ED 082 221
AUTHOR
TITLE

PUB DATE
NOTE '

EDRS PRICE
DESCRIPTORS
IDENTIFIERS

ABSTRACT

71

DOCUMENT RESUME
cs 200 707

Knudson, Jerry W.

The Inter American Press Association as Champion of

Press Freedom: Reality or Rhetoric? The Bolivian
Experience, 1952-1973.

Aug 73

20p.; Paper presented at the Annual Meeting of the
Association for Education in Journalism (Ft. Collins,
Colo., August 1973) :

MF-$0.65 HC-$3.29
*Censorship; Communlcatlon (Thought Transfer) ;

. *Dissent; Freedom of Speech; *Journalism; *News

Media; Political Attitudes; Social Action
Bolivia; *Inter American Press Association

'Each-year a committee on freedom of the press,

established in 1946 by the Inter American Press Association (IAPA),
exposes those countries which it feels do not have freedom of the
press. In 1952 Bolivia underwent a social and economic revolutiom. As
a result, angry mobs forced the closure of the two newspapers with -
the largest circulation in Bolivia--"La Razon" and "Lcos
Tlempos"-~when the new regime r=fused,to provide police protection.
Although the revolutionary government gave Bolivia political
stability and social reform, this record was marred by twelve years
of -blacklisting by the IAPA. The Bolivian experience is
representative of the misuse of censure power by the IAPA to foster

"~ its own political ends. Bolivian authorities disputed claims of the
IAPA on the grounds that the organlzatlon was composed of
entrepreneurs and that a proper 1nvestlgat10n had not been conducted.
In the case of "Los Tiempos," the exiled publisher Canelas himself
was a member of the committee. (EE)




3%

ik

VR et

s AR,
E TR

75 .

T S RII o7

I

Aruitoxt provided by Eic:

KC . | ..’.:"

o

U.5 DEPARTMENTOF HEALTH.
EDUCATION & WELFARE
NATIONAL INSTITUTE OF -

EDUCATION
THIS DOCUMENT HAS BEEN REPRO

FILMED FROM BEST AVAILABLE COPY =

DUCED EXACTLY AS RECEIVED FROM .

THE PERSO.) OR ORGANIZATIDN QRIGIN
ATING 1T POINTS OF VIEW OR ORINIONC
STATED DO NOT NECESSARILY REPRE

-SENTOFFICIAL NATIONAL INSTITUTE OF

EQUCATION POSITION OR POLICY

REALITY OR RHETORIC?

THE INTER AMERICAN PRESS ASSOCIATION

AS CHAMPION OF PRESS FREEDOM:

The Bolivian Experience, 1952-1973

“PERMISSION TO AEPRODUCE THIS COPY-
RIGHTED MATERtAL HAS BEEN GRANTED BY

Jerry W. Knudson .

" TO ERIC AND ORG:!IZATIONS OPERATING -

UNDER AGREEMENTS WITH THE NATIONAL IN-
STITUTE OF EDUCATION. FURTHER REPRO-
DUCTION DUTSIDE THE ERIC SYSTEM RE-
QUIRES PERMISSION - OF THE COPYRIGHT

. OWNER"

Jerry W. Knudson

Department of Journalism
Temple University :
Philadelphia, Pa. 19122



The Inter American Press Assm;iatipn (IAPA), an organizafion of western
hemisphere newspaper publishers founded in 1926 and reorganized in 1950, first
established a committee on freedom of the presé in 1946. Since then, ﬁhis group
has designated cach year those countries of the Americas where it deems freedom
of the press does not exist. i—Iow accurate a‘nd impartial is ithi-s black-listing?

In the most extensive study of the IAPA yet undertaken, Profeésor Mary A. Gardner
_concluded in 1967: "On the basis of the evidenge a';/ailat;le, there seems to be no
;dbubt that tl-lle. Inter American Press Association has proved to be an effective

instrument m maintaining a.nd perpetuating freedom of the press in the Western -

HemiSpHere. o This paper will challénge that éssertion‘:on the basis of a‘fiye—year

study of the vBolivian press sincé 1952, and the author does not feel that the‘

Bolivian ekperiencé with the IA?A is atypical.2

Bolivia in 1952 was the scene of the. second social and economic revolution

: | : '
in Latin American history. The Bolivian National Revolution, led by the Movimiento

