. 6, (November 19, 1973)

11, Ibid,

ke 12. , 1e Monde(Paris), September 18, 1971, as cited in
Deadline Dasa on iorld Affairs, op. cit.

13. Leslie J. lartin, "Precs and kadio in Palretine Under the Pritish
mandate, " Journalism Cuurterly, p. 186(Junc 1949),

lLP. Ib 3-_-'?4... p. 186.
15, Ibid., p. 187.
16, Sabri Jiryis, Domaocra tic ‘rnpdoms in Israel, Trans. by heric

Dobcon, (Belrut, Lob 10N Thne Inustitute for Falestinc
Studiecs, 1¢71), DD 66-07




17.

18.
19,

20,

21.
22.

23,
2k,

25,

26,
27

28,

33

3k,

34

Ralph Lowenstein, "The Daily Press In Israels An Appraisal
Afge§ Twenty Years," Journalism Quarterly, p. 325, (Summer
1969).

Jacob M. Landau, The Arabs In Tsracls A Political Study,
(Londons Oxford University bPressS, 1969), pps 60-0G),

Tom J. licFadden, "News Agencies and Propaganda in Five Arab
States," Journalism Quarterly, p. 482 (¥all 1953).

John llerrill, Carter Bryan, and Marvin Alisky, The Foreisn
Pregs - A Survey of the Vorld's Journalism, (Haton Rouges
Louisiana State Universitly rress, 1970), pe228.

George L. Harris, Jordan: Its People, Its Society, Its Culture,
(New Haveni HRAF Fress, L1958),; Dpe L101-102.

Raphael Patal, The Kinrdom of Jordan, (Princeton, N. J.
Princeton University Press, 1956), p. 271.

John lerrill, op. cit., p.228,

Abdullah Schleifer, The Fall of Jerusalem, (New Yorks: DMonthly
Review Press, 19727, p.c0,

Muharmmad Abu-Shilhayeh, "Jeruzalem Before énd After 19G67: An
Arad View,” lcw liiddle ¥ast, p. 43 (March/April, 1972).

Lowenstein, op. cit., p. 325.

— "The World's Press: 1Israel," The TMimes(London),
p. vill (July 23, 1973).

David Pryce-Jones, The Face of Defents Prlectinion Refirans

and Cuerrillss, (Loncons Weldenield and NIColtcrl, Luye)e
Pe 33

Reuven Iizroz, “Jerusalem's Arab Press, " Al-Eomishmar, (oy 5,
\ . : s L A ' | .
1973), as translatoed in jlew _Qutlook, p. OZ, (Leprember 1973).

Tbid,

Nissim Rejwen, “The Palectinian Pross under Israell Lininiaslira-
. PO . - v - Py~
tion, " Lilastraam, ». 16, (Lovenber 1973),

A s ot e 08y e

Phahommad Abu-Shiltazven, “Wa Hacratohu Yo Guds, pe. 100, (Arobic

7
book published by the author in Jerusslem in Augus L 1973),

Rejwan, op. cit,

rryce=-Jones, opne cite, De 85,

——te e



35,
36,

37,

38,
39.

Lo,
b1,
b2,
43,
hi,
ks,
L6,

b7
48,
49
50,
51,
52
53
5,
55
56,
57
584

35

Rejwan, ov. cit.

The Times (London), op. cit., p. viii,

From a personal interview with Ghassan Tahboub, the leading
. political editor and columnist of "Al-Quds." This interview -
took place in Jerusalem on August 15, 1973,
‘artin, op. cit., p. 187.

Ronald Rubin, "Israel's Foreign Information Program," Gayzette,
xix No. 2, p. 68 (1973).

The Times (Londen), op. cite., p. viii,

Tahboub, op., cit.

Jiryis, op. cit., p. 72,
Rubin, op. cit., p. 69,
Jiryis, op. cite., p. 67,

The Times(London), ov. cit., p. viii,

From a personal interview with William Marmon, Time magazine
correspondent in Jerusalem, August 1973,

Rubin, op. cit., p. 70.
Al-Quds, April 12, 1973,
Tahboub, cp. cit.