Nacionalista Revol‘ucfionario (M_NAR) , was a much more rapid process than‘ tﬁat

- experienced by Mexico after 1910 and more democratic than that experienced »by Cuba
after.1959. 'Withiri twelve years, before the Mi\iR \;vas overthrown by the mili'tat;y
in 1964, th‘e.‘re\}olut_:ionary'partyx was .ablga to fediStx;ibute more than. two—j:hirds of all
Bolivia's agricultural lands to fofmerly landless peasén’ts, grant univgrsal saffragé .. L
in a .c_:‘ountry v&)hich had limited .vo‘ting righ_ts to literate, property-owning.maleslv and

natinnalize the Big Three tin companies, .each of which had been more powerful than

the Bolivian govérnment itself.3




. 2
In the first few years of this. social ﬁpheaval, the traditional Bolivian
press was undoubtedly harmed. La .R'azén, the La Paz daily owned by tin-mining
magnate Carlos Vi::tor Araméyo aﬁd regarded as one of the be'st—edi‘te‘d newspapers
in Lat;n America, was unable _to resum'e ‘publication after the 1952 fevolution. The N
MNR did not close LaRazén, as is fr'equently charged, b-ut in efféct the revolutionary

‘regime did so by not providing police protection when the newspaper was menaced by

angry mobs. iater, publisher Demetrio Canelas of Los Tiempo‘s charged that his

Cochabamba nawspaper plant was destroyed by éovernment—inspired mobs on
November 9, 1553. These two newspapers had enjoysd the widest circulations in \

"_'Bolivia.4 Yet I.os Tiempoé was not to reappear:u_ntil 1967, La Razdn never,

‘When the IAPA met in Mex.ico City-on October 7-11, 1 9._53, if de_c':'lared :
that freedom of the preés did not exist in Bolivia.S Iuies Dubois, chairman of tlh:e
. , L
c'.ommittee_'on freedom of the press, sent a letter to Vfctor Paz Estenssoro, ma_jor
architect of-the MNR and president, asking guafaﬁtees for newsmen ana opportunity
{or newspapers in Bo\l-iv__iavto implort newsbr-in';. ]ose/ Fellman Velarde, s-ub—secfefé;ry
R of the M;p@i‘stry of Press ,-'Informati.on a.nd Culture, replied that exiled.'BoliVi'an neWémen'
had p‘ar.t'ic':ipated in c;on'spiracies against the.t.government. He also pointed‘ out that : |
thé IAPA had never. igter\iened.against olic_;archical re‘gi‘mes in B.oli'via: when newspaper.s '
.'Were closed and newsmen "ki-l_l.ed., impr soned, tortured and exiled ."‘6 MoreoVér,
" Fellman Vélarde éxpié ine;:\, ti’\é n’éwsprir}t_reStrictionse«as_ we_}l 8s ﬂj\ose on food'and
o_thér goods--were necessary. to pro.t_ecﬂt Bolivi-a'é rapidly, dwi‘ﬁc'lling balance of payﬁents'.7
(It is true that the MNR organ i.a Nacidn itself sufféred fr.o'm‘ lack of newsprint and wa s"r




forced at times to go to tabloid size,) Nevertheless, the JAPA compared the plight

of IA_R_aZi‘ to that of La Prensa of Buenos Aires, confiscated in 1951 by Juan Domingo
Pcrc’m, and called the cynicism of the MNR government "an act of aggression against
the free and independent press.”

Thereupon began a vend¢t:a between the IAPA and the Bolivian revolutionary
government that was to last almost two decades, The MNR was to give Bolivia
unprecedented political stability (Paz Estenssoro in 1956 was the first president to
complete his four-year term since Bautista Saavedra in 1925) as well as beneficial
social reforms, but this record was marred internationally by the fact that every year
of its twelve years in power (1952-1964) the MNR saw Bolivia black-listed hy the IAPA.9

Was this constant censure justified? The IAPA refused to concede that
freedom of the press existed in Bolivia as long as La Razdn could not publish and
Los Tiempos was not indémnified. Bel.vian authorities, on the other hand, Jdisputed
any right of the IAPA to sit in judgment,. since it was composed of entrepreneuré and .
not workers of the press. Action by the IAPA committee on frefadom of the press, the
MNR maintained, was taken only 1..lpon hearsay from other newspaper owners and not
after prvoper.investigation on the scene., Moreover, in the case of Los Tiezﬁp os, exiled
publisher Canelas himself was a member of the TAPA committee, therefore being both

judge and party to the cause. Let us examine the facts surrounding the cessation of

publication by both of these newspapers.




The Death of La Razon: Murder or Suicide?

What kind of newspaper was La Razdn that the MNR government could no
longer tolerate its existepce after 19527 Founded in 1917 by the physiéian ]osé.
Maria Escalier to‘boo;st his presidential aspirations, La Ra_z6n was soon acquired by the_
nowerful Aramayo tin-mining family. Although Bolivia was the poorest Coﬁﬁ.try in the
western hemisphere with the possible excép-tion of Haifi, Carlos V{ctor Ara'mayo
enjoyed an annual net income of more than $1,500,000. 10 La Razdn became a
spo).<es_man for the status quo .in Bolivia. The _newspaper's editorial positions on
social matters were the most retrograde of the.three capi!:al dailies,

For example, when a strike at the Simén I. Pafziﬁo' tin mine at Catavi
exploded in violence on December 21, 1942, La_Ra_zf)n saw 5ehind the desire of the

| Ca’tayi miners ‘to raise théir wages frém about 75 cents to $.] .50 a day "the avid -

tentacles of communism," 1 When the striking workers first made their demands--

s

during a wartime boom of exceptionally high profits——La.Ra'zén was aghast:

There is'not...any reason s whatsoever properly social or economic
that should induce the workers of the mines to strike. To under-

'~ stand this event, which is going to obstruct seriously the development
of Bolivian production, one should look only at the fruition of a
“seed of dissociation and anarchy thrown among the working masses

. by political elements who, in trying to obtain their secret ends, do
not hesitate to place in danger the 1nterna1 peace. of the nation and
the life of its institutions . 12 :

The government of General Enrique Pefaranda admitted that 700 Arrﬁy troops and
Carabineros (national police) fired into an unarmed _advéncing mob of men, women
“and children, killing 19 and injuring.BO. .Timote'd'lP,ardo,' the Catavi union leader,

~ testified later that he had seen at least 400 bodies buried, scme still ali\}e-.




5
Opposihon deputy Ricardo Anaya charged in the congressional inquiry of August
and Scptember 1943 that 700 had been killed and 4C) wounded. 13 Whatever the

actual number of dead and disabled, the Catavi incident became a cause célébre

which first brought the MNR into the national limelight and led to the overthrow

of Peflaranda on the first anniversary of the Catavi violence. 14

When public opinion, whipped up by the MNR newspaper La Calle, made a
parliamentary interpellation mandatory, the reaction of La Razbn was characteristic:

.Demagoguery, upon opening parliamentary fire against two ministers
of state /Government and Labor /, flaunting a-sad event as a banner
of false proletarian vindication, an event of which they themselves
éc?le MNB]and their clacques are alone responsible, is proceeding in
its habitual manner. . .the vulgar jockeyings of those who see in it

the Catavi violence/ a modus vivendi and a platform for lowly aims. 15

Time and time again, La Razdn denounced the interpellation, which brought about
the resignation of Penaranda's cabinet, as a pretext for the s~tisfaction of personal
egos and as desecrating the Catavi deaa by using them for selfish and disruptive
political ends. The newspaper defended the Army for having used force to put down
disorder and advocated amending the Constitution of 1938 to outlaw all strikes. 16

If La Razdn took a dim view of worker demands, it dealt even more harshly
with the campesinos, the Indian masses who make up the great bulk of Bolivia‘s
population. In 1943 the newspaper attac,;ked a proposal for extending liberal education
to the Indians: "It is tﬁought that the Indian should be educated with a humanistic
and not technical criterion, and from this absolute blindness that afflicts those

charged with solving this problem can come serious damages to the cbuntry. w17




)
Again, when a rare Indian congress was held in La Paz 1n August 1943, La Razbn
denounced the event: -

...in this type of gathering demagogical elements always predominate,

anxious to obtain political notoriety by any means. They bring together

however many Indians perfectly ignorant of the meaning and scope of
these reunions, and they induce them to plant complaints of all kinds

and to formulate votes of protest against this or that, without logical

foundation and without sc¢:ious reasons... .Ne have always repudiated

the political agitators who want to make of every Indian a doctor
of philosophy/ who will claim and demand the redemption of his

brothers.

Thus, as with the tin miners, La Raz&n found absolutely no common ground
with the Bolivian Indian~-in the world's most Amerindian nation. On the contrary,
the Indian was to be kept submerged forever in the worst of colonial traditions.

It is not surprising that such men, peasants and miners, ter.orized La Razbn after
the MNR revolution of 1952 and kept the newspaper from reopening.