Al-Sha'b, April 12, 1973,
Al-Bashecr, April 14, 1973,

Al-Fair, Apiril 14, 1973,
Abu-Shilbayeh, op. cit., p. 103 (Arabic).
Rejwan, op. cit,

Abu~-Shilbayeh, op. cit., p. 108 (Arabic).

AlﬂGhSd'ﬂ'f‘I‘, VOlo Xii’ No, ‘,!‘, April 19730
Brigadier-General Vardi, op. cit.

The Jerusalem Post Weekly, Docember 18, 1973,



i

59.
60,
61.
62.
63,
6l
65,
66.
67,
68,
69
704
71,
724
734
7
75,
764
7.
7%,
794
80.
a1.
82
83,
Sh

85,

36

The Times (London), January 7, 1974,

Ivid,

The Christian Science honitor, December 31, 1973.

The Jerusalem Poat, December 16, 1973.
Al-Quds, December 21, 1973.
New Outlook, October-November 1973, Vol. 16, No. 8, (145).

The Jerusalem Post Weekly, January 2, 1974,
Ibid., February 12, 1974.
The New York Times, lMarch 12, 1974,

The Jerusalem Post VWeekly, January 2, 1974,
Al-Quds, November 9, 1973.
Ibid., lovember 16, 1973.
ivids, November 23, 1973.

Tahboub, op. cit.

B. Shalkovitech, "lMarx on the Vest Bank," New lMiddle Fast, (Apr, 73

Brigadier-General Vardi, op. cit.

New Outlook, July 1968, p. 52.

Pryce-Jones, op. citey po 117,
Reuven haroz, one cit.

The Jerugalem Pogt YWeekly, March 19, 1974.

New Outlook, November 1973.

Tahboub, on. cit,

Tbid,
Abu=Shilbayen, op. ¢ite, po 97(Aradic),
Tahboub, on. cit.

Abu~Shilvayeh, on. cit., p. 93 (Arabiz).



|4k

37

BIBLIOGRAPHY

Abu-lughod, Ibrahim, ed, The Transformation of Palestine.
Evanstons Northwestern University Press, 1971.

Abu-Shilbayeh, Muhammad., Wa Hasratahu Ya Quds (Arabic),
Jerusalem, 1973,

Eide, Richard, Norway's Press, 1940-1945 During the Occupation.
Stillwaters ~Oklahoma Adui College, 1948,

Harris, George. Jordan: I+s Peonie, Tts Society, Its Culture,
New Havens HRAF Press, 1958,

Jiryls, Sabri. Democratic Freedoms in Tsrael. Trans. by
Meric Dobson. beiruts The Institute for Palestine Studies,
1971,

Jiryis, Sabri, The Arabs in Tsraels 1948-1966, Trans. by
%egic Dobson. Beirutsy 4Lae Institute Tor Palestine Studies,
969.

Landau, Jacob. The Arabs in Israel: A Political Study. ILondon;
Oxford University Press, 19069,

Marayati, Abid., The Middle Fasty Its Governments and Politics,
Belmonts Duxbury rress, 1972,

Merrill, John, Carter, Bryan and Narvin Alisky. The Foreien
Press - A Survey of the “orld's Journalism. Baton Kouge;
Loulsiana State Unilversivy Press, 1970.

Olson, Kenneth. The } ‘tory !ialers. Baton Rouge: Iouisiana
State University rceéss, L1906,

Patai, Raphael. The Kinedom of Jordag} Princeton: Princeton
University Press, 1955

‘Pryce-Jones. The Fona of Defsnt:  Palestinian Refurees and

- -

Guerrillas, Lcnions  weiqoniold and iiicolson, LGV

schleifer, Abdullah. The Fall of Jervnalens  New Yorks NMonthly

Review Press, 1972%