Nevertheless, reactionary editorial positions do not constitute grounds for
refusing to protect the right to publish. Did La Razdn ever pose a more direct threat
to the MNR? The newspaper was clearly an insurrectionary force which engineered
the overthrow of Major Gualberto Villarroel, with whom the MNR shared power
between 1943 and 1946. There is no doubt that the elite opposition press, incited by
La Razdn, was instrumental in toppling the Villarroel regime on July 21, 1946.

The corpse of the unfortunate president was hanged from a lamppost in the Plaza

Murillo, along with those of several of his aidﬁ and Roberto Hinojosa, MNR
19

propagandist,
The reactionary press gloated over the role it had played in destroying the

reform administration of Villarroel. La Razdn proclaimed, "The newspapermen who

]



from the trlbune of 'La Razon ‘were the pro noters of the uprls ing, were defendmg
- liberty of thought and pointing out the road of rebellion to the people.," 20 Ultima
Hora, published by tin tycoon Mauricio Hochschild,. added, "Whoever believes

that the movement of July 21 was unexpected and without roots in an occult labor

2]

are in error. That movement was prepared by the press." La Razdn asserted later,

"The government of Villarroel committed an error that e‘vehtually was .o become
) 22

fatal: it gave temporary Liberty to the prags."

a

The MNR did not intend.to make the sa mistake when it gained power
after three days of street fighting in La Paz and Orudro on April 9-11, 1952, which
claimed more than 600 lives. 23 President Paz EstenssSoro said on April 19 that the
Bolivian government wanld not assist La Razdn to reopen because it was "an enemy
of the B.oli\./ia'n people." The MNR president declared, "I am not going to shaoot the
- people to defénd IlAram.ayo."24

After 1952, the Bolivian revolutionary government steadfastly defended its
nosition against fhe yearliy strictures of the IAPA, La Nacidn,. official governmental
-spokesman, described the IAPA as a "ca_pi'talist consortium" which did "not defend.

. an idea /freedom of the pres_s7 but rather an economic position."%> On another

o .Qcéasiohg La Nacidn observed: . ' -

_ .'_v A : . | ,
The IAPA does not know, or pretends not to know, tha: after
April 9, 1952, the daily La Razén stopped appearing only
throughthe will of its proprietor, surely fearing reactions
of the people, who saw in ,r?that spokesman one of the most
-efficacious of the-eligarchial oppression. But in no moment
was the plant of La Razdn threatened, let alone confiscated,

by the Government, making it impossible to restltute that
which is found in the hands of its own owner.

In;‘ 195'9‘La Nacion _noted with céismay that Bolivia was once aga'in‘ black-listed while

1



the IAPA declared that there was free“om of the press under the regime of
Anéastasio Somoza in l\licaragua.;7

Augusto Céspedes, Boiivia's foremost living writer and then editor of
La Nacidn, delighted in taking swipes at Jules Debois, chairman of the IAPA
committee on freedom of the press. Céspedes wrote in 1959, "When the Cuban
Revolution, more of less at the béginning of this year, did not threaten to be
more than one of the inoffensive exultations of the Caribbean, Jules Dubois found
in Castro--who is now an enemy of 'liberty'--a savior, a great democrat and the
expulsor of a tyrant." 28 Another victim of Céspedes' trenchant pen was Argentine
publisher Alberto Gainza Paz of La Prensa, subsequent president of the IAPA and owner
of large cattle ranches. Céspedes referred to the IAPA as "constituted by retired
colonels [Isuboi_s7and bovine oligarchies that mix news the same way they breed
cattle."29

The final insult came iﬁ ]960 when the IAPA, meeting in Buenos Aires,
declared that freedom of the press existed in Argentina but not in Bolivia. La Nacidén
pointed out, with heavy irony, that on the very day.that the IAPA was assembling,
the government of Arturo Frondizi closed down La Razén of Buenos Aires and
imprisoned its editor. Moreover, El Pueblo of Cochabama added, 90 percent of the
radios of Argentina were controlled by the government and four million peronistas

neither had a single newspaper spokesman nor could they even vote.30



The Times and Los Tiempos

The casc of La Razdn was never settled to Aramayo's or the IAPA's
satisfact.on. The circumstances surrounding the closing of Los Tiempos in
Cochabamba were even more controversial. The morning daily was founded by
Demetrio Canelas on September 16, 1943. It survived_the 1952 revolution for
nineteen months as Canelas fought the MNR reforms--especially land reform ard
unive. .al suffrage--every inch of the way. On November 9, 1953, Los Tiempos
closed down after a yiolent.confrontation with the government. What happened?

l.ee Hills, former pres.ident of the IAFA, gave this version in 1969:

"The late Demetrio Canelas, of Losv Tiempos, Cochabamba, Bolivia, saw his
newspaper destroyed b, government-inspired hobs, and then he was thrown in
prison and threatened with execution as a traitor for not bowing editorially to the
government., IAPA protests saved him."3]

But the MNR spokesman La Nacién gave a diametrically opposed account
of the incident in ‘1959, relying on a dispatch from it Cochabamba correspondent

]ulién Cayo. This newsman, sifting the evidence of six years after the event,

reported that Los Tiempos had not been destroyed at all. Two Linotype machines

ware not damaged while a third and the pres.s itself were damaged only slightly and were
functional again after light repairs. In fact, Canelas' "destroyed" press was sold to
Critica of Cochabamba, to Crénica of the same city, and finally to Progresso of
Santa Cruz where it continued in service.

Cayo reconstructed the events of November 9, 1953. That morning the

people of Cochabamba learned by radio news reports that a counter-revolt led by the




10

extreme rightwing Falange Socialista Boliviana (FSB) had broken out in their

city. The rebels used the Los'Tiempos huilding as their citadel. After thc noon

hour, the newspaper plant was taken by MNR students against machine-gun fire

from the building. The students were going to issue the first edition of El Proletario

when a mob of campesinos invaded and occupied the building. Cn November 10

the student group, Avanzada Universitaria, again gained control of the newspaner

plant for four hours, enough time to prove that the equipment had been damaged oniy
lightly. Altogether, some 50 workers lost their lives putting down the attempted
rebellion.

Ironically, the MNR correspondent continued, Canelas had used illiterate
peons to run his editoriéls from his nearby estate of Pucara to Cochabamba. These
Indians were "innocent porters of editorials which argued that it was necessary to
perpetuate the regimen of commanding bossism." The correspondent charged that
Canelas had conspired with the Rural Federation of Landowners to carry out the
attempted counter-revolt of Novemper 9, 1953. The reporter wrote that the publisher
had no social conscience whatever. He had used pongos (serfs) both in his country
house and in the plant of Lus Tiempos itself, whe'r;e they could be seen "running like
souls in pain to fulfill the domestic commands of the patrén." The MNR writer concluded,
"dressed in coarse flannel, wearing sandals, the campesinos watched terrified the
functioning of the linotypes and the préss which was publishing the newspaper that

~was 1nciting repression of the agrarian revolution in march.“32



11

It was as If this MNR correspondent and the IAPA lived in different
worlds. In 1962, for example, Samuel Mendoza, last editor of Los Tiempos betore
it w-at under in 1953, told the IAPA meeting in Santiago de Chile that the newspaper
had been.assaulted by the MNR bedause Los Tiempos had denounced alleged
Communist infiltration in the government. It was also revealed at the 1962 meeting
that the JAPA nad been studying the possibility of guaranteeing a loan for the
acquisition of new equipment for Los Tiempos, but the project was abandoned.

Finally, at the 1969 meeting of the IAPA in Washington, D.C., it was
announced that the civilian government of Luis Adolfo Siles in Bolivia had appointed
a commission to ascertain the amount ot damages duffered by Los Tiempos. Siles
was soon overthrown, however, and it is not known if the Canelas family ever
34

received payment.

Aftermath of the Revolution

After the Bolivian military establishment, reconstituted by United States
aid and training missions, kicked out the MNR on November 4, 1964, the IAPA
_decided'that freedom of the press had returned to Bolivia. This writer disagrees
strongly, based upon his observations in Bolivia since 1968. The regime of Air
Force General René Barrientos Ortuio, who shared power initially with Army Chief
of Staff Alfredo Ovando Candia, was repressive and brutal. Barrientos persecu‘ted
organized labor., killing scores of tin miners during the massacre of San Juan
in June 1967, and the press was not immune from his heavy-handed coercion. At

the same time, the dashing general manipulated the press to bolster his image.




12
. After the death of Barrientos in a helicopter crash in April 1969, 'it was charged
that he had spent $280,000--more than the budget for the Ministry of Mines and

Petroleum~-to buy the services in 1965 of a United States public relations firm,

c

~

Hamilton Wright Organization, inc.
The death of Barrientos unleashed even more virulent factionalism within :

the Bolivian armed forces. His civilian vice—pre,s-ident.Siles lasted only a few

lmonths before béing ousted by General Ovando on September 26, 1969. A fathef

colorless fiéure, Ovando s;)ught to rekindle the revolutionary mystique by nationalizing

on October 17, 1969, the Gulf Oil concenssions handed out by Barrientos, Then

Iuan_]osé Torres, a younger Army officer dissatisfievd with the progress in recovering

the revolution, split Army ra_nks on October 7, 1970, to overthrow Ovando as

Bolivia's '@biernos de turno continued. GeneralvTorres in 't.urn became a captive
of the non-democratic left by forc_ing out the 100-member vPe.'ace Corps, allowing an
uneleéted Popular Assembly to meet, and courting aid and a.ssistance'from the |
Communist bloc countries. In anpther coup d'etat resultiné in more than 120 dead
and 700 wounded, Torres was defeated on Augusf él , 1971, b.y rightwing Colonel
Hugo Banzer _Suéreé, backed by the formerly bitter opponents of decades, the MNR
36 ‘

‘and FSB.

. -During these precarious years the IAPA steadfastly insisted that freedom of
thevpres_s existed under these repressive rightw_ing milita;y regimes.,. except for the
ten-month interl'ud.é of ief‘qist Torres when Bolivia again wound up on the black-list.

In short, since 1952 the IAPA has censured Bolivia for throttling freed_o'm of the press

UARRLA Wit oboans e



13
. under every progressive government but nevér under any repressivg military
government which protects property and .investment but not human lifg and civil
liberties.
The evidence is ominous. On March 11, 1970, for'e>.<émp1e, a bomb'
délivered in a package killed Alfredo Alexander and his wife in their home in
la Paz. Alexander was publisher of Ultima Hora and the tabloid Hoy, both of which
had criticized the military regime of Ovando.37 In Iul? ]§70 police, allegédly
unauthorized by the government, sevgrely beat the staff of the leftwing dail?, |
La [,orﬁada, co-edited hy Ted Céfdo.va—Claure, later to be press secretary to Torres
and to suffer sev'en_ bullet wounds in the overthrow of that regime. |
Since August 21, 1971, Colonel Banzer ha s been even r_nbre repressive..
A British scholar has estimated that some 100 newsmen were imérisoned or exiled
immediately after the coup d'etat. The conservative Catholic newspaper Presencia
reported that Banzer had asked three promiﬁent La Paz journalists to edit El Diario,
on its way to becoming a cooperative during the Torres regime, as his governmental
spokesman--but all -three refused flatly. 39

Since then, the situation in Bolivia has steadily. worsened. The New York

Times reported in January 1973 that thare were 1,500 political prisoners in Bolivia--
students, teachers, workers, labor leaders and journalists. Perhaps three times that

40 An Aherican, Mary Elizabeth Harding,'

number have been forced to flee aibroad.
was not so fortunate. A former Maryknoll nun who had served in Bolivia since 1959,
Miss Harding left the order several years ago, became involved in political activity -

‘and was arrested and imprisoned by the Banzer government for about a month before



14

bein‘g'deported on January 12, 1973. Is the press controlled in Bolivia today?
Miss Harding replied:

Yes, many journalists have been deported, several of them arrested.

There's the case of the AP corresponaent, Harold Olmos, who...was

accused of subversion by the Banzer government and was beiing looked

for by agents of the secret police. They didn't find him because he

went underground and it was generally accepted that the reason he was

considered subversive was the amount of bad publicity Bolivia has been

-getting lately as the truth about the political oppression is being brought

to light outside the country in the international press,
Miss Harding also cited the fact that Bolivian newspapers today do not publish
criticism of the governmant, even signed statements by labor groups, teachers'
unions or church organizations. Recert!y a group of 90 religious officials took out
an ad in Presencia ana.yzing violence in Bolivian history and criticizing the Banzer
government. The Minister of the Interior, reported Miss Harding, "told these priests
that it would be a good idea if they took up an extra collection on Sunday to pay

o : 42

their passage home,.."

Yet_, despite Su,ch -evidence, the IAPA concluded at its meeting in Jamaica
on April 3-5, 1973, that freedom of the press exists in Bolivia tod‘ay.' The committee
on freedom of the press reasoned that exiled and imorisoned newsmen had been plotting
to overthrow the government--an argument advanced by the MNR againét its opponénts
in 1953 and later but rejected by the U—\PA.43 Every government--as every person--
has the right of self-defense, which was how the MNR justified its censorship of

the press in the early years after the 1952 revolution. But to the IAPA--in the case of

Bolivia--that right seems limited only to conservative or reactionary governments




15
pledged to the protection of privéte _prop'erty. In short, the IAPA seerﬁs to be
using its arrogated power of censure--if the Bolivian experience is representative--
to foster ité own political ends. The IAPA judgments’ on freedom of the press in the

hémisphere should hot, therefore, be accepted without question,

e e,



16
FOOTNOTES

Mary A. Gardner, The Inter American Press Association: Its Fignt for
Freedom of the Press, 1926-1960 (Austin, 1967), 143. Adverse views
against the .IAPA in Appendix B, 165-176, are labeled as "Propaganda
Disseminated against IAPA," while favorable views, Appendix C, 177 -
185, are described simply as "Letters and Editorials in Behalf of IAPA."

See the author's fofthcorﬁing The Press and the Bolivian National Revolution

_in the Journalism Monographs series. A book-length study, Pr%aganda and

the Bolivian National Revolution, is also in preparation.

The best treatments of the Bolivian National Revolution to date are James M.
Malloy, Bolivia, The Uncompleted Revolution (Pittsburgh, 1970) and Malley
and Richard S. Thorn, eds., Beyond the Revolution, Bolivia Since 1952

(Pittsburgh, '1971). The earlier account by Robert J. Alexander, The Bolivian

National Revolution (New Brunswick, N.J., 1958) was overly enthusiastic.

It should be remembered that newspi. er circulation in Bolivia is' low by stanuaards
of industrialized societies. Circu'at on of daily papers in La Paz in 1963,

then a city of 350,000 was only s.ightly more than 40,000 due to illiteracy and

poverty. U.S. Army, Area Handbook for Bolivia (Washinlgton, D.C., 1963), 375.

New York Times, Oct. 6, 1953.

The government of General Enrique Peﬁ'afanda, for example, closed the MNR
newspaper La Calle on December 17, 1943. Conversely, the military-MNR
government of Major Gualberto Villarroel confiscated both La Razdn and Ultima
Hora after they were charged with stirring up an abortive coup d' etat on

June 13, 1946. There is no adequate history of the Bolivian press. V1ctor
Santa Cruz, Contribucion a la historia del periodismo en Bolivia (Sucre, 1962)
is sketchy, but an important book in the MNR propaganda campalgn was
Carlos Montenegro, Nacionalismo y colomaj‘e_L su expres1on hist8rica en la
prensa de Bolivia (La Paz, 1943).

New York Times, Oct. 18, 1953. Ultimately, the United States was to aid the .

‘Bolivian National Revolution with more aid per capita than any other country

in the world--a total of $275.9 million through 1964, James W. Wilkie, The -
Bolivian Revolution and U.S. Aid since 1952, Financial Background and Context
of Political Decisions (Los Angeles, 1969), 13. U.S. support to Bolivia dropped
to its lowest point of $5.9 million under Torres in 1971 and then zoomed to $87.4
million under Banzer in 1972 to November. United States Committee for Justice
to Latin American Political Prisoners, "Bolivia: Human Rights Suppressed"

(New- York, 1973).




10.

11.
12.
13.

14.

15.

16.

17.
18.

9.

20.
21-

22.
23.
24.

25, .

26.

: 17
Newsweek, June 2, 1952, ' ‘-

Telephone interview with James B. Canel, general manager, TAPA, Miami,
Fla., April 24, 1973, The IAPA found some "slight improvement" during
‘these twelve years and noted by 1960 that government pressure"Qn the
press had "diminished," ' %

. Triéta'n Marof /Gustavo A. Navarrg] La tragedia del altiplano (Buenos Aires,

/1934)), 133-141.

La Razdn, Aug. 13, 1943,
Ibid., Dec. 16, 1942.
Ibid., Aug. 19 and 28, 1943,
Seé Jerry W. Knﬁdso‘n, "The AIm;v)act of the Catavi Mine Massacre of 1942

on Bolivian Politics and Public Opinion," The Americas, A Quarterly Review
of Inter-American Cultural History (January 1970), 254-276.

La Razdén, Aug. 11, 1943,

Ibid., Aug. 12 and 19, 1943. For other editorial comment on the Catavi inquiry,
see Aug. 13, 19, 21-23, 26, 28, 30 and Sept. 10-12, 1943.

, Jan. 30, 1943,

Ibid.

Ibid., Aug. 12, 1943. R

In the attempted coup d'etat of June 13, 1946, La Ra z8n printed broa_'dsides urging
La Paz mobs to seize Villarroel with the injunction, "Leave no one alive!"

Carlos Montenegro, (.ilpables (La Paz, 1955), 36.

La Razén, Aug. 23, 1346.

Ultima Hora, Aug. 10, 1946,

La Razén", ‘Jan. 1', 1947. See Also Guillermo Bedregal, La revolucién boliviana,
sus realidades y perspectivas dentro del ciclo de liberaciSn de los pueblos latino-

 americanos (La Paz, 1962), 23-24;

Luis Pefaloza C., Historia del Movimiento Nacionalista Revolucionario, 1947-1952

(La Paz, 1963), 288, A writer in Commonweal (Dec. 25, 1970) erroneously stated

‘that 3,000 lost their lives,

New York Ti?ne_s_, April 20, 1952,

La Nacién, Oct. 12, 1958.

Ibid., Oct. 16, 1958.



27.

28..

29,

30.

31.

.32,

33,

34,

35.
36.
37.

38.

39.

40.

41,

Ibid., June 3, 1959.

‘1bi

18

o))

Ibid., Oct. 3, 1959.
Ibid., July 19, 1959.

Ibid., Oct. 31, 1960, For other criticism of the IAPA, see also May 23 and 31,
and Nov. 16, 1958; Oct. 6, 7, 10 and 30, and Dec. 4 and 9, 1959; Feb. 25,
and Aug. 23 and 28, 1960; and-Oct, 23, 24 and 28, 1962, :

Lee Hills, "The Story of the IAPA," Nieman Reports (March 1969), 6. Hills
mentions that during his presidency of the IAPA in 1968, the policy was _adopted
of making on-the-scene investigations before pronouncing )udgments on freedom
of the press in Latin America. -

La_Nacién, Oct. 16 and 20, 1959, For other comments on the case oi Los Tiempos,
see also March 24 and 25, 195%; Aug. 27-3), 1957; May 28 Oct. 11, and
Dec, 25, 1958; Aug. 17 and 24, Sept. 1, and Oct. 9, 1959; Feb., 13, March 10,

May 12 and 22, and Oct. 19, 1960: and Feb. 24 and Oct. 21, 196].

[I—APAZ XVIII Annual Meeting, October, 1962 (Mexico City, 1963), 160-169.

/IAPA/, XXV Annual Meeting, October, 1969 (Mexico City, 1970) 161-162,

"Also, letter from James B. Canel, general manager, IAPA, June 27, 1972.

Raﬁl Pefla Bravo, Heéhog'l dichos del general Barrientos (La Paz? 1971), ]39..
See also William H. Brill, Military Intervention in Bolivia: The Overthrow of

Paz Estenssoro and the MNR =~ (Washington, D.C., 1967).
The author attended every session of the Popular Assembly, June 22 to July 2, 1971,
and also witnessed the overthrow of the Torres Tegime on August 21 and the

assault upon the Unlver51ty of San Andrés on August 23, 1971,

New York Times, March 15, 1970.

Ibid., July 19, 1970; Presencia, Aug. 24, 1971, and Hoy, Sept. 1, 1971,

Laurence thtehead v"Bohwa Swings Right," Current History (February 1972)

‘87, n. 2, and Presencia, Sept. 1, 1971,

Jaime Calderon and James Petras, "Government by Colonel," New York Times,
Jan. 22, 1973. The authors are members of the Unit>d States Committee for
Justice to Latin American Political Prisoners.

Speech by Mary Elizabeth'Harding, Temple Univefsity,' April '1' 2, 1973. See also

"Repression in Bolivia," America (Aprll 7, 1973), 297-298, and "Repression and
Re51stance in Bolivia," The Chrlstlan Century (Iune 7, 1972), 667-669.




19

42, Harding speech, op. cit. Miss Harding suffered physical abuse and torture,
although the American consul in La Paz wrote to her parents that he had found
her "in good health and high spirits" during a personal visit. At the time, she
had had nothing.to eat or drink for four days. She had a blackened eye and
could barely stand. ' : :

43 . Canel interview, op. cit. Banzer proclaimed a state of siege in Bolivia on
Nov. 2%, 1972, and extended it for another 90 days on Feb. 21, 1973.
Despite this curtailment of civil liberties, the Inter-American Press Association
News (February-March 1973), 5, stated: "There have been no reports of direct
press restrictions as a result of the action Eén'eWal of the state of siege on _
Feb., 21, 19737. . The press, generally, supports the government of General Hugo
Banzer." . :




